Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Schwarzsee skulle det kunna vara?
Nästan rätt kanton, men betydligt större skidort.
Edit: men du menade nog Schwarzsee vid Zermatt inser jag nu, inte det i Fribourg. Båda i grannkantoner.
Edit 2: verkar gå trögt. Nu då?
032.JPG

Senast ändrad:
Inget korrekt svar än, ni är för långt norrut! Två tips är att traversen går bla mellan 2st 2000m toppar och passerar ett observatorium. Kom ihåg, "travers" ingår i namnet jag söker efter!

Dåligt med skidbilder nu, så jag slänger in en bild på ett klätterberg i Tyresö…..
Men vad kallas området??

Bilagor

• 1697279083726.jpeg
    1697279083726.jpeg
    1 MB · Besök: 68
Vestland någonstans. Hardangervidda? Det har dumpat i Myrkdalen så puderkåta västsvenskar är på väg dit fast det blåser storm och antagligen är minst 4:a på skalan. 😜

Fattar inte vad du är ute efter. Varför bommen är nere? -> vind Varför du åker från Hemsedal? -> för mycket fulla norrmän och snön sönderblåst. 🤷‍♂️
Eller någon i sällskapet klarar bara att åka puder och ni åker till Sogndal.

Äntligen bra väder här med snö ner mot 1700 m i natt, så ingen dagsfärsk bild. ;)
Vad heter den kantiga toppen nära mitten?
1697387500368.jpeg

Har ärligt talat inte lyckats få till ens en dålig gissning. Men jag tror att det är i Schweiz! 😉
Ja, ganska centralt i Schweiz. Berget har namn på två språk och ligger på en kantonsgräns. På ena språket är namnet baserat på toppens form. Trogna besökare kanske minns att toppen syntes i en annan bild senaste veckorna. ;)
Kanske inte så användbart som ledtråd, men hittade en lista på tyska wikipedia där detta berg var det enda schweiziska och Kinnekulle det enda svenska. 😲 Ett sydafrikanskt berg nog det mest kända på den listan.
Edit: här syns toppen också nära mitten.
1697474384302.jpeg

Senast ändrad:
Med så mycket ledtrådar så måste man ju ge sig ut på jakt. Tyska wikipedia, taffelberg, Kinnekulle, Schweiz ...
Kan det vara Kistenstöckli (rätoromanisch Muot da Rubi)?

Med så mycket ledtrådar så måste man ju ge sig ut på jakt. Tyska wikipedia, taffelberg, Kinnekulle, Schweiz ...
Kan det vara Kistenstöckli (rätoromanisch Muot da Rubi)?
Så är det så klart. Ovanför Limmerensee i Glarus. På andra sidan ligger Surselva i Graubünden, därav de två namnen. Första bilden tagen på ca. 2550 möh ovanför sjön. Listan: https://de.wikipedia.org/wiki/Tafelberg

Din tur @pd

Tillbaka
Topp