Visa din quiver!

Carled

Ny medlem
Visa ditt quiver, inte ditt enda par... Uppsträckning i tråden nu! Det är inte svårt att köpa en bra skida, det svåra är att köpa flera och få dem att komplettera varandra. ;-)

Mountain_Man

Ny medlem
Carled sa:
Visa ditt quiver, inte ditt enda par... Uppsträckning i tråden nu! Det är inte svårt att köpa en bra skida, det svåra är att köpa flera och få dem att komplettera varandra. ;-)
Men det är ju det som är så svårt ... att bara köpa en skida! Mycket enklare att köpa fyra par!:-D

/MM

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Mountain_Man sa:
Carled sa:
Men det är ju det som är så svårt ... att bara köpa en skida! Mycket enklare att köpa fyra par!:-D

/MM
Jag skulle vilja hävda att hur lätt det är att köpa exakt X antal skidor är en funktion av fler saker, där inkomst förmodligen är en väldigt avgörande faktor!

Blide

Medlem
Jag känner snarare att det stora problemet är att det tar mot lite att ha 3-4 skidor när man inte åker mer än 2-4 veckor om året. Och när man bara har 1-2 par blir man påmind om att man åker mycket mindre... Väldigt ond cirkel. Ska försöka ta mig ur den genom att köpa fler par skidor och därmed "behöva" åka mer ;-)

Alternativt börja bete mig otrevligt på jobbet och mot flickvännen, så blir ända alternativet att dra tillbaka till alperna. Hmm :rolleyes:

jet

Aktiv medlem

Rocker2 108 174cm med Sth16 till park och lek.
Line SFB 184cm med Jester Team till all round.
Rocker2 122 192cm med guardian till pow.

Skidoo Freeride 137 med 44 matta så slipper jag gå så långt. Har ett par övernattningsturer inplanerade med brorsan. Skoter approach + guardian borde kunna ge tillgång till rolig terräng.

U

user133436

Guest
Booka sa:
Haellgren, håll utkik efter mail från dom i "junk-mailen".. blev också lite förbannad när mina rocker 2 aldrig dök upp, visade sig att dom hade mailat 2 gånger angående sulmåttet jag skrivit.. (skrev 305 på en marker F12 large, mest för att jag inte hade tid att mäta skorna, och dom rekommenderade då istället en small) Men allt löste sig så småningom!
Hållet kik även där, visst får man ett mail när de skickar paketet ?

JoPet

Ny medlem
jet sa:
Skidoo Freeride 137 med 44 matta så slipper jag gå så långt. Har ett par övernattningsturer inplanerade med brorsan. Skoter approach + guardian borde kunna ge tillgång till rolig terräng.
Tråkig skoter ;)
Sådan man skulle ha för att slippa stå och slita å svära halva dagarna :p

Kommer nog bli trevliga turer!

/IQ 440 - "Det enda som är roligare än att köra fast, är att köra sönder."

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
JoPet sa:
jet sa:
Tråkig skoter ;)

Jag är mest besviken att den inte var pimpad med Oakley klistermärken än... Och ja jag är avundsjukt på skotern...

Carled

Ny medlem
Kan ju bara instämma, jet vet verkligen hur man bygger quiver.
- Täcker in hela berget
- Har attraktiva och nya skidor med "rätt bindningar". Färgkoordineringen på SFB, 5/5!
- Slänger in en bild på skotern för att alla ska gå och hata sina liv...

För egen del skickade jag iväg mina gamla 2012's och fick mina R2 115 idag. Så mitt quiver börjar shapas om inför i år. Dock lär det dröja till januari innan jag kan ta en bild på hela ensemblen!

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Varför jag inte kan fota allt? I dagsläget har jag bara ett par GS12'or och mina omonterade R2 115. 21 dec plockar jag upp ett par CD5'or i Genève och kommer inte hem förrän v.1. Sen ska jag köpa ett par nya R2 92 (går ner en längd från 2012'orna) men det gör jag inte förrän i januari för att sprida ut kostnaderna. Så det är ganska så skidfattigt nu. Det enda jag har hemma är ju GS12'orna.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Alla skidor =)

Skidorna som åker med till Revelstoke, eller ja ni förstår nog vilka =)
Black diamond Carbon Justice 115mm med Plum Guide
Down Skis CD2 114mm med Salomon Guardian
Lokomotiv Skis Rockerbilly 131mm med samma Gurdian

Sverigeskidor.... Hur många som åks på är oklart men någon gång per år åks nog alla om jag spenderar vintern i Sverige =)

Till salu kan vi kalla dessa...
Bluehouse Maven 189
ON3P Billy Goat 191

Senast ändrad:

AndreasM

Ny medlem
K2 Sidestash 188cm 12/13 med Duke EPF 12/13 och K2 hudar. Har ett par gamla pistskidor också men jag tror inte att de kommer att bli speciellt mycket använda numera.

jet

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
JoPet sa:
jet sa:
Tråkig skoter ;)

Jag är mest besviken att den inte var pimpad med Oakley klistermärken än... Och ja jag är avundsjukt på skotern...
@Hasse, det har varit lite för kallt för stickersjobb och jag är ju aldrig hemma. Men om du kommer upp till skidtesterna så gör vi det tillsammans över en bira. :)

Carled sa:
- Täcker in hela berget
- Har attraktiva och nya skidor med "rätt bindningar". Färgkoordineringen på SFB, 5/5!

För egen del skickade jag iväg mina gamla 2012's och fick mina R2 115 idag. Så mitt quiver börjar shapas om inför i år. Dock lär det dröja till januari innan jag kan ta en bild på hela ensemblen!
@Carled, glad att du uppskattar mitt koger. Ångesten över att man väljer fel skida till fel förhållande återstår ju däremot. Med skotern slipper man ju det problemet, har definitivt inte råd att ha flera... vilket eliminerar ev. ångest på den fronten iaf. :)
Btw, hur kommer det sig att du gjorde dig av med R2 122?

Carled

Ny medlem
jet sa:
Hasse_Lindborg sa:
JoPet sa:
Tråkig skoter ;)

@Hasse, det har varit lite för kallt för stickersjobb och jag är ju aldrig hemma. Men om du kommer upp till skidtesterna så gör vi det tillsammans över en bira. :)

Carled sa:
- Täcker in hela berget

@Carled, glad att du uppskattar mitt koger. Ångesten över att man väljer fel skida till fel förhållande återstår ju däremot. Med skotern slipper man ju det problemet, har definitivt inte råd att ha flera... vilket eliminerar ev. ångest på den fronten iaf. :)
Btw, hur kommer det sig att du gjorde dig av med R2 122?
122'an är ju grym men jag använde den för ganska mycket allroundåkning/big mountain. Det blev lite mycket moment i kortsväng och man hyvlade fallhöjdsmeter lite väl fort för att polarna skulle tycka det var kul. Jag ville ha lite mer tail, mer sväng och smalare och visste att 115 skulle komma så det var ett ganska givet val att växla. Fick ett pris på 122 jag inte kunde tacka nej till... ;-)
Jag utesluter dock inte att jag köper ett par nya 122'or i framtiden om jag känner jag 115 inte riktigt ger det flyt jag vill ha. Eller bara vill ha mer av det goda.

Delar av kitet som åker med till Japan. Denna gång. Körde med K2 Pontoon, Jester, Trekkers och Stroltz förra året i Hakuba
De ljusa skidorna är ett par Ski Logik Howitzer 186. Lätta med 110mm midja och lite spann under foten. Monterade med Dynafit Vertical FT enligt markering. Kommer att användas för heldagsturer.
De mörka är Ski Logik Rock Star 188. Lite bredare, mer rocker, avsevärt mjukare. Tänkta för kortare hiker på Nort/South face samt skogsåkning. Monterade med Dynafit Radical FT 2 cm bakom markering.
Ryggan är en Scott Air 30 R.A.S. Valet av den kontra BCA eller ABS avgjordes av själva "ryggan". Bekväm, logiskt utformad, metallspännen, funktionell samt att det får plats med prylar och förnödenheter för en heldag.
Hjälmen en Scott för den passade min skalle bäst. Om den inte är bekväm åker den inte på och då gör den ingen nytta.
Pjäxorna är ett par Scarpa Mastreale. Införskaffades i mitten på förra säsongen. Kommer dock att ha med mig 2par innerskor vilket kanske inte syns på bilden. Innerskon från mina Strolz Freeride passar i Scarpa skalet. Mycket bättre passform och stöd. Dock AVSEVÄRT tyngre och mycket sämre gå läge. Tanken är ung Rock Star och Strolz.

T-son

rabbit

Medlem
Mycket inserts och några skidor som saknas.
Man kan vinna en öl-kredit om man gissar rätt på bägge frågorna.
a/ vilket par skidor som varit med nerför den officiellt brantaste rännan/åket
samt
b/vad det svarta paret med split-tail i mitten av bilden är för något?

för att undvika att spamma den här tråden skickas svar som pm till mig eller skrivs i min gästbok.

Senast ändrad:

Jarle

Ny medlem
rabbit sa:
samt

för att undvika att spamma den här tråden skickas svar som pm till mig eller skrivs i min gästbok.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/7292c9956f8feb8b4a5ca88a34f65809.jpg
Öl är ju alltid lockande så jag ger det ett försök.

a/De gamla G4orna

b/Lurigt, tänkte först Sanouk men det ser ut som att skidan har lite rocker. Du kanske har hemmabyggt rocker på den? Kommer inte på någon modell där formen på "hålet" i swallowtailen stämmer överens men Sanouken ligger nära. Dessutom verkar du lite svag för Völkl så jag svarar ändå Sanouk. Är säkert något superhemligt one of a kind bygger bara för det.

Är det ett par DB tabla Rasa jämte gandalf splodersen?

rabbit

Medlem
Jarle sa:
rabbit sa:
samt

a/De gamla G4orna

b/Lurigt, tänkte först Sanouk men det ser ut som att skidan har lite rocker. Du kanske har hemmabyggt rocker på den? Kommer inte på någon modell där formen på "hålet" i swallowtailen stämmer överens men Sanouken ligger nära. Dessutom verkar du lite svag för Völkl så jag svarar ändå Sanouk. Är säkert något superhemligt one of a kind bygger bara för det.
Hehe... Jag insåg just att jmfrt med alla företag som ger bort gratis skidor/pjäxor/bindningar på facebook varje dag så är en öl för helt hopplösa frågor ganska snålt. :)

Vi avslutar därför tävlingen och ger priset till Jarle för att han försökte.

Thanks for playing!

Rätt svar hade varit:
a/200cm Tua Montets (utan titt-anal och med magiska måtten 80-60-70(not. sanouk:130-110-120,sollyrocker:147-127-137, samma ide bara lite bredare)) samt
b/Völkl Gotama. Komplett med extrafin hemma-rocker och hemma-split-tail eftersom jag är för gammal för att åka baklänges. Sanouk-gissningen är ju bra men turligt nog för mig är mina Sanouk utlånade och inte med på bilden. ;)

Jarle sa:
Det är faktiskt nåt så underligt som ett par DP Tabla Rasa. Företaget som fanns mellan DB och DPS i nåt halvår och officiellt aldrig tillverkade några skidor. Ett slags darwinistiskt mellanting inklämt mellan DB tabla rasa och DPS Lotus 120. Köptes bättre begagnade från hela Sveriges Glisseur så han vet nog mer om man är nyfiken. Fortfarande den lättaste skidan i den storleken jag hållit i och verkar bestå av mer kolfiber än en normal F1-bil.

Såja, nu skall jag inte spamma tråden mer även om fem sidor på fem år är lite skralt.
Möjligen kan ölen bjudas under Åre's skidtestarhelg men det är fortfarande lite oklart. Jag återkommer angående prisutdelningen.

-snö
/r

ps/Blizzard GS-laggen är till salu, förresten. Praktiskt taget oanvända. Intressenter välkomna./ds

Senast ändrad:

Blide

Medlem
LawndartGustav sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/279a72285e1d2970223efe6482028099.jpg[/url]
Måste bara applådera litegrann för en (för min del i teorin, eftersom jag inte kört någon av dem) väl avvägd quiver. En turskida med fokus på ner (känns rätt i Rev eftersom jag antar att du inte är där för slaskturande), en skida för att stå på och slakta uppkört och en puderskida.

Vad blir det för pjäxor till dessa?

LawndartGustav

Aktiv medlem
Blide sa:
LawndartGustav sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/279a72285e1d2970223efe6482028099.jpg[/url]
Måste bara applådera litegrann för en (för min del i teorin, eftersom jag inte kört någon av dem) väl avvägd quiver. En turskida med fokus på ner (känns rätt i Rev eftersom jag antar att du inte är där för slaskturande), en skida för att stå på och slakta uppkört och en puderskida.

Tackar! håller tummarna själv, har bytt ut alla dessa tre sen förra året så ska bli kul o prova för mig med;)
Dalbello Virus Tour kör jag. De har funkar 3 säsonger o funkar en till =) klart att tlt5 performance är något att längta efter =)
Om Mercury skulle kunna ersätta mina Virus, kanske, men det blir vid mina Virus begravning...

Kan tillägga att jag blivit lurad att köpa ett par Praxis Powderboards (som väntar på mig i Rev imorn), så tänkte att jag provar dem och Rockerbillyn o säljer den som e minst bäst =) om jag nu får med mig Rockerbillyn över pölen, skidväskan e tung =)
Sen väger inte Powederboardsen så otroligt mkt så skulle vara kul att prova plum på dem =)

Edit.
Såg precis att Dalbellos uppdaterade Virus, SHERPA 7/3 I.D. oxå väger 1600g så chansen känns liten för Mercury när det blir dags =)
http://www.dalbello.it/en/product-sherpa_7_3_i_d-224

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Blide sa:
LawndartGustav sa:

Tackar! håller tummarna själv, har bytt ut alla dessa tre sen förra året så ska bli kul o prova för mig med;)
Dalbello Virus Tour kör jag. De har funkar 3 säsonger o funkar en till =) klart att tlt5 performance är något att längta efter =)
Om Mercury skulle kunna ersätta mina Virus, kanske, men det blir vid mina Virus begravning...

Kan tillägga att jag blivit lurad att köpa ett par Praxis Powderboards (som väntar på mig i Rev imorn), så tänkte att jag provar dem och Rockerbillyn o säljer den som e minst bäst =) om jag nu får med mig Rockerbillyn över pölen, skidväskan e tung =)
Sen väger inte Powederboardsen så otroligt mkt så skulle vara kul att prova plum på dem =)

Edit.
Såg precis att Dalbellos uppdaterade Virus, SHERPA 7/3 I.D. oxå väger 1600g så chansen känns liten för Mercury när det blir dags =)
http://www.dalbello.it/en/product-sherpa_7_3_i_d-224
Fast Mercuryn är ett helt annat djur. Sherpa 7/3 är inte i närheten i styvhet..

LawndartGustav

Aktiv medlem
Jämfört med Virus då? Plasten i min pjäxa förändras med temperaturen men enda problemet jag upptäckt är att de blir för styva ibland, jag har iofs aldrig klarat av en racingsko. Enbart onödigt vetande (prylnörderi) just nu men lite skoj är det ju =)

Det jag undrar är ju om du Per skulle ta med Mercury som enda pjäxa under en månad någonstans?

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Jämfört med Virus då? Plasten i min pjäxa förändras med temperaturen men enda problemet jag upptäckt är att de blir för styva ibland, jag har iofs aldrig klarat av en racingsko. Enbart onödigt vetande (prylnörderi) just nu men lite skoj är det ju =)

Det jag undrar är ju om du Per skulle ta med Mercury som enda pjäxa under en månad någonstans?
Jag har tänkt en del på del, och skulle jag kunna veta till 100% att den skulle funka bra i ett par Guardians (de på 7Blåner, har agenturen på Dynafit i Norge, sa att det skulle gå fint) så hade jag inte tvekat en enda sekund :)

Jarle

Ny medlem
rabbit sa:
Jarle sa:
rabbit sa:
samt

a/De gamla G4orna

Hehe... Jag insåg just att jmfrt med alla företag som ger bort gratis skidor/pjäxor/bindningar på facebook varje dag så är en öl för helt hopplösa frågor ganska snålt. :)

Vi avslutar därför tävlingen och ger priset till Jarle för att han försökte.

Thanks for playing!

Rätt svar hade varit:
a/200cm Tua Montets (utan titt-anal och med magiska måtten 80-60-70(not. sanouk:130-110-120,sollyrocker:147-127-137, samma ide bara lite bredare)) samt
b/Völkl Gotama. Komplett med extrafin hemma-rocker och hemma-split-tail eftersom jag är för gammal för att åka baklänges. Sanouk-gissningen är ju bra men turligt nog för mig är mina Sanouk utlånade och inte med på bilden. ;)

Jarle sa:
Det är faktiskt nåt så underligt som ett par DP Tabla Rasa. Företaget som fanns mellan DB och DPS i nåt halvår och officiellt aldrig tillverkade några skidor. Ett slags darwinistiskt mellanting inklämt mellan DB tabla rasa och DPS Lotus 120. Köptes bättre begagnade från hela Sveriges Glisseur så han vet nog mer om man är nyfiken. Fortfarande den lättaste skidan i den storleken jag hållit i och verkar bestå av mer kolfiber än en normal F1-bil.

Såja, nu skall jag inte spamma tråden mer även om fem sidor på fem år är lite skralt.
Möjligen kan ölen bjudas under Åre's skidtestarhelg men det är fortfarande lite oklart. Jag återkommer angående prisutdelningen.

-snö
/r

ps/Blizzard GS-laggen är till salu, förresten. Praktiskt taget oanvända. Intressenter välkomna./ds
Högst oväntat svar på fråga a/ måste jag säga, tua'n var faktiskt inte ens med i mina tankegångar på den frågan :p

Fasen, jag visste att det var något lurt med det där! Tipen (och färgen) känns väldigt Völkl på den tiden. Fungerar de bra?

Oavsett utlottningar av skidor, bindningar och pjäxor är det svårt att konkurrera med en bra öl. Dessvärre kommer jag inte att närvara vid Åres testhelg och skänker därför priset vidare till bättre behövande, vem avgör du själv.

Kul det där med DP Tabla Rasa, minns inte ens att DP existerade där emellan, definitivt inte att de gjorde en TR.

Senast ändrad:

Von_vettet

Medlem

Atomic Automatic 186 med Marker Duke
K2 Pon2oon med Marker Tour F12

Endast 9 dagar kvar innan man landar den uppgående solens rike!

Torrfarfar

Ny medlem
Rocker 2 122 med sth 16 och dps wailer 112 hybrid med guardian.
Pjäxorna är ett par tecnica cochise pro light, kan verkligen rekommendera dem. Låg vikt och bra styvhet, grymma pjäxor helt enkelt!

Skulle egentligen flytta över guardian till rocker 2 och köra dynafit på dps:en.
Vill dock ha en charger, Katana möjligtvis. Blir inför nästa säsong isf!

Carled

Ny medlem
Snyggt! Om du gillar känslan i 122'an så rekommenderar jag att du köper nästa års 115. Eller iofs, du har 184 på R2 så du kollar kanske åt <190 och inte >190cm? Men dynafit på DPS och Guardian på charger hade jag satsat på...

Torrfarfar

Ny medlem
Jo tack hade uppskattat en 190 cm r2 115. Wailern klarar ju av skogen perfekt, vilket var r2ans tilltänkta användningsområde. Älskar 122an men tror jag hade uppskattat 115 ännu mer då jag tror den hade klarat skräpsnö bättre än vad både 122an och wailern gör. Så det kommer alltså en 115 i lång längd? Definitivt intressant.

Glisseur

Aktiv medlem
rabbit sa:
Jarle sa:
Jo, det där var ju en liten egen historia i DB/DP/DPS-soppan som utspelades där någon gång runt mitten av förra decenniet. När Cyrille Boinay lämnade skutan så var Stephan Drake tvungen att byta namn på varumärket, från DrakeBoinay, och valet föll då på Drake Powderworks – DP, samma som firmanamnet. Problemet var bara att Drake Snowboards inte var lika impade av det varumärket så det blev lite tjafs à la traditionellt amerikanskt manér. Samtidigt var det något annat, lika amerikanskt tjafs, med domänen dpskis.com vilket gjorde att Stephan slängde in s:et längst bak i namnet och helt sonika skapade DPS, som i grunden alltså fortfarande står för Drake Powderworks.

I samma veva avslutade Stephan samarbetet med Dave Goode som tillverkat skidorna fram tills dess, och flyttade tillverkningen till Kina – vilket skapade flera år av mer eller mindre komplett kaos innan dom fick ordning på alla misslyckade, smälta och havererade skidpressingsförsök. Dom hann däremot klämma ur sig några kolfiberrika modeller under namnet DP med lite uppdaterad grafik från dom gamla formarna innan namnet DPS kom in i bilden tillsammans med Lotus-serien och lite andra material som bland annat bambu. En kul anekdot i hela storyn är att tillverkningen nu är tillbaka i Ogden i Utah, samma stad som Goodes fabrik ligger i. (Om jag inte fattat allt fel, Nojlas får rätta mig där.)

Carled

Ny medlem
Det har ju blivit ganska så trevlig nivå på snacket i tråden men nu är det dags att vi nördar igång igen... Äntligen är allt mitt samlat och jag har lyckats få tag på nya parklagg!

V->H: Atomic GS12(27m), 190cm, Down CD3 (monterade för Guardian), R2 115 (till salu, bara skidan), CD5 (YKYMF!) och Salomon Remix, 179cm!

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
Ja, det är lite skämmigt. Gillar långa skidor och hade gärna haft både Downskidorna och definitivt 115 i över 190cm... Rocker2 90/Remix blir dock för långt i 186 så där har jag gått tillbaka till 179cm som är min sweetspot!

arild_ak

Ny medlem

Venstre til høyre:
Igneous RRC(reverse sidecut, reverse camber, convex base) 175* 295/300/285, Union Force DLX (ikke påmontert) uendelig mR - BUNNLØST pudder
Igneous Ladies´Longboard Day 200* 134/120/124, 56mR, S920 - storfjell med pudder
Dynastar LP105 192 132/105/122, 27mR, Radical FT12 - topptur/storfjell, hard snø
Åsnes Nansen 201, husker ikke sidecut, betyr ingenting. Brukes aldri, kun i backup hvis russerne kommer over grensen.

Endringer som bør gjøres: Dynastarskiene må få tilbake sine STH16 Steels, for de trives best i bakke. Dynafitbindingene må over på Down CD3, hvis SiSt har et par demoski eller lignende liggende.

Pjux:
Fulltilt Seth
Tecnica Cochise 130 - Har ett eneste jævla problem med disse; intuition powerwraps funker ikke i støvelen grunnet en aggressiv cuff som biter inn i leggen, og stocklineren er absolutt skit, sett bort fra den plastforsterkede tungen, som eliminerer problemet med cuffen totalt.

*Full custom

*Carled: Liker quiveret ditt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp