Exaktemente, just avstigen från Nutheisen.
Det var söndagen den 24/3 och vi var nästan först upp, endast tre skidåkare och två snowboardare före.

Så långt som till dubbeltoppen var vi inte på väg, jag turar ju inte. Och jag åker inte heller mellan träd eller i couloirer, så de som föredrar sådana utmaningar kan sluta läsa här.
Men jag gillar skön cruising i öppen terräng, och från Nutheisens topp glider man bara skiers right ca 500m skrå, och så öppnar sig enorma fält för lättillgänglig offpist-cruise. Där kan man köra upp och ner hela dagen med ca 350-400 fhm i varje åk tills snön är uppåkt. Det blir den efter en dag, så Röldal ska man alltid planera in efter väderprognosen. Köra dit en dag när det snöar (och det snöar mycket där!) och med sol i prognosen nästa dag, då man står vid sittliften i bottenstationen och väntar tills den öppnar. Det är ingen kö där och man kan parkera gratis (läs och lär Skistar) bara 20 meter från liften.
Pisterna är också fina, men det är inte grejen med Röldal. Och så det riktigt alpina vackra landskapet runtomkring förstås.
De två dagarna precis innan vår ankomst hade det kommit rejält med nytt.
Visa bilaga 31736
Din tur
@xhib !