Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inte svar på din fråga
Men det ser ut som du står på samma setup som mamman till mina barn gjorde för 25 år sedan, Scarpa Denali, Fritschi Diamir och ett par skidor jag inte kommer ihåg

Berget i bakgrunden ser ut litet som typ Grandes Jorasses eller likande runt Mont Blanc..? Saknar dock den lika taggiga och branta omgivningen.
Det är i klättersammanhang en ganska okänd topp i bakgrunden, medan jag står på känd terräng för skidåkning.

Det är i klättersammanhang en ganska okänd topp i bakgrunden, medan jag står på känd terräng för skidåkning.

Svårt! Enda ledtrådarna är en okänd topp och några kvadratmeter av den kända skidterrängen.
Om ingen känner igen den okända toppen (här finns ju iofs en del med topp-minne…) så kan detta ta tid!

Svårt! Enda ledtrådarna är en okänd topp och några kvadratmeter av den kända skidterrängen.
Om ingen känner igen den okända toppen (här finns ju iofs en del med topp-minne…) så kan detta ta tid!
När jag skriver "känd terräng för skidåkning" så står jag på vad jag uppfattar som världens mest kända högalpina skidtur. Ska snart åka mer för det som de flesta tycker är det bästa åket på turen, med det beror så klart på snöförhållandena.

Hälsningar från ? Var är bilden tagen? Här måste man använda en sådan för att komma till hotellet från parkeringsplatsen.
20250207_155429.webp

Senast ändrad:
Tackar @STORPOTATEN. Som jag förstår det ligger Golm till höger i din bild. Till vänster syns en spetsig topp med vad som ser ut som backar, men jag är osäker på om det verkligen är ett skidområde. Dels ser backarna ut att vara branta som hisschakt, dels kan jag inte se på kartor att det ska vara något liftssystem där. Har du eller någon annan för den delen förstått vad det är där, som ser ut som backar? Gamla nedlagda backar, lavinfåror eller vad kan det vara?

Bild kommer strax.

Toppen heter Tschaggunser Mittagspitze. Det fanns ett skidområde som hette Grabs, där en av Österrikes äldsta sittlift fanns men numera är den riven.​

Två mäktiga alptoppar reser sig i bakgrunden.
Vilken av de två är högst och hur många meter skiljer det?
Närmast kl 12 i morgon vinner (om ingen har kommit med exakt rätt svar innan).
1738946167370.webp

Och så är det FUNKY FRIDAY!🔊🕺

Varför så kort snutt??
Här får ni resten så fredagskvällen kommer igång på riktigt…!
(dessutom i en version där Hank har fått feeling och går ifrån originaltexten…)

Säntis.
Mindes inte kabinen som särskilt brant, men precis efter man passerat den här kammen och stolpen blir det väl lite luftigt en stund. Känt freerideåk från stolpen/mellanstationen för övrigt, när snötäcket tillåter.
1739026435719.webp

Senast ändrad:
Säntis.
Mindes inte kabinen som särskilt brant, men precis efter man passerat den här kammen och stolpen blir det väl lite luftigt en stund. Känt freerideåk från stolpen/mellanstationen för övrigt, när snötäcket tillåter.
Visa bilaga 37421
Korrekt. Jag var där under en sommarsemester med familjen som tonåring så jag har ingen koll på skidåkningsmöjligheterna.
Tillbaks till dig @Kalle_Luzern

Korrekt. Jag var där under en sommarsemester med familjen som tonåring så jag har ingen koll på skidåkningsmöjligheterna.
Tillbaks till dig @Kalle_Luzern
Var där för 1,5 år sen typ, vandrade upp. Ser lite annorlunda ut där nere nu, gamla dalstationen så klart riven, stort hotell bredvid "nya" dalstationen.

Var är bilden tagen?
0001.webp

Och det är ju fortfarande lördag! 😁🤘 Dags för lite klassiskt svenskt.

Är det måhända Goms valley?
Javisst är det Gomstal (den övre delen av Rhônedalen).
Det finns flera fantastiska landmärken i den här bilden, bl a Matterhorn med den klassiska vyn mot nordost, och Mont Blanc massivet syns också tydligt.

Blir det (till @Kalle_Luzern ’s glädje) tysk schlagersöndag nu @STORPOTATEN ? ;)

Schlager alltså? Hmmm....
Den här låten får gå som schlager, fast det är med den magiska El Estepario Siberiano på trummorna. Sjukt tillfredsställande att se denna trumslagarpojke.

Bild då, tjaaa vad heter denna by?
1000012545.webp

Tillbaka
Topp