Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inte direkt lättaste på ett tag. Fattar fortfarande inte ledtråden... 😅
Bättre väder i dag, så en färsk bild. Tyvärr några envisa moln som skymde delar av utsikten.
Var är bilden tagen? Räcker med namn på närmaste berg med toppstation som jag åkte ner från.
IMG_6912.JPG

Geografi, kartor och lite matematik är ju kul.
Taknockspetsen till höger pekar på ett berg. Det är inte det högsta i bilden, men vi väljer det för att identifieringen ska bli lite enklare.
Hur högt är berget från fot till topp om man tar bort vattnet?

1720973604291.png

Imponerande!
Du har fått med ”Point of origin”, ”Line of sight” och rätt svar.

Berget heter Torefjell och är 1050 möh.
När vi var nere och promenerade vid hamnen så tittade jag på utsidan av kajen, och det var INTE långgrunt. Bottnen stupar rakt ner i bråddjupet.
En snabb koll gav att Hardangerfjorden (som för övrigt är Norges näst längsta fjord) just här mellan Herand och Norheimsund på andra sidan, har sitt allra största djup på 855 m.
Torefjell är alltså ett berg med 1905 fhm, vilket är ungefär detsamma som Zugspitze när man ser det från sin mäktiga sida vid Lermoos.
Bilden är tagen från vår terass i Herand.

Mästerligt spanat @e18 , din tur!

haha ok - ledtråden skulle tydliggjøre at bildet dekker 360+ grader. Solen stod nesten i sør (≈ 159° ifølge SunEarthTools) og de røde boksene brukte jeg for å finne ca Nord.

Nytt hint:
Center: Iskaffen i post #41,605
Radius: 1609.41km
eller kanskje noen ser noe igenkännlig om man zoomer inn til venstre for 90?

Hmm dalstationen i Valtournenche stämmer med en av ledtrådarna men jag känner inte igen mig på bilden. Jo kanske - står han inte där...? Snön har smält och bilarna är borta men där står han ännu.

1721128985249.png

Senast ändrad:
Javisst. Bildet er tatt fra taket av parkeringsgaragen en januardag like før pandemien. Hard og vindblåst snø i Italia (bra i pisten), mer snø + pudder på andre siden (CH).
Fredw sin tur!
EDIT: Skrev jeg nettop at Fredw har flaks? Mener "dags for Fredw" (eller noe sånt)

Bilagor

• 1721128718384.png
    1721128718384.png
    689.6 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Min bild är från Google Street View men deras bilder är ju från sommaren. Och jag förstår fortfarande inte alla ledtrådar! :ROFLMAO: I'll be back.

PS e18 - fortsätt gärna på din norsksvenska, jag förstår den bättre än ledtrådarna! ;)

Senast ändrad:
Sommarfråga! Vi får låtsas att någon åker skidor efter båten där borta.

1. Vilken flack ö vid horisonten pekar pilen på? (radius: 20480,78 meter, hej e18...)
2. Vilken ö är samtliga foton tagna ifrån?

1721131344121.png

1721131284580.png

1721131307649.png

Senast ändrad:
Jaha dags för ledtrådar tror jag.
- Det finns ett STF vandrarhem på ön där bilderna tagits (fråga2).

1. Hanö?
2.Tjärö?

Perfekt! Bilderna alltså tagna från/på Tjärö i vackra Blekinge skärgård som verkligen kan rekommenderas. Se youtube-länk nedan från bonussonen som medföljde.

Alldeles intill på fastlandet ligger det för mig tidigare okända Eriksberg, med Nordens största park för "bilsafari". Fantastiskt vackert område med fritt strövande visenter, hjortar och vildsvin och en toppenrestaurang. Rekommenderas också starkt.

Ordet till Hawken!

1. Hanö
2.Tjärö?
Perfekt! Bilderna alltså tagna från/på Tjärö i vackra Blekinge skärgård som verkligen kan rekommenderas. Se youtube-länk nedan från bonussonen som medföljde.

Alldeles intill på fastlandet ligger det för mig tidigare okända Eriksberg, med Nordens största park för "bilsafari". Fantastiskt vackert område med fritt strövande visenter, hjortar och vildsvin och en toppenrestaurang. Rekommenderas också starkt.

Ordet till Hawken!

Jag måste erkänna att jag ju visste att du skulle till Blekinge…..
Men utan STF-ledtråden hade jag aldrig klarat det!!
Nu blir det bergsbilder igen.
Vilka ”toppar” syns på bilden?
Extrapoäng till den som även identifierat vad badvattnet heter! 😉
1721203252290.jpeg

En gång när vi badade vid Byxtjärn fick vi för oss att gå upp till Blåsten (där det låg nysnö- måste varit i sep..?)
Väldigt snårig skog innan vi kom upp på fjället. Det är nog enda gången jag varit på blåstenstoppen. Sen fortsatte vi upp på skutans topp och gick ner till byn. Det hann bli mörkt innan vi kom hem.

Lillskutan syns även 😋

Skandinaviens kändaste skidberg är svår att missa 😋

Häromveckan åt jag middag med två profiler här på forumet (som tyvärr inte syns här numera).

Vad åt vi?
Vilket lands nationalrätt?

Bilagor

• IMG_9418.jpeg
    IMG_9418.jpeg
    1 MB · Besök: 52
Det ser ju indiskt ut men ändå inte. Ser också ut som kokt lamm så jag gissar på Nihari och Pakistan

Jeg tipper vi ser Zutturm til høyre i bildet - og at bildet er tatt fra Nicolai sitt tårn? (Eller fins det en annen Schirmer?)
Korrekt. Tagen från Schirmerturm mot Zytturm. Båda del av gamla stadsmuren Museggmauer här i Luzern. På somrarna kan man gå längs en sektion av muren och upp i några av tornen.

Över till @e18 igen

Siden vi er inne på stadsmurar - hvor er vi nu?
IMG_8599.jpeg

1721248012686.png

Ingen link til berg eller ski tyvärr - men tenk på hvem som sa att snow is only frozen water.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp