Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Intresserad av en fråga. Finns det något ni här på forumet gjort sista tiden för att minska dina eller andras koldioxidutsläpp?
Trots barnens önskan har vi fortsatt semestra i Sverige sommar som vinter. Sportlov tar vi i hemmabackarna och påsklov tåg till gränsen.
Köper inte nytt ”bara för att” utan kör slut på det vi har. Detta gäller dock inte gossedjur 😵‍💫
Dock försvinner troligen vinningen vi gör genom den kopiösa mängden kött vi äter. Dock är det till stor del lokalskjutet eller lokalt. 😁

Och du kallar dig finne?
Nej, det gör jag inte. De där sannfinnarna har tagit ordet i ett sådant bruk, att jag vill inte längre ens använda ordet. (Liksom era Sverigedemokrater...)

Jag har inte ens varit på sommarstugan nu på vintertiden. Hinner inte. Måste åka längd hela tiden här hemma. Vintern slutar snart! Jag har löst två hela veckor av vintern med snöbräda, och med snöbräda kan man inte skaffa längdkilometer! Nu blir det litet brådska, om man vill samla 1000 längdkilometer här i söder, då det regnar nu hela tiden. Igår kväll bara 19 km vid ösregn.

Intresserad av en fråga. Finns det något ni här på forumet gjort sista tiden för att minska dina eller andras koldioxidutsläpp?

Åker t ex kollektivt ca 2x35 km till/från jobbet var dag, drivet med grön el.

(Zanoii, begreppet verkningsgrad funkar dåligt vid dessa jämförelser. T ex har el från kärnkraft bara ca 35% verkningsgrad vilket man i så fall också bör räkna in. Och vad har el från vindkraft för verkningsgrad? Mindre än en promille?)

Mellan 40-50 procent absolut max är 59 procent. Alltså räknat på vindens energi.

Ok men min poäng var att man vid jämförelser med elbilar ofta glömmer att räkna bort förlusterna vid elproduktionen. Men i själva verket är ju sådana jämförelser tämligen meningslösa eftersom låg verkningsgrad inte är något större problem för förnyelsebara energikällor.

du får kalla dig vad du vill. Men endast en finne klämmer 19km i ösregn 🇫🇮
Screenshot_2024-03-16-14-14-50-922_com.android.chrome.jpg

Med samma sätt att resonera skulle man förlora totalt knappt 2 minuter på en typisk kisspaus längs autobahn med en familj. Resten av den uppenbart betydligt större tidsförlusten skulle kallas ”effektiv körtid”. Jag börjar förstå hur en del av er kommer fram till era positiva upplevelser av dessa laddstopp.

”Och mina argument är såklart som alla andra elbilsförares…”

Nej, faktiskt inte. De flesta elbilsförare jag känner tycker att de täta påtvingade laddstoppen på ett alltför litet antal förutbestämda platser är ett j@vla sk:t som de mycket gärna skulle slippa. Och som de ser fram emot att slippa med framtidens elbilar. Jag lyssnar på dem, och jag lyssnar på er här. Nu förstår jag litet bättre varför ni tycker så olika!
Men tänk all övrigt tid när du aldrig behöver åka förbi och tanka. I Sthlm t.ex ligger ju alla mackar på de mest otillgängliga ställen. Har nog sparat timmar på att aldrig åka till en mack och tanka. 😉

På riktigt har jag köpt en pjäxbag, där jag kan sätta skidorna utanpå och elcyklar till backen 2ggr/veckan istf att ta bil.
Men det är mest för att det är enklare än bilen och jag gillar att cykla.
Tänker inte mycket s.k. Tjejmatte om det (kanske kill-matte är en bättre benämning), d v s att jag skulle "tjäna in" CO2-ekvivalenter att spendera fritt på flygresor eller något annat.

Ja, nu måste också jag tillstå, att klimatförändringen är sannt. Aldrig tidigare har jag varit tvungen att sluta skidsäsongen i mitten av mars. Perkele, det blev inte 100 mil. Jag lovar att jag skall också göra någonting, t.ex. jag försöker att äta någon grönsak i kväll, eller i morgon. Och värmar bastun inte i kväll. P.s. i bilden skidbanan i dag. Åkte nog en mil, men skit var det som fan.
IMG_20240316_165606.jpg

Ja, nu måste också jag tillstå, att klimatförändringen är sannt. Aldrig tidigare har jag varit tvungen att sluta skidsäsongen i mitten av mars. Perkele, det blev inte 100 mil. Jag lovar att jag skall också göra någonting, t.ex. jag försöker att äta någon grönsak i kväll, eller i morgon. Och värmar bastun inte i kväll. P.s. i bilden skidbanan i dag. Åkte nog en mil, men skit var det som fan. Visa bilaga 31321
Det går väl att skatea på det där underlaget? Om inte med skidor så går det väl med skridskor?

Åker t ex kollektivt ca 2x35 km till/från jobbet var dag, drivet med grön el.

(Zanoii, begreppet verkningsgrad funkar dåligt vid dessa jämförelser. T ex har el från kärnkraft bara ca 35% verkningsgrad vilket man i så fall också bör räkna in. Och vad har el från vindkraft för verkningsgrad? Mindre än en promille?)
Det är ingen idé att försöka förklara detta!

Ja, nu måste också jag tillstå, att klimatförändringen är sannt. Aldrig tidigare har jag varit tvungen att sluta skidsäsongen i mitten av mars. Perkele, det blev inte 100 mil. Jag lovar att jag skall också göra någonting, t.ex. jag försöker att äta någon grönsak i kväll, eller i morgon. Och värmar bastun inte i kväll. P.s. i bilden skidbanan i dag. Åkte nog en mil, men skit var det som fan. Visa bilaga 31321
Men men men. Vi skidåkare kan påverka till klimat också med mycket små akter! Vi alla. Polaren åt i går kväll några grönsaker (jag orkade inte, men nog pistasnötter och saltgurkor med öl), och jag körde bil bara med el, och vad hände? Vi fick omedelbart ca. 10 cm ny snö i nattas!
IMG_20240317_180358.jpg

Jag har en riktigt bra utveckling denna vinter avseende resor: de första två, till Kåbdalis respektive Borgafjäll, gjorde jag med en gammal diesel-SUV, senaste, till Jämtlandsfjällen, gjorde jag med min nya elbil, och nästa, till Riksgränsen och/eller Narvik, kommer ske med tåg.

Annars är kanske det viktigaste och enklaste man kan göra som individ att bidra till ett systemskifte i samhället, så att det blir lätt och billigt för varje svensk individ att göra klimatsmarta val. Den chansen har man vart 4:e år, och det finns bara ett parti vars politik i granskning efter granskning får godkänt avseende effekterna på klimat och miljö.

Annars är kanske det viktigaste och enklaste man kan göra som individ att bidra till ett systemskifte i samhället, så att det blir lätt och billigt för varje svensk individ att göra klimatsmarta val. Den chansen har man vart 4:e år, och det finns bara ett parti vars politik i granskning efter granskning får godkänt avseende effekterna på klimat och miljö.

Ett problem med den typen av partier är att de inte förstår att alla subventioner ska betalas av samma befolkning som erhåller dem. Det kommer inte att bli ”billigt”.

Ett problem med den typen av partier är att de inte förstår att alla subventioner ska betalas av samma befolkning som erhåller dem. Det kommer inte att bli ”billigt”.
Klart att de förstår det, och är man beredd att lyssna så är de inte heller otydliga med det. Det handlar dels om en omställning (bra saker saker blir billigare, dåliga saker dyrare) och dels om en kalkyl som säger att om vi kan hjälpa till att bromsa klimatförändringarna så kommer det att vara klart ekonomiskt gynnsamt på sikt. Att parera för stora klimatförändringar kommer naturligtvis att bli svindyrt för kommande generationer, betydligt dyrare än det är för oss att göra en snabb omställning idag (och i det perspektivet blir det relativt "billigt").

Men vi människor har lite olika inställning till egna individen kontra andra individer respektive här och nu kontra ett längre perspektiv. Det är helt naturligt, och vi har på mycket kort tid varit tvungna att anpassa oss till ett globalt tankesätt som vi inte riktigt är framavlade för. Men vi människor är också mycket anpassningsbara och i grunden sociala varelser, så det finns nog en potential för fler av oss att tänka lite längre utanför det egna jaget i tid och social kontext. Lättast att göra det är det förstås om man har lite marginalresurser i tillvaron, och det har de flesta svenskar.

Klart att de förstår det, och är man beredd att lyssna så är de inte heller otydliga med det. Det handlar dels om en omställning (bra saker saker blir billigare, dåliga saker dyrare) och dels om en kalkyl som säger att om vi kan hjälpa till att bromsa klimatförändringarna så kommer det att vara klart ekonomiskt gynnsamt på sikt. Att parera för stora klimatförändringar kommer naturligtvis att bli svindyrt för kommande generationer, betydligt dyrare än det är för oss att göra en snabb omställning idag (och i det perspektivet blir det relativt "billigt").

Men vi människor har lite olika inställning till egna individen kontra andra individer respektive här och nu kontra ett längre perspektiv. Det är helt naturligt, och vi har på mycket kort tid varit tvungna att anpassa oss till ett globalt tankesätt som vi inte riktigt är framavlade för. Men vi människor är också mycket anpassningsbara och i grunden sociala varelser, så det finns nog en potential för fler av oss att tänka lite längre utanför det egna jaget i tid och social kontext. Lättast att göra det är det förstås om man har lite marginalresurser i tillvaron, och det har de flesta svenskar.

Ja, som du skriver: "anpassa oss till ett globalt tankesätt som vi inte riktigt är framavlade för".

Nu köper vi batterier, elbilar, solceller mm mm från Kina som leder denna utveckling. Samtidigt bygger Kina ut kolkraftverk i en ökande takt.

Kina har skrivit under alla olika miljöavtal som "utvecklingsland" och lovar en reduktion av sina utstläpp framåt 2050.

Kina har ett globalt tankesätt men ser till sina egna intressen och planerar i 100 års perioder.

Ja, som du skriver: "anpassa oss till ett globalt tankesätt som vi inte riktigt är framavlade för".

Nu köper vi batterier, elbilar, solceller mm mm från Kina som leder denna utveckling. Samtidigt bygger Kina ut kolkraftverk i en ökande takt.

Kina har skrivit under alla olika miljöavtal som "utvecklingsland" och lovar en reduktion av sina utstläpp framåt 2050.

Kina har ett globalt tankesätt men ser till sina egna intressen och planerar i 100 års perioder.
Om du förespråkar att vi övergår från att mäta territoriella utsläpp av växthusgaser till att mäta konsumtionsbaserade utsläpp, är vi helt överens om nödvändigheten av detta. Då kommer vi själva att tvingas se över våra konsumtionsmönster av batterier, elbilar och solceller (och väldigt mycket annat), och det blir då betydligt lättare att med ekonomiska medel styra Kina mot en mer hållbar utveckling.

Det handlar dels om en omställning (bra saker saker blir billigare, dåliga saker dyrare) ...
Det är jättebra när/om "bra saker blir billigare" men inget blir ju i grunden billigare med hjälp av subventioner. Särskilt inte om subventionerna ska finansieras genom straffskatt på sådant som man vill ska försvinna. Även de som kör elbil eller åker tåg och elbuss får betala för straffskatterna på fossil energi eftersom det ännu driver så mycket av det som ingår i våra välfärdssystem.
Och subventionerade verksamheter och varor tenderar att faktiskt bli dyra ändå, systemet "drogas" och blir slött istället för piggt, se t ex på EUs jordbrukspolitik - subventionerna göder producenterna, inte konsumenterna. Ett dilemma. Det går inte att trolla med knäna hur mycket man än vill.

Om du förespråkar att vi övergår från att mäta territoriella utsläpp av växthusgaser till att mäta konsumtionsbaserade utsläpp, är vi helt överens om nödvändigheten av detta. Då kommer vi själva att tvingas se över våra konsumtionsmönster av batterier, elbilar och solceller (och väldigt mycket annat), och det blir då betydligt lättare att med ekonomiska medel styra Kina mot en mer hållbar utveckling.
Naturligtsvis är det komplicerade samband mellan konsumtion och produktion och var vi vill teoretiskt förlägga utsläppen.

Styra Kina? Ja...

Rockström var inne på det:

Hantera det som terrorism​

Professor Johan Rockström har tagit del av rapporten. Han anser att politiker i EU ska inspireras av USA:s president Donald Trump och införa handelshinder.

– All import som kommer till EU:s gräns skulle beskattas för växthusgaser som inte är skattade i hemlandet. Det skulle göra så att export av kolkraftsproducerade varor från Kina blir olönsamt, säger han.

Rockström anser också att FN:s säkerhetsråd måste börja diskutera klimathotet. Han vill att FN utlyser ett klimatnödläge.

– Alla kommer att påverkas om Kina fortsätter bygga kolkraft, det måste lösas som den globala angelägenhet det är. Därför måste det hanteras med samma dignitet som terrorism hanteras av säkerhetsrådet.

Aftonbladet Rockström om Kina

Det är jättebra när/om "bra saker blir billigare" men inget blir ju i grunden billigare med hjälp av subventioner. Särskilt inte om subventionerna ska finansieras genom straffskatt på sådant som man vill ska försvinna. Även de som kör elbil eller åker tåg och elbuss får betala för straffskatterna på fossil energi eftersom det ännu driver så mycket av det som ingår i våra välfärdssystem.
Och subventionerade verksamheter och varor tenderar att faktiskt bli dyra ändå, systemet "drogas" och blir slött istället för piggt, se t ex på EUs jordbrukspolitik - subventionerna göder producenterna, inte konsumenterna. Ett dilemma. Det går inte att trolla med knäna hur mycket man än vill.
Om man verkligen har som främsta mål i livet att livet skall bli billigare på kort sikt, då kräver omställningen också livsstilsförändringar. Och sådana kommer ändå att krävas för att nå utsläppsmålen.

Det börjar så långsamt gå upp för EU vad som är på gång:

EU börjar registrera elbilar från Kina för framtida importskatt​

JOJJE OLSSON

9 MARS, 2024
Denna vecka börjar EU-kommissionen registrera elbilar som importeras till EU från Kina, för att retroaktiv importskatt senare ska kunna beläggas på dessa bilar.
Det uppgav EU-kommissionen just innan helgen, efter att den i mitten av september meddelat att en utredning kring statliga subventioner av dessa bilar. Ordförande Ursula von der Leyen varnade då för att Europa står inför en våg av elbilar med ”artificiellt låga priser” från Kina.
Kinamedia uppmärksammade lanseringen av denna utredning, som ska var färdig senast i oktober i år. Därefter kan elbilar som från och med denna vecka importeras från Kina till EU alltså beskattas extra beroende på utredningens resultat.
Förra veckan skrev jag artikeln ”Nu laddar BYD för global dominans” för Timbros nättidning Smedjan, om nytt fokus på export för Kinas och nu även världens största tillverkare av elbilar Build Your Dreams (BYD).
I texten nämns hur den kinesiska industrin för elbilar har mottagit så mycket som 600 miljarder kronor i subventioner åren 2016-2022.
BYD har enligt egna uppgifter fått över 20 miljarder kronor i statligt stöd. Enligt analytiker mottog företaget 2,5 miljarder kronor i subventioner första halvåret i fjol; tre gånger mer än året innan och fjärde mest av alla börsnoterade bolag i Kina.

https://kinamedia.se/2024/03/09/eu-borjar-registrera-elbilar-fran-kina-for-framtida-importskatt/

JOJJE OLSSON

9 MARS, 2024
Denna vecka börjar EU-kommissionen registrera elbilar som importeras till EU från Kina, för att retroaktiv importskatt senare ska kunna beläggas på dessa bilar.
Det uppgav EU-kommissionen just innan helgen, efter att den i mitten av september meddelat att en utredning kring statliga subventioner av dessa bilar. Ordförande Ursula von der Leyen varnade då för att Europa står inför en våg av elbilar med ”artificiellt låga priser” från Kina.
Kinamedia uppmärksammade lanseringen av denna utredning, som ska var färdig senast i oktober i år. Därefter kan elbilar som från och med denna vecka importeras från Kina till EU alltså beskattas extra beroende på utredningens resultat.
Förra veckan skrev jag artikeln ”Nu laddar BYD för global dominans” för Timbros nättidning Smedjan, om nytt fokus på export för Kinas och nu även världens största tillverkare av elbilar Build Your Dreams (BYD).
I texten nämns hur den kinesiska industrin för elbilar har mottagit så mycket som 600 miljarder kronor i subventioner åren 2016-2022.
BYD har enligt egna uppgifter fått över 20 miljarder kronor i statligt stöd. Enligt analytiker mottog företaget 2,5 miljarder kronor i subventioner första halvåret i fjol; tre gånger mer än året innan och fjärde mest av alla börsnoterade bolag i Kina.

https://kinamedia.se/2024/03/09/eu-borjar-registrera-elbilar-fran-kina-for-framtida-importskatt/
Bra att de jämnar ut spelplanen.Såg förövrigt ett test på en 4WD BYD som Teknikens Värld gjorde där de aldrig fick bilen att vara 4WD… 🤔

JOJJE OLSSON

9 MARS, 2024

Det kan vara effektivt med importskatter, och en del talar väl för att det är det i det här fallet med tanke på att EU bör vara en stor spelare på världsmarknaden av elbilar. Eventuellt får vi alltså kineserna att betala för en del av tullen eftersom de måste sänka de redan subventionerade exportpriserna ytterligare för att lyckas sälja bilarna till Europa. Positivt för Europa, men kineserna blir nog sura och dessutom kvarstår ju i så fall ursprungsproblemet; de kinesiska elbilarna är för billiga för att de europeiska producenterna ska kunna konkurrera.

Dessutom känns det tveksamt att man registrerar bilar för att retroaktivt kunna påföra skatt beroende på vad en utredning kommer fram till. Nullum tributum sine lege, ingen skatt utan lag, är en viktig princip inom skatterätten och inget att ta lätt på.

Senast ändrad:
Det kan vara effektivt med importskatter, och en del talar väl för att det är det i det här fallet med tanke på att EU bör vara en stor spelare på världsmarknaden av elbilar. Eventuellt får vi alltså kineserna att betala för en del av tullen eftersom de måste sänka de redan subventionerade exportpriserna ytterligare för att lyckas sälja bilarna till Europa. Positivt för Europa, men kineserna blir nog sura och dessutom kvarstår ju i så fall ursprungsproblemet; de kinesiska elbilarna är för billiga för att de europeiska producenterna ska kunna konkurrera.

Dessutom känns det tveksamt att man registrerar bilar för att retroaktivt kunna påföra skatt beroende på vad en utredning kommer fram till. Nullum tributum sine lege, ingen skatt utan lag, är en viktig princip inom skatterätten och inget att ta lätt på.
Ja, det är en stor fråga det här, det verkar som om Kina spelar både över och under bordet i klimatfrågan. Å ena sidan är man världsledande inom solpaneler och elbilstillverkning. Kina satsar mycket på grön teknologi för sin egen elproduktion också. Kina har många gruvkontrakt på batterimineraler i Afrika och stora egna tillgångar.

Samtidigt så byggs det nya kolkraftverk i en rasande takt.
(Det finns lättillgängliga källor på detta, och smått chockerande kan jag tillägga. Se t. ex. Nya kolkraftverk för hela världen, fördelat på länder. ).
Det satsas också stort på nya flygplatser nya flyglinjer. Militärindustrin växer. De geopolitiska ambitionerna blir alltmer tydliga.

Kina har, med näbbar och klor, kämpat för att klassificeras som utvecklingsland tillsammans med bl. a. Indien i samband med de miljöavtal som tecknats, Parisavtalet och andra. Det framhålls ofta i svensk media att Kina och Indien minnsann har skrivit på dessa avtal. Det talas mindre om vad som faktiskt har utfästs av Kina och Indien i reala termer. Det är långsiktiga åtagande framåt 2040 och vidare, och dessa löften är relativt vaga.

Under tiden ökar Kina utsläppen och elförbrukningen. Den gröna delen av elproduktionen äts upp av den totala ökningen av förbrukningen.

Elbilsproduktionen överstiger med råge den inhemska efterfrågan. Den är kraftigt subventionerad av staten.

Man anar ett mönster där Kina gör (eller siktar på att göra) Västvärlden beroende av dess teknologi för grön omställning mha gammal smutsig kolteknologi. Visst kommer alla "Parisavtal" att spricka, men Kina har ju inte lovat något för de närmsta 10-20 åren... Men vi i Europa har faktiskt lyckats kraftigt sänka vårt koldioxidutsläpp. Delvis mha av kinesisk teknologi och produktion i Kina.

Nu ska vi köpa alla deras elbilar!!! Vi kör minnsann till Alperna med en BYD* eller MG och är klimatsmarta!

*Exporten ska nu öka ytterligare och EU är en särskilt attraktiv marknad. I slutet av februari anlände BYD Explorer No. 1 till Europa med 5 449 elbilar. Det var det första av åtta egenägda fraktfartyg som BYD ska sjösätta det kommande två åren.
BYD satsar på EU marknaden

Senast ändrad:
Jag har just styrt upp att det kommer ingå två skidorter som kan nås med Snälltåget i Scandi pass nästa år 🚂
Bra jobbat. Jag är för tågresande!
Men Snälltåget kostar ju typ en miljard att åka. Nä, bilen i så fall...tyvärr... kanske t.o.m. mindre miljöovänligt än tåget, då tyska lok numera kör på brunkol om det inte råkar tok-blåsa den dagen. (Alltså hur elkraften genereras)

Men bor man så till, att man har nära till Snälltåget kan det säkert vara ett mysigt alternativ.

Jag skulle helst bo i Alperna. Det blir alltid slutsatsen efter att kommit hem därifrån...

Bra jobbat. Jag är för tågresande!
Men Snälltåget kostar ju typ en miljard att åka. Nä, bilen i så fall...tyvärr... kanske t.o.m. mindre miljöovänligt än tåget, då tyska lok numera kör på brunkol om det inte råkar tok-blåsa den dagen. (Alltså hur elkraften genereras)

Men bor man så till, att man har nära till Snälltåget kan det säkert vara ett mysigt alternativ.

Jag skulle helst bo i Alperna. Det blir alltid slutsatsen efter att kommit hem därifrån...
Jo, man tar knappast Snälltåget av ekonomiska skäl (men det är hyfsat billigt om man väljer sittplats hela vägen 🤷).

Vem vill inte bo i alperna..?
Men Östersund är faktiskt inte heller så dumt: inom dagturs avstånd finns en handfull skidanläggningar. Och med skoter når man toppturer av riktigt bra klass (Helags, Mjölkvattnet, Almdalen osv).
På vårkanten är det inte överjävligt långt till Norge med toppturer i världsklass 😋

Bra att de jämnar ut spelplanen.Såg förövrigt ett test på en 4WD BYD som Teknikens Värld gjorde där de aldrig fick bilen att vara 4WD… 🤔

Tåg är ju bra men fungerar bäst om det går ”ända fram” utan för många byten. Annars stjäl det ganska mycket tid från en ledig vecka. Så tyvärr kommer tåg plus egen transfer knappast övertrumfa charterbuss eller flyg plus egen transfer (när transfer behövs), inte ens för många skåningar.
När kommer elbussarna för längre sträckor? Gillar bussar. Extremt mycket mer flexibelt än spårbunden trafik. Och tänk så många härliga kiss- och kaffepauser! 😜

Bra respons av BYD. Men testar de inte om deras bil faktiskt driver på alla fyra hjulen innan den släpps på marknaden? Med vår bil blev det värsta ramaskriet när den samlade lite smuts innanför bakdörren…

Tåg är ju bra men fungerar bäst om det går ”ända fram” utan för många byten. Annars stjäl det ganska mycket tid från en ledig vecka. Så tyvärr kommer tåg plus egen transfer knappast övertrumfa charterbuss eller flyg plus egen transfer (när transfer behövs), inte ens för många skåningar.
När kommer elbussarna för längre sträckor? Gillar bussar. Extremt mycket mer flexibelt än spårbunden trafik. Och tänk så många härliga kiss- och kaffepauser! 😜
Jag tror att min gräns för vad jag kan utsätta mig för går innan buss faktiskt. 😂

Var finns första SOK betalda vintersportaren som tar initiativ som det här? Märkligt att det är en orienterare som tar klivet.

Senast ändrad:

Var finns första SOK betalda vintersportaren som tar initiativ som det här? Märkligt att det är en orienterare som tar klivet.
"Vi" har ju i alla fall Björn Ferry, även om han inte är aktiv såklart.

Snödjup

Tillbaka
Topp