Starkt jobbat
@fredw ! Mycket bra!
Zillertal Arena är fru PC's absoluta favoritområde, och jag håller det också väldigt högt. Supermodernt, effektivt och långsträckt över olika kammar och dalar.
Så här såg den här dagen ungefär ut på pistkartan nedan (färdväg i neongrönt):
- Start efter avstigning från Karspitzbahn (magenta cirkel).
- Några uppvärmningsåk bredvid en nypistad Karspitz Express.
- Vidare bort mot Hanser Express och sedan upp mot Übergangsjoch och ner genom Teufelstal, som mer är läcker högalpin öde terräng än speciell skidåkning.
- Upp med Sittlift Teufelstal för blå transport ner till Arena Center. Där börjar en lång fin svart nerfart (där jag numera bara får se ryggen på yngste grabben) förbi Prölleralm.
- Upp med de tre liftarna på Königsleitens västsida till toppen.
- Därifrån ner till Larmachalm (turkos cirkel), och då är det dags för lunch på en stor söderterrass där det serveras områdets bästa nygrillade kyckling till en härlig utsikt.
- Här kan man välja att fortsätta till Hochkrimml, men då får man börja hålla koll på klockan för att hinna tillbaka, och åkningen här ger inget speciellt heller. Så vi åker upp från Laimachalm igen och kör ett antal åk på Königsleitens östsida. Här är det nästan folktomt, inte många som hittar hit, och snön är fantastisk.
- Nu gäller det att hålla koll på klockan, senast 16.00 uppe vid liften Krimml-X-Press (röda krysset), annars kommer man inte tillbaka till Zillertal.
- Så över till Königsleitens västsida i eftermiddagssolen. Härliga röda och svarta öppna nerfarter med 900 fhm. Hinner man tar man något extra åk här.
- Upp till Isskogel och ner till Krimml-X-Press (innan kl 16.00).
- Avstigning på Übergangsjoch, och dagens sista åk blir på 1200 fhm ner till Wiesenalm för lifttransport sista biten ner. Om snöläget är bra (och benen inte har för mycket mjölksyra), så kan man här köra (tror jag) Österrikes högsta liftburna fallhöjd på 1925 fhm i ett svep.
Ingen annanstans har jag lyckats få så många åkkilometer på SkiTracks appen under en dag som i Zillertal Arena!
Visa bilaga 11245