Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Manarola???? efter mycket intensiv googling
Jajamen! Har nog aldrig varit på ett så turistnedlusat ställe (yours truly bidrog) där ens blodtryck går i taket när man hör amerikanerna prata och asiaterna komma med sina jävla selfiepinnar.

Men ack så vackert och pittoreskt det är, herregud.

Din bild @OliverAa

Bilagor

• IMG_4446.webp
    IMG_4446.webp
    583.3 KB · Besök: 52
Jajamen! Har nog aldrig varit på ett så turistnedlusat ställe (yours truly bidrog) där ens blodtryck går i taket när man hör amerikanerna prata och asiaterna komma med sina jävla selfiepinnar.

Men ack så vackert och pittoreskt det är, herregud.

Din bild @OliverAa
Någon av de fem som är mindre turistnedlusad?
Jag kommer att befinna mig i trakterna om några veckor och ”programmet” är inte spikat ännu.

Någon av de fem som är mindre turistnedlusad?
Jag kommer att befinna mig i trakterna om några veckor och ”programmet” är inte spikat ännu.
Vi bodde i Levanto som är en grannby norr om Monterosso, och vi var supernöjda!

+Mycket billigare än i de 5 byarna.
+Gemytligt med många bra restauranger och glasställen.
+Mycket liv och rörelse utan att bli osmakligt a la Sunny beach. Även på kvällarna när mycket folk var ute så var gatorna luftiga och den härliga havsbrisen svalkade.
+Var nästan enbart Italienare där och lite svenskar vad vi uppfattade. Absolut inga högljudda amerikaner eller asiater som det fanns i överflöd av annars.
+Mycket bra förbindelser med tåg till de andra byarna.
+platt, ingen höjdskillnad att prata om till skillnad från de andra.
+mycket happenings. 70/80/90-talskväll med DJ, band, ”gårdsfest” med mycket folk som dansade 💃🏽 på det lilla torget.

-Inte lika pittoresk som de andra byarna.
-Strand finns, men var mycket som var ockuperat av betalstolar och det som var gratis var väl inte det finaste.
-Knökat på tågen mellan 09:30-17:00. Här kan tilläggas att 5-byarna blev mycket mysigare på morgonarna/kvällarna när turisthorderna har inte kommit/återvänt till sina egna boenden. Oerhört fint då.

Rekommenderar Levanto varmt.

Vi bodde i Levanto som är en grannby norr om Monterosso, och vi var supernöjda!

+Mycket billigare än i de 5 byarna.
+Gemytligt med många bra restauranger och glasställen.
+Mycket liv och rörelse utan att bli osmakligt a la Sunny beach. Även på kvällarna när mycket folk var ute så var gatorna luftiga och den härliga havsbrisen svalkade.
+Var nästan enbart Italienare där och lite svenskar vad vi uppfattade. Absolut inga högljudda amerikaner eller asiater som det fanns i överflöd av annars.
+Mycket bra förbindelser med tåg till de andra byarna.
+platt, ingen höjdskillnad att prata om till skillnad från de andra.
+mycket happenings. 70/80/90-talskväll med DJ, band, ”gårdsfest” med mycket folk som dansade 💃🏽 på det lilla torget.

-Inte lika pittoresk som de andra byarna.
-Strand finns, men var mycket som var ockuperat av betalstolar och det som var gratis var väl inte det finaste.
-Knökat på tågen mellan 09:30-17:00. Här kan tilläggas att 5-byarna blev mycket mysigare på morgonarna/kvällarna när turisthorderna har inte kommit/återvänt till sina egna boenden. Oerhört fint då.

Rekommenderar Levanto varmt.
Tack för återkopplingingen!
Vi kommer att bo en vecka inne i Apenninska bergen på 2,5h avstånd från Cinque Terra och frågan är om det är värt att lägga 5-6h på transport för en dagsutflykt att besöka någon/några av de fem byarna under ett par timmar?
Det är högsäsong och om det är lika turiststökigt där som det var på Capri och Amalfi, så är det en upplevelse som vi kan vara utan.

Helt rätt, och vilket trevligt ställe och utsikt! Eftersom det var lite meckigare att ta sig till, samt inte lika högt upp och "häftigt" som andra ställen, kändes det väligt genuint och upplevde att det (i vart fall då) nästan bara hördes franska runt borden. Mycket bra mat också. Rekommenderas.

@MrHotDog och @Christiam, ja det var inte dumt med iskall rosé och "tillbehör" efter en lång vandring :love:

Bilden till @Schubertan1997
Hijackar tråden lite, men vilket fint ställe detta var 🥹😍

Bilagor

• IMG_4474.webp
    IMG_4474.webp
    343.8 KB · Besök: 43
Wow bra jobbat! Trodde det skulle vara tuffare.
Vassego kalle
Lite flax som vanligt. ;) Ledtråden hjälpte ju en del.
Var är bilden tagen?
1752344585779.webp

Lite mer lördagsgodis också.

Verkar behövas ledtråd. Här är toppstationen för liften vars stolpar syns.
1752508337238.webp

Var det så svårt? Tog den här bilden lite tidigare samma morgon.
1752577969807.webp

Senast ändrad:
På Rigi, vid Luftseilbahn Obergschwend - Rigi Burggeist?
Nej, nu hamnade du på fel sida sjön. Jag parkerade ganska långt ner i en dal inte långt från där jag bor. En bekant skidort ligger nästan längst upp i dalen. ;) Innan jag började vandra åkte jag upp med en kabin, men inte någon av dem som syns i bilderna.

ok, det är Musenalpbahn som syns?
Ja, precis. Jag stod på Musenalper Grat. Startade och slutade vid kabinen i Niederrickenbach, fin liten kamvandring man kan göra där via Bleikigrat.
I första bilden syns bl.a. Walenstöcke, Huetstock och längst bort Eiger med Mönch dolt av moln. I andra bilden Schwalmis och Brisen mm. I tredje bilden delar av Rigi, Mythen, Niederbauen Chulm och Klewenalp-kabinbanan. Och Vierwaldstättersee såklart.

Över till @fredw

Senast ändrad:
Du är vid ...ja här. Ovanför Vigilio di Marebbe?

Ja där är jag! Tänkte iofs på Kronplatz som är samlingsnamnet för skidområdet vars typiska "skalliga topp" som är centrum i liftsystemet syns rakt fram i bild. Men du har rätt och jag frågade ju efter en skidort. Mysiga orten San Vigilo som tillhör systemet ligger i dalen bakom ryggen på fotografen (mig).

Lååånga breeeda fina carvingbackar med hygglig lutning i Kronplatz och fullt med snabba långa gondoler. Systemet hänger inte riktigt ihop med Alta Badia / Sella Ronda pistmässigt men en kort skyttelbuss förbinder systemen.

1752746366448.webp

Ordet till den stora potatisen!

Ja där är jag! Tänkte iofs på Kronplatz som är samlingsnamnet för skidområdet vars typiska "skalliga topp" som är centrum i liftsystemet syns rakt fram i bild. Men du har rätt och jag frågade ju efter en skidort. Mysiga orten San Vigilo som tillhör systemet ligger i dalen bakom ryggen på fotografen (mig).
Ha, ja, jag tänkte jag skulle säga Kronplatz, men du var ju lite sommarpetig och ute efter "skidorten"...och inte skidområdet. Så jag valde närmaste ort. ;) :cool:

Skall väl vara en del av dolomiterna det där, men kan inte påstå att den Sälen-liknande knölen är speciellt dolomitisk...
Den här knölen däremot är väldigt dolomitisk, är det i dolomiterna? Fast den egentliga frågan är vad den spetsiga klippformationen kallas?
1752747264364.webp

Var hade jag hamnat här? Räcker även att namnge någon av de stora ”klumparna” längs horisonten.
003.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp