Blir det någon skidåkning i vinter?

24208.jpg

Brukar titta på den här grafen, den illustrerar besökare per vecka för alpländerna. När man blir sugen på att boka en vecka som är en typisk högsäsongsvecka så kommer man snabbt på andra tankar 😂. Källa
Är diagrammet från 2018?
Peak-veckan i februari varierar år från år beroende på när det är Fasching, som också kan vara i början av feb eller i månadsskiftet feb/mars.

Jag åker alltid på högsäsong till Alperna förutom försäsongen och sommaren och upplever det aldrig som ett problem. Endast lite bök ett par timmar ibland med biltrafiken i gränslandet Ty/Ös när man är på nerresan under lördagen.
När vi detta året körde ut och in i Graubünden lör/lör v.8 var det som att köra en söndagsförmiddag på motorvägen här hemma.

Är diagrammet från 2018?
Peak-veckan i februari varierar år från år beroende på när det är Fasching, som också kan vara i början av feb eller i månadsskiftet feb/mars.

Jag åker alltid på högsäsong till Alperna förutom försäsongen och sommaren och upplever det aldrig som ett problem. Endast lite bök ett par timmar ibland med biltrafiken i gränslandet Ty/Ös när man är på nerresan under lördagen.
När vi detta året körde ut och in i Graubünden lör/lör v.8 var det som att köra en söndagsförmiddag på motorvägen här hemma.
Skulle tro det, men det ger väl en någorlunda beskrivning av vilka veckor som man bör undvika. Sen tror jag att jag läste att 80 procent av besökarna åker till de största orterna så nog finns det nog mindre skidorter som har lägre beläggning/köer. Sen ska vi ju komma ihåg att alporterna generellt satsar mer på liftinfrasruktur (och pister såklart) vilket i sig minskar köerna. Åre har 42000 bäddar, val thorens 22500 (enligt snabb googling).

Skulle tro det, men det ger väl en någorlunda beskrivning av vilka veckor som man bör undvika. Sen tror jag att jag läste att 80 procent av besökarna åker till de största orterna så nog finns det nog mindre skidorter som har lägre beläggning/köer. Sen ska vi ju komma ihåg att alporterna generellt satsar mer på liftinfrasruktur (och pister såklart) vilket i sig minskar köerna. Åre har 42000 bäddar, val thorens 22500 (enligt snabb googling).
Javisst är det så!
Att Åre är sönderbyggt när det gäller turistbäddar vs. liftkapacitet är ju inte obekannt. Jag gjorde själv en sådan jämförelse mot några österrikiska skidorter för något år sedan, och utfallet blev att Åres kapacitetsförhållande var 4-5 ggr sämre.

Du behöver inte vara orolig för att resa till Alperna under högsäsong, undvik bara de typiska charterorterna som ändå bara är ett fåtal av alla skidorter.
I Österrike är dessa t ex Ischgl, St Anton, Saalbach, Zell am See, Schladming, Kitzbühl….

Senast ändrad:
Du behöver inte vara orolig för att resa till Alperna under högsäsong, undvik bara de typiska charterorterna som ändå bara är ett fåtal av alla skidorter.
I Österrike är dessa t ex Ischgl, St Anton, Saalbach, Zell am See, Schladming, Kitzbühl….
Än så länge håller jag mig till lågsäsong, ska till St Anton v.3. i princip noll liftkö 😃 när barnen blir kompetenta nog att åka skidor i Alperna så får man börja titta på andra alternativ

Javisst är det så!
Att Åre är sönderbyggt när det gäller turistbäddar vs. liftkapacitet är ju inte obekannt. Jag gjorde själv en sådan jämförelse mot några österrikiska skidorter för några år sedan, och utfallet blev att Åres kapacitetsförhållande var 4-5 ggr sämre.

Stämmer ganska bra det där. Varit i Österrike över nyårsveckan de senaste två åren och haft minimalt med liftköer, med något undantag. Vi har dock i huvudsak hållit oss till något mindre och lite okändare orter (åtminstone för svennar) såsom Wildkogel, Weissee, Kals-Matrei, Hochkönig, Vals-Meransen (Italien), Axamer Lizum.
Vi besökte då även de lite kändare Zillertal och Kaprun där vi stötte på en del köer. I Kaprun främst vid dalstationen på morgonkvisten när alla skulle upp till glaciären, men i Zillertal var det köer lite varstans. Både i Zillertal Arena och Kaltenbach/Hochfügen samt ordentligt på väg in i, och ut ur dalen.

Så mitt råd om ni åker över nyårsveckan, blir liknande PC's - ta något mindre kända orter och få möjligheten till att åka mycket skidor! Om det nu är huvudsysselsättningen. Är den däremot att festa med likasinnade på afterski går nog denna rekommendation bort. :)

Än så länge håller jag mig till lågsäsong, ska till St Anton v.3. i princip noll liftkö 😃 när barnen blir kompetenta nog att åka skidor i Alperna så får man börja titta på andra alternativ
Hade jag haft möjligheten att åka till Alperna under veckorna 3-6 så hade jag självklart också gjort det. Hotell och liftkort är dessutom oftast lite billigare då.
Och det finns en del andra lite mindre orter som har liftkortssamarbeten med andra orter, vilket ger stora möjligheter till variation (i Skandinavien har @Ivo del Scandi gjort detta möjligt med sitt liftkort.:)).
Personligen tycker jag att ombyte förnöjer och ger mervärde på en veckoresa, den känns helt enkelt längre och intressantare när man upplever ett nytt skidområde varje dag.
Så gjorde @STORPOTATEN förra Nyår med en mindre känd ort i närheten av Zell am See som bas (hotellen blir då också billigare).

Med en ort kring Rechenpass (Tirol/Südtirol) som utgångspunkt har man ett liftkort som gäller på fem skidorter (utan charter) Nauders, Schöneben, Watles, Trafoi (Gustav Thönis hemort!) och Sulden am Ortler. Hit ska jag åka senare i vinter. Vill man ta en dag i Samnaun eller Serfaus då också, så ligger det alldeles intill.

Ett annat tips är Heiligenblut där man köpa liftkort som gäller på ett 20-tal skidorter i Kärnten/Ostirol.

Det finns massor av intressanta platser att besöka om man lyfter blicken från charterkatalogerna. Och det gäller ju samtliga alpländer, att jag främst väljer Österrike beror på att jag har kortast bilresa dit.

Ingen brist på turister i Åre; från VM-8an i morse när gondolen öppnade. :D
Betalar folk pengar för att stå och frysa i den där liftkön?
T o m jag hade nog hellre gått och spelat padel.:ROFLMAO:

OK, jag ska inte klaga, jag slipper att trängas med alla de där människorna när jag ska ta färjan ner till Alperna!🏔️(y)

Synd att Lundgårdsliften överklagades; den hade nog tagit bort lite av den trängseln. Oh well.
I webbkamerorna syntes ingen gigantisk kö på Stjärntorget så Stjärnliften har helt enkelt flyttat problemet ett steg framåt. Det borde finnas data hos Skistar för att skriva en hel avhandling om "Köteori i praktisk tillämpning".

Ja, med tanke på det så ser det ju ut som att du åker åt fel håll! ;)
Men slush-surf kan också vara trevligt, det säger i alla fall @STORPOTATEN .
Trevlig resa!
Ja det är synd om @Ivo del Scandi som måste ta sig till alperna. Men betänk då Ivo del Brallo att slush är det näst bästa efter puder.
Och när du ändå är i närheten, passa på och sväng förbi din gamla hemmabutik, de har rea på hyrskidor nu!! 😁

Ja det är synd om @Ivo del Scandi som måste ta sig till alperna. Men betänk då Ivo del Brallo att slush är det näst bästa efter puder.
Och när du ändå är i närheten, passa på och sväng förbi din gamla hemmabutik, de har rea på hyrskidor nu!! 😁
Och kanske en rykande lunchpizza Diavolo på en uteterass uppe i skidsystemet, där han gottar sig i den sköna Alpes Maritimes solen.🍕🍻:cool:
Det hittar man inte i Jämtland i januari.;)

Verkar ju ganska nordvänt i Limone… Spår hårda pister som håller bra, men förhoppningsvis inte frusen manchester på morgonen. Förutsatt att det är klart väder. Utstrålningen gör sitt jobb så här års. Kolla hur det såg ut i Bormio i dagarna, världens bästa fartåkare klagade att det var för isigt! 😨 De hade inte balkat, blev så med regnet över jul.

Ingen brist på turister i Åre; från VM-8an i morse när gondolen öppnade. :D
Och sen frågar folk varför vi spenderar sportlovet i Bjurs ( hemmabacken) och påsklovet i gränsen när vi har Sälen och Åre på bra avstånd…..
För att jag vill att barnen ska åka skidor, stå i kö får dom göra när dom betalar själva.
Lite baksidan med att vara beroende av skollov.

Och sen frågar folk varför vi spenderar sportlovet i Bjurs ( hemmabacken) och påsklovet i gränsen när vi har Sälen och Åre på bra avstånd…..
För att jag vill att barnen ska åka skidor, stå i kö får dom göra när dom betalar själva.
Lite baksidan med att vara beroende av skollov.
Åre är ju dock mer än VM-8an. Lär vara köfritt i Duved och Tege. :)

Och så var det oåkbart i Hemsedal. I alla fall i pist, skidåkare i hundra knyck på var ledig yta. Nära döden-upplevelse hela tiden. För mycket boende helt klart.Visa bilaga 21617
De har 6000 kommersiella bäddar enligt denna källa. Det är ju en sjundedel av vad Åre har 😂 Men norrmännen har ju pengar i fickan så de kanske inte har samma behov av att hyra ut och att det därmed finns ytterligare några tusen bäddar utöver de 6000? Dock är det väl lite snålt med pister också (44 km)

I pisten vågar man inte åka de här dagarna… Tur det bara är ens egna spår man ser när man kör freeride. 😁⛷️ Fattar inte var alla gömmer sig… 5-10 cm nytt imorse, vitt ner mot 1200 m. Dessvärre kommer en varmfront snart, hoppas den inte har så mycket regn med sig. Helt ok runt Titlis nu, ovanför 1950 m eller så ska man vara bra klantig om man kör på sten. Längre ner får man ta det piano.
1672398765763.jpeg

De har 6000 kommersiella bäddar enligt denna källa. Det är ju en sjundedel av vad Åre har 😂 Men norrmännen har ju pengar i fickan så de kanske inte har samma behov av att hyra ut och att det därmed finns ytterligare några tusen bäddar utöver de 6000? Dock är det väl lite snålt med pister också (44 km)
Byggs så det knakar, mint ett nytt stort hotell per år. Samma pister som de senaste 10 åren. Och alla jätteparkeringar knökfulla. Blir mycket biodiesel till pistmaskinerna...

Byggs så det knakar, mint ett nytt stort hotell per år. Samma pister som de senaste 10 åren. Och alla jätteparkeringar knökfulla. Blir mycket biodiesel till pistmaskinerna...

Man måste ju skapa balans och bygga bort den enorma överkapaciteten i liftsystemet! ;)

Skistars vd [...] förklarar den [strategin] så här:
”Du kan aldrig dimensionera liftsystemen utifrån totala antalet bäddar. Då kommer du att köra normal kapacitet ett fåtal dagar per år och under resten av året ha en enorm överkapacitet”.

I pisten vågar man inte åka de här dagarna… Tur det bara är ens egna spår man ser när man kör freeride. 😁⛷️ Fattar inte var alla gömmer sig… 5-10 cm nytt imorse, vitt ner mot 1200 m. Dessvärre kommer en varmfront snart, hoppas den inte har så mycket regn med sig. Helt ok runt Titlis nu, ovanför 1950 m eller så ska man vara bra klantig om man kör på sten. Längre ner får man ta det piano.
Visa bilaga 21621
Efter helgen sjunker tempen och det kommer lite ny snö på tisdag. Jag ser att nollgradsgränsen kommer att ligga betydligt längre ner i Paznaun än i Engelberg. Tur att du kan ta dig upp på 3000m.

Tillbaka
Topp