Visa din quiver!

Lee-nus

Aktiv medlem
Teufel sa:
Lee-nus sa:
Teufel sa:
du är lite sent ute, men...
din skiduppsättning, helt enkelt. vad du har för plank att köra på.
Men vad menas när man läser det så här: - Den skidan är en riktig quiver skida. ??
nu har jag inte sett sammanhanget, men som jag förstår det handlar det om en skida som täcker alla områden av skidåkning, så du behöver bara en. eller, ett par skidor, dvs.

Teufel

Ny medlem
Lee-nus sa:
Teufel sa:
Lee-nus sa:
du är lite sent ute, men...
din skiduppsättning, helt enkelt. vad du har för plank att köra på.
Men vad menas när man läser det så här: - Den skidan är en riktig quiver skida. ??
nu har jag inte sett sammanhanget, men som jag förstår det handlar det om en skida som täcker alla områden av skidåkning, så du behöver bara en. eller, ett par skidor, dvs.
ahhh! bra, då opplar jag. Vet du om skidan i fråga Sfb har rocker?

Lee-nus

Aktiv medlem
Teufel sa:
Lee-nus sa:
Teufel sa:
enligt den här sidan har 2010 års modell rocker, något jag inte tror att 2009:an hade:

http://www.evogear.com/skis/line-sir-francis-bacon-2010.aspx

framgår dock inte vilken typ av rocker... men jag tror att vi kan utesluta full rocker.

Senast ändrad:

Teufel

Ny medlem
Lee-nus sa:
Teufel sa:
Lee-nus sa:
enligt den här sidan har 2010 års modell rocker, något jag inte tror att 2009:an hade:

framgår dock inte vilken typ av rocker...
Eftersom du verkar var lite av en allvetare, chansar jag med att fråga om du vet avd k2 obseth har för rocker? JAg är kluven i vilka skidor jag ska köpa? Behöver liksom ingen jätte rocker, men vill som sagt ha lite fram och bak.

Lee-nus

Aktiv medlem
Teufel sa:
Lee-nus sa:
Teufel sa:

framgår dock inte vilken typ av rocker...
Eftersom du verkar var lite av en allvetare, chansar jag med att fråga om du vet avd k2 obseth har för rocker? JAg är kluven i vilka skidor jag ska köpa? Behöver liksom ingen jätte rocker, men vill som sagt ha lite fram och bak.
google, tio sekunder:
http://www.spadout.com/p/k2-obsethed/
:)

Lima-ko

Ny medlem
Engelskt uppslagsord
quiver

Svensk översättning
[pil]koger (substantiv)

Ett sånt där som Robin Hood har på ryggen du vet. Vanligtvis har han säkert minst 10 pilar i sitt koger. Godtyckligt översatt till skidåkning blir det din skidbag.

Vad du läst är förmodligen att en skida är en bra one quiver skida, har jag rätt? Med det menas att det är en bra skida om du ska ha ett par skidor.
Jag och många med mig föredrar att ha så få skidor som möjligt. Delvis för att det är lättare/går snabbare att välja skidor på morgonen när man har bråttom till första liften men också för att då är ofta skidan mer allround och klarar av lite all möjlig åkning.
Sen finns istället dem som vill ha så många skidor som möjligt, varför vet jag inte.

LeoW

Ny medlem
Armada JJ 09/10, 175cm, ska monteras ett par griffons på dom.
Armada ARV 07/08, 165cm, med ett par Rossignol Scratch 140 TI.

Pjäxor: Technica Diablo flame

Carled

Ny medlem

Helt otroligt att inget laddat upp något sen början av november, jag bumpar till och hoppas att det för en gångs skulle blir ordentlig fart på antalet nya bilder...

Min arsenal har blivit utvidgad med storslalomskidor och parskidor (mkt nöjd med båda köpen efter helgen i Åre), så nu består den av:

Salomon 3V Race 165cm med 916
Atomic GS12 190cm med 1018
DPS Lotus 120 med STH16
Salomon Dumont 181 med FKS155

Suktar efter något allround och svennebananigt...

Martok

Ny medlem
Rossngiol s7 188 med jester 16 monterat +2
Head supershape magnum
völkl kuro 195 med marker duke 16 mitt monterat.

Utter

Ny medlem
Carled sa:
Suktar efter något allround och svennebananigt...
Va fan Carled, allround och svennebananigt är ju för...svennebananer! :)

Förövrigt så är BD Megawatt årets bästa allroundskida, och då är jag inte ens ironisk! Blir min "one-ski-quiver" i år.

snej

Aktiv medlem
Martok sa:
Head supershape magnum
varför mittmonterad kuro??

Utter sa:
Förövrigt så är BD Megawatt årets bästa allroundskida, och då är jag inte ens ironisk! Blir min "one-ski-quiver" i år.
är den så bra alltså??

vore skoj att testa...

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
Var du ute och åkte i helgen? Jag tror jag såg dig vid VM6:an isf. för jag hajade till när jag såg ett par Megawatts... Saknade mina Lotusar då! De hade varit fantastiska i Gästrappets minst sagt skiftande förhållanden!

Jag har ju hyffsat extrema skidor i alla genrer, så ett par Shogun, Pro Rider eller kanske Goliath Sluff hade varit trevligt. Plus att man slipper bli idiotförklarad av polarna när man släpar med 3 par skidor till en weekend i Åre.

Utter

Ny medlem

@snej: Ja den var faktiskt så bra, över alla förväntningar. Carvade fint i hård pist och var otroligt lättkörd. Absolut inget överdrivet fladder trots den ganska massiva rockerspetsen fram samt att dom är rätt mjuka. Väger ju faktiskt 85 pannor och kör hyvens hårt iaf. Även Reine hade en riktig aha-upplevelse på dom, han älskade dom precis som jag.

Körde även Zealot och Verdict, båda två gick skitfint. Verdict som en Pro Rider och Zealot som en mindre godstågsaktig XXL (tiprockern gör nog den till en otroligt bra allroundskida också, Reine trivdes på den i djup snö nere i alperna nu. Spetsen flyter tydligen mycket bra.).

@Carled: Jepp det var jag, svarta byxor och metallicblå/grönaktig jacka. Kan varit Reine också då vi byttes av lite.

Sen hoppas jag kunna avslöja en hemlighet snart. Stort "vill ha!" faktor på den kan jag utlova.

Senast ändrad:

Kula82

Ny medlem
quiver är väl antal brädor/skidor över en säsong...alltå hur många man kör slut på inte hur många man har stående hemma? Eller är det kanske så att det också är ett ord som fått ändrad betydelse när ni ksidåkare tagit över det? :p tänker på jibber självklart....

Utter

Ny medlem
Kula82 sa:
quiver är väl antal brädor/skidor över en säsong...alltå hur många man kör slut på inte hur många man har stående hemma? Eller är det kanske så att det också är ett ord som fått ändrad betydelse när ni ksidåkare tagit över det? :p tänker på jibber självklart....
Quiver=koger=det man har för tillfället. Har inget att göra med hur många skidor/brädor man har sönder på en säsong och har aldrig haft med det att göra. Varken inom skidor eller snowboard.

Martok

Ny medlem

snej

Aktiv medlem
Martok sa:
snej sa:
Martok sa:
Head supershape magnum

Utter sa:
är den så bra alltså??

vore skoj att testa...
För att jag var sugen på att testa ^^
ok, var mest fundersam på vad du ville uppnå, men skriv en recension när du åkt på dem...

Kula82

Ny medlem
Utter sa:
Kula82 sa:
Quiver=koger=det man har för tillfället. Har inget att göra med hur många skidor/brädor man har sönder på en säsong och har aldrig haft med det att göra. Varken inom skidor eller snowboard.
Verkar logiskt.. nån bra förklaring till mitt andra påstående också?

Senast ändrad:

fiskebulle

Ny medlem
Kula82 sa:
Utter sa:
Kula82 sa:
Verkar logiskt.. nån bra förklaring till mitt andra påstående också?
Kula, du suxxorizar. Källa på att snowboardare använde ordet "quiver" först.

Martok

Ny medlem
snej sa:
Martok sa:
snej sa:
Martok sa:
Head supershape magnum

är den så bra alltså??

vore skoj att testa...
För att jag var sugen på att testa ^^
ok, var mest fundersam på vad du ville uppnå, men skriv en recension när du åkt på dem...
Hade hört med några som jag har snackat med uppe i funäs som sa att de skulle vara najs så var sugen på att testa nå nytt, har kört +4 förut.

MedlemJapaner

Ny medlem

Nordica supercharger ignition med salomon s914
Nordica supercharger blower med salomon s912
Line Anthem med salomon sth16

(Ursäkta röran och sjukt kass bild.)

Senast ändrad:

ThrowAwayHero

Ny medlem
4 av totalt 6:

194cm XXL med Mojo 18x
195cm Praxis Powderboards med STH16
195cm Praxis Powderboards med Duke
189cm Pontoon med Marker Free 20.0

Eric_W

Ny medlem
Haha, jösses, vilket uppsettning. Tråkig beslutsångest på mornarna? :)
Notera att Pontoon ser ut att mer åt 194cm än 189.

Carled

Ny medlem
Nu drar vi till med en två-års bump! Den här tråden har så mycket potential, iaf. med tanke på hur underhållande TGR-tråden är... Och nu har ju faktiskt folk börjat bygga på sig lite quivers.

För egen del har jag tajtat ihop det hela lite från ett ganska spretigt arrangemang till ett lite mer fokuserat.
Storabergsåkning: Rocker2 192cm m. STH16 Steel
Resort Pow/err'day: Wailer 112RP Pure 190cm m. FKS185
Park: 2012 186cm m. FKS155
(Race: GS12 190cm med 1018 (förpassade till förråd tills fallhöjd och rätt underlag infinner sig))

Allting dirigeras fortfarande av ett par Ghost-pjäxor. För absolut bästa spread borde kanske 2012'orna vara 179cm, 186'orna är ganska styva och är nästan inne och naffsar på Wailerns allroundkaraktär...

Show me what u got friends!

Corin

Aktiv medlem
Gött initiativ!

Min quiver består tyvärr endast av två par just nu.
Everyday/pow/berg/tura: Nordica Patron 185 cm med Dukes.
Park: Nordica Ace Of Spades 184 cm med Griffon.

Patronerna är bästa skidorna jag någonsin provat, men Spadesen är sjukt läskiga eftersom dom är mittmonterade, väger ingenting, och snurrar av sig självt. Gedigna och bra skidor dock. Nästa blir Helldorado, hoppas få tag på ett par så snart som möjligt.

Senast ändrad:
T

The_Snarf

Guest

Hade ingen bild på mina älsklingar, Blev den istället.
Vet inte om det räknas som Powpow skida med den ger skönt flyt i pudret!

xLUNDISx

Ny medlem
Kul tråd! Här är mitt quiver för i vinter.

Nordica Girish.
K2 Hardside, Dynafit Radical FT
4FRNT Renegade
Tecnica Cochise

blomman67

Ny medlem
GOS sa:
Gött initiativ!

Min quiver består tyvärr endast av två par just nu.
Everyday/pow/berg/tura: Nordica Patron 185 cm med Dukes.
Park: Nordica Ace Of Spades 184 cm med Griffon.

Patronerna är bästa skidorna jag någonsin provat, men Spadesen är sjukt läskiga eftersom dom är mittmonterade, väger ingenting, och snurrar av sig självt. Gedigna och bra skidor dock. Nästa blir Helldorado, hoppas få tag på ett par så snart som möjligt.

https://www.freeride.se/img/blog/n/13737.jpg
Jag har beställt ett par Helldorado 186 som borde komma i början utav nästa vecka, lite på chans sådär :| men den ska ju vara ungefär som Patronen. Så det blir nog bra : )

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp