Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det var som tusan. Räknade också lite, 17 typ. Kan ha glömt någon, men räknar bara dem jag faktiskt åkt skidor i. ;) Annars springer det i väg lite.
Ja och några orter har byggts ihop sedan jag var där, exempelvis Arosa-Lenzerheide som jag därför räknar som två, men hade jag besökt dem nu hade de bara räknats som en.
Får man räkna Flims Laax som två, Grindelwald Mürren Wengen som tre, Nendaz Verbier som två etc? Kommer knappt upp i tvåsiffrigt annars...
Films Laax räknade jag som en. Mürren som en, Grindelwald/Wengen som en eftersom de sitter ihop. Verbier/Nendaz/Veysonaz/Bruson som en.
Klosters Davos som två, Disentis och Andermatt som två (tåg mellan)
Saas Fee orterna som 3 separata orter eftersom de inte sitter ihop med liftar. Zinal och Grimenz som två (tror det finns en lift mellan nu). Så det finns alltså en del tolkningsutrymme på de där drygt 40….
😉
Dubbelkollade och såg att jag räknat en dubbelt, så bara 42….

Senast ändrad:
Ja och några orter har byggts ihop sedan jag var där, exempelvis Arosa-Lenzerheide som jag därför räknar som två, men hade jag besökt dem nu hade de bara räknats som en.

Films Laax räknade jag som en. Mürren som en, Grindelwald/Eengen som en eftersom de sitter ihop. Verbier/Nendaz/Veysonaz/Bruson som en.
Kosters Davos som två, Disentis och Andermatt som två (tåg mellan)
Saas Fee orterna som 3 separata orter eftersom de inte sitter ihop med liftar. Zinks och Grimenz som två (tror det finns en lift mellan nu). Så det finns alltså en del tolkningsutrymme på de där drygt 40….
😉
Tack, glömde bort att jag varit i Saas Fee! Mkt väsentligt! Maloja också, en lift!!!
Kom på att jag var i Samnaun också så lätt tvåsiffrigt!

Jag räknar till en ort utanför Norden….
Men på vilken topp hängs det på bilden?

Bilagor

• IMG_2225.jpeg
    IMG_2225.jpeg
    175.8 KB · Besök: 69

Films Laax räknade jag som en. Mürren som en, Grindelwald/Wengen som en eftersom de sitter ihop. Verbier/Nendaz/Veysonaz/Bruson som en.
Klosters Davos som två, Disentis och Andermatt som två (tåg mellan)
Saas Fee orterna som 3 separata orter eftersom de inte sitter ihop med liftar. Zinal och Grimenz som två (tror det finns en lift mellan nu). Så det finns alltså en del tolkningsutrymme på de där drygt 40….
😉
Dubbelkollade och såg att jag räknat en dubbelt, så bara 42….

Börjar förstå varför du blivit litet tyst i denna tråd, du har ju varit nästan överallt! Helt kört att känna igen något alls! 🙄😳🤓
Skämt åsido, man blir både impregnerad och alunsjuk eller vad det heter. Får ta igen det där vid pensionen.

jaja, ni kan ju skryta på om hur många skidorter ni besökt. Den här killen är uppe i 730 (sen finns det två andra snubbar på det här klotet som besökt fler skidorter).
När han var i Sverige för två år sedan körde han med Skistar All. I år valde han Scandinavian Skipass

ledtråd till bilden:
skidanläggningen la tyvärr ner 2013

jaja, ni kan ju skryta på om hur många skidorter ni besökt. Den här killen är uppe i 730 (sen finns det två andra snubbar på det här klotet som besökt fler skidorter).
När han var i Sverige för två år sedan körde han med Skistar All. I år valde han Scandinavian Skipass

ledtråd till bilden:
skidanläggningen la tyvärr ner 2013
Där ligger man verkligen i lä….
Ett så kallat ”Håll käften-inlägg””🤣🤣🤣
Eller så kan man se det som något att sikta mot!! Men jag blir nästan lika imponerad av han statistiksida som av antalet ställen han varit på….
Och då verkar han inte ha börjat med Nordamerika ännu!!🤔

