Trimning av moderna freerideskidor?

Mountain_Man

Aktiv medlem
I MnO & Cos skidtest framgår hur avgörande trimningen av skidorna är för åkegenskaperna. Ett par feltrimade skidor kan i princip vara oåkbara ... I testen beskrivs hur bland annat Moments och Skadis skidor ändrar karaktär efter omslipning. Skadi anlitar "Hendryx" och Hasse tar fram sin egen specialtrimmning vilket lyfter skidorna.

Och nu till frågoena. Hur slipar man egentligen ett par moderna freerideskidor med mer eller mindre rocker, radikal tappering och märkliga skärningar? Framförallt är jag intresserad av om själva rockerdelen bör behandlas på annat sätt än övriga delar av skidan.

/MM

Senast ändrad:
Jag kör på den slipningen jag alltid gjort på alla mina brädor. 88,5 med 0,5 hängning. Över hela skidan sen te jag så klart "av" kanten fram och bak ca 5 cm...

Intressant fråga!
Jag kör alltid mina med 88graders kant (87,5 ytterkant samt 0,5 hängning) och ingen "avfasning" av varesig fram eller bakände. Detta är min personliga favorit men jag skulle tippa på att många skulle uppfatta denna slip som väldigt aggresiv dvs. att skidan känns oförlåtande och extremt greppande.
Jag är av den uppfattningen att jag hellre har för vassa kanter än för slöa..
Men, den denna fråga är mycket en fråga om personliga referenser..
Många har ingen aning om vad som händer om man laborerar med olika kantvinklar utan kör bara med "standardslipen" som skidshoparna levererar.
Och det ska vetas, det är ABSOLUT inget fel i det, det viktigaste är att skidan är slipad på ett någorlunda bra sätt för att komma till sin rätt.
Det finns många som föredrar "slöa" kanter med mycket avfasning fram och bak då skidan känns betydligt mer förlåtande. Framförallt på breda skidor. Tex, tar man en 195cm charger (ca 110 midja och 35 - 40m svängradie) och vässar upp den som jag föredrar blir det riktigt jobbigt i pisten om man inte har en mycket driven teknik. Många skulle uppfatta denna skida som totalt oåkbar! Tar man istället en lite mindre aggresiv slip samt fasar av fram och bakände (ca 10cm i bägge ändar) blir skidan BETYDLIGT enklare att åka på, dvs sladdsvängarna blir betydlit enklare i pisten.
Tar man skidor som tex. Hendryx (mycket sväng) anser jag att dessa vinner på att ha en lite aggresivare slip än den jag beskriver ovan då dessa skidor är konstruerade för att åkas med skärande sväng..
(jag är fullt medveten att det är svårt att ALLTID åka på skär:))
Den slip som Hasse förordar ovan tror jag skulle passa utmärkt för de flesta.

Något jag också tycker har betydelse för svängkänslan är strukturen i belaget, tex är strukturen lite grov (stor) och det är kallt och hårt tycker jag det känns som skidan "suger fast i snön" och blir lite mer svårsvängd.
Detsamma gäller när det är varmt och blött, för fin struktur och skidan "suger fast"..
Att ändra struktur under säsongen är iofs seriös överkurs, för det mesta brukar det funka bra om man ber om en "allroundstruktur" när skidorna slipas...
(men har man svart bälte i prylhysteri som jag:) så funkar det ännu bättre med olika strukturer under säsongen:))

Sen har vi det där med valla...
Bra vallade skidor svänger bättre än dåligt vallade.
Men, jag har börjat prova med att enbart sikla min lagg med en stålsikel och därefter polera med en nylonborste..
(detta är en stor grej bland längdåkare.. ska man valla eller bara sikla.. jodå, jag följer skidforum.se bara för att:))
Jag har iofs bara hållt på med detta denna säsong och har inget svar vad som är bäst ännu (10 skiddagar denna säsong) men jag återkommer när säsongen är slut med ett vettigare svar..

En sak till, Mr MM, hur är det i KingsMountain?? Ungarna har ju fortfarande jullov...:)

Ha det toppen alla och en god fortsättning på er!!

Med glada skidåkarhälsningar
Henrik

Senast ändrad:

@Bud66
Mycket intressant!

Jag kör mina Fischer RC4 WC SL (165) med 88 grader kant (1 grad hängning och 87 grader sida) och utan avfasning. Det är en slip jag trivs grymt bra med på dessa skidor. Gott bett på hårt men ändå såpass snällt att jag kan friåka utan att behöva driva på 100 % hela tiden.

Det jag är osäker på är hur jag ska slipa mina nya K2 Sidestash (188). Har hitentills kört dem med turistslip, 90 grader kant (1 grad hängning, 89 grader sida). Känns som de behöver något mer aggresiv slip för att bita ordentligt. Tyvärr är jag lite kort på verktyg ... men det finns ju de som gör sånt här mot betalning. Tror 88.5 / 0.5 kan vara vad jag behöver, vill inte slipa för aggresivt eftersom jag har en tendens att då och då hamna i lite knixiga situationer med de här laggen!

Men ... hur stor skillnad gör egentligen 0,5 mm hängning jämfört med 1,0 mm om kantvinkeln för övrigt är densamma (tex 89 grader kant)?

Struktur är precis som du säger mycket intressant, helt klart avgörande vid extrema temperaturer (kallt eller varmt)!

KingsMountain har jag nollkoll på, det är AceDG som ligger där och gubbräjsar. De flesta av mina skiddagar körs i Romme Alpin och Tandådalen/Hundfjället. Eftersom Romme Alpin har Sveriges (världens?) bästa toppstuga är RA det självklara valet. Dessutom är pisterna utomordentligt välskötta. Första timmen är nästan alltid fantastisk!

/MM

Senast ändrad:
Hallå igen!

Jag tycker allt att den halva gradens hängning gör rätt stor skillnad!
Hängning 0,5 är, enligt mig, betydligt aggresivare än en hängning på 1,0.
Som du säger tror jag att 88,5/0,5 är den perfekta lösningen för dina K2.
0,5 hängning är inte för aggresivt (lagomt, enligt mig) men går du ner på 0 tror jag det kommer kännas lite jobbigt..)
Men var djäv...t noga med att säga till de som ska slipa att detta är viktigt, en del tekniker "orkar" inte ställa om maskinen för enbart ett par..

som sagt intressant tråd! :D Är någon som har tips på en bra handslip eller är de maskinslipning som gäller när man ska syssla med olika grader och hängning? Sen en till fråga, vad är egentligen hängning? ;)

Mycket intressant tråd!

Min erfarenhet är att hur aggressiva skidor upplevs/är

* Avfasning
utan avfasning väldigt aggressiva.
5-10 cm normala, tillåter sladdsväng.
* Hängning
0 grader=väldigt oroliga, hugger, Hej Spagat!.
0,5 grader alerta,
1 grad neutrala.
* Sidokant
så länge man har minst =<90 i komb med hängning (89 sida,1 häng) har jag inte upplevt någon skillnad i bett/grepp/slitstyrka

Så för mig spelar avfasning och hängning mer roll än sidokant.

Vad gäller rocker skidor så tror jag inte att det egentligen spelar roll om den rockade delen är hängd och avfasad eller inte. Iallafall inte om om skidan redan ligger på kant när den greppar underlaget. Men det beror väl säkert på hur rockad skidan är och hur skärningen ser ut. Kraftig skärning och måttlig tip och tail rocker är säkert känsligare och kan vilja ha hängda/avfasade kanter för att tämjas (typ Henryx 917).

Senast ändrad:
Bud66 sa:
Intressant fråga!
Jag kör alltid mina med 88graders kant (87,5 ytterkant samt 0,5 hängning) och ingen "avfasning" av varesig fram eller bakände. Detta är min personliga favorit men jag skulle tippa på att många skulle uppfatta denna slip som väldigt aggresiv dvs. att skidan känns oförlåtande och extremt greppande.
Jag är av den uppfattningen att jag hellre har för vassa kanter än för slöa..
Men, den denna fråga är mycket en fråga om personliga referenser..
Många har ingen aning om vad som händer om man laborerar med olika kantvinklar utan kör bara med "standardslipen" som skidshoparna levererar.
Och det ska vetas, det är ABSOLUT inget fel i det, det viktigaste är att skidan är slipad på ett någorlunda bra sätt för att komma till sin rätt.
Det finns många som föredrar "slöa" kanter med mycket avfasning fram och bak då skidan känns betydligt mer förlåtande. Framförallt på breda skidor. Tex, tar man en 195cm charger (ca 110 midja och 35 - 40m svängradie) och vässar upp den som jag föredrar blir det riktigt jobbigt i pisten om man inte har en mycket driven teknik. Många skulle uppfatta denna skida som totalt oåkbar! Tar man istället en lite mindre aggresiv slip samt fasar av fram och bakände (ca 10cm i bägge ändar) blir skidan BETYDLIGT enklare att åka på, dvs sladdsvängarna blir betydlit enklare i pisten.
Tar man skidor som tex. Hendryx (mycket sväng) anser jag att dessa vinner på att ha en lite aggresivare slip än den jag beskriver ovan då dessa skidor är konstruerade för att åkas med skärande sväng..
(jag är fullt medveten att det är svårt att ALLTID åka på skär:))
Den slip som Hasse förordar ovan tror jag skulle passa utmärkt för de flesta.
Jag har kört med denna slipning sedan jag tävlade på alpinsnowboard så den sitter förmodligen i därifrån. Har testat lite med grader oxå men den du beskriver här ovan var sjukt aggresiv tyckte jag., Sen drog jag av den fram och bak och då blev den plötsligt "slappare" men fortfarande ganska aggresiv jämfört med den jag brukar
ha.

Bud66 sa:
Något jag också tycker har betydelse för svängkänslan är strukturen i belaget, tex är strukturen lite grov (stor) och det är kallt och hårt tycker jag det känns som skidan "suger fast i snön" och blir lite mer svårsvängd.
Detsamma gäller när det är varmt och blött, för fin struktur och skidan "suger fast"..
Att ändra struktur under säsongen är iofs seriös överkurs, för det mesta brukar det funka bra om man ber om en "allroundstruktur" när skidorna slipas...
(men har man svart bälte i prylhysteri som jag:) så funkar det ännu bättre med olika strukturer under säsongen:))
Strukturen har jag lekt mycket med under mina år med världscupslipen i Andermatt. Den har sjukt jävla inverkan på skidan. Stämmer exakt vad du skriver där Bud66 att en grov struktur fungerar bäst när det är "våt" i snön och en fin i kall snö. Sen har det sjukt stor betydelse av "djupet" på strukturen oxå hur den beter sig i/med snön.

Bud66 sa:
Sen har vi det där med valla...
Bra vallade skidor svänger bättre än dåligt vallade.
Men, jag har börjat prova med att enbart sikla min lagg med en stålsikel och därefter polera med en nylonborste..
(detta är en stor grej bland längdåkare.. ska man valla eller bara sikla.. jodå, jag följer skidforum.se bara för att:))
Jag har iofs bara hållt på med detta denna säsong och har inget svar vad som är bäst ännu (10 skiddagar denna säsong) men jag återkommer när säsongen är slut med ett vettigare svar..
Märks att du kör på Hendryx ;) För detta kommer väl från han misstänker jag? Har haft det upp med han för ett par år sedan.

Vi hade valla kurs på jobbet för ett par veckor sedan med Kinas landslagsvallare plus Sveriges landslagsvallare på OS i Vancover. Jag tog upp denna frågan och fick veta att de har testat dessa metoder en hel del och har kommit fram till att om man inte kör med valla utan bara sicklar så har strukturen ännu mer betydelse. Fast skidorna som var vallade var fortfarande snabbare på glidtesterna. Finns ingen i WC som ligger i topp 30 som kör ovallat tydligen. Och vallan förhindrar ju "friktionen" som uppkommer mellan "snön" och belaget en del oxå. Men det är sjukt viktigt att sickla av allt och polera skidan efter åt. Och när du tror du är klar skall du polerar ännu lite mer tydligen. Och jag fick rådet igen (har fått det förut av Schweizska valla killar) att polera med "mässing" borste. Inte nylon.

MM: Du har ju faktiskt kört skidor med min slipning på ju....

@Hasse
Yepp ... och Hendryxen gick perfekt! Nu har ACE tagit över skidorna och försett dem med en räjsslipning, typ 87 grader utan hängning (eller något liknande), han har antytt att de är lite jobbiga ... ! ;-)

/MM

På ski med taper er det ingenting i veien med å sløve alt som ikke er effektiv kant (spør produsenten) ettersom den delen av skien som har taper vil kunne ta tak og innlede en sving i motsatt retning av innsvingen. I hvilken grad du sløver denne delen kan være en smakssak, alt fra forsiktig pussing med et bryne eller gummistein til full avfasing med en fil. (Marshalolson på tgr kjører 45 grader filing på sine RP112.)

Hasse_Lindborg sa:
Vi hade valla kurs på jobbet för ett par veckor sedan med Kinas landslagsvallare plus Sveriges landslagsvallare på OS i Vancover. Jag tog upp denna frågan och fick veta att de har testat dessa metoder en hel del och har kommit fram till att om man inte kör med valla utan bara sicklar så har strukturen ännu mer betydelse. Fast skidorna som var vallade var fortfarande snabbare på glidtesterna. Finns ingen i WC som ligger i topp 30 som kör ovallat tydligen. Och vallan förhindrar ju "friktionen" som uppkommer mellan "snön" och belaget en del oxå. Men det är sjukt viktigt att sickla av allt och polera skidan efter åt. Och när du tror du är klar skall du polerar ännu lite mer tydligen. Och jag fick rådet igen (har fått det förut av Schweizska valla killar) att polera med "mässing" borste. Inte nylon.
Ett vanligt argument, för att valla ofta, är ju att hålla belaget "fullt med valla", vilket skall göra det hållbarare.
Dvs samma stenträff med en ovallad skida ger större skador i belaget.
Skulle vara intressant att ha frågat "WC-vallarna" om detta?

Vad gäller vinklar så är min nya favorit, sedan några år tillbaka, 3 grader bas, 1 grad sida.
Eftersom jag upplever att bredare skidor kräver större vinklar, åkmässigt, så gör den överdrivna baskanten inte att en skida med tex 110mm underfoten känns så mycket långsammare kant-till-kant (än vad den redan är) samtidigt som man får en grym slarve-ability.

Vasst hela vägen. Visst kan man slöa tip/tail-taper delarna av skidan eller bara låta dom förfalla över tid och bara underhålla kanten mellan kontaktpunkterna.

0.5 bas, 87 sida på pistskidor. Vasst hela vägen. Men då är sådana skidor till för att ge maximal prestanda och utmaning i åkningen på hårt underlag.

-peace
/r

rabbit sa:
Ett vanligt argument, för att valla ofta, är ju att hålla belaget "fullt med valla", vilket skall göra det hållbarare.
Tror inte dessa vet det då dessa var längdåkarnas vallare. Glömde skriva det. Men troode folk förstod det när jag skrev landslaget för annars så är det ju "teamvallarna" som vallar ;) (alltså Nordica har sin, Völkl sin och så vidare..)

Jag brukar ta den grövsta fil jag hittar hemma och riva bort stålkanten så gott det går. Mer sport när man inte kan bromsa.

Riktigt bra tråd!

På mina racinglagg (Atomic SL D2 165 och Atomic GS D2 186) har jag 87 grader, ingen hängning. Slalomskidorna är alldeles för aggressiva för att köra friåkning med, och eftersom jag slutat med träning och tävling så blir det inte mycket åkt på dem. De har dessutom vinklade bindningar för att bli ännu mer aggressiva. Storslalomskidorna däremot är helt underbara i pisten. 27 meters radie, men ändå perfekt. Inte alls för stort tycker jag. Går som tåget och går enkelt att få upp på skär.

Sen har jag även ett par Super-G skidor där vinklarna är 86 grader (!) och 0,5 graders hängning. Också grymt sköna att köra fritt i pisten med. Radie 33m @ 201cm.

Radien har nog att göra med hur man ska slipa, men som Hasse sa i början funkar nog 88,5 och 0,5 helt godkänt för de allra flesta.

Jag har ett par JJ:s som är i behov av slipning. Hade från början tänkt att köra 90 grader rakt av, men vi hade ingen vinkel som var 90 så det blev 88 istället. Tänker komplettera med 0,5 graders hängning också. I och med den korta radien vill jag inte ha dem såpass aggressiva, så hängning blir nog bra där.

Angående hur jag slipar med tanke på 5-punkts-skärningen, så slipar jag bara mellan de två bredaste punkterna. Utanför är ju ingen idé. Salomon har ju till och med tagit bort kanterna där på Rocker2:an, så där behövs ingen slip. Kanske en avrundning om man vill att de ska hooka ännu mindre än vad de gör (ingenting) i pudret. Lite onödigt enligt mig.

Var nyss ute och hängde lillebrorsans kanter. Använde en vanlig kant-fil och lite silvertejp, väldigt ghetto. Men det funkade helt okej, inget jag skulle göra på mina egna skidor, men för honom var det lugnt. Eftersom det är ett par parklagg och han ska köra rails med dom, så ville han ju runda av kanterna. Men jag kan bara inte med att man förstör ett par skidor så, så jag kom på idén att hänga kanterna istället. Då borde man ju kunna köra rails och ha hyfsat vassa kanter på samma gång. Kanterna kommer ju självklart ta stryk ändå, men om min teori stämmer kommer det vara mindre än annars, och på så sätt kommer de hålla mycket längre. Hängning blev rätt så kraftig, 2-2,5 grader ungefär.

Hasse_Lindborg sa:
rabbit sa:
Tror inte dessa vet det då dessa var längdåkarnas vallare. Glömde skriva det. Men troode folk förstod det när jag skrev landslaget för annars så är det ju "teamvallarna" som vallar ;) (alltså Nordica har sin, Völkl sin och så vidare..)
...plus att kina inte brukar nämnas i alpina vc-sammanhang... :)

Spännande, själv brukar jag köra med 0,5 graders hängning och sedan handhänga lite till ute i ändarna, då kan man köra fullvasst och ändå ha snälla skidor. Jag brukar ha ett bryne i fickan och putsa bort grader under dagen om det uppstår några det gör stor skillnad om man får bort dom.

Sedan kan jag berätta när jag jobbade i skidbutik hade vi en utländsk råracing wannabe som ville ha 86 graders kanter och vi sa \"jajemen det skall du få\" och sedan slipade dem som alla andra för vi visste att han inte klarade av 86 graders kanter, vilket väldigt få gör, han var jättenöjd och kom tillbaka år efter år med fler och fler par skidor.:)

Hasse, haha!
Jovisst kör jag på Hendryx och givetvis har jag haft "ovallat" diskussionen med Hendryx himself:)
Men, orsaken till min sickling är att jag började åka längd förra vintern och började givetvis läsa längdforumen gällande detta pga. att valla längdskidor är ingen lek:) Där pågår en riktigt het diskussion om ovallat kontra vallat..
Så jag ville helt enkelt testa detta på alpinlaggen också! (jag har valt ovallat + fästvalla på längdskidorna)
(i botten är jag lite skeptisk då man har stålkanter på alpinlaggen och varje gång man drar sickeln tar man ju bort lite belag.. min rädsla blir då att tillslut får man ett konkavt belag.. men jag måste testa:))

På de tio dagar jag varit på snö denna säsong har jag faktiskt inget att klaga på när det gäller de ovallade skidorna (mina Cash..) utan de glider som de ska. På mina 917 kör jag dock vallat och de funkar också utan problem:)

Till valladiskussionen kan jag tillägga att jag har fått ett par av mina gamla lagg (sålda nu) fixade efter konstens alla regler.. invallade, lågfluor i botten, högflour ovanpå samt toppade med pulvervalla och djä..r i havet vad dessa gled!
Helt sjukt faktiskt! Men å andra sidan.. med tanke på vad högflourvallor och pulvervalla kostar åker jag nog hellre på en extra weekendtripp till alperna:)
Men mässingsborsten måste jag testa:)

Ojoj, det blev mycket svammel:)

Ha det toppen alla!
Med glada skidåkarhälsningar
Henrik

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Hasse
Yepp ... och Hendryxen gick perfekt! Nu har ACE tagit över skidorna och försett dem med en räjsslipning, typ 87 grader utan hängning (eller något liknande), han har antytt att de är lite jobbiga ... ! ;-)

/MM
Visst, PH:na går nu med 87 grader, hängningen vet jag inte så noga, gissar på mellan 0,5 och 1, lika vasst hela vägen. Har kört laggen med denna slipning i 1 vecka i förhållandevis hårda pister i alperna. För en gångs skull tog jag bara detta par ner, också för att testa alroundegenskaperna. Nu var tyvärr all offpist helt utesluten denna gång p g a snöbrist, så det blev bara piståkning faktiskt.

På hög höjd och torr preparerad natursnö, inga problem. Dom som har kört PH vet ju att bara man får ordentlig vinkel på dom carvar dom fantastiskt. Vid hasning "ormar"dom sig dock rejält med denna slipning. Nu vill man ju kunna hasa i vissa lägen och då slöade jag till kanten längst fram och bak (30-50 mm?) efter ett par dagar.

I dom lägre belägna rätt hårda konstsnöpisterna (polerade fram på dan!) fick man jobba för att hålla sig på kant, hasåkingen var jobbig hur man än betedde sig. Skidans bredd ger som bekant också ett obekvämt tryck på pjäxkanten vid hasåkning på hårt underlag, och sanningen å säga orkar f-n vinkla upp hela tiden! Nu är väl inte PH riktigt byggd för sån snö. Längtade i a f lite efter mina racegrejor faktiskt.

/A

Intressant ämne men så länge attityden i sportshopen är \"det märks ingen skillnad ändå och jag orkar inte ställa om maskinen\" så åker de flesta på butikens standardinställning oavsett vad de tror de beställt för vinklar.

Dessutom är det rena lotteriet inte bara när det gäller vinklarna, har sluppit betala ett antal ggr när det varit uppenbara brister. Slarv, okunnighet och attityden \"alla kunder är idioter\" är tyvärr legio.

Handslipa kanterna är klart bättre än att lämna in till en random butik. Lämna in endast då planslip är oundvikligt. Hur gör ni övriga i tråden?

Beträffande valla så tror jag på Kuzmin, dvs valla är bra i någon km annars är ett rent och sicklat belag bättre.

Lämnade in Sidestashen på slip idag. 0,5 / 88 (de kunde inte köra 88,5). Ingen avfasning. Klart bättre än tidigare men ändå inte vad jag förväntat mig med såpass "vass" slipning, men det är ju iofs. inte i hård pist som Sidestashen glänser!

Frågan är vad jag egentligen har fått? Det är ju inte helt lätt att verkligen kontrollera ... eller vad säger Freerides trimgurus ... hur kontrollerar man en slipning, är det nageln som gäller?

/MM

@MM Det vet man inte, därav ges möjligheterna till slapphet i butiken. Det går säkert att mäta om man har rätt grejer men vem har det? Själv handslipar jag 88 grader, åtminstone står det så på slipen.

Sidokanten kan man ganska enkelt kolla/indikera med en fil och filhållare för det önskade gradtalet.
Tag en svart tuschpenna och måla kanten, dra ett drag med filen och kolla om färgen på kanten försvinner symmetriskt (...fattar ni?). Sjäv har jag samlat på mig hållare under åren för 86, 87, 88 och 89 grader, det liksom blir gärna så när man hållit på ett tag.

Hängningen är det värre med. Swix har en filhållare för hängning med skala. Tuschmetoden torde funka även här. Annars är det nog mkt svårt att säkert kunna se skillnad mellan 0,5 eller 0,8 eller 1,0 graders hängning, p g a att kanten är relativt smal på skidans glidsida. Tar gärna tips här!

Skärpan kollar jag faktiskt med nageln eller mot huden på fingrarna, antar att känslan för hur skarpt det är kommer med åren. Tar gärna tips även här!

En sak till. Jag låter ALDRIG shopen röra sidokanterna. Man riskerar att att dom tar alldeles för mycket!
Sen hörde jag här förleden att många shopar först hänger kanterna "ganska mycket" (utan att tala om det) innan man planslipar/strukturerar. Detta för inte skada slipstenen, och med argumentet är att de flesta kunder ändå inte vet eller fattar vad hängning innebär. Här kan gärna någon shopanställd kommentera!

/Ace DG

Senast ändrad:
Yo ... jag har hållare för 87 och 89 graders kant samt 1 grads hängning. Behöver komplettera med en 88 (eller 88,5) så är jag hyggligt komplett. Hängningshållaren borde gå att modifiera på något sätt till 0,5 grad, lite tejp startegiskt placerad.

/MM

Att ta med skidslipen till skidshoppen för att kolla att de slipat rätt är ju ett alternativ, dock inte så praktiskt.

Om ni kommer förbi Funäs kan vi väl göra en test? Jag slipar upp skidor med tre olika grader får vi se hur många som känner skillnaden? Skulle vara intressant bara ;)

Hmm Hasse..
Jag vägrar ett sådant test..
Det skulle nog..:) med all säkerhet visa att jag missar "min slip" (87,5/0,5)..:)
Men kommer jag till Funäs lovar jag att du ska få fixa mina lagg!
Samt att vi får lägga in ett (vi tar diskussionen över en flaska brännvin:)))) samtal om vilken struktur som ska läggas:)

Vid närmare eftertanke så håller jag nog med "Friska viljor", hängningen är rimligen viktigare än kanten.

Även om man tror att man åker på sidokanten så är det faktiskt undersidan som tar kraften och som man sätter i.
Dvs för mycket fokus på om det skall vara 88 grader plus/minus nån hel eller halv grad istället för fokus på hängningen. Lämnade in ett par lagg förra säsongen och fick tillbaka de halvfärdiga, de var endast planslipade, ej hängda, ej kantslipade (blev gratis efter palaver :-). Hursomhelst blev de väldigt huggiga, med en fil och lite mätande så hängde jag dom ca 0,5 grad samt handslipade kanterna 88 grader vilket blev bra.

Men i pudret som man vanligtvis åker i spelar det ju ingen roll......

Senast ändrad:
88/0,5 på mina K2 Sidestash har visat sig fungera utmärkt (känns som skidverkstaden gjorde ett bra jobb). Skidorna känns betydligt kvickare och klart stabilare i pisten. Slående hur viktigt bra kanter är för att kunna "carva" i pisten. Har inte fasat av och har inte känt något behov av detta. Jag kan dock konstatera att Sidestashen inte är de bästa verktygen i hård och isig pist, sannolikt oavsett hur aggressiva kanter de får, de behöver ha lite att sjunka ner i för att fungera på ett bra sätt ...

/MM

IngemarH79 sa:
Lee-nus sa:
Hasse_Lindborg sa:
Käppkines då?
:lol:

Nu tror jag faktiskt inte att alla förstod hur kvick du var, så jag markerar saken på detta sätt. Dubbelfyndigt, i alpina sammanhang.

millgard sa:
IngemarH79 sa:
Lee-nus sa:
Käppkines då?
:lol:

Nu tror jag faktiskt inte att alla förstod hur kvick du var, så jag markerar saken på detta sätt. Dubbelfyndigt, i alpina sammanhang.
Värt att notera, ibland rasistiska skämt, är att Kina har visst ett landslag som kör världscupen. Dock inte FIS Alpine WC utan FIS Freestyle WC (puckel, hopp) och dom har teamvallare.(inte "märkes-vallare!)
Om dessutom teamvallarna uttalar sig om tex. glidsträckor så får man väl förutsätta att de har erfarenhet ifrån tidigare/andra jobb som "märkesvallare" på FIS WC eller längd eller skidskytte eller...

En fråga är ju varför leveransslipningen alltid är aggressivare än standard turistslipningen som skidshoppen levererar? Ska man ta bort hantverket och automatisera helt så borde ju maskinen känna igen skidan genom streckkod eller RF tag och automatiskt ställa in tillverkarens rekommenderade vinklar?

Arroganta skidshopsknoddar säger att man inte märker någon skillnad men varför levererar tillverkarna skidor med olika vinklar då? Det är ju uppenbart att helt släta skidor blir knepiga. Det är därför rimligt att man kan uppleva stor skillnad på 0,5 och 1 grads hängning.

Tillbaka
Topp