Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nya Kaiserwetterbilder på lut @PisteCarver ? ;)
Aber, selbstverständlich!
PC-väder = Kaiserwetter ;)

1. Vad är det för tre luriga piggar som sticker upp i bakgrunden?
2. Varifrån är bilden tagen?
1676916585519.jpeg

Precis, vid toppen av sittliften Läger för att vara exakt. Den lilla bergstoppen @fredw såg heter Lobhörner. Liften jag pekade ut är kabinen från Lauterbrunnen till Grütschalp, därifrån går ett tåg till Mürren. Mürren och Schilthorn syns i andra bilden. Wengen ligger rakt nedanför stupet på andra sidan snöret i förgrunden.

Nya Kaiserwetterbilder på lut @PisteCarver ? ;)
De var som.. ja där exakt stod jag väl för ett år sen. Tom banderollen såg bekant ut. Skyller på att jag är berg-blind

Aber, selbstverständlich!
PC-väder = Kaiserwetter ;)

1. Vad är det för tre luriga piggar som sticker upp i bakgrunden?
2. Varifrån är bilden tagen?
Visa bilaga 23269
De luriga piggarna är ju omisskännliga, det är de tre Fluchthornen.
Men var är du då? Alptrider? Kommit upp med Twinlinern? :unsure:

Senast ändrad:
Inte "omisskännligt" för mig... ;o) Om man står på ett högt fiktivt berg i Italien så påminde det om (för en som mig med mindre perfekt berg-bild-minne) Jungfrau/Mönch/Eiger från sydost. Men den utsiktspunkten finns ju inte, och det var det förstås inte. Intressant hur "smala" i N/S-riktning alperna är på en del ställen - nu lärt mig hur Jungfraumassivet dominerar från både norr och söder.

Ger rätt för det, så det står på google maps ser jag. På Titlisbahnens hemsida heter den 13 Jochpass - Engstlenalp numera. Tog bilden där man kommer över en liten kam från Steintalåken för att komma tillbaka till liften som ligger nere till höger utanför bilden.
Tog bilden i söndags. :)

Bilden är din @fredw

Senast ändrad:
1. Bilden e väl tagen uppe på borgbacken i Gruyeres? 2. Enligt kartan lägger jag en gissning på Le Moleson

Korrekt! Och vi passerade förstås inte för att åka skidor, utan för att ta en titt på den fina byn. Och på plats inhandla en bit ”extra vieux” för 35 CHF/kg. Se smakprov nedan. Undrar vad den “couloiren “ är värd.

Ordet till Emmis!

1677014217485.jpeg

Senast ändrad:
Medan vi väntar på att Emmis fikar klart... Ostarna i korridoren på bilden ovan bör totalt vara värda i storleksordningen 10 miljoner kronor i slutledet. Och det fanns ca 4-5 korridorer i detta "showroom".

Åsnor? Är det så du kallar personalen!? 😉😂

Var hittar man denna mindre mysiga dalstation? Och till vilket skidområde leder gondolen?

1677087529883.jpeg

Senast ändrad:
Det gick fort! Kalles tur! Lååång gondol.

Visa bilaga 23347
Har klivit på den lite kissnödig i Aosta en gång och tänkte att jag går på toa vid avstigningen i Pila…..
Det misstaget gör jag INTE om!!!!
Det togs en eeeeeeevigheeet innan man kom fram och kändes som varje liftstolpe hade 50 hjul som gondolen hoppade fram över…..
Fast en lustig ”sevärdhet” är tågstationen halvvägs upp som man byggt för att köra turister i en gammal gruvtunnel. Tyvärr kom man på strax innan öppning att tunneln är så smal att man inte kan evakuera ur tåget vid en eventuell olycka så turisttrafiken fick aldrig starta….. Dyrt misstag!!! 😉

Ja det känns som att Italien på nytt kan börja konkurrera med vettigt pris på allvar. Kaffe i backen = 2 euro i Italien, 3:50 i Frankrike etc. Och riktigt goda middagar för typ 18 euro per person inkl husvin.

Tänkte på dig Hawk vid den där gondolen i Aosta! Har läst din rescension. Missade tågtunneln tyvärr.
Mycket märkligt, som att ta en gondol från en vårdammig parkering utanför Ica Maxi rakt upp till ett mysigt genuint skidområde fullt av rödsvarta backar. Helt klart värt en långhelg. Och missa inte Aostadalens liftkort där en massa fina orter och även La Rosière och Alagna ingår.

Aha trodde de var aktuella! 😆 Men det är verkligen tunt på en del ställen även över 2000 möh och på södersluttningarna, denna vinter verkar de kalla veckorna och de med nederbörd hamnat i total otakt.
Så är det tyvärr, läste i går att på hälften av SLFs automatiska stationer är det minimumrekord för årstiden. 😭 Under 1500 m är det ännu sämre skulle jag säga, få av stationerna som står så lågt...

Tillbaka
Topp