Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jep, vi åkte där mellan klockan 12 och 18. Bra snö omkring Kelo då. Öl, jägermeister och glühwein då och då i Monomesta och Booster.
11.16 var bilden tagen dvs innan det blev uppkört o eländigt. Gav själv upp ganska tidig eftermiddag pga köerna, folkmängden å de sönderbromsade backarna. Det var inte skoj då längre

Helt rätt, skickar över bollen åt dig @KalleBackeus
Hoppsan! Var verkligen en vild gissning. Då kör vi på denna nästan rykande färska bild.
20211228_114925.jpg
Vid en första anblick går tankarna onekligen till Everest när man ser detta berg. Men det är det inte. Vad heter berget?

Det var som f-n! Att du tog den så snabbt är grymt imponerande. Var det för att du kände igen berget, eller var det slutledning baserat på mina andra inlägg? Hur som går det givetvis över till @STORPOTATEN
Nej men jag bara chansade på nåt... 😁
Eller så kanske det berodde på Lärkskogen som ofta betyder Italien, samt att du tidigare lagt upp Mount Disgrace därifrån. Och kanske kanske hjälpte det lite också att du råkade nämna Valmalenco i nån annan tråd. 😉
Baserat på kartan verkar de inte få så mycket kvällssol i Chiesa va? 😂

Nej men jag bara chansade på nåt... 😁
Eller så kanske det berodde på Lärkskogen som ofta betyder Italien, samt att du tidigare lagt upp Mount Disgrace därifrån. Och kanske kanske hjälpte det lite också att du råkade nämna Valmalenco i nån annan tråd. 😉
Baserat på kartan verkar de inte få så mycket kvällssol i Chiesa va? 😂

Nej där är det nog ont om kvällssol. Vi bor hos svärföräldrarna 45 min därifrån så vi "drabbas" inte. Men snyggt berg är det hur som helst. Bra för en skidbestigning om man är i trakterna också.

Då ska vi se om jag kan trolla fram något rykande färskt då. Skönt att ha fått fylla på bildförrådet lite. 😁
För att alla skall ha samma chans har jag bott i en by i Salzburgerland senaste veckan, men det bidde INTE Embach, vilket några av er säkert trodde. Jag bokade nämligen om lite grann en vecka innan avresa. 👍

Nog tjötat. Vad heter skidområdet?
IMG_20211230_155107.jpg

Senast ändrad:
Då ska vi se om jag kan trolla fram något rykande färskt då. Skönt att ha fått fylla på bildförrådet lite. 😁
För att alla skall ha samma chans har jag bott i en by i Salzburgerland senaste veckan, men det bidde INTE Embach, vilket några av er säkert trodde. Jag bokade om lite grann en vecka innan avresa. 👍

Visa bilaga 14831
Mayerhofen?

Vad är det för en ”grön space invader” där nere till höger?
Ingen offpist för dig i veckan då?:(
Det måste väl ändå ha varit allmän varning i skidområdet?
Med tanke på hur du åker offpist, så tänkte jag att när du väger in på 110 kg matchvikt på morgonen, spänner på de breda laggen och blåser på i 90 knyck nerför pisten, så gäller det nog att flytta på sig om man befinner sig nedanför för dig? Och du är nog då en större fara för omgivningen än vad jag är i pisten?;)

För att alla skall ha samma chans har jag bott i en by i Salzburgerland senaste veckan, men det bidde INTE Embach, vilket några av er säkert trodde. Jag bokade nämligen om lite grann en vecka innan avresa. 👍

Visa bilaga 14831
Nu blir jag ju lätt nostalgisk....🥲
Neukirchen am Grossvenediger och Wildkogelbahn. Den första skidort jag besökte och också den första skidlift jag åkte (vi hade aldrig åkt skidor hemma i Sverige tidigare).
På den tiden (70-talet) var det en enstols-sittlift med endast en fällpinne som skydd. Jag var 8 år gammal och min bror 5 år, och mina föräldrar var livrädda att vi skulle trilla ur liften där vi satt ensamma.
Nedan syns vi på skidor för första gången och uppe till vänster ser man Ganzeralm Schlepplift som numera är en sittlift.
1641340280603.png

Wildkogel Arena, Smaragdhbahn??
Precis, Wildkogel är det. Ett litet trevligt system för familjen med några riktigt sköna pister. Framför allt hela vägen ned till Neukirchen är en rökare.
Vi provade även på rodeln, vilket man ju måste i Österrike, 1250 fhm till den andra byn Bramberg vilket kändes ordentligt i röven. Kan fortfarande knappt sitta. Men kul var det. 😁
Byarna Bramberg och Neukirchen är för övrigt ganska trevliga med små butiker och restauranger.
IMG_20220103_160104.jpg

Din bild @PerK

Vad är det för en ”grön space invader” där nere till höger?
Ingen offpist för dig i veckan då?:(
Det måste väl ändå ha varit allmän varning i skidområdet?
Med tanke på hur du åker offpist, så tänkte jag att när du väger in på 110 kg matchvikt på morgonen, spänner på de breda laggen och blåser på i 90 knyck nerför pisten, så gäller det nog att flytta på sig om man befinner sig nedanför för dig? Och du är nog då en större fara för omgivningen än vad jag är i pisten?;)
Ingen offpist. Var liksom ingen mening när allt utanför var stenhårt. Regn upp till närmare 3000 m borgade för betong. 😐
Nja, flytta sig behöver man nog inte, jag har ju faktiskt lyckats utveckla någon form av teknik så jag kan ändra riktningen på skidorna. För det mesta.😁
Men skidåkning är aldrig helt riskfritt, så man vet ju inte helt säkert . 😉

Senast ändrad:
Ojojoj, här blev det ju ett helt avsnitt av "Här har du ditt liv" av #PisteCarver! Nästan låga fästpunkter ser det ut som. Imponerande!
Tackåtack, lite orättvist att bilduppdraget går till den som bara hittar en grön gondollift märke Leitner, och inte till den som gör en hel arkeologisk utgrävning... Men, bild kommer!

Vi fortsätter väl på lifttemat. Bjuder på en enklare. Så frågan är "Vilken lift"?

Trodde inte ledtrådar behövdes, men för liftnördar kan tilläggas att den eftersökta är av samma tillverkare som Smaragdhbahn, liksom Pillards förslag Fjällgårdsexpressen och Väst Express.

Vart är vi på väg?
Göteborgssvaren:
Fotografen - Nedåt!
Liftpassagerarna - Uppåt!

Mer ledande: Morgonåkning förra veckan på väg mot Arnes skidtorg, men han åkte nog aldrig den här liften, men lät bygga föregångaren.
Norr om Sveg. Inte uppvärmda säten. Mer än 300 fhm.

1641374961663.jpeg

Senast ändrad:
Det verkar behövas lite fler ledtrådar. Lägger till dem vid bilden, nu på temat "Vart är vi på väg?".

Tillbaka
Topp