Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Säga vad man vill, vinodlingar är inte så snyggt... :LOL:

Då tar jag en bild från imorse, inte långt från där jag parkerade. Var är det här?
IMG_4421.JPG

Va fasen, tycker jag känner igen att den varit med förr men kommer inte ihåg var. Kan det vara Col du Belvedere?
Det kanske bilden har, kommer inte ihåg.... :rolleyes:
Men...hmmm....jag vet inte om jag kan godkänna Col de Belvedere även om det är väldigt väldigt nära. Hade tänkt mig att kunna godkänna två olika svar, och detta är inte ett utav dem. Så ta en snabb titt på kartan igen...

Senast ändrad:
Det kanske bilden har, kommer inte ihåg.... :rolleyes:
Men...hmmm....jag vet inte om jag kan godkänna Col de Belvedere även om det är väldigt väldigt nära. Hade tänkt mig att kunna godkänna två olika svar, och detta är inte ett utav dem. Snabb titt på kartan igen...
Då kan jag sluta leta bland alla hundratalet liftnära landsgränser/pass i Portes du Soleil? :unsure: 😩

Den där tror jag att jag har svarat rätt på förut. Col de petit saint Bernhard kanske det heter. När man åker mellan La Thuile och La Rosiere.

Den där tror jag att jag har svarat rätt på förut. Col de petit saint Bernhard kanske det heter. När man åker mellan La Thuile och La Rosiere.
Yes, det var Col de petit St Bernhard jag sökte och där landsgränsen går. Bilden är dock tagen vid närbelägna Col de la Traversette, hem för Fort de la Redoute, vilket jag naturligtvis också hade godkänt.

Bilden går till @erik_lagg

Här kommer en ovanlig bergsformation. Jo, det är faktiskt en klippa och inte en lös sten. Var ligger den och hur såg valresultatet ut i närheten? Skojade bara. Var hittar vi denna?

Ledtråd: söder om Mälaren - norr om Norrköping - öster om Örebro - väster om Södertälje

Bilagor

• C45EC254-3A61-493F-8929-5FB53E91E074.jpeg
    C45EC254-3A61-493F-8929-5FB53E91E074.jpeg
    1.2 MB · Besök: 63
Senast ändrad:
Mera pass! Nu med temat "room with a view", där rummet i detta fall är ganska litet, tämligen omysigt och luktar sådär. Herr-toan med andra ord.

Vad heter det pass som man har utsikt från enligt bilden, medan man lättar på trycket, och hur högt över havet är det?

Edit. Vi är hyggligt högt uppe med bilen här. Högre än det går att komma i Sverige (utan att lämna marken).

1662986563692.png

Senast ändrad:
Eftersom det börjar komma ledtrådar kanske jag vågar lämna bänken? ;)
Du stod inne på Alpenlodge Grimselpass. Vet inte vilken höjd deras herr-toa ligger, men passet är listat på 2164 eller 2165 m beroende på var man kollar.

Eftersom det börjar komma ledtrådar kanske jag vågar lämna bänken? ;)
Du stod inne på Alpenlodge Grimselpass. Vet inte vilken höjd deras herr-toa ligger, men passet är listat på 2164 eller 2165 m beroende på var man kollar.

Ja höjden avsåg passet så du får full pott. Tjusigt högt pass som jag tror du/någon åtminstone varit i närheten av i denna tråd av med det där
klassiska hotellet vid dammen nedanför. Vägen upp var inte riktigt så läskig som den såg ut nerifrån. Kalles tur!

Ja höjden avsåg passet så du får full pott. Tjusigt högt pass som jag tror du/någon åtminstone varit i närheten av i denna tråd av med det där
klassiska hotellet vid dammen nedanför. Vägen upp var inte riktigt så läskig som den såg ut nerifrån. Kalles tur!
Bra väg på Grimsel jämfört med vissa andra pass. Kan vara lite jobbigt med alla cyklister när det är mycket trafik... Jag hade med bild på passet uppifrån för en vecka sen typ. Även haft bilder från passet med omnejd tidigare. :)

Apropå herr-toa, den här bilden är också tagen ut genom ett sånt fönster. Vad heter bergstationen med den här utsikten?

Edit: förstår om det här kan vara lite knepigt med tanke på det begränsade panoramat. Så ett par ledtrådar redan nu. Sjön som syns är alpernas flikigaste. ;) Nere i orten där jag klev på kabinen finns ytterligare två dalstationer. Uppströms i dalen ligger en känd skidort.
IMG_3836.JPG

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp