Vilken skidtyp dominerar på Freeride.nu?

Jäkligt intressant nu när det börjar bli många svar, personligen trodde jag att det skulle vara fler "renodlade puderskidor". Men vi kanske är försent ute på säsongen. Jag trodde även att det skulle vara fler pistskidor. Dock så blev jag förvånad över antalet feta friåkningsskidor.

Carled skrev:
---------------
>jag kan ju personligen säga att Leder, Gelendesprung och Peter K här skidsamlingar som jag
>mer än gärna skulle vilja äga...

Du får gärna köpa 7 24:orna. Special price for you my friend http://nemo.wox.org/images/photos/8/IMG_06401082317658252_8.jpg ;-) Fast jag skulle nog hellre ha HitMe:s samling.

Skiersdown: Gränsen för vad som är renodlade puderskidor är rätt hårt dragen. Jag gissar att en del av de som är klassificerade som "feta friåkningsskidor" används nog som renodlade puderskidor.

Har precis sålt mina Teneighty och skaffat mig ett par Scott Santiago Mission. Årets modell och 183 cm och de är faktiskt 90 i midjan så en klar kategori 8.

Ett par PE så de blir kategori 6.

Men oj vad jag vill ha ett par all-mountain eller vanliga friåknings att komplettera med...

ja det finnes möjligens ett par völkl Gotama 05 190 cm med Linken Telemarkbinding på som har gått typ 2000 höydmeter om någon är interesserade (med andra ord de har gjort en dag i backen + en topptur.

Mm, jag glömde HitMe... Dyr samling minst sagt!

Peter, Jag fick ett nästan lika stort hack i mina splitt nya Scratch BC andra åket i Duved härom veckan... Gissa om man toklacka! Iofs var det jäkligt tunt snötäcke och fullt med varningsskyltar överallt. Men jag gick ner till liftwaffe och körde ett litet tystlåtet svenneklagande till en trevlig vakt som var minst 3 ggr så gammal som jag är... Gissa om jag blev glad när han sa att han skulle ringa ned till skidboden och be dom fixa laggen... En halvtimme/45 min senare så är laggen fixade och slipade! Dock var det inte helt perfa ifyllt så jag ska gå och köpa en belagssticka och bättra på själv... Sen så fick jag gå ner till vallaboden och valla lite på skidorna för det var jäkligt taffligt vallat av maskinen...

Seth Vicious, #7 då :)

Edit: Nojlas dp Lotus 120 borde väl ligga i facket "Specialskidor"? Eller är det kanske bara Lotus 138an som har inverterad skärningsradie?

Vad jag vet så ligger dom i det facket... Kan vara så att han skrev att de skulle in i fack #9 vilket var specialskidornas då, men efter att feta friåkningsskidor lades till blev det 10 kategorier och #10 blev specialskidorna. Gettit?

Kom igen nu, berätta vad ni har för skidor, det är viktigt att vi får med alla medlemmar, så det blir korrekt! Skriv även fast du har ett par Salomon Crossmax 7 som enda skida! ;-) (Inga namn nämnda!)

Kör på ett par Head Madtrix, #6!

EDIT: riktigt sysst tråd, uppskattas verkligen! roligt att läsa ;)
Mer av detta på freeride.nu skulle vara kul att se!

pz out

Pudertjuv, har inte du ett par b4 också? ;)

Peter K: Sant plus att jag skulle gissa att många med rena puderskidor redan är på sin bummarort och därför inte kan skriva..

Carled: Min farsa har ett par Crossmax pilot någonting från 01-02 och de är fortfarande ett av de bästa paren jag testat i pist.(för sitt avseende)

Jag har ett par Rossignol Mogul. som jag åker på.
iof, så strular det säkert din lista.. eftersom att det är en puckelpist skida =P
allafall så kan jag bidra med en PE faktist. =)

Primär: K2 Fujative, kategori 6
Sekundär: Bandit B1, och ja venne i vilken kategori den ska placeras?

SKiersdown visst har jag det.. Du tittade på dem i söndags :)...äääh om jag skulle lista alla skidpar jag har så skulle de bli en anselig mängd med skräpskidor

Detta skall inte med i listan jag har redan röstat :

Ska vi se:

Rossi B4
Völkl gotama
Stöckli Stormrider DP Fry

och så till nostalgien

Salomon Superforce 9.1
Tua Cirque <----- ofattbart att dem lever än
1 singel Dynastar Ultra Bultra <----- förste skidan med ROOOOOOOSA belägg
Åsnes MT 54
Atomic nånting
Rossignol långa styva pistracers från 86..

hahaha
Fan vad svårt det är att slänga grejer.. Mycke fin nostalgi i det paketet.. SKulle förresten vara kul att starta en tråd där man listar skidor man har men inte åker på längre.. DEt skulle bli en riktig Nostalgitripp där Dynastar Gold Course med rödvit 747 salomon binding skulle rula FETT!!

Åker numera mest på mina sprojlans Scott Santiago Pure som platsar i kategori nio. Sen blir det ett och annat åk på fjolårts Völkl 724 pro som väl hamnar i kategori fem. Håller med tidgare talare att på nostalgilistan så skulle mitt bidrag Dynastar med "vibretionsdempere" i forma av ett rött hjärta- som iofs låstnadet ganska fort (hade 3 par tror jag), ha många kamrater.

Måste ta rygg på Pudertjuv och fylla på inventarierna på listan.

Utöver mina tidigare nämnda lagg har jag:

Volant Machete, ja de skidorna har moder jord gått hårt åt.
Rossignol 9X VAS, viktad racelagg från 90-talet med derbyflex och 977 bindning, nostalgi!
Dynastar DH, 215 cm, från 90-talet. Snabbaste skidan i samlingen och den osmidigaste. En sak kan jag då lova, den är fartstabil=)

/Leder

Tror ni får lägga till en kategori nu. Om ni inte känner att puckelskidor hamnar under specialskidor...

Scott Santiago Pure 188 06
Scott Santiago 04 (83 i midjan) med telisbindning.
Ross Powderbird 06 (nya B-3:an med annan design, 83 i midjan) med rando-bindning.
Völkl P-50, konsument racing.
Head Mad-trix Mogul, puckelskidor. Smala....

Listan gällde ju inte snowboard men jag måste ju även tillägga att jag har en Lib-tech Doughboy, 6.7 - det betyder att den är ca 1,98 m lång....

Japp, det var allt.

Jag har ett par PE 05-06 och ett par gamla P2 som sekundära.

1. Raceskidor................. 0 (0)
2. Vanliga pistracers........ 0 (0)
3. Budgetskidor.............. 0 (0)
4. All-mountain-skidor..... 0 (0)
5. Vanliga friåkningskidor 0 (0)
6. Normala twintips......... 1 (1)
7. Feta twintips............... 0 (0)
8. Feta friåkningskidor.... 0 (0)
9. Renodlade puderskidor 0 (0)
10. Specialskidor............ 0 (0)

#6 - Fisher,
(kommer inte ihåg modell namn, nått med "Sceeno" lr nått sånt), värdelösa skidor. Köpte de efter mina gamla 1080 gått sönder,vilket misstag! Rekomenderas ej! Kul undersökning!

Carled.
Jag bor ju i Åre så jag tar det skidor som passar för dagen.
Var ute för att åka lite puckel igårkväll på kvällsåkningen men liften var paj...
Randoskidorna används mer framåt våren. Nu är det dessutom lite risigt med snö utanför pisterna...

Ang Pure´n så är de 92 i midjan - Pure i 188 är 92 mm, det är bara 193:an som är 101. Ingen större mening med att ha bredare lagg i Åre. Man åker trots allt rätt mycket pist med dom.

Ok, då var det nästan som jag förmodade! Då flytar jag om i listan och sätter dina Pure i feta friåkningskskidor!

Jag håller med, det är verkligen risigt med Åres offpist i nuläget...

kör på ett par scratch fs 04-05 å ett par salomon streetracer

1. Raceskidor: .......................5 (7)
2. Vanliga pistracers ...............5 (1)
3. Budgetskidor .....................0 (3)
4. All-mountain-skidor ............0 (0)
5. Vanliga friåkningskidor .......14 (9)
6. Normala twintips ...............32 (7)
7. Feta twintips ......................11 (1)
8. Feta friåkningskidor ...........16 (4)
9. Renodlade puderskidor ......8 (2)
10. Specialskidor ...................2 (0)
11. Puckelskidor.....................2 (0)
Totalt: 133 par skidor

Head Monster 75 och Völkl Explosive

1. Raceskidor: .......................5 (7)
2. Vanliga pistracers ...............5 (1)
3. Budgetskidor .....................0 (3)
4. All-mountain-skidor ............0 (0)
5. Vanliga friåkningskidor .......15 (1)
6. Normala twintips ...............32 (7)
7. Feta twintips ......................11 (1)
8. Feta friåkningskidor ...........16 (4)
9. Renodlade puderskidor ......9 (1)
10. Specialskidor ...................2 (0)
11. Puckelskidor.....................2 (0)
Totalt: 135 par skidor

Carled: Jag tycker inte du ska klaga på mina Crossmax 7. De var helt ok för 5 år sen när man inte visste bättre... ;)

erandir, för typ 2 år sedan var Crossmax-serien skidor för de som hade någon koll på skidor, du kan vara lugn! Under några år var jag grymt sugen på att skaffa mig ett par Crossmax 10, då var de lätt den snyggast skidan som fanns, speciellt med de neongula stabilisatorerna... *dreggel...*

8. Primärt Völkl Mantra.
Sekundärt lånar jag ett par i kategori 1 eller 2 om jag skulle känna att behovet finns.
Har ett par gamla Ross 9x med derbyflex som jag rastar nån gång om året av nostalgiska skäl.

Ja mina Pure är 193 cm långa och således 101 i midjan. Vet inte om det var mitt eller nån annas par som flyttats men nu vet hur det ligger till.

Glider runt på ett par Fischer Watea!
101 i midjan gör nog att dom halkar in i kategori 9.

Bereder min väg i och utanför pisten med ett par Fischer Sceneo S300 ICE.
Skulle nog lägga dem i kategori 2!

Snödjup

Tillbaka
Topp