Nytt från ATK, HY Free

Nytt från ATK, HY Free
Är
Ang. priset så upptäckte jag just att även ATK Freeride EVO kostar 7500-8000 SEK. Ganska logiskt att denna ligger en bra bit över?
Men, Freeride EVO har en betydligt bättre plats tycker jag. Den är riktigt lätt för det den kan. Denna här är lätt jmf med Shift, såklart. Men jag har svårt att se att den kan mer än en tecton...
Är det bara jag som tycker att ny-priserna på bindningar och pjäxor blivit helt orimliga??? 15-20 tkr bara för pjäxor och bindningar, och sedan skidor på det....???

Nytt från ATK, HY Free
241127_ATK_cervinia__DSC7499-1000x667.jpg

ATK ger sig in i matchen och lanserar en hybridbindning som blir den lättaste på marknaden.

Läs hela artikeln:

Nytt från ATK, HY Free
241127_ATK_cervinia__DSC7499-1000x667.jpg

ATK ger sig in i matchen och lanserar en hybridbindning som blir den lättaste på marknaden.

Läs hela artikeln:
Intressanta detaljer:

• Artikeln bekräftar gålägen på -18, +10 och +34 millimeter.

• Begränsad upplaga denna säsong, full produktion till nästa. Kan förhoppningsvis indikera sänkt pris till nästa säsong.

Nytt från ATK, HY Free
Fortfarande inget om elasticiteten i tån... Inget DIN cert. Mh. Såklart medveten om att det kostar pengar, men ändå?

Har ändå svårt att blir "hyped". Men kanske nån kan förklarar varför den är bättre än ATK Freerider eller Tecton...

Nytt från ATK, HY Free
5 mm mer än tecton alltså, klar fördel. När jag kollar elasticiteten för alpinbindningar verkar spannet för dem vara 30-52 mm, men jag antar det beror på att de anger det totala spannet och atk/fritschi anger "per sida", dvs för att jämföra får man dela alpinbindningarnas värde med 2 (eller multiplicera hybridbindningarnas värde med 2 ofc). Någon som vet med säkerhet om det är så det är?

Nytt från ATK, HY Free
5 mm mer än tecton alltså, klar fördel. När jag kollar elasticiteten för alpinbindningar verkar spannet för dem vara 30-52 mm, men jag antar det beror på att de anger det totala spannet och atk/fritschi anger "per sida", dvs för att jämföra får man dela alpinbindningarnas värde med 2 (eller multiplicera hybridbindningarnas värde med 2 ofc). Någon som vet med säkerhet om det är så det är?
Nej, det är inte så. Även med alpinbindningarna mäter man bara på en sida dvs siffrorna är apples-to-apples jämförelse.

Nytt från ATK, HY Free
Mätte mina sulor som ligger här på skrivbordet. De är 69 mm bred framme. Så 50 mm åt en sida skulle betyder att hela pjäxen är vid sidan om bindningen...
Edit: Eller hellre 15.5 mm vid sidan om. Låter ju helt sjukt att nåt sånt skulle funka.
Redan 30 mm åt en sida känns väldigt, väldigt mycket.

Senast ändrad:
Nytt från ATK, HY Free
Misstänker att det är tå och häl ihopslaget, hittade dessa siffror för Marker Griffon 13 ID t ex:
Toe Elasticity: 30mm
Heel Elasticity: 16mm

Kollar man t ex på Salomons hemsida på Strive 16 så står det 47mm:
1734528927240.png

Nytt från ATK, HY Free
Misstänker att det är tå och häl ihopslaget, hittade dessa siffror för Marker Griffon 13 ID t ex:
Toe Elasticity: 30mm
Heel Elasticity: 16mm

Kollar man t ex på Salomons hemsida på Strive 16 så står det 47mm:
Visa bilaga 35877

Salomon is claiming 47 mm of elastic travel in the toe, which is seriously impressive considering that the Salomon STH2 has 52 mm of elastic travel in the toe

Så nej, det handlar inte om något ihopslagande.

Nytt från ATK, HY Free
Tycker att Hy free borde vara lättare för att vara riktigt intressant. Shift fungerar tillräckligt bra och har betydligt bättre elastic travel. Ser inte varför man skulle välja Hy free eller Tecton om man prioriterar turandet.

Om man inte prioriterar turandet så verkar Shift ha de bästa säkerhets och utförs egenskaperna av de nämnda bindningar.

Intressant hursomhelst.

Nytt från ATK, HY Free
Om du tänker att Jester och Attack har 30 mm, är det inte alls omöjligt att Driver tån har 50+. Du kan kolla även här.
Frågan är ju om måttet anges på samma sätt för hybridbindningarna som ATK och Fritschi har jämfört med hur det vanligen anges på, så att hänvisa till en annan alpinbinding som jämförelse är lite irrelevant.

Jag tycker svaret du länkar till ser lite märkligt ut, nu är bilden ju komprimmerad till helvete, men det ser ut som att Tecton där är uppgett till 26 mm mätt (?) elasticitet, vilket ju rimmar bättre med 2x de 15 mm single side som Fritschi själva uppger än 1x.

Även wildsnows testresultat verkar styrka min hypotes:

Toe lateral elasticity (only measured for “toe release bindings”
– Alpine sample binding (Salomon): ~20 mm
– Atomic-Salomon Shift: ~22 mm (I could go a few millimeters more but 22 is where consistent return to center occurred.)
– Fritschi Vipec & Tecton: ~17 mm

Med tanke på att Salomon själva anger 47 mm elasticitet är de ju relativt nära 47/2 mm där.

Nytt från ATK, HY Free
Jag tycker svaret du länkar till ser lite märkligt ut, nu är bilden ju komprimmerad till helvete, men det ser ut som att Tecton där är uppgett till 26 mm mätt (?) elasticitet, vilket ju rimmar bättre med 2x de 15 mm single side som Fritschi själva uppger än 1x.

Även wildsnows testresultat verkar styrka min hypotes:
Jag antar att du vet att LeeLau är Lou.

Nytt från ATK, HY Free
Tycker att Hy free borde vara lättare för att vara riktigt intressant. Shift fungerar tillräckligt bra och har betydligt bättre elastic travel. Ser inte varför man skulle välja Hy free eller Tecton om man prioriterar turandet.

Om man inte prioriterar turandet så verkar Shift ha de bästa säkerhets och utförs egenskaperna av de nämnda bindningar.

Intressant hursomhelst.

HY ser väldigt användarvänlig och gedigen ut, inga plastdetaljer eller dylikt. 250g lättare än shiften är också en rejäl minskning. Dock kommer jag aldrig lägga 10000 på en bindning.

Nytt från ATK, HY Free
Om du tänker att Jester och Attack har 30 mm, är det inte alls omöjligt att Driver tån har 50+. Du kan kolla även här.
I tabellen där ser man ju att Tecton anges med 26 mm, dvs dubbelt vad som anges från Fritschi per sida... lite svårt att läsa:
1734546132515.png

Edit: RandoScando skrev det ju ovan redan... 50 mm mot en sida låter inte rimligt, tycker jag. Jag kan inte se hur det skulle kunna se ut . Betyder ju att pjäxans mitt ligger ovanför stålkanten på en 100 mm skida, men bindningen släpper inte...

Nytt från ATK, HY Free

Intressant hursomhelst.
Båda Hy och Tecton är betydligt lättare än Shift. Shift är närmare en Alpinbindning mht elasticiteten.

När jag valde ny bindning ville jag ha en lätt bindning med alpin säkerhet. Dvs DIN cert och bra utlösning + bra performance, dvs förspanning och elasticitet.
Och då landade jag i Tecton, nu hade jag nog vald mellan Tecton och HY (som hade varit för dyrt.).
Så jag tycker att vill man ha hybrid, fokus utför: Shift, Duke PT
Fokus upför: Tecton (utan avkall på säkerheten förutom mindre elasticitet och lite krångligare in/ ut)
Man har pengar och vill ha nåt coolt: HY

Nytt från ATK, HY Free
Ja den ser ju lite lovande ut, håller med om höjden kanske är lite av en issue men får nog se hur det funkar IRL
Sen dök ju den här upp i flödet häromdagen och den ser ju oxå lovande ut
Den där 5ive sports diskuterades ju i en annan tråd.
Utlösning bara vertikalt i hälen. Ingen lateral utlösning i hälen eller tån, av vad jag och andra kan se. Odiskutabelt, iaf för min del. Är ju sämre säkerhet än lätta tec bindningar... Hälen ser iof bra ut. Men skulle behöva en tå likt Tecton/ Viper

Nytt från ATK, HY Free
Båda Hy och Tecton är betydligt lättare än Shift. Shift är närmare en Alpinbindning mht elasticiteten.

När jag valde ny bindning ville jag ha en lätt bindning med alpin säkerhet. Dvs DIN cert och bra utlösning + bra performance, dvs förspanning och elasticitet.
Och då landade jag i Tecton, nu hade jag nog vald mellan Tecton och HY (som hade varit för dyrt.).
Så jag tycker att vill man ha hybrid, fokus utför: Shift, Duke PT
Fokus upför: Tecton (utan avkall på säkerheten förutom mindre elasticitet och lite krångligare in/ ut)
Man har pengar och vill ha nåt coolt: HY
Det jag menade var att om man turar mycket vill man gärna ha en 300g bindning på en lätt skida. Då åker man vanligtvis lugnt. Njuter på vägen upp och ner.

Men vill du åka hårt i inte optimala förhållanden i offpisten och i pisten så vill du gärna ha en säker bindning med bra elasticitet och säkerhet och en bra dämpad skida. Bra om de då också går att tura kortare turer med.

HY är intressant just för att den är lättare än Shift. Men utförsåknings egenskaperna måste också vara i klass med eller bättre än andra liknande bindningar. Återstår att se.

Nytt från ATK, HY Free
Helt klart intressant som ni andra säger, men tokdyrt som alla också konstaterar. Kör vidare på mina Tecton så länge hehe, men kommer givetvis snegla lite på dessa också.

Nytt från ATK, HY Free
Jag tror du har fel här (också :p) - i tråden så har LeeLau svarat och pratat om Lou i tredje person, LeeLaus profil säger också att han är baserad i Vancouver, men Lou bor så vitt jag vet i Colorado...
Japp, det verkar vara så och du har helt rätt. Men båda var relaterade med det gamla WildSnow innan sajten blev mestadels marketing.

Nytt från ATK, HY Free
Hy Free är alltså en bindning där alla väsentliga delar är CNC-frästa ur ett block aluminium, en väldigt exakt tillverkningsprocess som borgar för en bindning som beter sig oerhört konsekvent samt har extremt lite spel.
Ändå förvånande hur många här som verkar tro att en bindning som Shift ens skulle spela i samma division som Hy Free, då tillverkningsprocesser och materialval är så överlägsna de i Shiften. I så fall har ATK slarvat oerhört med designen vilket känns osannolikt då de knappast har jäktat fram bindningen.

Med det sagt tycker jag ändå att man ska vara ganska försiktig med att säga att en bindning är bättre än någon annan då det till stor del är en subjektiv bedömning.
Jag t.ex. älskar Pivoten, hur det känns när den löser ut men framför allt när den inte gör det. När man kör på en gömd stubbe eller iskoka och skidan fladdrar ut för att sedan känna hur bindningen drar skidan tillbaka igen. Den resonerar extremt bra med hur jag vill att en bindning ska bete sig vilket gör att jag känner fullt förtroende, därför är Pivot den bästa alpinbindningen för mig.
Andra bättre och mer erfarna åkare än vad jag är gillar Marker bättre. Markers bindningar upplever jag som om pjäxan sitter som om den vore fastskruvad i skidan, en känsla som i sin tur ger fullt förtroende för andra åkare och då är det den bästa bindningen för dem.
Precis som att olika åkare har olika preferenser gällande progressivt respektive linjärt flex i pjäxorna så har vi såklart olika preferenser för hur bindningen beter sig, att stirra sig blind på elasticitet kan eventuellt ge en hint men långt ifrån hela bilden. Att jämföra pin-tå med alpin blir äpplen/päron.

