Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

På vilken topp var vi pch sprang?
1000007642.webp
1000007641.webp

Brogleshütte?

Har ju åkt en hel del skidor på andra sidan av de där "spissarna" (och faktiskt "tittat ner" över kanten åt detta håll). Tänkte passera denna vackra dal både i vintras och i våras. Men det får bli en annan gång.

Senast ändrad:
Brogleshütte?

Har ju åkt en hel del skidor på andra sidan av de där "spissarna" (och faktiskt "tittat ner" över kanten åt detta håll). Tänkte passera denna vackra dal både i vintras och i våras. Men det får bli en annan gång.

Tror man ser din hytte uppifrån här:

Visst är det Brogleshütte. Besökte denna efter vandrig på Resecia. Är helt ofattbart vackert här i området. Stort tack till dig @fredw för alla bra tips om området 😊

Visst är det Brogleshütte. Besökte denna efter vandrig på Resecia. Är helt ofattbart vackert här i området. Stort tack till dig @fredw för alla bra tips om området 😊

Tack själv! Ja visst är där fint, även på sommaren.

Här en bild inte så långt därifrån, men kanske krävs litet grävande för att svara på frågan ändå. Såg inte de två soldyrkarna på bilden förrän jag förberedde denna fråga! :)

Vad heter liften i mitten, markerad i svagt gult?

Senast ändrad:
Vet tyvärr inte namnet på liften, men har för mig att bilden är tagen i Dolomiterna. Så får någon annan hjälpa till med namnet på liften.

Vet tyvärr inte namnet på liften, men har för mig att bilden är tagen i Dolomiterna. Så får någon annan hjälpa till med namnet på liften.

Så långt är det korrekt! Nästa steg är t.ex. att hitta rätt berg. Den här typen av skidberg är inte vanliga i Dolomiterna. Men jag vill ha namnet på liften för att ge helt rätt.

Ser ut som Marmolada eller Punta Rocca. Liften har jag för mig är tagen ur drift sen kabinbanan byggdes och jag har inte en susning om vad den heter men passet och rifugon i dalen heter Fedaia så det kanske liften kan heta.

Ser ut som Marmolada eller Punta Rocca. Liften har jag för mig är tagen ur drift sen kabinbanan byggdes och jag har inte en susning om vad den heter men passet och rifugon i dalen heter Fedaia så det kanske liften kan heta.

Precis! Fedaia, en gammal korglift med plats för en eller möjligen två. Den kördes bara på sommaren de sista åren men stängde definitivt 2019. Stolparna står kvar. Förut fanns där en släplift ovanför toppstationen som tog dig ännu längre upp på glaciären.

Det lär vara projekterat för en ny gondollift på ungefär samma plats med 670 meter fallhöjd på 1400 m längd. Vore inte dumt - det är ju en jättefin mörkröd backe med massor av pistnära offpist fast det tar onödigt lång tid att åka kabinerna upp. Brukar inte bli mer än en gång per vecka vi gör den utflykten.

Och berget är alltså Marmolada med glaciär, dolomiternas drottning.

Din tur, pd!

1751549661995.webp

(stulen bild från förr men bilden i frågan var min från i år...)

Senast ändrad:
Tack @fredw Ja, den liften kommer att göra Marmolada betydligt roligare att åka till. Den där sista horisontella delen för att ta sig till den första av kabinerna avstår jag gärna så det blir bara ett åk.

Nu blir det lite fusion ...

Vilket hotell har vi tagit in på här?

TG601448.webp

Landet är ganska uppenbart och jag kan som första ledtråd säga att vindriktningen är inte den vanligaste.

Spot on!

Vi var där i december för några år sedan för att turistfiska hummer.

Bollen tillbaka till @fredw .

Vi var där i december för några år sedan för att turistfiska hummer.

Hade de planterat ut dem i poolen? :LOL: Kikade in i det där hotellet häromåret, ser fint ut i lobbyn. Badade på betongpiren utanför, då utan is... Nästa gång ni är där kanske på sommarhalvåret, ta stigen som börjar strax bortom hotellet genom en liten "canyon" ut mot Skallens Fyr. Fint!

Nu undrar Wallander:
Vilket är det högsta berg som syns i denna tjusiga video? Och hur högt är det?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp