Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det ser ju precis ut som Vallåsen med Malmöliften (släp) och Köbenhavnliften (4-sitt), fast i verkligen går släpliften på vänstra sidan om sittliften, så du har antagligen spegelvänt bilden!:unsure::ROFLMAO:

Inte där heller. Vi är dock helt korrekt i den nation som består av ”Skåne, Halland och norr därom liggande fäbodar”. 😂

Brukar man förresten plocka ner släpen från släpliftar på sommaren, undrar Wallander?
Edit: Bild nr 2 finns nu att se.

Senast ändrad:
Japp! Skulebergets linbana på Höga Kusten. Invigdes i somras med Löfven på Zoom och allt. På bild två ses (utöver skylten med Övikshem som jag tror du snabbt hittade!) en låda öl som det står "Höga Kusten" på. Tror knappliften bredvid är under demontering, och tidigare fasta tvåstol är redan borta.

1629289125677.png

Turen går till PC!

Japp! Skulebergets linbana på Höga Kusten. Invigdes i somras med Löfven på Zoom och allt. På bild två ses (utöver skylten med Övikshem som jag tror du snabbt hittade!) en låda öl som det står "Höga Kusten" på. Tror knappliften bredvid är under demontering, och tidigare fasta tvåstol är redan borta.

Visa bilaga 11238

Turen går till PC!
Har åkt en del kvällsåkning för många år sedan i både Åsbacken och Bjästa, Skuleberget var stängt varje gång jag var där tyvärr. Var en ganska allvarlig liftolycka med den gamla sittliften också vill jag minnas.

Då är det dags för riktiga berg och kaiserwetter igen!
Det är morgon och en ny skiddag väntar, vilken lift har vi precis stigit av?
1629289849374.png

Har åkt en del kvällsåkning för många år sedan i både Åsbacken och Bjästa, Skuleberget var stängt varje gång jag var där tyvärr. Var en ganska allvarlig liftolycka med den gamla sittliften också vill jag minnas.

Då var det alltså inte bara kartnördsförmågan utan riktig lokal skiderfarenhet som hjälpte. Ja det hade jag glömt. Se TV-klipp här om liftolyckan, med visst prov på lokal dialekt. Om någon frågar dig "Harrö töggömmi?" så är hen från Sundsvall. Sägs det. ;)

Då var det alltså inte bara kartnördsförmågan utan riktig lokal skiderfarenhet som hjälpte. Ja det hade jag glömt. Se TV-klipp här om liftolyckan, med visst prov på lokal dialekt. Om någon frågar dig "Harrö töggömmi?" så är hen från Sundsvall. Sägs det. ;)

I slutet av 80-talet träffade jag en tjej som var med om olyckan. Hennes stol var just vid en liftstolpe så den hängde kvar uppe i luften, men hennes kompis i stolen bakom brakade rätt ner i backen och blev ordentligt skadad…..
Fruktansvärt!
@PisteCarver tur man går på hudar uppför och mest åker off-pist utför så man slipper många av riskerna med skidåkning!!! 😉

Ja jag läste att ett del fick men för livet. Skidåkning och liftåkning har sina risker.
Man kan ju också behålla hudarna på nedför så går det inte så j-a fort... Vann jag förresten?

Karspitzbahn 2?

Visa bilaga 11242

Jag ser t o m någon i gröna skidbrallor där! :)

Visa bilaga 11244
Starkt jobbat @fredw ! Mycket bra!
Zillertal Arena är fru PC's absoluta favoritområde, och jag håller det också väldigt högt. Supermodernt, effektivt och långsträckt över olika kammar och dalar.
Så här såg den här dagen ungefär ut på pistkartan nedan (färdväg i neongrönt):
- Start efter avstigning från Karspitzbahn (magenta cirkel).
- Några uppvärmningsåk bredvid en nypistad Karspitz Express.
- Vidare bort mot Hanser Express och sedan upp mot Übergangsjoch och ner genom Teufelstal, som mer är läcker högalpin öde terräng än speciell skidåkning.
- Upp med Sittlift Teufelstal för blå transport ner till Arena Center. Där börjar en lång fin svart nerfart (där jag numera bara får se ryggen på yngste grabben) förbi Prölleralm.
- Upp med de tre liftarna på Königsleitens västsida till toppen.
- Därifrån ner till Larmachalm (turkos cirkel), och då är det dags för lunch på en stor söderterrass där det serveras områdets bästa nygrillade kyckling till en härlig utsikt.
- Här kan man välja att fortsätta till Hochkrimml, men då får man börja hålla koll på klockan för att hinna tillbaka, och åkningen här ger inget speciellt heller. Så vi åker upp från Larmachalm igen och kör ett antal åk på Königsleitens östsida. Här är det nästan folktomt, inte många som hittar hit, och snön är fantastisk.
- Nu gäller det att hålla koll på klockan, senast 16.00 uppe vid liften Krimml-X-Press (röda krysset), annars kommer man inte tillbaka till Zillertal.
- Så över till Königsleitens västsida i eftermiddagssolen. Härliga röda och svarta öppna nerfarter med 900 fhm. Hinner man tar man något extra åk här.
- Upp till Isskogel och ner till Krimml-X-Press (innan kl 16.00).
- Avstigning på Übergangsjoch, och dagens sista åk blir på 1200 fhm ner till Wiesenalm för lifttransport sista biten ner. Om snöläget är bra (och benen inte har för mycket mjölksyra), så kan man här köra (tror jag) Österrikes högsta liftburna fallhöjd på 1925 fhm i ett svep.
Ingen annanstans har jag lyckats få så många åkkilometer på SkiTracks appen under en dag som i Zillertal Arena!
1629294092322.png

Senast ändrad:
Zillertal Arena är fru PC's absoluta favoritområde, och jag håller det också väldigt högt. Supermodernt, effektivt och långsträckt över olika kammar och dalar.
- Vidare bort mot Hanser Express och sedan upp mot Übergangsjoch och ner genom Teufelstal, som mer är läcker högalpin öde terräng än speciell skidåkning.
- Upp med Sittlift Teufelstal för blå transport ner till Arena Center. Där börjar en lång fin svart nerfart (där jag numera bara får se ryggen på yngste grabben) förbi Prölleralm.
- Därifrån ner till Larmachalm (turkos cirkel), och då är det dags för lunch på en stor söderterrass där det serveras områdets bästa nygrillade kyckling till en härlig utsikt.
- Här kan man välja att fortsätta till Hochkrimml, men då får man börja hålla koll på klockan för att hinna tillbaka, och åkningen här ger inget speciellt heller. Så vi åker upp från Laimachalm igen och kör ett antal åk på Königsleitens östsida. Här är det nästan folktomt, inte många som hittar hit, och snön är fantastisk.
- Nu gäller det att hålla koll på klockan, senast 16.00 uppe vid liften Krimml-X-Press (röda krysset), annars kommer man inte tillbaka till Zillertal.
- Så över till Königsleitens västsida i eftermiddagssolen. Härliga röda och svarta öppna nerfarter med 900 fhm. Hinner man tar man något extra åk här.
- Avstigning på Übergangsjoch, och dagens sista åk blir på 1200 fhm ner till Wiesenalm för lifttransport sista biten ner. Om snöläget är bra (och benen inte har för mycket mjölksyra), så kan man här köra (tror jag) Österrikes högsta liftburna fallhöjd på 1925 fhm i ett svep.
Ingen annanstans har jag lyckats få så många åkkilometer på SkiTracks appen under en dag som i Zillertal Arena!
Visa bilaga 11245
Nu blev jag nästan lite sugen på att besöka Österrike 🙏 (fast jag skulle konsultera den allvetande @STORPOTATEN om offpistrepor)

Tack att du tog dig tid PC, mycket matnyttigt, ska försöka spara en del av dina inlägg nånstans... :-) Man blir skidsugen. Kanske vi borde skriva en bok tillsammans om skidåkning i Tyrolen både norr och söder om Brennerpasset!

Men var är vi nu? Ursäkta rotationen, får inte till det just nu. Blågrått = uppåt, grönt = nedåt.

IMG-4456.jpg

Bilagor

• IMG-4456.jpg
    IMG-4456.jpg
    769.8 KB · Besök: 92
- Här kan man välja att fortsätta till Hochkrimml, men då får man börja hålla koll på klockan för att hinna tillbaka, och åkningen här ger inget speciellt heller. Så vi åker upp från Laimachalm igen och kör ett antal åk på Königsleitens östsida. Här är det nästan folktomt, inte många som hittar hit, och snön är fantastisk.
Visa bilaga 11245
Jaså, inte lunch i solen på Prölleralm??
(jag har funderat på om man från Isskogel kan åka ner i Keummbachtal och komma fram vid Prölleralm, men jag gissar att du @PisteCarver kanske inte är rätt person att fråga??

Nu blev jag nästan lite sugen på att besöka Österrike 🙏 (fast jag skulle konsultera den allvetande @STORPOTATEN om offpistrepor)
Han har ju varit i det här skidområdet!
Jag tror att Königsleiten har mest att erbjuda när det gäller det. Är nog inte heller lavinofarligt, många stora öppna ytor med ca 30 graders lutning skulle jag tro.
Och söder och västerlägena har väl sina risker i soligt väder?

Jaså, inte lunch i solen på Prölleralm??
(jag har funderat på om man från Isskogel kan åka ner i Keummbachtal och komma fram vid Prölleralm, men jag gissar att du @PisteCarver kanske inte är rätt person att fråga??
Nej, jag har ju efter årtionden av offpistuppehåll precis börjat köra lite försiktigt bredvid pisten med mina nya QST 99:or.
Har heller aldrig tidigare åkt sådan offpist som ni gör, men har kört åk upp till ett par km i riktigt djuppuder med mina gamla smala 2 m skidor.

Det kommer att bli lite mer offpist framöver (men inget avancerat). Har laddat ner en lutningsapp i mobilen för att mäta så att jag håller mig under 25 grader.
I Stubai finns det ganska mycket pistnära och lätttillgänglig offpist.

Krummbachtal ser ju spännande ut och då kommer du väl också fram till Prölleralm?
För mig vore sådant helt otänkbart utan en guide till hjälp, för långt ifrån pistens "trygga famn".
Men där skulle du ju få till ett långt offpiståk helt utan att behöva huda upp någonstans. Rätt väderstreck för bra snö också.

Hur långt blev det, minns du? Hoppas du får ge dig på Sella Ronda en dag! Ta sönerna med dig som draghjälp! Här är en (OBS det är inte jag!!) som lyckats klämma in fyra "rundor" på samma skiddag, totalt över 100 km på skidorna, med maxfart på Strava 101 km/h:

1629297909751.png

Hur långt blev det, minns du? Hoppas du får ge dig på Sella Ronda en dag! Ta sönerna med dig som draghjälp! Här är en (OBS det är inte jag!!) som lyckats klämma in fyra "rundor" på samma skiddag, totalt över 100 km på skidorna, med maxfart på Strava 101 km/h:

Visa bilaga 11249
Nej så mycket var det inte, och jag har heller aldrig åkt fortare än 90 km/h.:ROFLMAO:
Mellan 40 och 50 km vill jag minnas, men skidåkning då, inte liftåkandet inräknat.

Nej så mycket var det inte, och jag har heller aldrig åkt fortare än 90 km/h.:ROFLMAO:
Mellan 40 och 50 km vill jag minnas, men skidåkning då, inte liftåkandet inräknat.
Hmmm lite oklart i "min" artikel om de drog bort liftåkandet eller inte från sina kilometer. Och om jag får gissa så är genomsnittslutningen något bättre på "din" runda. Ta nu en titt på min grådaskiga gissningsbild! :)

Hmmm lite oklart i "min" artikel om de drog bort liftåkandet eller inte från sina kilometer. Och om jag får gissa så är genomsnittslutningen något bättre på "din" runda. Ta nu en titt på min grådaskiga gissningsbild! :)

Total length of used lifts: 65 km​
Total distance on skis: 100,8 km​

Vill ha för mig att rondan sägs vara 42 kilometer så det stämmer ganska väl med 65 km i lift och 101 km på skidor. De tog ju någon genväg de tre första varven. Där syns ett extra hack i profilen på sista varvet.

Istället för att toksnurra runt Sella så kan man förlänga varvet med en tur ut till Marmolada och kanske även en till Ortisei.

Total length of used lifts: 65 km​
Total distance on skis: 100,8 km​

Vill ha för mig att rondan sägs vara 42 kilometer så det stämmer ganska väl med 65 km i lift och 101 km på skidor. De tog ju någon genväg de tre första varven. Där syns ett extra hack i profilen på sista varvet.

Istället för att toksnurra runt Sella så kan man förlänga varvet med en tur ut till Marmolada och kanske även en till Ortisei.
Undrar om de hade VIP-fil i liftköerna för att hinna med?

Japp! Staden med världens vackraste pistkarta. Och de har ju fantastiska hemmabackar i denna stad. Som tyvärr är lika ”gemütlich” som Eslöv. Men läget är ju vackert med utsikt över Lofotens ”hålfot”.

Bollen till Storpotaten!

Visa bilaga 11250
Kul. Tyckte det var lite likt deras gondol och lite sådär norskt låga träd..
Sitter dock i lååångt möte, så först till kvarn av @pd och @Christiam !! Om ingen av dessa herrar lagt ut ngt inom en halvtimme är det fritt för samtliga.

Senast ändrad:
Tråkigt möte. Halvtimmen har gått sedan länge. Alla står väl i köket. Jag ingår i gruppen "samtliga."

Jag återtar kommandot! 😁
Vad heter högsta punkten på detta avlånga berg/rygg?
1629305655003.png

Senast ändrad:
Där är en bastu! Så det är inte i Norge!

Och takfotsbrädan är röd-gul? Lapland? Eller där bor några hippies? (Men dom använder inte bastu!)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp