Världens brantaste backe

• Trådstartare Trådstartare Offpiiist
  • Start datum Start datum
Världens brantaste backe
Experten i Trysil har en lutning 45grader. Den var tillräckligt brant för att jag bara skulle åka den en gång=)

Världens brantaste backe
Ett inlägg för att fräscha upp matten.

Om du har en räknare framför dig (eller är en jävel på matte) kan man beräka lutningen i procent från gradtalet.

Se till att du har räknaren inställd på grader.

Tag tan 76 grader. Detta ger 4.01 multiplicera med 100 och du har lutning i procent, dvs 401 %.

Vad menas då med detta, jo att stigningen är 401 % av den horisontella förflyttningen, eller annorlunda uttryckt: stigningen är 4.01 gånger större än den horisontella förflyttningen.

På andra hållet:

Ex 76 % lutning. Dividera med 100 => 0.76, ta arctan 0.76 (samma som tan-1 0.76) => ca 37 graders lutning.

Världens brantaste backe
JockeSki sa:
Enligt detta så är alltså 78%=45*0.78=35.1 grader. Låter inte speciellt brant. OlaMelin, hur är den i jämförelse mot t.ex. första 20 meterna i Väggen?
Den är betydligt brantare än Väggen och hela grejen med backen är att den går lika brant hela tiden. Förutom vid ett ställe där den går ytterliggare lite brantare.

I övrigt så disskuteras lutning i både procent och grader i följande trådar:
- https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=7202
- https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=10279

Senast ändrad:
Världens brantaste backe
Sjukt att ni postar samma länk till ngt helt annat nästan samtidigt :)

Och jag håller med om att 100% är 45 grader, men tycker att grader är den givna enheten att jobba i.

Det brantaste utmärkta inboundsåket jag sett är Blow Hole i Whistler. Ska tydligen ligga runt 55 grader. Tar man det brantaste insteget där är det riktigt riktigt brant.

Exhilaration ska tydligen vara det brantaste inboundsåket på Whistler som inte är utmärkt. https://www.freeride.se/member/photo.php?id=27620 Lutning oxå omkring 55 grader.

Världens brantaste backe
Kan inte någon freeride männsika be en fackman att redogöra för hur det ligger till med grader och procent. Skriv en artikel om det så vi blir av med alla felaktiga uppfattningar om att %=grader, 100%=90 grader, en backe inte kan luta mer än 100%.
Även få rätsida på mattematiken i omvandlingen från procent till grader, att procent anger förhållandet mellan kateterna i en triangel och inget annat. Uträkningar som 0,78*45=35,1 är fel.

45 grader är ==100% därmed basta!!!

Tack för ordet.

Världens brantaste backe
Om 45grader är lika med 100% så finns det ju backar som lutar 110-120% vilket låter ganska dumt. Jag har åkt experten i trysil och den lutar 45grader och det känns inte äkligt på något sätt. Jag tror inte att det är omöjligt att världens brantaste backe är 70grader i ett kortare avsnitt. Att snön inte fäster är lamt att säga efersom det beror på underlaget

Världens brantaste backe
Inte nog med att det bevisas i exakt varje tråd att dagens barn är urkass på svenska. Lite oftare än vad som är önskvärt bevisas också skolans oförmåga att lära ut grundläggande matematik. VARJE tråd om grader kontra procent är överfull av yngre tonåringar som likt en åsna på allvar blint försvarar sina felaktiga antaganden. Beklämmande!

//naturligtvis finns det några upplysta själar här... (100%=45°)

Senast ändrad:
Världens brantaste backe
Jag ansluter till kören att 100% = 45°.
Sen undrar jag vad Deespin vill visa med sin bild på en gradskiva. Är ju inte riktigt så man använder den om man vill visa 70° lutning i alla fall...

Världens brantaste backe
Som vanligt blandas grader och % ihop när man pratar om lutningar. Som flera har påpekat tidigare så används % lutning i vägbyggen men även i liftbyggen och gradering av nedfarter i en liftanläggning.
Grön < 25 %, Blå pist 25 – 35 %, Röd pist 35-45% och svart >45 % . Det medför att för att räknas som svart pist så skall backen luta minst 45 % i en sträcka av minst 50 m och 45% motsvarar ungefär 23 grader.
Därför blandas ofta grader och % ihop och när någon säger att backen är 45 % så skriver "tidningen" 45 grader. Åres störtloppsbacke sas ofta var ofta 63 grader men i verkligheten 63 % vilket motsvarar 33 grader.
Vanligt vis så "överskattar" åkare lutningen på backen och tyvärr är det ofta åkare bara uppskattar lutningen eller mäter den på fel sätt. Många tror att backen de nyss åkt utför är 45 grader men den visar sig ofta vara bara 25 grader.
Man som många tidigare länkar har sagt är 45 grader 100% och när en backe är 50 grader är det ingen tvekan vad som är neråt. Det är inte så många som åker en sån backe med njutning.
En backe på 78 grader är hyfsad isklättring.
Som en skidskribent skrev för några år sedan "På afterskin är det vanligt med 40 och 50 gradiga backar men de är sällsynta på berget".

Världens brantaste backe
Hmm, ni verkar reda ut det här fint. Enligt vedertagen praxis för angivande av lutningar o procent är 45 grader=100%.

Som överkurs kan ni gå på följande:

1. Hur anger man 90 grader i procent?
2. Låt oss säga att hoppar utför ett rejält överhäng med lutningen 135 grader. Vad blir det i procent?
3. Som bekant blandas en riktigt brantåkar-Gin-å-vodka alltid i proportionerna 70:70 (%). Men hur många grader?

HitMe

Världens brantaste backe
Och för övrgt skulle jag säga att om man tillbringar sin tid med att uppskatta branthet i grader eller procent , så är chansen stor att man egentligen inte uppskattar branthet och därmed inte kan vara något annat än en flackåkare.

HitMe

Världens brantaste backe
hehe. skulle likt å se noen kjøre 78 grader. lykke til sier jeg bare. og 37,96 grader er faktisk relativt bratt for en alpinbakke å være.

Världens brantaste backe
Jag känner mig stark idag så jag ger mig på överkursfrågorna direkt.

1. Det gör man inte. Om man envisas: &#8734;
2. -100%
3. Eftersom gin-å-vodka med fördel förvaras inombords (i munnen, halsen eller magen) blir det såklart 38 grader.

Edit: Bahhh, forumets tecken-kodning suger... Det funkar när man editerar men inte annars.

Senast ändrad:
Världens brantaste backe
Ok, så här är det, om man utgår från beteckningana i den rätvinkliga triangeln på den här länken

http://www.pluggakuten.se/formelsamling/trigonometri

Då blir lutningen i procent Ap = a/c*100 alltså om vinkeln är 45 grader så är a = c vilket ger Ap = 1/1*100 = 100 %

Om tan och arctan är definierade i radianer får man

lutningen i grader blir Ag = arctan(a/c)*180/3.14

Dvs Ag = arctan(Ap/100)*180/3.14
och Ap = tan(Ag*3.14/180)*100

D

Världens brantaste backe
Jevvlar vad skidåkare verkar vara duktiga på matte! Det är grader hit och dit hela tiden, på backarna, termometern, gin o vodka.
Det enda jag skulle vilja ha svar på är hur man räknar om grader på stålkanterna till procent? Tar du det Leder?

Hur ser trådarna ut på boxarnas websida?

Världens brantaste backe
Rodelsmurfen sa:
Jevvlar vad skidåkare verkar vara duktiga på matte! Det är grader hit och dit hela tiden, på backarna, termometern, gin o vodka.
Det enda jag skulle vilja ha svar på är hur man räknar om grader på stålkanterna till procent? Tar du det Leder?

