Intressant fråga!
Jag kör alltid mina med 88graders kant (87,5 ytterkant samt 0,5 hängning) och ingen "avfasning" av varesig fram eller bakände. Detta är min personliga favorit men jag skulle tippa på att många skulle uppfatta denna slip som väldigt aggresiv dvs. att skidan känns oförlåtande och extremt greppande.
Jag är av den uppfattningen att jag hellre har för vassa kanter än för slöa..
Men, den denna fråga är mycket en fråga om personliga referenser..
Många har ingen aning om vad som händer om man laborerar med olika kantvinklar utan kör bara med "standardslipen" som skidshoparna levererar.
Och det ska vetas, det är ABSOLUT inget fel i det, det viktigaste är att skidan är slipad på ett någorlunda bra sätt för att komma till sin rätt.
Det finns många som föredrar "slöa" kanter med mycket avfasning fram och bak då skidan känns betydligt mer förlåtande. Framförallt på breda skidor. Tex, tar man en 195cm charger (ca 110 midja och 35 - 40m svängradie) och vässar upp den som jag föredrar blir det riktigt jobbigt i pisten om man inte har en mycket driven teknik. Många skulle uppfatta denna skida som totalt oåkbar! Tar man istället en lite mindre aggresiv slip samt fasar av fram och bakände (ca 10cm i bägge ändar) blir skidan BETYDLIGT enklare att åka på, dvs sladdsvängarna blir betydlit enklare i pisten.
Tar man skidor som tex. Hendryx (mycket sväng) anser jag att dessa vinner på att ha en lite aggresivare slip än den jag beskriver ovan då dessa skidor är konstruerade för att åkas med skärande sväng..
(jag är fullt medveten att det är svårt att ALLTID åka på skär

)
Den slip som Hasse förordar ovan tror jag skulle passa utmärkt för de flesta.
Något jag också tycker har betydelse för svängkänslan är strukturen i belaget, tex är strukturen lite grov (stor) och det är kallt och hårt tycker jag det känns som skidan "suger fast i snön" och blir lite mer svårsvängd.
Detsamma gäller när det är varmt och blött, för fin struktur och skidan "suger fast"..
Att ändra struktur under säsongen är iofs seriös överkurs, för det mesta brukar det funka bra om man ber om en "allroundstruktur" när skidorna slipas...
(men har man svart bälte i prylhysteri som jag

så funkar det ännu bättre med olika strukturer under säsongen

)
Sen har vi det där med valla...
Bra vallade skidor svänger bättre än dåligt vallade.
Men, jag har börjat prova med att enbart sikla min lagg med en stålsikel och därefter polera med en nylonborste..
(detta är en stor grej bland längdåkare.. ska man valla eller bara sikla.. jodå, jag följer skidforum.se bara för att

)
Jag har iofs bara hållt på med detta denna säsong och har inget svar vad som är bäst ännu (10 skiddagar denna säsong) men jag återkommer när säsongen är slut med ett vettigare svar..
En sak till, Mr MM, hur är det i KingsMountain?? Ungarna har ju fortfarande jullov...
Ha det toppen alla och en god fortsättning på er!!
Med glada skidåkarhälsningar
Henrik