Bästa lins för Skandinaviska fjällen?

coolius

Medlem
Är på jakt efter ett par nya skidglasögon som passar för Åre och Trysil där jag oftast åker. Har sen förra året haft ett par med spegellins då jag tyckte den verkade snygg men insåg väl i backen att den inte fungerade något vidare under de snöiga/disiga dagarna och gjorde det svårare att se.

Vad har ni för tips och erfarenhet? Har hört att gula linser är optimala för lite snöiga/disiga dagar då de framhäver konturer i backen, så överväger dessa. Alla tips uppskattas!

Är på jakt efter ett par nya skidglasögon som passar för Åre och Trysil där jag oftast åker. Har sen förra året haft ett par med spegellins då jag tyckte den verkade snygg men insåg väl i backen att den inte fungerade något vidare under de snöiga/disiga dagarna och gjorde det svårare att se.

Vad har ni för tips och erfarenhet? Har hört att gula linser är optimala för lite snöiga/disiga dagar då de framhäver konturer i backen, så överväger dessa. Alla tips uppskattas!
Molniga dagar med bra sikt använder jag orangea linser kategori 2. Dagar med dålig sikt eller snöfall är en gul eller rosa lins med kategori 1 bra.
Soliga dagar använder jag ett par fotokromatiska OXEA glasögon med rökfärgad lins som själv ställer in sig kat. 1-3.

Kör en spegelins i sol och rosa när det är dålig sikt. Tycker att det funkar väldigt bra. Minus att POC har ett rätt yxigt sätt att byta linser då kanske. :)

Instämmer med alla ovan, men vill påpeka att färgen på linsen inifrån inte alltid är den som man ser utifrån, särskilt för spegellinser.
Min erfarenhet är att gul lins (utan spegeleffekt) ger bäst sikt (ljusstyrka + kontrast) när det är mörkt, snöigt eller så kallat flatljus.
En helt klar lins (sådana finns) ger förstås bäst ljusstyrka vid dålig sikt men en färg som gul (eller koppar/persimmon/rosa mm) kan öka kontrasterna i snön så att man faktiskt ser bättre trots att de blockar en viss andel av ljuset. Men det är också en smaksak.
En del linser har också andra egenskaper än färg som ökar kontrasten, t ex Oakleys Prizm-funktion (som jag gillar, men frågan är om det är värt priset).

Gul funkar bäst för mig. Synd bara att typ ingen gör gula glas längre. Eller om de gör det så säljs de separat och finns inte monterade i goggle. Det verkar som att alla tillverkare unisont har bestämt "Alla vill ha spegellins, trots att det bara är skit, så då gör vi bara det. Hurra!!"

Gul funkar bäst för mig. Synd bara att typ ingen gör gula glas längre. Eller om de gör det så säljs de separat och finns inte monterade i goggle. Det verkar som att alla tillverkare unisont har bestämt "Alla vill ha spegellins, trots att det bara är skit, så då gör vi bara det. Hurra!!"
Kolla Smith Squad. Till dem brukar det följa med en gul extralins i kartongen när man köper dem.

Edit; hyggligt prisvärda dessutom...

Dessa är kanske litet små för en del men priset är bra och man får med en Hi Yellow lins (står det, fast det är nog en persimmon på bilden... kanske bäst att dubbelkolla)

Jag kör oftast två olika googles och byter efter väder. Jag tycker det blir för mycket meck med linsbyten även om det är smidigt att ha med sig. Första halvan av vintern i Sverige behöver man sällan något annat än flatljuslins och drar det sig framåt vårkanten klarar man sig nästan jämnt med medelmörka lins/spegelglas. Jag undviker riktigt mörka glas vanligen i Sverige, även om det kan vara bra att ha om det är riktiga soldagar sent på säsongen eller i Alperna. Åker jag med rygga tar jag med extraparet i ryggan om det är i gränslandet, men är det en januaridag i Åre tex behöver man aldrig oroa sig över att det ska bli för ljust.

Som info använder jag Oakley Prism HI Pink som flatljuslins. Jag har inga klagomål på funktionen, men den är knappast så bra som marknadsföringen anger.

Till mina goggles (kör också två par) har jag tre olika linser för att enklast möjligt byta vid väderskifte. Jag åker mycket kvällsåkning i den lokala backen, och då har jag till i år köpt en klar lins. Förra säsongen upplevde jag Oakleys persimmon-lins som alltför mörk i mörka förhållanden. Den använder jag dagtid första delen av året. Jag upplever som några skriver ovan att gula linser kanske är det allra bästa vid dåliga siktförhållanden, men Oakley har inga gula linser till min ram. Har även en spegellins för soliga dagar.

Som info använder jag Oakley Prism HI Pink som flatljuslins. Jag har inga klagomål på funktionen, men den är knappast så bra som marknadsföringen anger.

Kan bara hålla med. Den är bra, men inte det mirakel den framställs som i marknadsföringen. Köpte mina på rea, till fullpris hade de inte varit value for money.

Sållar mig till modellen med flera olika goggles så man slipper byta glas. Det behöver inte bli så mycket dyrare (såvida man inte har fått med två olika perfekta linser till sitt enda par).

Gula och rosa linser har lite olika syfte/funktion vad jag förstått.
Gula ”lurar” ögat att släppa in mer ljus genom iris.
Rosa ska fungera som kontrasthöjande.

Jag kör ett par med helt klar lins och ett par med spegel.
Klart glas i Sverige ungefär fram till sportloven därefter spegel soliga dagar.
Oftast spegel i Alperna, men klart glas när det snöar eller är flatljus…..

Tillbaka
Topp