Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

OK, då tar jag den.
Det är visserligen sommar, men vi får väl hålla oss till berg.⛰️;)

1. Vad heter detta berg?
2. På vilket sätt är det unikt?
3. Varför är de som håller till på det här berget modigare än @STORPOTATEN ?
1752136230585.webp

OK, då tar jag den.
Det är visserligen sommar, men vi får väl hålla oss till berg.⛰️;)

1. Vad heter detta berg?
2. På vilket sätt är det unikt?
3. Varför är de som håller till på det här berget modigare än @STORPOTATEN ?
Visa bilaga 39767

1 . Calmont eller Calmond
2. Kanske de brantaste vinodlingarna i världen (över 65 grader)
3. De har inga långkalsonger

Jag antar, vid närmare eftertanke, att potatisens kallingar inte är helt relevanta i sammanhanget. Kanske jag bakade in det korrekta svaret på fråga 3 i det jag skrev på fråga 2 (tror inte ens Potaten den Store ger sig ut i så branta backar)? Men vi får se när domen snart faller!
Jag har inget emot att ha fel så troligen finns chansen för andra att i denna sudden death-situation slå in bollen på fråga 3.

Jag antar, vid närmare eftertanke, att potatisens kallingar inte är helt relevanta i sammanhanget. Kanske jag bakade in det korrekta svaret på fråga 3 i det jag skrev på fråga 2 (tror inte ens Potaten den Store ger sig ut i så branta backar)? Men vi får se när domen snart faller!
Jag har inget emot att ha fel så troligen finns chansen för andra att i denna sudden death-situation slå in bollen på fråga 3.
1. Detta Weinberg (Weinlage) heter Bremmer Calmont.✅
2. Det är i alla fall Europas brantaste vinodling, och lutningen i detta Weinlage är upp till 68 grader.✅
3. I den lutningen arbetar vinodlarna med att beskära och binda upp vinrankor och skörda druvor. Det är för brant för skidåkning t o m för @STORPOTATEN .✅
Snyggt taget @fredw , din tur!🏁

Uppe från toppen av Bremmer Calmont har jag tagit den här bilden.
Den här platsen är även känd för Mosels tväraste >180 gr kurva, och kallas för ”Bremmer Schleife“. Det gäller för fraktbåtarna att styra rätt i den smala floden i den svängen.☝️
1752146521816.webp

Promenerar man ner lite på sluttningen från kanten (jag var för feg för det), så kan man ta en sådan här bild:
1752146698093.webp

1. Skistar-Spitze?
2. Sälen-Österreich?

Ja typ, och du kan få rätt för det - om du vill! :LOL: Annars låter jag den ligga kvar... Fortsätt gärna - om du vill alltså, och ingen annan hinner före - men då får du skriva ut svaren i klartext för de oinvigda!

För de oinvigda kan ledtråden t ex bli att på andra sidan berget ligger en större och mer känd skidort som gett berget dess namn.

Ja typ, och du kan få rätt för det - om du vill! :LOL: Annars låter jag den ligga kvar... Fortsätt gärna - om du vill alltså, och ingen annan hinner före - men då får du skriva ut svaren i klartext för de oinvigda!

För de oinvigda kan ledtråden t ex bli att på andra sidan berget ligger en större och mer känd skidort som gett berget dess namn.
Någon annan får gärna ge det slutgiltigt korrekta svaret.
Det ser väl ut som Hundfjället där framme? :unsure:

Då kommer en härlig sommarbild från juli 1993. Var är jag? Bilden hamnade på sniskan. 😁 Nu rättvänd.

Bilagor

• IMG_0909.webp
    IMG_0909.webp
    211.1 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Chalet Floria i Chamonix?
Helt rätt, och vilket trevligt ställe och utsikt! Eftersom det var lite meckigare att ta sig till, samt inte lika högt upp och "häftigt" som andra ställen, kändes det väligt genuint och upplevde att det (i vart fall då) nästan bara hördes franska runt borden. Mycket bra mat också. Rekommenderas.

@MrHotDog och @Christiam, ja det var inte dumt med iskall rosé och "tillbehör" efter en lång vandring :love:

Bilden till @Schubertan1997

Bilagor

• IMG_2870.webp
    IMG_2870.webp
    851 KB · Besök: 46
  • IMG_2894.webp
    IMG_2894.webp
    422.9 KB · Besök: 39
  • IMG_2902.webp
    IMG_2902.webp
    266.6 KB · Besök: 43
Helt rätt, och vilket trevligt ställe och utsikt! Eftersom det var lite meckigare att ta sig till, samt inte lika högt upp och "häftigt" som andra ställen, kändes det väligt genuint och upplevde att det (i vart fall då) nästan bara hördes franska runt borden. Mycket bra mat också. Rekommenderas.
Kunde se det direkt, eftersom att jag anländer till Chamonix imorgon och redan har utsett detta ställe till en lagom förstadagstur. Kul att du gillade det, då kan jag släpa med sambon dit med gott samvete 😉

Vill någon berätta vilka 3 liftar det är som syns på bild?

Bilagor

• IMG_5859.webp
    IMG_5859.webp
    353.7 KB · Besök: 47
Kunde se det direkt, eftersom att jag anländer till Chamonix imorgon och redan har utsett detta ställe till en lagom förstadagstur. Kul att du gillade det, då kan jag släpa med sambon dit med gott samvete 😉

Vill någon berätta vilka 3 liftar det är som syns på bild?

Vi tog gondol+kabin upp till Brevent-toppen. Magisk utsikt över Mt Blanc-massivet och betydligt mindre turisttryck än upp på Aiguille du Midi. Sedan vadring till Flegere och från toppen av TC Flegere vände vi tillbaka mot Chamonix/Brevent för att komma till Floria. På något ställe var skyltningen inte helt tydlig så blev en hyfsad omväg för oss.

Går man direkt från botten av Brevent-liften till Floria är det nog en väldigt överkomlig vandring. Jag hade också med sambon och det gick bra även den långa vägen haha. Och ja, hon uppskattade stället mycket så det blir nog toppen även för er! :)

Jag kör vidare med sommartema och med lite historia från Antiken, vilket jag tycker är intressant.
1. Detta är en stadsport, vad heter den?
2. I vilken stad ligger den, och på vilket sätt är den staden unik?
3. De som grundade den här staden var en invasionsarmé, men de lyckades aldrig expandera sitt territorium särskilt långt österut härifrån. En särskild händelse satte stopp för det, vilken?
1752227350571.webp

Uj det var en svart port, måste ligga i en gammal stad... Kanske nån dansk regissör med flygfobi kommer därifrån? Där har hänt så mycket att jag får nog läsa på litet mer, om inte nån annan (kanske nån Vandal, gallerna eller Attilas hunner...) hinner före

Senast ändrad:
Måste vara Porta Nigra, i staden Trier.

Det var väl här som det tog stopp för romarna mot germanerna, i slaget i Teutoburgerskogen.
Det är mycket riktigt Porta Nigra i Trier och den byggdes av Romarna.
Expansionen österut av Romarriket tog slut år 9 e.K. genom slaget i Teutoburger Wald, som ligger ett par mil sydöst om staden Bielefeld och Autobahn A2. Där enade Arminius de germanska stammarna och fullständigt tillintetgjorde de 17:e, 18:e och 19:e romerska legionerna under befäl av Publius Quinctilius Varus.
Efter detta förödande nederlag höll sig Romarna väster om Rhen och ägnade sig att erövra Storbritannien i stället. Slaget i Teutoburger Wald är antagligen anledningen till att man idag inte pratar ett latinskt språk i Tyskland.

Men fråga 2 är fortfarande inte helt besvarad.☝️
Vad är unikt med staden Trier?

Senast ändrad:
Det är mycket riktigt Porta Nigra i Trier och den byggdes av Romarna.
Expansionen österut av Romarriket tog slut år 9 e.K. genom slaget i Teutoburger Wald, som ligger ett par mil sydöst om staden Bielefeld och Autobahn A2. Där enade Arminius de germanska stammarna och fullständigt tillintetgjorde de 17:e, 18:e och 19:e romerska legionerna under befäl av Publius Quinctilius Varus.
Efter detta förödande nederlag höll sig Romarna väster om Rhen och ägnade sig att erövra Storbritannien i stället. Slaget i Teutoburger Wald är antagligen anledningen till att man idag inte pratar ett latinskt språk i Tyskland.

Men fråga 2 är fortfarande inte helt besvarad.☝️
Vad är unikt med staden Trier?
Att det är Tysklands äldsta stad kanske? Alternativt att det var där flera romerska kejsare bodde?

Att det är Tysklands äldsta stad kanske? Alternativt att det var där flera romerska kejsare bodde?
Korrekt, Trier grundades av Caesar Augustus år 15 f.K. och är Tyskland äldsta stad. Vägen från Trier längs Mosel ner till Koblenz är nog en av de trevligaste vägar man kan köra i Europa. Finns också mycket ”godsaker” att upptäcka längs den vägen…. 🥂.

Din tur igen @Schubertan1997 !

Tillbaka
Topp