Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Le Chalet de Pra Long? Eller bara Pra Long, nog inte precis vid restaurangen.
Berget till vänster ser ut som ett spegelvänt Stanserhorn. 😲

Senast ändrad:
Måste googla resturangen å den e hyggligt rätt men stod vid prorel liftststionen så ger @xhib rättt
Tack!

Då gräver vi i arkivet.
Var finns, eller möjligen fanns, den här liften. Bilden är tagen 2002 så jag vet inte om liften är kvar.
IMG_0073.jpeg

Kul med gamla bilder från arkivet. Vi går vidare med en bildgåta som jag misstänker det kommer gå undan att få rätt svar på. Var är denna bild tagen?
IMG_1186.jpeg

Jag är nästan säker på, at det är nånting i Les 2 Alpes, eller var det, din besatthet? Prova St. Anton hellre. Men byn? Venosc?

Jag är nästan säker på, at det är nånting i Les 2 Alpes, eller var det, din besatthet? Prova St. Anton hellre. Men byn? Venosc?
St Anton? Näe, där har jag varit tillräckligt känns det som. Finns så mkt annat som är lika bra, eller......bättre. 😲
Inte Les2Alpes/Venosc, men jag bjuder på en bild till från området.
1000007588.jpg

Äntligen ... eftersom jag åkt ner till Alperna enbart för att fylla på bildbanken till denna tråd. Trist väder idag, men igår var det finfint, då bilden är tagen.

Vad heter skidorten med den magnifika utsikten? Observera de två turåkarna påväg uppför mitt i bilden. :)

2024_03_31_6850.jpg

Äntligen ... eftersom jag åkt ner till Alperna enbart för att fylla på bildbanken till denna tråd. Trist väder idag, men igår var det finfint, då bilden är tagen.

Vad heter skidorten med den magnifika utsikten? Observera de två turåkarna påväg uppför mitt i bilden. :)

Visa bilaga 31658
Eftersom det står ”Weiderost” på vägskylten och det betyder ”färist”, så borde det finnas kossor där.:unsure:
Alltså gissar jag på ”Kühtai”.🐄🐮😄;)

Eftersom det står ”Weiderost” på vägskylten och det betyder ”färist”, så borde det finnas kossor där.:unsure:
Alltså gissar jag på ”Kühtai”.🐄🐮😄;)
Jo, någon liten skylt får man ju lämna som ledtråd. Österrikes högst belägna skidort (eller åtminstone en av de högst belägna) i ett bergspass 2020 möh. Över till @PisteCarver , var det verkligen på färisten du tog det? 😂

Jo, någon liten skylt får man ju lämna som ledtråd. Österrikes högst belägna skidort (eller åtminstone en av de högst belägna) i ett bergspass 2020 möh. Över till @PisteCarver , var det verkligen på färisten du tog det? 😂
Ja, faktiskt en gissning på det (och lite skämt)! ;)

Har bara tillgång till mobilen just nu, så inga verktyg för avancerad bergsspaning.🏔️

1. Från vilken bro är bilden tagen?
2. Hur hög är högsta fallhöjden som syns i bilden?

Visa bilaga 31667
1. Hardangerbrua
2. Närmaste snöklädda toppen är väl Onen, 1621 möh?
Men man ser väl även Hardangerjökulen längst bort som är 1861 möh, men jag antar att det är Onen som du är ute efter när du vill ha fallhöjd?

1. Hardangerbrua
2. Närmaste snöklädda toppen är väl Onen, 1621 möh?
Men man ser väl även Hardangerjökulen längst bort som är 1861 möh, men jag antar att det är Onen som du är ute efter när du vill ha fallhöjd?
Det gick snabbt!
Det är Onen till vänster, om man verkligen ser den avrundade högsta toppen vet jag inte.
Man ser längst in en liten del av den väldiga Hardangerjökulen som är nästan 10 km tvärs över.
Jag frågade efter fallhöjd och antar att du menar att Hardangerfjorden är 0 möh, så det är fallhöjder lika mäktiga som i stora delar av Alperna.
Första gången som jag har åkt längs en norsk bergsfjord och med vattnet som ”dal” är det väl så imponerande att skåda som när man kör i Alperna.
Och bron heter förstås Hardangerbrua.

Din tur @xhib !

Det gick snabbt!
Det är Onen till vänster, om man verkligen ser den avrundade högsta toppen vet jag inte.
Man ser längst in en liten del av den väldiga Hardangerjökulen som är nästan 10 km tvärs över.
Jag frågade efter fallhöjd och antar att du menar att Hardangerfjorden är 0 möh, så det är fallhöjder lika mäktiga som i stora delar av Alperna.
Första gången som jag har åkt längs en norsk bergsfjord och med vattnet som ”dal” är det väl så imponerande att skåda som när man kör i Alperna.
Och bron heter förstås Hardangerbrua.

Din tur @xhib !
Det osade Norge om bilden och det finns inte så många broar över fjordarna så det ledde mig snabbt till Hardangerbrua. Sen var det bara att kolla kartan.

Fortsätter med lite barmark.
Vad heter dalgången där nere?
IMG_0075.jpeg

Vilken skidort är det här?

Bilagor

• uuid=3A64A8FE-5032-4A84-B72D-AF7DAAE7EE4C&library=1&type=1&mode=1&loc=true&cap=true.jpeg
    uuid=3A64A8FE-5032-4A84-B72D-AF7DAAE7EE4C&library=1&type=1&mode=1&loc=true&cap=true.jpeg
    190.5 KB · Besök: 74

Snödjup

Tillbaka
Topp