Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Tack @Kalle_Luzern

Gissa skidanläggningens namn:
IMG_20230727_084040.jpg

Ledtråd, utsikt från toppstugan.
IMG_20230727_084123.jpg

Senast ändrad:
Jag har ätit medhavd fika där när vi åkte till Östersund för några år sedan. Vill minnas det är Getberget utifrån att kollat karta. Ligger iallafall mellan Sundsvall och Östersund. Stannade dock vid tre olika mindre backar så minnet bråkar.

Ja, jevlar. Det är ju den älskade Punta Jolanda liften. (Drömmer om att någon gång få åka Jolandaskogen i djup snö)
Då får man nog tajma resan väl…
Vi var där (inte ända uppe iofs) i februari och råkade i liften stöta på en som varit delägare i den gamla Baitan (den som brann upp). En lågmäld snubbe med solblekta ljusröda skidkläder och ett par slitna Snowlogik Howitzer. Han sa att snöläget i februari i år påminde om hur det brukar vara på sommaren. Se bild från 2970 möh i närheten. ”Rock slalom” kallade han det…

1690780655015.jpeg

har Falun fått en bergbana??
googlar:
"Bergbanan är obemannad och fungerar som en hiss. Tryck på knappen så kommer den och hämtar dig. Det får plats 4-6 cyklister varje tur och det tar bara några minuter upp till toppen. Det är enkelt att köra på och av cykeln på bergbanan."

shit vad coolt!!

har Falun fått en bergbana??
googlar:
"Bergbanan är obemannad och fungerar som en hiss. Tryck på knappen så kommer den och hämtar dig. Det får plats 4-6 cyklister varje tur och det tar bara några minuter upp till toppen. Det är enkelt att köra på och av cykeln på bergbanan."

shit vad coolt!!
Klart fjällens pärla ska ha en bergbana!
Ett skid-vm bygge som numera transporterar cyklister och turister. Tre utförslöpor letar sig ner vilket är populärt hos många cyklister.
Gissar på bergsbild från @Ivo del Scandi .

Nu bir det svårare, sommarbild, och man kanske måste ha viss lokalkännedom (underlättar iofs som vanligt i denna tråd) men vi får se hur det går. Berg gäller det iallafall.

Vad kallas den lilla knallen vid pilen? Ett känt landmärke för dem som passerar här.
Edit ledtråd: Bild 2 visar hur det ser ut en bit längre fram, efter bergknallen i fråga. Bortom öarna skymtar båtar som seglar i havsbandet med öppet hav bortom sig.

1690802184664.png

1690810342917.png

Senast ändrad:
Andra bilden hjälpte ju, inte så många kraftledningar i yttre havsbandet… 😅

Här är jag mer van att komma förbi när det bara sticker upp enstaka grenar ur snön. I slutet av vilket åk?
IMG_5538.JPG

Det borde ju vara Sulzli? :unsure:
Visst är det så, här slutar lilla och många varianter av mellan. Man inser skillnaden i belastning, farmförallt på knäna, när man går ner istället för att åka skidor. Jochpass - Trübsee (drygt 400 fhm) tog nästan 30 minuter i går, jämfört med kanske 6-7 min när det är lättåkt på skidor. 🥴

Över till @PisteCarver

Senast ändrad:
Var är den här bilden tagen och vem är den svartklädda figuren som går där framför?
Han ”tvingade” mig även att åka flera gånger i den där skogssluttningen i bakgrunden, det var gott om snö men en j-vla massa träd i vägen…🥴😅
1690896745079.jpeg

Nere vid ski&spa i Norefjell tycker jag mig se. Åkte där några varv med barnen, inte sååå mycket träd :)
Högst upp vid liftens toppstation, ja.
Men sedan blev det bara värre ju längre ner man kom.. 🌲🌲🌲⛷️
För mig är ett träd per hektar lagom, för @Ivo del Scandi verkar varje träd betraktas som en potentiell sparringpartner i en boxningsring.😲

Så här vill jag att det ska se ut!:)
1690911112401.jpeg

Var är den här bilden tagen och vem är den svartklädda figuren som går där framför?
Han ”tvingade” mig även att åka flera gånger i den där skogssluttningen i bakgrunden, det var gott om snö men en j-vla massa träd i vägen…🥴😅
Visa bilaga 25415

Vilken bild! Ser ut som en spagettiwestern i fjällmiljö. Duell på Storgatan på gång. Mannen från Frösön (The Man, The Myth) har högerhanden redo att dra sin S&W om ”den fule” dyker upp. Saknas bara musik från Ennio Morricone!

Tillbaka
Topp