Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då smyger jag in med denna fråga: vad heter det numer nedlagda lilla området som syns närmast i bild?

Bilagor

• 20240103_160543.jpg
    20240103_160543.jpg
    428.5 KB · Besök: 113
Nu har du inte kommit så långt från förra bilden va? :)
Månne vara Caspoggiio eller St Antonio eller ngt sådant?
Det stämmer. Caspoggio är det som syns. Det har till och med hållits Europacup i störtlopp där när det begav sig. (Bilden f.ö. tagen från topplattformen på Europas största (?) kabinbana).

Och toppspanare har kanske också noterat att Pizzo Coca (den tydliga pyramiden) syns fonden.

Senast ändrad:
Det stämmer. Caspoggio är det som syns. Det har till och med hållits Europacup i störtlopp där när det begav sig. (Bilden f.ö. tagen från topplattformen på Europas största (?) kabinbana).
Stor är den, men störst tror jag inte den är. 160 pers verkar den ta, vilket är respektabelt, men Paradiski Express vet jag tar 200.
Är för övrigt lite nyfiken på det där Valmalenco, hur är åkningen? Är det en glömd liten pärla med fantastisk skogsåkning? :)

Bild också då.... I mitten av bilden syns en lift, vad heter den?
1704532034936.png

Stor är den, men störst tror jag inte den är. 160 pers verkar den ta, vilket är respektabelt, men Paradiski Express vet jag tar 200.
Är för övrigt lite nyfiken på det där Valmalenco, hur är åkningen? Är det en glömd liten pärla med fantastisk skogsåkning? :)
Jag tror de själva vid något tillfälle skrev att den var störst, men jag var tveksam. Och nu vet jag.

Valmalenco är fint, men ganska litet. Bra variation på pister och fin skogsåkning när snöläget tillåter (Åka skidor hade ett ganska bra reportage därifrån för något år sedan). Det är också trevligt att det på klassiskt italienskt manér finns flera små trevliga restauranger. Med det sagt, ett litet område som man efter några dagar har uttömt. Men är man på väg till Bormio eller Livigno kan det vara värt att stanna ett par dagar.

För min/vår del är det lite av hemmaplan då svärföräldrarna bor mindre än en timma därifrån så därför blir det ofta något besök per år.

Du har ingen lust att köa men står i en kö. Sen fattar jag inte vad den överstrukna bergsgeten betyder. :unsure: Var du är har jag ingen aning men gissar Andermatt

Du har ingen lust att köa men står i en kö. Sen fattar jag inte vad den överstrukna bergsgeten betyder. :unsure: Var du är har jag ingen aning men gissar Andermatt
Ja, precis. Kö till parkeringen och reklam för att slippa köer. Tyvärr kan jag inte parkera online. :ROFLMAO: Kein Bock betyder ingen lust, därav den överstrukna bocken.

Inte Andermatt däremot.

@STORPOTATEN, åkte också där förra säsongen (därav som jag kunde ta frågan) och förstår att det kan ha blivit lite kärvt med familjen i släptåg, som sagt rätt brant och klippor i kombo på sina ställen.

Så till frågan: Vilken topp är jag påväg upp mot i bilden?

Bilagor

• IMG_7802.jpeg
    IMG_7802.jpeg
    80.1 KB · Besök: 60
Korrekt! Det gick fort. Roligt namn, helt ok åkning och fin miljö!

Bilden tillbaka till @STORPOTATEN
Var där och turade i ett annat liv, men tyckte jag kände igen mig ändå. :)

Ok, nu spetsar vi till det lite. Jag väljer ett välkänt motiv, men visar bara en liten del av hela bilden. Så får vi se hur många ggr jag får öka på bilden innan den knäcks. Kanske redan på första? I vilket skidområde befinner jag mig när jag tar bilden?

För 10 poäng!
1704656230918.png

Tack! Vad gör jag nu med mina åtta poäng? Kan man växla in dem mot något? :unsure: Annars kan jag tänka mig att casha in dem i framtiden i utbyte mot ytterligare goda råd om vi äntligen kommer iväg till La Plagne. Återkommer!

Det får bli en lätt! Ni som någonsin svarat rätt på fler än fem frågor i denna tråd får vänta med att svara till ikväll. Så kanske min fina bild får ligga kvar ett tag. 😉

Vad heter det högsta berg som syns i bild? Glöm inte att leta noga bland alla toppar!

1704713702680.jpeg

Helt rätt förstås, oavsett exakt var högsta punkten på detta maffiga berg ligger (och oavsett om den faktiskt syns i bild - dess topp är ju ganska flack. )
Litet förvånad kanske att kriterierna för att svara före kvällningen stämde med dig! Kvällen kommer kanske så här års tidigt där uppe bland fäbodarna! 😉 Kör på!

Snödjup

Tillbaka
Topp