Ansätten verkar kunna stämma med ledtrådarna?
stämmer bra!

läs de fina recensionerna här på FB.
numera ett fint topptursområde (tyvärr fullt med skotermarodörer här; skoterspår upp på toppen 1091möh)

Fler bilder från samma ställe

Bilagor

• IMG_8500.jpeg
    IMG_8500.jpeg
    827 KB · Besök: 40
  • IMG_8502.jpeg
    IMG_8502.jpeg
    902 KB · Besök: 44
  • IMG_7042.jpeg
    IMG_7042.jpeg
    1.1 MB · Besök: 41
man blir ju nyfiken på Ansätten @Ivo del Scandi - hur tog sig folk dit?
Vi pratade med gubben som tidigare drev anläggningen och vesselturerna upp dit. (skulle tagit bild på pistmaskinen/vesslan som stod på parkeringen!!). Trevlig herre!

Efter min tur upp dit förra helgen är det flera som hört av sig och berättat om sina fina minnen från 80-talet i Ansätten.

Som toppturs destination: inte i klass med Mjölkvattnet men minst lika bra som Almdalen eller Oldklumpen.

stämmer bra!

läs de fina recensionerna här på FB.
numera ett fint topptursområde (tyvärr fullt med skotermarodörer här; skoterspår upp på toppen 1091möh)

Fler bilder från samma ställe
Åhhh, har flera gamla stötar på byn som pratar om Ansätten med något varmt i blicken. Måste fråga om grannen inte hade tänkt att ta en skotertur till Ansätten snart :cool: Nu när Almåsa är stängt är det annars bara Åkersjön eller Ålåsen som finns i "närheten".

Schilt-Apollo?

Nä, det är nog högre upp, Schilt-Inferno?
Ja, ända längst upp nästan. Inferno-rennen startar lite högre upp till höger. Pisten startar vid Piz Gloria (Schilthorn alltså). På hemsidan står det bara Schilhornabfahrt, men ser Inferno på några ställen så ger rätt för det. (y) Jungfrau mm i bakgrunden.

Över till Italienresenären @PisteCarver

Då får vi se om den här bildgåtan funkar.:unsure:
Det blir något för bergsnördar.
Häromdagen fick jag syn på det här berget och kom pga utseendet direkt att tänka på ett ganska känt berg i världens högsta bergskedja. Det är inte över 8000m, men det anses ändå vara ett av de svåraste bergen i världen för alpinister.
Vilket berg tänker jag på?
Och så vill jag naturligtvis ha reda på vad berget i bilden heter.
1708622706817.png

Senast ändrad:
För att hjälpa till lite med bildgåtan så är här då ett par bilder på förlagan som jag tycker liknar berget i bildgåtan. Ur andra vinklar är detta berg betydligt brutalare och är inget man tar sig uppför i flip-flops.
1708625523140.jpeg

1708625595173.jpeg

På fråga 1 hade jag först tänkt föreslå Gasherbrum IV. Men med den andra bilden undrar jag om det inte är Ogre du tänker på?

Edit: bägge alternativen torde kvalificera sig som goda kandidater för svåraste toppen att bestiga.

Edit 2: fel

Senast ändrad:
På fråga 1 hade jag först tänkt föreslå Gasherbrum IV. Men med den andra bilden undrar jag om det inte är Ogre du tänker på?

Edit: bägge alternativen torde kvalificera sig som goda kandidater för svåraste toppen att bestiga.

Edit 2: och är det Cengalo och Badile vi ser? I så fall kan jag skryta med att nordkammen på Badile har jag gjort 😎
Nej, men berget är ungefär samma höjd som Ogre.
Från en annan vinkel ser det otroligt brutalt ut, jag är 100% säker på att du känner till det.
Mycket känt.

Tillbaka
Topp