Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Okej.
På vilken topp sitter jag och äter min Gulaschsoppa?
Något för bergsspanarma att bita i.

Bilagor

• 20230408_153122.jpg
    20230408_153122.jpg
    279.8 KB · Besök: 71
Det ser ut som Eiger längst ute till vänster och det branta spissiga berget strax till höger om mitten ser ut som Lärmstange i Hintertux. Men de två bergen ligger ju på inte i samma land så det kan det ju inte vara. :unsure:

Spaningsverktygen är tyvärr inte så väl utvecklade på nordliga breddgrader som i Alperna, men jag tycker att det ser ut som att du befinner dig på berget Loftet 2170 möh.
Och Storebjörns fyrkantiga topp syns väl där ovanför gulaschsoppan.

(y)
Rätt berg men berget saknar topp, man kommer upp på en tämligen plattsluttande platå. Skulle det inte funnits toppröse så skulle man knappt veta att man var på toppen.
Men utsikten å alla hålla är det inte något fel på

äh raderar mitt inlägg, telefonen hade i te uppdaterat flödet sen i morse.. nu har jag ingen susning (igen)

Vi kör vidare med mäktig bergsspaning.
1. Markera och namnge högsta toppen i bilden.
2. Markera och namnge i bilden ett skidområde som jag besökte den senaste säsongen (bilden är tagen från ett annat skidområde en annan säsong, och jag har tidigare i år haft med bilder från skidområdet som efterfrågas).
Jag bjuder redan nu på en ledtråd:
I bilden syns två länder medan bilden är tagen från ett tredje land.
Jag ber @Kalle_Luzern att visa återhållsamhet och låta övriga försöka först. ;)
1694272660402.png

Ledtråd: jag står högre än 3000 möh där jag har tagit bilden.

Senast ändrad:
Är det Colouir du PC som vi ser längs till vänster i bilden? 🤔
Kanske frugan som egentligen tog bilden, medans du körde en 11:a rakt ner, så kameran inte riktigt var snabb nog att fånga dig på bilden??? 😜

Är det Colouir du PC som vi ser längs till vänster i bilden? 🤔
Kanske frugan som egentligen tog bilden, medans du körde en 11:a rakt ner, så kameran inte riktigt var snabb nog att fånga dig på bilden??? 😜
Nej du, ingen "Colouir du PC" här inte, ingenstans var man ser i bilden pratas det "frankofoniska".;)

jaha det bukar ju går så fort i denhär tråden så jag undra om jag lagt in en dålig bild? inga alplinbanor, eller wridsenstrudels eller vindryckerier eller kaffekoppar med skuren motorolja i (eller vad det är för skum i domdär kopparna, ser ut som en mardrömsöppning av oljelocket).

en ledtråd kan vara att väggen i förgrunden var en inspiration till dendär isväggen i game of thrones, han som skrev boken som serien bygger på besökte området på 80talet och häplades över väggen. sägs det. vilket är lite kul för i närheten ligger berget som inspirerade george lucas till dödsstjärnans utseende efter hans besök på tidigt 70-tal sägs det.
toppen jag står på besöks iallafall ibland av helikoptrar med guider både med och utan svett och etikettförståelse. lite för ofta av sånna utan vett. men dom landar aldrig på toppen utan en bit nedanför, vilket kan vara en ledtråd till toppens utsenende. dagen jag var på toppen av gåtans fjäll såg jag helikoptrar landa på två av fjällen som syns i bild. men dom häll sig på ok avstånd till mig hela dagen trots att jag besökte flera fjäll där dom brukar landa.
Svinafellsjökull?

Ytterligare en ledtråd tillagd ovan.
Nu är svaret nästan givet, ja man får ju anstränga sig lite och titta på en karta förstås... ;).

Nu har det gått länge nog, kommit extra ledtrådar och allt ju. :rolleyes: Du står uppe vid Dreiländerblick eller i närheten, Kaunertaler Gletscher, så jag gissar på:
1. Piz Bernina
2. Schöneben - Haideralm / Reschenpass
Screenshot 2023-09-10 141529.png

Nu har det gått länge nog, kommit extra ledtrådar och allt ju. :rolleyes: Du står uppe vid Dreiländerblick eller i närheten, Kaunertaler Gletscher, så jag gissar på:
1. Piz Bernina
2. Schöneben - Haideralm / Reschenpass
Visa bilaga 25822
Ja så är det ju.
Det måste vara det fina högsommarvädret som har gjort att ingen tagit det, för det går ju inte att missa östra Alpernas enda 4000 meters berg Piz Bernina, eller… ;)

Över till @Kalle_Luzern !

Klart man inte vill missa Bernina. 👍🏻 Hade vädret var lite mindre fuktigt borde jag ha sett det från toppen jag vandrade till i morse. Bilden tagen knappt 10 min innan jag var ända uppe. Vart var jag på väg?
1694350984157.jpeg

Ledtråd apropå Dreiländerblick. Toppen delas av tre kantoner, och det påstås att man kan se sex länder vid klart väder!

Går visst segt… bild från parkeringen.
1694408816397.jpeg

Senast ändrad:
Visst var jag på Säntis, 2500 m. Första bilden blick ner mot Seealpsee, andra vid Schwägalp där dalstationen ligger.
AKA månbas alpha?
Visa bilaga 25833
Visa bilaga 25832
Coolt! Har du åkt därifrån på vintern? Jag har förstått att det ska gå, men att det väl är helt opistat?? Och bara öppet när det bedöms tillräckligt säkert…??
Har du koll på vad som gäller?

Coolt! Har du åkt därifrån på vintern? Jag har förstått att det ska gå, men att det väl är helt opistat?? Och bara öppet när det bedöms tillräckligt säkert…??
Har du koll på vad som gäller?
Ja, var värt besväret att gå upp trots otroligt mycket folk, fuktig luft och ganska exakt 1200 hm uppför... Första gången jag varit där överhuvudtaget.
Tror vi redde ut en gång? Osäker på i vilken tråd...
Bara freeride/turande där uppe, och de släpper inte upp skidor om det är 3 eller högre på lavinskalan. Nog smart med tanke på hur brant det är åt nästan alla håll. https://saentisbahn.ch/en/aktivitaeten/skiabfahrt/

Så här ser det ut runt toppen om man lägger in lager för turande:
1694435154480.png

Ja, var värt besväret att gå upp trots otroligt mycket folk, fuktig luft och ganska exakt 1200 hm uppför... Första gången jag varit där överhuvudtaget.
Tror vi redde ut en gång? Osäker på i vilken tråd...
Bara freeride/turande där uppe, och de släpper inte upp skidor om det är 3 eller högre på lavinskalan. Nog smart med tanke på hur brant det är åt nästan alla håll. https://saentisbahn.ch/en/aktivitaeten/skiabfahrt/

Så här ser det ut runt toppen om man lägger in lager för turande:
Visa bilaga 25837
Då får vi se lite åkbilder därifrån i vinter va?? 😉

Då får vi se lite åkbilder därifrån i vinter va?? 😉
Projekt för dig, SP och Ivo? 🤪 ⛷️ Fast ni är såna puderjägare att ni inte åker om det är under 3? ;)
Ska man åka rutten som går norrut till vänster om "Säntis" på kartutsnittet jag klistrade in ska man först knalla ner för den här stigen (som syns ovan också):
1694449051921.jpeg

Sen droppa in här:
IMG_5799.JPG

Inte värre än Titlis runt va??
Bra fråga, känner ingen som åkt den där på Säntis. En gammal kollega var där, tror de åkte den österut från toppen. Hade visst också ett par knixiga ställen, speciellt eftersom de åkte splitboard, om jag minns hans beskrivning rätt.
Titlis runt har ju en ganska hårig kamklättring och två firningar. 🧗‍♂️ Ändå lämmeltåg där ibland.
Slipper ju glaciärer på Säntis åtminstone.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp