Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ps. berget anges till 4506m på Wiki. Kanske är bonuspoängen ändå inte bärgad trots allt ;)

Wiki har såklart fel, de högsta bergens höjd har jag memorerat i minnet sedan många år. ;)

1712262202108.png

Bilagor

• 1712262202108.png
    1712262202108.png
    1.2 MB · Besök: 38
Lite chansning här.
Vid toppen av Nutheisen i Röldal och du är väl på väg mot ett bra åk 😜?
Om du menar dubbeltoppen längre bort är det kanske Såta?
Exaktemente, just avstigen från Nutheisen.
Det var söndagen den 24/3 och vi var nästan först upp, endast tre skidåkare och två snowboardare före.:)
Så långt som till dubbeltoppen var vi inte på väg, jag turar ju inte. Och jag åker inte heller mellan träd eller i couloirer, så de som föredrar sådana utmaningar kan sluta läsa här.
Men jag gillar skön cruising i öppen terräng, och från Nutheisens topp glider man bara skiers right ca 500m skrå, och så öppnar sig enorma fält för lättillgänglig offpist-cruise. Där kan man köra upp och ner hela dagen med ca 350-400 fhm i varje åk tills snön är uppåkt. Det blir den efter en dag, så Röldal ska man alltid planera in efter väderprognosen. Köra dit en dag när det snöar (och det snöar mycket där!) och med sol i prognosen nästa dag, då man står vid sittliften i bottenstationen och väntar tills den öppnar. Det är ingen kö där och man kan parkera gratis (läs och lär Skistar) bara 20 meter från liften.
Pisterna är också fina, men det är inte grejen med Röldal. Och så det riktigt alpina vackra landskapet runtomkring förstås.
De två dagarna precis innan vår ankomst hade det kommit rejält med nytt.
1712326402317.png

Din tur @xhib !

Exaktemente, just avstigen från Nutheisen.
Det var söndagen den 24/3 och vi var nästan först upp, endast tre skidåkare och två snowboardare före.:)
Så långt som till dubbeltoppen var vi inte på väg, jag turar ju inte. Och jag åker inte heller mellan träd eller i couloirer, så de som föredrar sådana utmaningar kan sluta läsa här.
Men jag gillar skön cruising i öppen terräng, och från Nutheisens topp glider man bara skiers right ca 500m skrå, och så öppnar sig enorma fält för lättillgänglig offpist-cruise. Där kan man köra upp och ner hela dagen med ca 350-400 fhm i varje åk tills snön är uppåkt. Det blir den efter en dag, så Röldal ska man alltid planera in efter väderprognosen. Köra dit en dag när det snöar (och det snöar mycket där!) och med sol i prognosen nästa dag, då man står vid sittliften i bottenstationen och väntar tills den öppnar. Det är ingen kö där och man kan parkera gratis (läs och lär Skistar) bara 20 meter från liften.
Pisterna är också fina, men det är inte grejen med Röldal. Och så det riktigt alpina vackra landskapet runtomkring förstås.
De två dagarna precis innan vår ankomst hade det kommit rejält med nytt.
Visa bilaga 31736
Din tur @xhib !
Har tyvärr inte åkt skidor där, men det ser ju trevligt ut.

Här kommer en bild tagen strax före vi skall åka ett åk på ca 750 höjdmeter.
Var?
DSC00691_Original.jpeg

Ojoj, det gick fort. (y) Var väl lite för förutsägbar bild.
Kolla på ytorna att åka på där! ⛷️

Tillbaka till dig @xhib
Åkte där några dagar för länge sen och kände igen det. Sen underlättar det ju när man vet att du var där nyligen 🙂.

Då tar vi en bild som kanske kan vara svår.
Vad heter liften på bilden som tyvärr inte finns längre?
IMG_0087.jpeg

Har aldrig varit där, men på ca 0,2 s kände jag igen konturerna av piggarna i bakgrunden. Det är väl Punta Indren i Alagna?
Vad liften hette vet jag inte.

Har aldrig varit där, men på ca 0,2 s kände jag igen konturerna av piggarna i bakgrunden. Det är väl Punta Indren i Alagna?
Vad liften hette vet jag inte.
Det är den övre av de två släpliftarna som fanns på Indren-glaciären jämte Punta Indren (=där toppstationen på gamla kabinbanan låg).
Själva Punta Indren syns dock inte i bilden. Ligger ca 400 höjdmeter lägre.
Roccette hette liften i bild.
Jag ger dig rätt ändå eftersom du har identifierat var det är.

Din tur @PisteCarver

Vad heter stolliften i bild?
Dvs liften med de höga stolparna där stolarna är avplockade pga hård vind.
20240203_104850_Original.jpeg

Är det Kühtai månntro?
Det tror man, och det är det också. Hög belägen, men ändå dåligt med snö i år ( v 12 var det nog). Fina ytor dock. Fin och rätt brant ränna på sydsidan (dvs nordvästslutningen). Ganska litet men helt ok område. Sellrain är ju annars ett väldigt fint turområde.

Så en färsk bild från idag, tagen under vår hemresa från bergen. Jag söker en skidort som "syns" i bilden.
Ok, den kanske inte syns väldigt väl (även om man kan ana ngn pist), men jag är övertygad om att den är där. Det finns andra kännetecken i bilden, och gissning belönas med ledtråd.
1712429107835.png

Piz Bernina och Piz Zupò syns ju.
Vad är du ute efter som ligger strax söder om dem (i nederkanten av bilden), Chiesa Valmalenco/Alpe Palù?
1712481969081.png

Om man kan se Corviglia i fjärran vet jag inte.

Tillbaka
Topp