Hy free är den enda riktigt intressanta tur- bindningen för någon som mig som jag har sett. Jag turar idag med Cast, monterade på 2,5 kg skida och det blir både tungt och otympligt för dagar med 2000 fhm / flera stigningar. Jag turar för komma till 50 graders lutningarna och även om jag oftare väljer den lättare vägen ned pga förutsättningarna så är ambitionen att hitta hård och utmanande åkning. Jag kraschar också hårt varför jag vill kunna lita på mina bindningar till 100%. När jag köper skidor går jag på pris, pjäxor kan jag modifiera, när de över 15 år gamla kläderna går sönder så tar jag återigen fram nål och tråd eller lapp och lim men bindningar och hjälm, nej där vill jag inte kompromissa.
Att sedan någon som kanske ser mig på 100 meters håll när jag turar tycker att Hy Free är till för posörer känns ju minst sagt ointressant.
Någon budget för 10 000 kronors bindning har jag dock definitivt inte denna säsong.

Nytt från ATK, HY Free
Ja helt klart intressant. Och de som har pengar kommer säkert att välja den före Shift i många fall. Men tycker ändå att man kan vänta lugnt på omdöme eller version 2 om man har ett fungerande set nu. 200g är för liten viktminskning.

Jag turar nuförtiden mest med start på över 2000 höjdmeter och då vill jag ha lätta grejor om jag skall gå över 400 fhm. Annars väljer jag alltid Shift med 2kg skida.

Nytt från ATK, HY Free

9499kr landade den på

Nytt från ATK, HY Free
När använder man gåläge -18?
När man skall gå utför brant utan att glida?
Men då behöver man väll vända på hudarna också 🤔
Men om man ska ta av hudarna ? Är det inte effektivare och roligare att åka då?

Nytt från ATK, HY Free
När använder man gåläge -18?
När man skall gå utför brant utan att glida?
Men då behöver man väll vända på hudarna också 🤔
Men om man ska ta av hudarna ? Är det inte effektivare och roligare att åka då?
I teorin som någon redan nämnde så kan det vara enklare att trycka fram skidan speciellt om man har inte så rörliga skaft i pjäxorna. Men jag kan inte bekräfta att det stämmer i verkligheten.

Nytt från ATK, HY Free
Ahaa så man får en känsla av att gå brant uppför redan på platten.
👍
Köpläge redan där
Har inte provat så kan inte svara för hur det känns men jag sätter ju vanligtvis ned hälen först när jag går utan skidor så det kan väl kanske underlätta för att kunna ta längre steg även med skidor.
Det här är en uttalad freeride bindning och då har man vanligtvis lite biffigare pjäxor än rena turpjäxor. Det finns många anledningar till att de kan ha sämre rörlighet, den vanligaste är förmodligen att man har bytt ut stock-linern till en styvare. För den som har monterat tech-inserts i sina alpinpjäxor utan gå-läge lär det negativa steget göra enormt stor skillnad.

Senast ändrad:
Nytt från ATK, HY Free
Okej
Har inte sätt videon
Men det är klart att om hälhöjaren går ner till -18 när man skjuter fram foten så kanske det bli käckt, men om den är där nere när man trampar ner hälen för att så att säga gå uppåt?
Då funkar det väll rimligtvis väldigt dåligt?
Det var därför någon kom på iden att det vore käckt att kunna höja hälen så man kan bekvämare gå uppåt?

Tillbaka
Topp