Visa din quiver!

dr-telemark

Ny medlem
Lee-nus sa:
Teufel sa:
Lee-nus sa:
du är lite sent ute, men...
din skiduppsättning, helt enkelt. vad du har för plank att köra på.
Men vad menas när man läser det så här: - Den skidan är en riktig quiver skida. ??
nu har jag inte sett sammanhanget, men som jag förstår det handlar det om en skida som täcker alla områden av skidåkning, så du behöver bara en. eller, ett par skidor, dvs.
Nja, om man nu ska gå till de engelska originaluttrycken så är det så här:
A real quiver-of-one = en skid som klarar allt, så du inte behöver många olika lagg.
A real quiver ski = en skida som är en av många som täcker upp dina behov.
Quiver=pilkoger, som i Robin Hood :)

För mig är alltså en quiverskida en skida som är utpräglat bra på ett fåtal egenskaper. Sen kan det förstås vara så att uttrycket blivit förvanskat för att de som lånar det från engelskan inte riktigt har koll på vad det från början betyder.
Möjligen skulle man kunna kalla en tokigt allround skida en en-quiver-skida för att motsvara quiver-of-one. Andra förslag?

Lee-nus

Aktiv medlem
dr-telemark sa:
Lee-nus sa:
Teufel sa:
Men vad menas när man läser det så här: - Den skidan är en riktig quiver skida. ??
nu har jag inte sett sammanhanget, men som jag förstår det handlar det om en skida som täcker alla områden av skidåkning, så du behöver bara en. eller, ett par skidor, dvs.
Nja, om man nu ska gå till de engelska originaluttrycken så är det så här:
A real quiver-of-one = en skid som klarar allt, så du inte behöver många olika lagg.
A real quiver ski = en skida som är en av många som täcker upp dina behov.
Quiver=pilkoger, som i Robin Hood :)

För mig är alltså en quiverskida en skida som är utpräglat bra på ett fåtal egenskaper. Sen kan det förstås vara så att uttrycket blivit förvanskat för att de som lånar det från engelskan inte riktigt har koll på vad det från början betyder.
Möjligen skulle man kunna kalla en tokigt allround skida en en-quiver-skida för att motsvara quiver-of-one. Andra förslag?
skön bump från 2009 där! :)
jag hör sällan nåt annat än uttrycket "one-quiver-skida" nuförtiden, men vad det syftar till kräver väl ingen förklaring?

Blidee

Medlem

BD Drift 186/Plum Guide
K2 Sidestash 189/Marker Barons/Plum guide
DPS wailer rp112 hybrid 190/Marker barons

Inserts i samtliga skidor

Carled

Aktiv medlem
Steelen är ju så mycket snyggare än vanliga, plus att man vänjer sig vid den extra vikten i tid till att man byter över till Guardian!

Carled

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
Steelen är ju så mycket snyggare än vanliga, plus att man vänjer sig vid den extra vikten i tid till att man byter över till Guardian!
Vad motiverar ditt byte till Guardian? Eller du har inga turbindningarna nu?
Har trekkers nu... Och jag tror på det Cody et al. säger om känslan i Guardian. Så i valet mellan Guardian och STH lutr det kraftigt åt Guardian. Jag byter nog inte bindning på Rocker2 utan säljer nog dem kompletta sen för att gå över till R2 115 nästa säsong. Guardian känns ju given då! Får se om W112 får finnas kvar i quivret då...
Det dröjer nog många år innan jag turar så mycket att jag köper Plum/Dynafit.

dr-telemark

Ny medlem
Lee-nus sa:
skön bump från 2009 där! :)
jag hör sällan nåt annat än uttrycket "one-quiver-skida" nuförtiden, men vad det syftar till kräver väl ingen förklaring?
Ja, hur fan snubblade jag in på den tråden egentligen? Den borde ju ha legat väl begravd i nån gammal dammig hög av ettor och nollor. Skumt.
:rolleyes:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Såhär på hösten tycker jag att folk borde börja fixa nya skidor, så varför inte börja liva upp den här tråden igen? :D

Mina och tjejens äventyr kommer spenderas på det som synes i bild.
K2 Hardside m. Dynafit Vertical FT12
K2 Sideseth m. Dynafit Radical FT12
K2 Panoramic m. Spark R&D Burner
Atomic Axum m. Drake Supersport

Det kommer bli en härlig vinter!

Knuta

Medlem
Inte riktigt ett quiver men blev ändå sjukt nöjd med resultatet.
Svårt att hitta nån tavla som är mycket snyggare iaf! ( Rock Star 188 med STH14 (driver?))
Var det enda jag åkte på förra året och kommer så fortsätta även i år.

Carled

Aktiv medlem
Riktigt snyggt! Jag har länge funderat på något liknande själv. Skulle du vilja förklara hur du gått till väga med konstruktion och upphängningen? Ser ut som några vinklar av något slag...

Knuta

Medlem
Vinklarna är i själva verket en slags krok som ingick i några hissgardiner som fick sätta livet till :)
Eftersom dom inte är så böjda som en vanlig krok (utan mer som en vinkel) blir det en utmärkt yta att bara lägga upp skidorna på. Sen satte jag en på översidan så att inte skidan trillar av (och genom tvn), den är inte så hårt åtdragen utan kan lätt vridas upp för att kunna plocka ner skidorna.

Sen valde jag att rulla in dom undre i eltejp mest för att jag var lite nojjig för märken/rost/hack.
Kanske inte skitsnyggt men när man sitter i soffan 3m bort syns det knappt.

Carled

Aktiv medlem
Klockren lösning! Eltejpen ger kanske lite friktion också så att det hela inte glider iväg. Eller den övre kroken kanske sitter så pass tajt att bredden på brättet gör att det inte kan hasa ner...
Det lutar nästan åt att jag tar och köper lite ek eller annat fint träslag, gör två små minihyllor likt dina skruvar, oljar lite och placerar skidorna horisontellt (likt tavellister, och självklart lite inåtlutade). Kanske är smidigast att köpa en färdig tavellist och kapa upp i mindre bitar bara...

Knuta

Medlem
Den övre kroken sitter strax under skidans bredaste del så dom kan inte kana. Sen trycker skistoppersen skidan lite utåt och på så vis även fast den rätt bra.

Tror stenhårt på att köpa en färdig tavellist i så fall och såga i bitar, låter smidigt!

blomman67

Ny medlem
Carled sa:
Klockren lösning! Eltejpen ger kanske lite friktion också så att det hela inte glider iväg. Eller den övre kroken kanske sitter så pass tajt att bredden på brättet gör att det inte kan hasa ner...
Det lutar nästan åt att jag tar och köper lite ek eller annat fint träslag, gör två små minihyllor likt dina skruvar, oljar lite och placerar skidorna horisontellt (likt tavellister, och självklart lite inåtlutade). Kanske är smidigast att köpa en färdig tavellist och kapa upp i mindre bitar bara...
Tror inte att en uppkapad eklist håller, ek är så djävla hårt och spricker lätt om den är tunn. När jag hängde upp mina Howies så tog jag 0.5 mm fiskelina, genomskinlig givetvis och det blev bra, syns knappt. Ett par färgade krokar hade jag kört med om jag fått sätta upp dom på väggen igen ; ) Har en annan lösning på mina PH nu i o m att jag får ta ner dom ibland ; ) en spik .

Senast ändrad:

iSooLi

Aktiv medlem

Camox Freebird frå Black Crows för turande
Sidestash från K2 för allt möjligt
Legend 94 från Dynastar för pist, rockski, diverse

Cochise från Tecnica med passande sula för allt.

Mountain_Man

Aktiv medlem

Kommer sannolikt att nöta en del på mina Fischer slalomlagg i vinter oxå, men eftersom de inte är gröna fick de stå kvar i garaget. Finns två "fel" i bilden (på skidorna) ... någon som är observant?

Völkl the Code Speedwall Black (185) med Rmotion 16.0
K2 Sidestash 188 med Dynafit Vertcal FT12
Rossignol Super 7 195 med Atomic Tracker 16

/MM

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Puderslaktarn sa:
Ena trackern är fel monterad 1mm
Yo, men det går ju inte att se på bilden, det är bara om man plockar fram tumstocken det märks ... Vad ja upptäckte mer när ja såg bilden var att ... ;-) Och Vattendroppe har samma fel på ett par av sina skidor!

/ MM

L

limegreen

Guest

kvinnotjusaren & tillika stryn-slaktaren v-ski explosive. still rockin´ - utan rocker. wizards vom mooz (obs: åkarklubben mfl., aka åre motherfuckers, göra sig icke besväret).

Senast ändrad:
U

user133436

Guest
Väntar på ett par Armada TST från Tysken, Tar en Jävla tid...

U

user133436

Guest
Mountain_Man sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/317475c538023f025738c11984d7e3f1.jpg[/url]

Kommer sannolikt att nöta en del på mina Fischer slalomlagg i vinter oxå, men eftersom de inte är gröna fick de stå kvar i garaget. Finns två "fel" i bilden (på skidorna) ... någon som är observant?

Völkl the Code Speedwall Black (185) med Rmotion 16.0
K2 Sidestash 188 med Dynafit Vertcal FT12
Rossignol Super 7 195 m
ed Atomic Tracker 16
/MM
Stadigt!

Senast ändrad:

JBook

Medlem
Haellgren, håll utkik efter mail från dom i "junk-mailen".. blev också lite förbannad när mina rocker 2 aldrig dök upp, visade sig att dom hade mailat 2 gånger angående sulmåttet jag skrivit.. (skrev 305 på en marker F12 large, mest för att jag inte hade tid att mäta skorna, och dom rekommenderade då istället en small) Men allt löste sig så småningom!

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp