Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kabinbanan är återigen ett lifttekniskt mästerverk på en ännu högre teknisk nivå än 3-S Bahn Eisgrat som jag har haft med tidigare.
Efter gåtans lösning kommer en läcker video.

Nej, det måste väl vara den nya som är med på bilden?
Den gamla kabinbanan går ju bara upp till 2000 m.
Det går ju två kabinbanor upp till toppen, en från tyskland och en från österrike. Din bild är väl tagen från utanför Ehrwald någonstans, och då måste det vara Tiroler Zugspitzbahn man ser.

Nej, det går en modern kabinbana och en bergbana upp till toppen.
Från Tyska sidan ja.
1631462387449.png

He's back with a vengeance!:devilish:

Norefjell är det ju.
Vi har precis ätit vår "nistepakke" på en bänk utanför lunchrestaurangen "Skistua" (magenta-kryss på pistkartan nedan).
Härifrån har man hela 575 fhm ner till dalstationen, och man kan välja på inte mindre än fyra olika nerfarter:
- rött/svart
- rött/svart/blått
- rött/svart/blått
- eller en blå snirkelväg
De tre första är riktigt bra, och nere från dalstationen kommer man med 4-stols-expressen snabbt upp igen. Ger 625 fhm i ett lyft, en kort grön pist genom den exklusiva "hytte-byn", och sedan kan man köra en av nerfarterna igen.
Om man åker ända upp till "Ravnås" (neon-ryss på pistkartan), så har man Skandinaviens högsta fallhöjd med 1000 meter. Inte dåligt bara 10 mil från Oslo!
Åre skulle ju kunna slå det med några meter om man byggde upp till toppen.
Kör på @STORPOTATEN !
Visa bilaga 11714
Tack, du är ju nuinte bara glaciärforskaren utan även södra-Norge-guru…
Frågan för Norefjell är - har man som ”röd-svart” åkare någon glädje alls av den övre delen av systemet? Jag gillar iofs flackare pister också men inte så flackt att man måste sluta svänga för att hålla farten uppe.
Funderar på en långhelg där i vinter.

Tack, du är ju nuinte bara glaciärforskaren utan även södra-Norge-guru…
Frågan för Norefjell är - har man som ”röd-svart” åkare någon glädje alls av den övre delen av systemet? Jag gillar iofs flackare pister också men inte så flackt att man måste sluta svänga för att hålla farten uppe.
Funderar på en långhelg där i vinter.
I den övre delen är Boseterheisen (röd) är en bra carvingbacke och Ravnåsheisen (blå) är lång och går genom ett böljande högfällslandskap och man får upp farten hyfsat här också. Här hittar man också offpistmöjligheter.

Sen skulle jag ändå vilja säga att bara den enda ensamma sittliften (Norefjellheisen) upp från dalen lyfter 625 fhm och vilka skidorter i Sverige slår det?
Bara den ensam levererar bättre piståkning än allt i Funäsfjällen tillsammans.

Ok tack för det, var hittar vi denna skidlift?

Bilagor

• E5825371-F03C-45B1-AECE-86857DEA509F.jpeg
    E5825371-F03C-45B1-AECE-86857DEA509F.jpeg
    244.6 KB · Besök: 84
På en ö i Stockholm. Friluftsfrämjandet kör freeskiers i den backen väl? Säsongsavslutningen med främjandet brukar bjuda på disco.

Ja det är Lidingö, Ekeholmsnäsbacken.
1982 slalomtävling där Ingmar Stenmark deltog och skade sig.

över till @Christiam
NEJ :), jag har slut på bilder från resmål jag inte haft med redan men ville så gärna vara med så jag gav @KaitsuH och andra ledtråden.
stämmer det förresten att främjandet kör där? Jag tyckte jag kände igen utsikten från bilder med främjandet.
Någon som inte lagt ut mer än tre bilder denna vecka får gärna lägga ut en. Har ingen lagt ut bild 22:35 så är det först till kvarn.

Tillbaka
Topp