Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Edit: Tog bort mitt svar. Jag får inte ihop det med ledtråden att det skulle vara en väg. Precis som ni skriver… Ingen av Europas längsta vägar verkar gå genom Finland? Möjligen E75 om man räknar fågelvägen, men där är ju en lång färja mellan Polen och Finland, plus en mellan Aten och Kreta.

Senast ändrad:
Jag skulle iofs svara Europaväg 75. Riksväg 4 (som ju är ett av namnen på den del av E75 som går genom Finland) är knappast Europas längsta väg?
Men om jag (också) har rätt så äras den som äras bör dvs dig. Som hittade vägen. Om Kaitsu är ok med det.
Kanske bäst om majjen reder ut detta! Uppdaterar sidan varje minut för att se om KaitsuH har svarat! Ja, jag är pensionär...

Eftersom jag sällan känner igen några berg så måste jag gå all in på dessa andra frågor!

mkt ihärdig googling har gett först och främst att E45 faktiskt är längre än E75.

Wikipedia ger: "E45 som förlängdes år 2006 är den längsta nord-sydliga, men innan dess var E75 det."

Men E45 var inte rätt så om det nu är en väg så kanske man kan tänka sig att det anses att E75 är längre i Finland?

Edit: Tog bort mitt svar. Jag får inte ihop det med ledtråden att det skulle vara en väg. Precis som ni skriver… Ingen av Europas längsta vägar verkar gå genom Finland? Möjligen E75 om man räknar fågelvägen, men där är ju en lång färja mellan Polen och Finland, plus en mellan Aten och Kreta.
Något skumt är det. Europas längsta väg går inte i Finland som sagt. Jag tänkte järnväg men det verkar inte heller ge något.
Tittade på skoterled, men den längsta uppges gå mellan Sverige och Norge.
Kanske är det hela någon slags ordlek?! Eller Cykelväg?? Vandringsled?
Renväg? Autoreisezug (motorrail, biltåg)?

Senast ändrad:
Wikipedia ger: "E45 som förlängdes år 2006 är den längsta nord-sydliga, men innan dess var E75 det."

Men E45 var inte rätt så om det nu är en väg så kanske man kan tänka sig att det anses att E75 är längre i Finland?

Min pappa brukar säga om t ex Håkan Hellström att han är världsberömd i hela Göteborg. Kanske är det så med dessa vägar. De är längst i Europa i Finland, typ.

25 km: Finlands längsta elljusspår - kanske Europas också?
1739349633867.webp

Nationen kräver ett svar snart. :D

Sen har vi snöat in på att det är Finland, vilket det ju inte behöver vara. Det ser visserligen tillräckligt deprimerande ut för att vara Finland, men... ;)

[Disclaimer: jag älskar Finland.]

Svår men rolig bildgåta.
Till skillnad från majoriteten här som besöker höga berg besöker jag oftast lokala backar. Vilken backe är detta?
Ledtrådar vid behov.

Bilagor

• IMG_3860.webp
    IMG_3860.webp
    280.9 KB · Besök: 63
Den bör helst vara i intervallet mellan extremt svår till nästan omöjlig. ;) Feel no pressure!
IMG_1477.webp
Challenge accepted (misstänker att jag får ångra att jag skriver det i detta sällskap av bergsspanare😉) - vilken ort är bilden tagen från? (ja, har bergskoppling) - naturligtvis extrapoäng om någon kan lista ut mer exakt var jag var när bilden togs

Senast ändrad:
Tog det på Opus AG! :-) Tur att de inte har så många kontor i Schweiz. Och bara två vid en station.

Från arkivet, dvs föräldrarnas album. Men jag var där. Vilken skidort?

1739545642320.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp