Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då fortsätter vi på temat "vad heter pisten". Jag är på bilden på väg upp i en pist (liften var avstängd pga. blåst så det blev en liten träningsrunda uppför). Vad heter pisten i fråga?
20250331_151158.webp

Är det Jungfrun och Eviga snöfältet? Som sedan går ihop med Aletch?
Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt??? 🚴‍♂️ 🥴
Du har helt rätt.(y)
Det är Jungfraufirn till vänster och Ewigschneefeld till höger, och de båda flyter längre ner sedan ihop och bildar Großer Aletschgletscher.
Och den vita toppen är ju mäktiga Mönch 4107m, som dock ser mycket mäktigare ut från Grindelwald på andra sidan.

Din tur @Hawk100 !

Denna bör väl @PisteCarver ta utan att blinka (och googla) va?
Nja, om det är ett Bordeaux slott så är det inget av de fem Medoc Premiere Grands Cru Classés (de hade jag känt igen). Det är inte heller Chateau Petrus (Pomerol) eller Ch Cheval Blanc och Ch Ausone (Saint-Emilion). Sen finns det i Grand Cru Classé listan från 1855 ytterligare en 70-80 slott, och de har jag inte tid att kolla igenom.
Och det är kanske inte heller i Bordeaux? 🤷‍♂️

Och sen vet jag att @Hawk100 är Champagne frälst (inte mitt specialområde) men det växer väl inte palmer i Champagne?:unsure:
Och det är inte heller Troisieme Cru Ch Palmer i Margaux/Medoc….;)

Ja just det, han frågar väl inte efter en stad heller?:rolleyes:
Det är väl ett slott på bilden?
Med ditt resonemang så kan jag svara Frankrike 🇫🇷! :ROFLMAO:

Han frågar "var jag tog den här bilden" och inte efter ett slott. Men svara du Frankrike...

Jag tror att det kan vara rådhuset i Epernay. Ser ut så här från andra sidan.

1748436384479.webp

Här är EXAKT var bilden togs från (som frågan lyder, alltså var fotografen stod)

Jaha, ska alla vara såna idag?! Är det PC som anlitat dig?? ;)

Då kör vi på det spåret! Det talas om "var" bilden togs, inte "var bilden togs från" som du skriver... Det stod: "Då testar vi om någon vet var jag tog den här bilden…."

Det är ju iofs inte någon direkt uttalad fråga, men på den indirekta underliggande frågan svarar jag (som komplettering till mitt svar att bilden togs i Epernay, vid Rådhuset)... "Ja". ;)

Hoppsan!!! Här blev det hetsigt i tråden medan jag i all skönas ro satt i långa bilköer på väg ut från huvudstaden…..🤯
Bilden är mycket riktig tagen på baksidan av rådhuset i Épernay🍾🥂, så @fredw har rätt och @farbrorpatrik har prickat in den exakta platsen jag stod på. Som enfaldig domare ger jag @fredw segern eftersom han var först med rätt svar på den nivån jag efterfrågade…. 👍
Däremot står det ju som alltid självklart segraren fritt att om hen så önskar låta turen gå över till en värdig tvåa, speciellt om det inte är någon av stammisarna i tråden och extra speciellt om tvåan utlovar en riktig utmaning som kanske till och med kan få ”The dirty dozen” att behöva klia geniknölarna lite extra….
Så varsågod @fredw, frågan är din!😜

Tillbaka
Topp