Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Mechelen då

1724332281843.png

Edit, Fredw snabbare... Frågan om de har en bra fotbollklub då?

OK, fick kolla på KV Mechelen nu. Även om jag hade varit insatt i fotboll hade Mechelens framgånger nog varit före min tid ;) De flesta iaf, 2019 är ju inte så länge sen.

1724332876461.png

Ja, Mechelens storhetstider verkar ha varit för ett tag sedan och det var inte något av de första lagen som kom upp i huvudet när jag tänkte på Belgisk fotboll, men visst, fanns kanske inte så många andra ledtrådar att ge på den staden å andra sidan :)

Jag har nog hört om Mechelen men så har man ju några år på nacken också…
Vad heter denna lift?

1724333690982.jpeg

Senast ändrad:
Mycket nära men utsikten från toppen av sittliften är åt motsatt håll. Detta är en annan typ toppstation

Stämmer. Frognerseteren är toppstationen for Holmenkollbanan (t-banan) och den man reser till om man ska åka Korketrekkeren (Korkskruven). Ett bra (och självklart) tips är att resa tidigt. Finns väl ingen ryggar som gillar pucklar när man sitter på en kälke?

Din bild @Kalle_Luzern

Det fanns/finns en lift (eller möjligen backe) i Geilo som heter/hette Korketrekkeren i närheten av Fjellheisen. Jag minns det bl.a. eftersom jag där i backen stötte på den svenske komikern Tage Danielsson som ropade på sina killar ”Vi ses i Korketrekkeren”! Typ 1978.

Utsikt norrut från
nån topp i närheten av Melchsee-Fniss-området?? :oops: :) Från någon topp ganska rakt norrut från Schreckhorn/Mittelhorn. Typ. För däruppe finns det väl knappast panoramakartor...
... Titlis typ.

1724414625472.png

Senast ändrad:
Ja, så enkelt var det. Turat till riktiga Titlis. Huetstock-kedjan till vänster och Pilatus och Stanserhorn i bakgrunden.

Tillbaka till @fredw för fredagsdisco!?

Edit: men inte där du ritat in mig. Den här markeringens ena ben som syns.
IMG_0093.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka till @fredw för fredagsdisco!?

Ja vi börjar fredagen med en tidslinje med dansmusik från (nästan) nutid tillbaka till det glada 70-talet då PC härjade på Malmös diskotek... :rolleyes: ;) Alla tre låtarna bygger på varandra och dessutom från tre länder jag faktiskt bott i vid typ samma tid (USA-Italien-Australien). Från nära nu (nåja…) till dåtid alltså:

Senast ändrad:
Ja vi börjar fredagen med en tidslinje med dansmusik från (nästan) nutid tillbaka till det glada 70-talet då PC härjade på Malmös diskotek... :rolleyes: ;) Alla tre låtarna bygger på varandra och dessutom från tre länder jag faktiskt bott i vid typ samma tid (USA-Italien-Australien). Från nära nu (nåja…) till dåtid alltså:

Åhhh herregud.....en trippelchock så här på fredag eftermiddag... 🥴

Då får det bli en sprint, dags för trådens motsvarighet till 100 m löpning… och startskottet har redan gått!

Nämn ett högt berg och en skidort som syns i bilden:

1724417998328.jpeg

Jag trodde att jag är urgammal. Men nu känner jag mig yngre. Int är jag tillräckligt med gammal att lyssna på sådant!

Ledtrådar:
Berget ligger vid en skidort som heter Chamonix.
Skidorten ligger vid ett berg som heter Mont Blanc.

Ledtrådar:
Berget ligger vid en skidort som heter Chamonix.
Skidorten ligger vid ett berg som heter Mont Blanc.
Allt det visste det vi väl. Men var i helvete är en sån ny restaurang? Den har jag googlat nu mycket. Inte nya GM restauranger, inte mittel stationen Midi, ...

Allt det visste det vi väl. Men var i helvete är en sån ny restaurang? Den har jag googlat nu mycket. Inte nya GM restauranger, inte mittel stationen Midi, ...
Ser ut att vara Le Panoramic på toppen av Brevent. Den bästa utsikten över hela Mt Blanc-massivet inkl. bl.a. Aiguille du Midi som ligger på andra sidan dalen 😊

Lite osäker på om det kommit svar på denna kluriga gåta, men jag slår till på Saint-Gervais-les-Bains och Aiguille de Leschaux? :unsure:

Tänkte att någon klurig skulle välja att svara på det sättet! Helt korrekt förstås och först av många tänkbara korrekta svar. Så nu, Metal Saturday? Ordet till Mr Magnum Bonum.

Tänkte att någon klurig skulle välja att svara på det sättet! Helt korrekt förstås och först av många tänkbara korrekta svar. Så nu, Metal Saturday? Ordet till Mr Magnum Bonum.
Metal saturday låter fint, vi kör en dänga så vi vaknar till liv.
1993 var året då detta (för)band körde skiten ur Metallica på Stockholms stadion. Längst fram stod en något yngre Potat och slängde sitt då längre hår, i takt med det tunga gunget. De öppnade med denna låt vill jag minnas vilket satte tonen för resten av konserten.
En kväll att minnas.

En bild kanske också? Vad heter denna trevliga älv?
1000009372.jpg

Tillbaka
Topp