Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Du är söder om Moutiers och kör söderut?
Det blir ju åt fel håll om du ska till La Plagne.
Om det inte är så att bilden är tagen genom bakrutan och ni kör norrut.:ROFLMAO:
På fel sida vägen då dessutom…. :unsure:

Du är i närheten av Huez?
Det ger vi rätt för! Vi har lämnat Les2Alpes efter ett par dagar för vidare färd mot LP. Här är vi strax framme i Bourg d'Oisans där stigningen upp mot Alpe dHuez börjar. Enligt google, den mest kända stigningen på Touren.
1667732099949.png

Din bild @Snowgod

Senast ändrad:
Du är söder om Moutiers och kör söderut?
Det blir ju åt fel håll om du ska till La Plagne.
Ja, nästan så faktiskt. För att vara exakt så är bilden tagen vid krysset på denna karta. En liten bit där vägen går åt sydväst innan den vänder norrut igen. :)
1667732228851.png

Tänkte de flesta skulle tro att vi kom från Geneve.när jag skrev att vi var på väg mot LP, och det stämde ju faktiskt. En liten fuling. Sorry. 😮 ;) :sneaky:

Senast ändrad:
Ja, nästan så faktiskt. För att vara exakt så är bilden tagen vid krysset på denna karta. En liten bit där vägen går åt sydväst innan den vänder norrut igen. :)
Visa bilaga 20462

Tänkte de flesta skulle tro att vi kom från Geneve.när jag skrev att vi var på väg mot LP, och det stämde ju faktiskt. En liten fuling. 😮 ;) :sneaky:

Och jag som letade i Bolivia (La Paz)… 😉

Visa bilaga 20462

Tänkte de flesta skulle tro att vi kom från Geneve.när jag skrev att vi var på väg mot LP, och det stämde ju faktiskt. En liten fuling. Sorry. 😮 ;) :sneaky:
Nähä du din rackare, bilden är tagen i en liten vägböj som pekar nästan rakt söderut.:geek:
För en gångs skull var det bara möjligt att lösa gåtan genom att gissa vilt och ologiskt.:mad:;)
1667734773284.png

1667734906554.png

Nähä du din rackare, bilden är tagen i en liten vägböj som pekar nästan rakt söderut.:geek:
För en gångs skull var det bara möjligt att lösa gåtan genom att gissa vilt och ologiskt.:mad:;)
Visa bilaga 20465
Visa bilaga 20466
Rakt söderut, då hade den väl gått rakt upp för kammen på Le Moutet? :LOL:
Vilda gissningar och ologiskt, det räcker ju faktiskt att "bara" känna igen bergen.... ;)

Aldrig åkt skidor i Funäs men med lite googling så hittar man..

Vad heter fjället jag står på när jag tog bilden?

Bilagor

• C9A1D1FC-24FB-4CC1-A12E-EB811E18B8E4.png
    C9A1D1FC-24FB-4CC1-A12E-EB811E18B8E4.png
    211.6 KB · Besök: 75
1. Vad heter kabinbanan i bild och på vilket sätt är den litet ovanlig?
2. Från vilken lift är bilden tagen (som är litet ovanlig på samma sätt)?

Visa bilaga 20485
Luftigt! Jag hade gärna sett att @fredw stod på hängbron och vinkade lite till kabinen här. Den där hängbron ser för övrigt ut som om den vore hämtad direkt från Nepal! 😱

Luftigt! Jag hade gärna sett att @fredw stod på hängbron och vinkade lite till kabinen här. Den där hängbron ser för övrigt ut som om den vore hämtad direkt från Nepal! 😱

Stirrade också på den ett tag från liften (och funderade på om man skulle ha vågat...) men tyvärr är det nog bara en förstärkt rör-/kabeldragning över dalen.

Edit: Jeez, nu säger Kalle att han har gått över den... :oops: :oops: :oops: Jag som tyckte redan själva kabinresan var litet smått obehaglig! :ROFLMAO:

Till gåtan då. Båda är ju del av Schilthornbahn. Den där nere Stechelberg-Gimmelwald, den du stod i Gimmelwald-Mürren. Det speciella är att de är motvikt åt varandra, smidigt för de matchar alltid varandra när man byter vid Gimmelwald. (y)
Via ferratan startar för övrigt bakom tennisplanerna du hade med en annan gång.

Till gåtan då. Båda är ju del av Schilthornbahn. Den där nere Stechelberg-Gimmelwald, den du stod i Gimmelwald-Mürren. Det speciella är att de är motvikt åt varandra, smidigt för de matchar alltid varandra när man byter vid Gimmelwald. (y)
Via ferratan startar för övrigt bakom tennisplanerna du hade med en annan gång.
Rätt förstås! Jag väntade på kabinmöte och tyckte stolparna såg litet ensidiga ut. Innan jag insåg att det bara är en kabin på varje delsträcka.

Ordet tillbaka till Kalle vid Aaresjön! 😄

Nej nej nej, sånt där lämnar vi numer till ivriga ungdomar som @Kalle_Luzern och nyfunna puder-entusiaster som @PisteCarver ! :)
Har aldrig förstått ”nöjet” med att kasa sig neråt i branta klipprännor.
Det kanske iofs beror på att jag aldrig provat på det.:unsure:
Nej, skön cruise ”is da shit”!:)

”Nyfunnen” puderentusiasm?
Nej icke…. det är ”återfunnen” puderentusiasm.:giggle:
Har du väl sett på några gamla retro-gåtor?;)

Får nog lägga upp fler sådana för att påminna.:)

EDIT: Har efter 1996 haft ett 18-års uppehåll utan skidåkning, innan jag började åka igen 2014.
Har inte ångrat ”återstarten”! :)

Senast ändrad:
Har aldrig förstått ”nöjet” med att kasa sig neråt i branta klipprännor.
Det kanske iofs beror på att jag aldrig provat på det.:unsure:
Nej, skön cruise ”is da shit”!:)

”Nyfunnen” puderentusiasm?
Nej icke…. det ”återfunnen” puderentusiasm.:giggle:
Har du väl sett på några gamla retro-gåtor?;)

Får nog lägga upp fler sådana för att påminna.:)

EDIT: Har efter 1996 haft ett 18-års uppehåll utan skidåkning, innan jag började åka igen 2014.
Har inte ångrat ”återstarten”! :)
Ok, både återfunnen skidfantom och puderentusiast. Det senare innebär ju per automatik att du bör prova på valfri ränna, förslagsvis hyfsat bred och lagom brant så här i uppstarten av din colouir-karriär!
Try it, you'll like it som det heter. :)

Ok, både återfunnen skidfantom och puderentusiast. Det senare innebär ju per automatik att du bör prova på valfri ränna, förslagsvis hyfsat bred och lagom brant så här i uppstarten av din colouir-karriär!
Try it, you'll like it som det heter. :)
Usch nä, alldeles för farligt för mig.
Jag håller mig till 2 km breda ”colouirer” mellan Olperer och Gefr. Wand.;)

Så, lägg nu in ditt bud på bildgåtan.

Jag tycker jag känner igen den där pisten/transporten som tar vägen över åsen fram till vänster (och sedan svänger tillbaka igen??) Får kanske slänga in en gissning innan tiden är ute. vi börjar med 3339 möh. får se om jag hinner ta en titt.

Landade tyvärr på en google mapsbild med ännu mer moln än gissningsbilden...

1667912457055.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp