Varför är Sverige så dåliga på Snowboard?

Helldude

Ny medlem
Skulle vilja starta en diskussion om varför snowboardåkningen dalat så mycket i Sverige.
När jag är ute och åker ser man få andra snowboardåkare och dom jag ser är oftast freestyleåkare. Sverige har få riktigt stora namn inom snowboard medans våra grannar (Norge och Finland) har ett antal riktigt bra åkare (t o m Island har!)
Nere i Alperna ser man betydligt mer åkare på planka och jag kan tänka mig att det är ännu mer i Nordamerika (har ej vart där)
Vad tror ni? (och det vore skönt om vi kunde slippa en massa pajkastning mellan skidor-snowboard)

i norge finns det inte i närheten lika många twintips dudes som i sverige. skulle vilja säga att majoriten i parken är snowboard

Helldude sa:
JL76 sa:
många hoppade på snowboard för att det var en trend, de hoppade vidare
Så du menar att det fortfarande är trendigt i alla andra länder utom Sverige?
Tror han menar att i Sverige blev snowboard bara en trend men i många andra länder ligger antalet åkare på en någorlunda konstant procentandel. Sedan är det ju inte samma generation som hakade på snowboardvågen som nu är jibbers på twintips. Snarare deras småsyskon.

island har typ 3-4 åkare som överhuvud taget tävlar, sverige har 3 snowboard skolor till hösten. sverige kanske har få riktiga eliter som tävlar i större tävlingar, men bara för att dom inte medverkar i x-games behöver dom inte vara dåliga? kolla på nils andersson, karem el-rafi (stavning), hampus mosesson, daniel ek, hans åhlund, gustav een, chris sörman osv, det finns många som är med dom stora pojkarna och leker, det flesta av dom här åkarna har stora sponsorer som dom medverkar i större filmer med.

när du säger att det är fler snowboard dudes i alperna, har du nån statestik på det ? jag mena alperna kommer folk från hela europa och nästan världen för att åka så där ökar folk antalet så mycket mer än vad sverige får, sverige 9 mil folk alperna = frankrike-italien-schweiz-österike= 60+58+7+8 miljoner och sen alla andra som kommer världen över för att åka där. visst tycker jag också det är få snowbaord åkare i sverige, men att säga att svenskarna är dåliga på bräda är fel :)

aja sitter här morgon trött å skriver så jag kanske bara skriver skit så jag lägger mig!

Stenman sa:
magnusericsson sa:
Stenman sa:
Och vi är glada för att de gjorde det, man vill ju inte beblanda sig med osköna dudes.
Vilken jävla inställning.
Så du tycker det är sjysst med folk som gör saker för hypens skull? Sen när det inte är ballt längre gör dem något annat.
Du sa "och vi är glada att de gjorde det, man vill ju inte beblanda sig med osköna dudes."
Jag vet inte om det vara är jag, men det lät som du generaliserade ganska ordentligt.
tror för övrigt att JL76 har rätt så fel i det han säger.
Snowboarden har väl aldrig varit större än den är just nu?

ovashoot sa:
ADouhan sa:
kolla på nils andersson, karem el-rafi (stavning), hampus mosesson, daniel ek, hans åhlund, gustav een, chris sörman osv
Niklas Mattsson, Ludde Lejkner, Zebbe Landmark

Enligt mig så är dom riktigt jävla bra åkare..
Kevin Bäckström, Anton Bilare, Sven Torgren, Jacob Wilhelmsson, Calle Ohlson, Anton Gunnarson, Tobias Karlson, Leo Crawford.. listan kan göras galet lång, men bra åkare finns de gott om!

Enligt SLAO så går snowboardåkandet ner i Sverige, senaste siffrorna säger 9.9% snowboardåkare. 2007 var det 11%.

Och ja det finns bra snowboardåkare i Sverige, min hemmabacke har snowboardgymnasium (Vännäs) och dom är verkligen sjukt duktiga åkare men det känns som att ingen riktigt tar sig hela vägen, av dom namn som nämndes hade jag bara hört om Moseson och Kareem el-rafie. Frågar man en skidåkare känner dom oftast bara till Ingemar Backman och Bivesson.

Har hört en del säga att snowboard dog av när skidförbundet tog över från Svenska snowboardförbundet, vet inte om det stämmer

en artikel
http://www.tacky.se/snowboard/article/?id=101159

Helldude sa:
JL76 sa:
många hoppade på snowboard för att det var en trend, de hoppade vidare
Så du menar att det fortfarande är trendigt i alla andra länder utom Sverige?
Nej, det skrev jag inte heller. Det var många skidåkare som började åka bräda för de var less på skidåkningen för de inte utvecklades längre osv (innan twintips och "carving"). Snowboard var nåt nytt och fräscht, sen kom det med i OS och är nu lika fräscht som resten OS grenarna (dvs osportiga gubbar tittar på det). När "trendiga" sporter tas över av ekonomiska intressen och gubbar i styrelser så förlorar den sin "själ". Att hoppa av då eller sadla om kan ju ses som att man bara gjorde det för att det var trendigt men iaf jag simmar bort från ett sjunkande skepp.
En annan anledning är att gräset är inte alltid grönare på andra sidan. De som kom från skidåkningen kanske störde sig på att skidorterna från början är skapta för skidåkare och tyckte kanske att liftåkningen var bökig , transportsträckor jobbiga och puckelpist frustrerande?
Sen tror jag att bräda gått ner i hela världen, jag åker väldigt sällan i Sverige och jag ser inte många brädåkare i Frankrike t ex.

obs! detta är min högst personliga åsikt men freestyletävlingar tenderarar för mig som inte särskilt snowboardintresserad att se ut som det handlar om att snurra så mkt som möjligt dvs farligt nära den nu totalt töntförklarade grenen alpin freestyle.

Senast ändrad:
Stenman sa:
magnusericsson sa:
Stenman sa:
Och vi är glada för att de gjorde det, man vill ju inte beblanda sig med osköna dudes.
Vilken jävla inställning.
Så du tycker det är sjysst med folk som gör saker för hypens skull? Sen när det inte är ballt längre gör dem något annat.
Håller med detta till 100%. Jävla klåpare som åker för att vara tuffa kan gladeligen dra vidare cause they aint in THE CULT (ta det lugnt, jag skojade med det sista. Egentligen inte dock).

Dock håller jag inte helt med om att Sverige inte har några världsåkare. För att ha så pass litet snowboardintresse tycker jag att Sverige har väldigt många duktiga världsåkare, däremot har intresset och främst mediasidan inom snowboard dalat helt sjukt mycket och det känns nästan dött i vårat avlånga land. Kolla på t.ex. Norge, där har snowboardåkare artiklar i vardagstidningarna och en egen sektion på hemsidorna.

Senast ändrad:
i sverige är snowboard kanske minoritet, men i europa är det ju annorlunda. i italiens parker ser du inte många skidåkare, lika så i frankrike och österrike.

att du inte hört talas om fler av de namnen som radades upp innan beror väl helt enkelt på att du inte är så insatt

snowboardåkarna i sverige har väll inte samma längtan efter att tävla som skidåkarna har här.
Dem bara har kul!

Helldude sa:
Enligt SLAO så går snowboardåkandet ner i Sverige, senaste siffrorna säger 9.9% snowboardåkare. 2007 var det 11%.

Och ja det finns bra snowboardåkare i Sverige, min hemmabacke har snowboardgymnasium (Vännäs) och dom är verkligen sjukt duktiga åkare men det känns som att ingen riktigt tar sig hela vägen, av dom namn som nämndes hade jag bara hört om Moseson och Kareem el-rafie. Frågar man en skidåkare känner dom oftast bara till Ingemar Backman och Bivesson.

Har hört en del säga att snowboard dog av när skidförbundet tog över från Svenska snowboardförbundet, vet inte om det stämmer

en artikel
http://www.tacky.se/snowboard/article/?id=101159
Om du bara kænde till 2 av alla åkarna som næmnts i denna tråden ær du nog inte tillræckligt insatt att uttala dig om huruvida sverige ær dåliga på snowboard.
Før øvrigt tycker jag Blayze ær jævligt duktig. Resten i GRP med før den delen før deras åknign ær fan underhållande.

man kan göra listan lång med svenska snowbaord åkare som är duktiga, jag vet att johans olofsson har varit en av tidernas största inom snowboard, men det är inte riktigt i nuläget han är så stor :) samma med ingemar backman men som sagt man kan göra en lång lista!

snowboard är ju fetare än någonsin nu! men på freeride är det jävligt dåligt drag på snowboard tyvärr.

v-larsson sa:
Om du bara kænde till 2 av alla åkarna som næmnts i denna tråden ær du nog inte tillræckligt insatt att uttala dig om huruvida sverige ær dåliga på snowboard.
Før øvrigt tycker jag Blayze ær jævligt duktig. Resten i GRP med før den delen før deras åknign ær fan underhållande.
Nu visade det sig vara sjukt svårt att hitta statistik för andra länder än sverige, hittade bara något om 45% snowboardåkare 2008/2009 i usa, men inget jag vågar ha som källa. Men bara av att besöka en alpbacke så kan du med ockulärbesiktning se att det finns procentuellt fler brädåkare där än i Sverige. Och, ditt svar visar lite på problemet. Snowboard i Sverige är lite av en intern klubb, och de flesta utövarna verkar ganska nöjda med det. Inget fel med det, men är det det bästa för sporten? (nej, jag vill inte starta en "snowboard är ingen sport" diskussion)
Jag menar, norge är lillebror till storlek, men fan vad de piskar oss i antal ttr/wsf-tävlingar.

RailReppin sa:
Owkee sa:
snowboardåkarna i sverige har väll inte samma längtan efter att tävla som skidåkarna har här.
Dem bara har kul!
Tror det ligger mycket i det här
SANT! det finns grymt många bra åkare som bara shreddar för det är kul.

Men det finns många upcomers vill jag lova. Mattsson, Bäckström,Lejkner,Bilare, Gadelius bros,Blaze, Kire och en hel drös med sjuka rippers :)

HARS sa:
v-larsson sa:
Nu visade det sig vara sjukt svårt att hitta statistik för andra länder än sverige, hittade bara något om 45% snowboardåkare 2008/2009 i usa, men inget jag vågar ha som källa. Men bara av att besöka en alpbacke så kan du med ockulärbesiktning se att det finns procentuellt fler brädåkare där än i Sverige. Och, ditt svar visar lite på problemet. Snowboard i Sverige är lite av en intern klubb, och de flesta utövarna verkar ganska nöjda med det. Inget fel med det, men är det det bästa för sporten? (nej, jag vill inte starta en "snowboard är ingen sport" diskussion)
Jag menar, norge är lillebror till storlek, men fan vad de piskar oss i antal ttr/wsf-tävlingar.
Ta inte detta som något negativt før dte ær verkligen inte dt jag menar. Men jag finner inte i din text var du respondar på det jag skrev.
Jag ær kass på att læsa mellan rader...

Hands down. Vi är inte dåliga på snowboard, vi är helt enkelt inte bättre än de utmärkande eliterna. Ge Sverige lite tid så kommer ni väldigt snart se några svenska namn komma fram bland de stora. Jag vet att vi kommer bli ganska stora inom boardercross inom 10 år, då de personer som är i beta-landslaget är extremt duktiga och utvecklas i en rasande fart.

ADouhan sa:
man kan göra listan lång med svenska snowbaord åkare som är duktiga, jag vet att johans olofsson har varit en av tidernas största inom snowboard, men det är inte riktigt i nuläget han är så stor :) samma med ingemar backman men som sagt man kan göra en lång lista!
Johan hade en långdragen skadehistorik och var inte riktigt tillbaka förns för någon säsong sedan, ungefär då han skrev på för The North Face. Han är just nu involverad i ett 2-årsprojekt för TGR (Deeper). Den släpps under hösten och borde väl visa om mannen är down with the kids eller om han ska börja hänga i baren med Shawn Farmer.

sverige ee inte dåliga, vi tävlar bara inte lika mycket,

Snowboard är på väg tillbaka på bred front, dessutom säger det ganska lite om Snowboard som helhet om man bara tittar i Sverige, som många redan noterat är det väldigt stort i alperna men framförallt i USA Canada. Är dessvärre helt övertygad om skidförbundet körde snowboard sverige ner i graven. Men som sagt det är på väg tillbaka i Sverige!!

Hur många stora namn finns dt inom skidor då? Jon Olsson, jacob Wester, Henrik Harlaut... det var 3. Finns säkert 1 eller 2 till

TS åker inte bräda själv, ingen känsla för det, ingen koll och han ser upp till åkare som shaun white.. Så måste det vara, nu har vi klarat upp det!

MC_BLINGELING sa:
Hur många stora namn finns dt inom skidor då? Jon Olsson, jacob Wester, Henrik Harlaut... det var 3. Finns säkert 1 eller 2 till
Kim Boberg, Oscar Harlaut, Oscar Sherlin. å sen en massa sjuka 16 åringar som kommer bli pro!

Senast ändrad:
MC_BLINGELING sa:
ElisWaltersson sa:
MC_BLINGELING sa:
kim boberg, oscar harlaut, oscar sherlin. å sen en massa sjuka 16 åringar som kommer bli pro!
Hur många från utlandet känner till dom hära 16 åringarna?
Borde finnas ganska många tycker jag...
Sen har vi ju Simon och Niklas Eriksson att tillägga!

Senast ändrad:
MC_BLINGELING sa:
ElisWaltersson sa:
MC_BLINGELING sa:
kim boberg, oscar harlaut, oscar sherlin. å sen en massa sjuka 16 åringar som kommer bli pro!
Hur många från utlandet känner till dom hära 16 åringarna?
Jävlar vad efterbliven man kan vara. Inte ens tillräckligt uppmärksam att ens märka att www.Freeride.se är en skidsajt. Stick till tacky eller något om du inte har mognat mer än att fortsätta den jävligt utdragna debatten om vilken sport som är coolast/bäst/p12/whatever.

Tillbaka
Topp