Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter:
1. Staden?
2. Floden?
Ivo och fredw är bänkade. ;)
1712609781824.jpeg

Byggnaden man ser på toppen är någon typ av enklare restaurang som bär ett engelskt namn. Engelsmän finns det för övrigt väldigt gott om i det här systemet, speciellt i byn vi åkte upp till toppen från.

Är det inte toppen på den här knudan som syns i förgrunden?
Vad heter det nu det där skidområdet, Oberalp/Sedrun?
Visa bilaga 31812
Calmut syns mitt i bild, mycket riktigt. Liftar från två håll på den kullen. Piz Cavradi längre bort till höger. Bilden tagen vid toppstationen Schneehüenerstock. På runt 2600 m högst i systemet. Gondolen från Oberalppass till höger, militärens kabinbana till vänster. Brukar kalla det Andermatt - Sedrun, men man ser Nätschen -Oberalp - Sedrun och andra varianter också.

Över till @PisteCarver

Och jag som trodde att det här skulle bli en luring eftersom det på pistkartan varken finns pistnummer eller namn, jag trodde alltså att rätt svar var ”inget namn”!:ROFLMAO:

I Livignos skidområde är pisterna varken markerade/skyltade med namn eller nummer, och pistkartan fungerar bara som grovorientering. Hade inte skidområdet varit så visuellt överskådligt så hade man kört vilse hela tiden.:rolleyes:

Tacka vet jag österrikisk skidområdesskyltning - „Ordnung muss sein“!;)

Din tur @Kalle_Luzern !

Och jag som trodde att det här skulle bli en luring eftersom det på pistkartan varken finns pistnummer eller namn, jag trodde alltså att rätt svar var ”inget namn”!:ROFLMAO:

I Livignos skidområde är pisterna varken markerade/skyltade med namn eller nummer, och pistkartan fungerar bara som grovorientering. Hade inte skidområdet varit så visuellt överskådligt så hade man kört vilse hela tiden.:rolleyes:

Din tur @Kalle_Luzern !
Ja, såg inget på pistkartan men de har en lista med namnen och från vilken/vilka liftar de nås från. På Bergfex karta syns också några namn.

Går emellan med en försommarbild. Var är det här?
IMG_1124.JPG

Så olika man kan tycka! 😄 Livigno är extremt lättnavigerat med mycket breda pister som nästan fyller ut hela bergssidorna (som i princip bara är två och vetter ner mot samma raka dal där byn ligger). Man ser nästan hela systemet hela tiden från de flesta backar. På gott och ont - det blir nästan litet väl enkelt. Som på PCs fina bild! I princip omöjligt att köra vilse tänker jag, utom möjligen vid mycket dålig sikt? Och då hamnar man till sist ändå vid närmaste lifts dalstation.

Istället för namn på de stora sammanflytande åkytorna (som därmed är svåra att försöka dela upp i namngivna pister) så skyltas bästa väg till de olika namngivna liftarna, mycket rationellt, särskilt i just detta område. Jag har mer nytta av att veta vilken liftstation som pisten leder till (eller hör ihop med) än att pisten heter ”11”. Men pistnamn finns ändå för det mesta.

Från höften… Lenzerheide?
Det var verkligen vilt från höften. Tyvärr inte ens nära. ;)

Apropå Lenzerheide, lite likt Livogno vad gäller skyltningen. Pilar mot de olika liftarna och ortsdelarna nere i dalen. Hjälpte mig bra för att hitta till rätt liftar. Dessvärre var sikten så dålig när jag ville tillbaka till bilen att jag missade dalnedfarten till Churwalden på första försöket, fick fråga vid liften och sen kom jag rätt. 😅

Så olika man kan tycka! 😄 Livigno är extremt lättnavigerat med mycket breda pister som nästan fyller ut hela bergssidorna (som i princip bara är två och vetter ner mot samma raka dal där byn ligger). Man ser nästan hela systemet hela tiden från de flesta backar. På gott och ont - det blir nästan litet väl enkelt. Som på PCs fina bild! I princip omöjligt att köra vilse tänker jag, utom möjligen vid mycket dålig sikt? Och då hamnar man till sist ändå vid närmaste lifts dalstation.

Istället för namn på de stora sammanflytande åkytorna (som därmed är svåra att försöka dela upp i namngivna pister) så skyltas bästa väg till de olika namngivna liftarna, mycket rationellt, särskilt i just detta område. Jag har mer nytta av att veta vilken liftstation som pisten leder till (eller hör ihop med) än att pisten heter ”11”. Men pistnamn finns ändå för det mesta.
Naj…. man kan ju aldrig se i vilken pist man är. I ”Ordnung-muss-sein” Österrike står det en stolpe var 50:e meter med pistnummer och färg. ☝️
I Livigno finns det på Carosello sidan några klyftor mellan åkytorna och har man hamnat vid fel lift så får man börja om igen.
Jag tycker att Livigno känns som ett uppförstorat Tänndalen, ett evigt saxande åt höger eller vänster i systemet.
Fast de har vid bergrestaurangerna Bombardino som man kan konsumera medan man lyssnar på Quando Quando och Volare….🔊🎶🍹😁

Livigno är extremt lättnavigerat med mycket breda pister som nästan fyller ut hela bergssidorna (som i princip bara är två och vetter ner mot samma raka dal där byn ligger). Man ser nästan hela systemet hela tiden från de flesta backar. På gott och ont - det blir nästan litet väl enkelt. Som på PCs fina bild! I princip omöjligt att köra vilse tänker jag, utom möjligen vid mycket dålig sikt? Och då hamnar man till sist ändå vid närmaste lifts dalstation.
Jag tycker att Livigno känns som ett uppförstorat Tänndalen, ett evigt saxande åt höger eller vänster i systemet.
Kul. :-)
@Hawk100 och jag har alltid sagt att Livigno känns och ser ut som ett förvuxet Sälen. Med två avlånga avrundade ryggar där liftarna ligger på rad parallellt med varandra. Skönt att ni verifierar detta ur ett verklighetsperspektiv också. Tack. (y) ;)

Då går vi från sommar och solsken till något mer Mordor-likt….
IMG_3391.jpeg

Vad heter det lilla bergsmassivet?
Och från ”de fyras gäng” vill jag förstås även ha högsta höjden.😉
För alla andra räcker namnet….😜

Detta foto togs för 3 dagar sedan ;)

Vad heter denna (ikoniska) pist, vad är fallhöjden och längden, och var slutar pisten?

Bilagor

• IMG_1837.png
    IMG_1837.png
    1.3 MB · Besök: 85

Snödjup

Tillbaka
Topp