Vilka mått är viktigast att de "stämmer"?

REALBLASTY

Ny medlem
Jag hade hoppats att kunna köpa en snowboard på rea nu under sommaren för att komma undan lindrigt med pengarna,
och jag har hittat några brädor som ser hyfsat bra ut men som ingen stämmer in till hundra procent efter "mina" mått.

Det är speciellt två stycken jag undrar över
Båda är 150 cm långa, och jag är 170, så längden stämmer bra.
Den första (Santa Cruz Suave) sår dock att den är bäst lämpad för skostorlek 35-38.5, medans mina fötter ligger på 39-40 (oftast 40).
Den andra (Burton Gtwin) är 4 cm bredare och och passar antagligen mina fötter bättre, men den beskrivs som bäst lämpad för vikt 43-61 kg. Jag väger runt 65.

Hur petnoga är det med vikt/skostorlek? Vilket av dom är viktigast att det "stämmer"?
Är det någon av brädorna som skulle kunna funka för mig eller måste jag vänta tills årets brädor kommer upp i butikerna för dubbla priset av vad jag skulle kunna få dessa för?

All hjälp skulle uppskattas.

Det beror på hur du åker men man kan ju säga att om tårna sticker ut för mkt så är det inte kul.
Sedan är du kanske inte helt fullvuxen i din ålder, fötterna kan bli lite större och du kan även gå upp i vikt och längd.

Jag skulle nog råda dig att köpa en bräda som passar dina mått men även har utrymme för lite mera, det blir bara ännu dyrare att köpa en bräda som du kan åka några månader och sedan måste köpa ännu en bräda.

Längd och skostorlek lär inte ändras då tjejer sällan växer särskilt mycket mer efter att de kommit in i puberteten,
vikt kan ju självklart pendla men det gäller ju oavsett ålder :P

Hittills har jag mest åkt nerförs men med lite hopp. Jag är egentligen mest intresserad av park/freestyle men har inte haft alls för stor möjlighet till det då jag haft viss otur med hyrbrädor och vissa gånger varit tvungen att acceptera stenhårda brädor då alla mjuka vart uthyrda, vilket är största anledningen till att jag vill ha egen gear.

Självklart förstår jag att det hade varit bäst att hitta något som verkligen stämmer, men jag är rädd att jag kommer bli tvungen att spara ytterligare ett år om jag inte hittar något på rea,
och jag hade gärna sluppit chansningen att bli fast med ytterligare en bräda som känns som att den är gjuten i cement.

Nu trodde jag ju i min enfald att du var kille, dumt av mig att generalisera :P

Burton har boots med shrinkage tech, vilket gör att dom är ca en storlek mindre på utsidan än vad tidigare modeller vart, det kan vara en lösning på problemet men det är ju också en kostnadsfråga.

Känns lite svårt att ge råd här, ett alternativ kan ju vara att köpa en begagnad bräda tills du har råd med en som verkligen passar dig. Brädor tappar ju mycket värde, särsilt om man railar med dom vilket jag antar att du vill göra och kommer du då fram till att din nya rea-bräda inte riktigt passade dig är det ju bara pengar i sjön.

Den enda skillnaden som blir om du ligger lite över viktgränsen är att brädan känns någorlunda mjukare än "vad den ska". Eftersom du precis ligger över tror jag inte att detta kommer göra ett dugg så länge du inte ska köra alpinrace med hardboots, många olika märken kör med olika breda vikt-ranges..

Hur stora bootsen är kan ju dock bli ett större problem.. Hur bred är suave boarden?
Ligger du på 39 och den säger 38,5 så är det ju inte problem så länge du inte tänker stå 0 0 i med bindsen..Allting beror på, hur brett du står och hur ducked out du är, brädan blir ju ganska mycket bredare ju längre ut vid nose och tail du kommer och det gör stor skillnad.

Om vi säger att refered stance är 53 cm eller vad det kan vara, och dom rekomenderar 35-38,5 i skostorlek. Står du då 55 cm brett och +15 -15 i vinklar med bindsen så blir det ju en helt annan story ;)

Suave-brädan är 237 medans Gtwinen är 241.
Den stance som står utgiven på suave-brädan är 51 och det är nog ungefär den bredd jag kommer köra med.

Om det du säger stämmer så låter det ju som att Gtwin-brädan vore ett bättre alternativ för mig... även om Suaven är snyggare :P

Gå på gtwinen! Om du ändå r nybörjare i parken kommer du vilja ha en lite mjukare jibbigare bräda :) (+att du kommer inte känna direkt skillnad och när du åkt på den några dagar kommer du ändå tycka att din bräda är bäst för att det är den du är van vid)

Tillbaka
Topp