Man skulle kunna mäta hela stålkantens längd. Därefter mäter man över vilken längd stålkanten har grader. Är det flera områden med grader så mäter man dem för sig och adderar sedan längderna där stålkanten är har grader. Nu har man två längder.

l(stålkant) och l(grader)

Sedan räknar man helt enkelt ut l(grader):s storlek i procent av l(stålkant)!

grad%=(l(grader)/l(stålkant))*100

Tadaaa!

Världens brantaste backe
Rodelsmurfen sa:

Hm… grader på stålkanterna, nu ska vi se. Vi börjar med att se vilka grader du syftar på. Är det grader man vill ha säg 88 eller 86 garder eller är det såna-där-inga-kört-på-sten-grader?

Slip 86 grader = 1430,07%
Slip 88 grader = 2863,63%
Slip 90 grader = Error %

Vi kan alltså enas om att grader är betydligt smidigare när vi pratar om vinklar och dyl.

Och hitme, gin-vodka blandas alltid 70/70 och serveras rumstempererad, gradantalet är alltså en variabel!

Världens brantaste backe
kul läsning,, intressant, fast jag fattade typ inte ens hälften:P

Världens brantaste backe
Leder sa:
Rodelsmurfen sa:

Hm… grader på stålkanterna, nu ska vi se. Vi börjar med att se vilka grader du syftar på. Är det grader man vill ha säg 88 eller 86 garder eller är det såna-där-inga-kört-på-sten-grader?

Slip 86 grader = 1430,07%
Slip 88 grader = 2863,63%
Slip 90 grader = Error %

Vi kan alltså enas om att grader är betydligt smidigare när vi pratar om vinklar och dyl.

Och hitme, gin-vodka blandas alltid 70/70 och serveras rumstempererad, gradantalet är alltså en variabel!
Det var väl egentligen en kombination av "vill ha grader" och "vill inte ha grader". Tänkte att det var en matematisk nöt att knäcka.

Eller så var det helt enkelt så att jag inte hade något vettigt att skriva...

Världens brantaste backe
Så här ser det ut efter lite fipplande i Excel!
Kom ihåg det nästa gång ni undrar så är det bara gå in i mitt lilla diagram och checka!

procent2.jpg

Senast ändrad:
Världens brantaste backe
Fredagens applåd går till Gustav! Klart som korvspad.
Fastna inte framför burken bara, se till att få lite skidåkning och annan procent i helgen oxå.

Världens brantaste backe
Jorå, det blir nog förmodligen en sväng till kungsberget i vanlig ordning. Sitter ju bara och väntar att dra från jobbet, sedan blir det nog inte mer dator för mig på två dagar!

Världens brantaste backe
ALonn sa:
Men hallå? är inte Mausfalle (Kitzbuhl) värre, jag har hört att den är 85 grader! o_0
Denna länk nedan är menad till alla som inte läser igenom svar till en tråd innan dom svarar själv.
http://vet.hut.nu/?id=18

En del tycker säkert det är jobbigt att det med jämna mellanrum dyker upp en ny tråd som diskuterar brantaste backen och % vs. grader. Själv så tycker jag det är underhållande varje gång. Folk gnäller ju inte på midsommarafton och den återkommer ju rätt så regelbundet.

Fett med cred till dom som på pedagogiska sätt upplyser hur det förhåller sig med lutning, procent och grader.

Världens brantaste backe
ALonn sa:
Men hallå? är inte Mausfalle (Kitzbuhl) värre, jag har hört att den är 85 grader! o_0
Då har du helt enkelt hört fel!

jibban sa:
Jag tror inte att det är omöjligt att världens brantaste backe är 70grader i ett kortare avsnitt. Att snön inte fäster är lamt att säga efersom det beror på underlaget
Då har du uppenbarligen ingen aning om hur brant 70grader egentligen är...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp