Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ger vi rätt för! Vi har lämnat Les2Alpes efter ett par dagar för vidare färd mot LP. Här är vi strax framme i Bourg d'Oisans där stigningen upp mot Alpe dHuez börjar. Enligt google, den mest kända stigningen på Touren.Du är i närheten av Huez?
Ja, nästan så faktiskt. För att vara exakt så är bilden tagen vid krysset på denna karta. En liten bit där vägen går åt sydväst innan den vänder norrut igen.Du är söder om Moutiers och kör söderut?
Det blir ju åt fel håll om du ska till La Plagne.
Ja, nästan så faktiskt. För att vara exakt så är bilden tagen vid krysset på denna karta. En liten bit där vägen går åt sydväst innan den vänder norrut igen.
Visa bilaga 20462
Tänkte de flesta skulle tro att vi kom från Geneve.när jag skrev att vi var på väg mot LP, och det stämde ju faktiskt. En liten fuling.![]()
![]()
![]()
Nähä du din rackare, bilden är tagen i en liten vägböj som pekar nästan rakt söderut.Ja, nästan så faktiskt. För att vara exakt så är bilden tagen vid krysset på denna karta. En liten bit där vägen går åt sydväst innan den vänder norrut igen.
Visa bilaga 20462
Tänkte de flesta skulle tro att vi kom från Geneve.när jag skrev att vi var på väg mot LP, och det stämde ju faktiskt. En liten fuling. Sorry.![]()
![]()
![]()
Rakt söderut, då hade den väl gått rakt upp för kammen på Le Moutet?Nähä du din rackare, bilden är tagen i en liten vägböj som pekar nästan rakt söderut.
För en gångs skull var det bara möjligt att lösa gåtan genom att gissa vilt och ologiskt.
Visa bilaga 20465
Visa bilaga 20466
Eftersom jag aldrig har sett dem förr så var det ju omöjligt för mig.Vilda gissningar och ologiskt, det räcker ju faktiskt att "bara" känna igen bergen....![]()
dundret?Tack @STORPOTATEN
Det är roliga vägar i det området, både kurvorna och utsikterna är värda ett par varv.
Nu vill jag veta var det här trädet står?
Svara gärna så exakt som möjligt!
Visa bilaga 20473
Trodde det var längre norrut med tanke på lyktstolpen integrerad i liftstolpen...Ja, utanför toppstugan.
Din tur @Ivo del Scandi
Renfjället?Aldrig åkt skidor i Funäs men med lite googling så hittar man..
Vad heter fjället jag står på när jag tog bilden?
close close but no cigarRenfjället?![]()
Meeen…. det hade ju varit superlogiskt!close close but no cigar
Ja, eller Klövsjö….Kanske Mulfjället!?![]()
yes! (skönt att säga att @PisteCarver har felGarderar med Välliste om PC har fel!
Luftigt! Jag hade gärna sett att @fredw stod på hängbron och vinkade lite till kabinen här. Den där hängbron ser för övrigt ut som om den vore hämtad direkt från Nepal!1. Vad heter kabinbanan i bild och på vilket sätt är den litet ovanlig?
2. Från vilken lift är bilden tagen (som är litet ovanlig på samma sätt)?
Visa bilaga 20485
Spännande hängbro ja, har gått över den.Luftigt! Jag hade gärna sett att @fredw stod på hängbron och vinkade lite till kabinen här. Den där hängbron ser för övrigt ut som om den vore hämtad direkt från Nepal!![]()
Luftigt! Jag hade gärna sett att @fredw stod på hängbron och vinkade lite till kabinen här. Den där hängbron ser för övrigt ut som om den vore hämtad direkt från Nepal!![]()
Joo, är den inte en del av Via Ferrata-leden som går där under kabinerna?Spännande hängbro ja, har gått över den.Kräver i princip via ferrata-utrustning för att vara säker...
Rätt förstås! Jag väntade på kabinmöte och tyckte stolparna såg litet ensidiga ut. Innan jag insåg att det bara är en kabin på varje delsträcka.Till gåtan då. Båda är ju del av Schilthornbahn. Den där nere Stechelberg-Gimmelwald, den du stod i Gimmelwald-Mürren. Det speciella är att de är motvikt åt varandra, smidigt för de matchar alltid varandra när man byter vid Gimmelwald.
Via ferratan startar för övrigt bakom tennisplanerna du hade med en annan gång.
Jag bor vid Reuss-sjön faktiskt!Ordet tillbaka till Kalle vid Aaresjön!![]()
Mot nordväst ja, bilden tagen vid Titlisbahnens dalstation i söndags morse.Det är ju norra utfarten från![]()
Nej nej nej, sånt där lämnar vi numer till ivriga ungdomar som @Kalle_Luzern och nyfunna puder-entusiaster som @PisteCarver !Ser att det finns lite åkning för SP, Ivo och Hawk där på en av topparna i dimman:
Visa bilaga 20516
Har aldrig förstått ”nöjet” med att kasa sig neråt i branta klipprännor.Nej nej nej, sånt där lämnar vi numer till ivriga ungdomar som @Kalle_Luzern och nyfunna puder-entusiaster som @PisteCarver !![]()
Ok, både återfunnen skidfantom och puderentusiast. Det senare innebär ju per automatik att du bör prova på valfri ränna, förslagsvis hyfsat bred och lagom brant så här i uppstarten av din colouir-karriär!Har aldrig förstått ”nöjet” med att kasa sig neråt i branta klipprännor.
Det kanske iofs beror på att jag aldrig provat på det.
Nej, skön cruise ”is da shit”!
”Nyfunnen” puderentusiasm?
Nej icke…. det ”återfunnen” puderentusiasm.
Har du väl sett på några gamla retro-gåtor?
Får nog lägga upp fler sådana för att påminna.
EDIT: Har efter 1996 haft ett 18-års uppehåll utan skidåkning, innan jag började åka igen 2014.
Har inte ångrat ”återstarten”!![]()
Usch nä, alldeles för farligt för mig.Ok, både återfunnen skidfantom och puderentusiast. Det senare innebär ju per automatik att du bör prova på valfri ränna, förslagsvis hyfsat bred och lagom brant så här i uppstarten av din colouir-karriär!
Try it, you'll like it som det heter.![]()