PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Glacier Suspendu?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aber natürlich, inte alls långt från Glacier du Rateau.Glacier Suspendu?
Det är en vinge med SAS-blå färg, men visst är det Frankfurt och floden Main.Hmm, vi har en vinge som är målad i lufthansakulör och i staden är det ett område med skyskrapor. Måste vara Frankfurt/Mainhattan? Main är floden i så fall.
Alpbach och Österrike är det tyvärr inte. Baguetterna och osten är bättre än i Österrike på den här platsen.Någon måste väl börja gissa, så jag drar till med Alpbach i Österrike….![]()
Pointe des Mossettes i Les Portes du Soleil?
Inte varit där, har bara tur när jag kollar på kartan.Ja precis, det stämmer. Trodde nog att det skulle behövas några ledtrådar till, har du varit där?
Över till @Kalle_Luzern
Jaha, där var jag ju för bara 3,5 veckor sedan…,Pointe des Mossettes i Les Portes du Soleil?
Jamen herregud, du kan inte ställa sådana överdrivna krav på dig själv. Du gissade ju i samma bergskedja tex, och det är ju riktigt bra!Jaha, där var jag ju för bara 3,5 veckor sedan…,![]()
Calmut syns mitt i bild, mycket riktigt. Liftar från två håll på den kullen. Piz Cavradi längre bort till höger. Bilden tagen vid toppstationen Schneehüenerstock. På runt 2600 m högst i systemet. Gondolen från Oberalppass till höger, militärens kabinbana till vänster. Brukar kalla det Andermatt - Sedrun, men man ser Nätschen -Oberalp - Sedrun och andra varianter också.Är det inte toppen på den här knudan som syns i förgrunden?
Vad heter det nu det där skidområdet, Oberalp/Sedrun?
Visa bilaga 31812
Är det inte toppen på den här knudan som syns i förgrunden?
Vad heter det nu det där skidområdet, Oberalp/Sedrun?
Visa bilaga 31812
Och jag som trodde att det här skulle bli en luring eftersom det på pistkartan varken finns pistnummer eller namn, jag trodde alltså att rätt svar var ”inget namn”!Polvere destra?
Är du där just nu?!Jag stod nyss på näsan i djupsnön strax bredvid så avstod från att gissa…
Ja, såg inget på pistkartan men de har en lista med namnen och från vilken/vilka liftar de nås från. På Bergfex karta syns också några namn.Och jag som trodde att det här skulle bli en luring eftersom det på pistkartan varken finns pistnummer eller namn, jag trodde alltså att rätt svar var ”inget namn”!
I Livignos skidområde är pisterna varken markerade/skyltade med namn eller nummer, och pistkartan fungerar bara som grovorientering. Hade inte skidområdet varit så visuellt överskådligt så hade man kört vilse hela tiden.
Tacka vet jag österrikisk skidområdesskyltning - „Ordnung muss sein“!
Din tur @Kalle_Luzern !
Och jag som trodde att det här skulle bli en luring eftersom det på pistkartan varken finns pistnummer eller namn, jag trodde alltså att rätt svar var ”inget namn”!
I Livignos skidområde är pisterna varken markerade/skyltade med namn eller nummer, och pistkartan fungerar bara som grovorientering. Hade inte skidområdet varit så visuellt överskådligt så hade man kört vilse hela tiden.
Tacka vet jag österrikisk skidområdesskyltning - „Ordnung muss sein“!![]()
Det var verkligen vilt från höften. Tyvärr inte ens nära.Från höften… Lenzerheide?
Naj…. man kan ju aldrig se i vilken pist man är. I ”Ordnung-muss-sein” Österrike står det en stolpe var 50:e meter med pistnummer och färg.Så olika man kan tycka!Livigno är extremt lättnavigerat med mycket breda pister som nästan fyller ut hela bergssidorna (som i princip bara är två och vetter ner mot samma raka dal där byn ligger). Man ser nästan hela systemet hela tiden från de flesta backar. På gott och ont - det blir nästan litet väl enkelt. Som på PCs fina bild! I princip omöjligt att köra vilse tänker jag, utom möjligen vid mycket dålig sikt? Och då hamnar man till sist ändå vid närmaste lifts dalstation.
Istället för namn på de stora sammanflytande åkytorna (som därmed är svåra att försöka dela upp i namngivna pister) så skyltas bästa väg till de olika namngivna liftarna, mycket rationellt, särskilt i just detta område. Jag har mer nytta av att veta vilken liftstation som pisten leder till (eller hör ihop med) än att pisten heter ”11”. Men pistnamn finns ändå för det mesta.
Livigno är extremt lättnavigerat med mycket breda pister som nästan fyller ut hela bergssidorna (som i princip bara är två och vetter ner mot samma raka dal där byn ligger). Man ser nästan hela systemet hela tiden från de flesta backar. På gott och ont - det blir nästan litet väl enkelt. Som på PCs fina bild! I princip omöjligt att köra vilse tänker jag, utom möjligen vid mycket dålig sikt? Och då hamnar man till sist ändå vid närmaste lifts dalstation.
Kul.Jag tycker att Livigno känns som ett uppförstorat Tänndalen, ett evigt saxande åt höger eller vänster i systemet.
Är du o tassar runt på Brunni-sidan i E-berg?Ja, såg inget på pistkartan men de har en lista med namnen och från vilken/vilka liftar de nås från. På Bergfex karta syns också några namn.
Går emellan med en försommarbild. Var är det här?
Visa bilaga 31816
Så är det, en av via ferratorna nära Brunnihütte som ligger vid toppen av sittliften. Grym utsikt mot Titlis m.fl. 3000-metare.Är du o tassar runt på Brunni-sidan i E-berg?
@Kalle_Luzern @PisteCarver @fredw @Topp_Ture ??Och från ”de fyras gäng” vill jag förstås även ha högsta höjden.![]()