Lära sig Bakåtvolt på studsmatta

PIXEL
39 inlägg
PIXEL 39 inlägg 13 år sedan

Hejsan!

Är ju sommar och fint nu, så ingen skidåkning i sikte.
Men, emellertid finns det ju alltid studsmattor.

Är ute efter lite tips och erfarenheter.
För tillfället fixar jag bakåtdyk från bryggkanter osv ner i vattnet.

Men när jag står på en studsmatta har jag varken mod eller en aning om hur jag ska gå tillväga

Nån som kan flinka in med lite tips?

Vet att det har tagits upp innan, men jag behöver mer tips

Svar

aeriksson
875 inlägg
aeriksson 875 inlägg 13 år sedan

Tja jag hade oxå problem med b-flip ibörjan men nu e de skit lätt man behöver inte hoppa särskilt högt åsså så hoppar du mot mitten åsså så tittar du bakåt å sen när du typ kommit runt halva så är det bara å kolla på mattan så landar du säkert!!(vilken fin förklaring)smile

U N and the mooofaaaakkaaiiie P - UNP Citera
PIXEL
39 inlägg

är det lättare eller svårare än frontflip i din mening?
jag fixar frontflip utan problem på mattan nu, men det kan bli snett och skumt ibland
och ibland känns det som man ska flyga utanför, så jag har lite respekt för det ändå.. yikes

adam_hansson
272 inlägg
adam_hansson 272 inlägg 13 år sedan

det är faktiskt lättare att landa stabilt på b-flip än på f-flip men det är är inte lätt att våga till en början men har man väl klarat det en gån går det utav sig själv sedan. En sak bara släng dig inte bakut utan rakt upp för jag hadde en kompis som gjorde det, han ramlade utanför.

entillfallighet.blogspot.com Citera
Bo87
606 inlägg
Bo87 606 inlägg 13 år sedan

jag gjorde en för första gången på 3 månader för ett tag sen. landade också utanför, fast på fötterna

maddemaddefakk Citera
FALK3N
99 inlägg
FALK3N 99 inlägg 13 år sedan

kasta dej bak å kupera..d e simpelt..till en början tongue

kan han kan nogj a åxå Citera
Erik
3782 inlägg
Erik 3782 inlägg 13 år sedan

när jag lärde mig så gjorde jag sideflip som jag lutade bakåt mer och mer sen till slut körde jag rakt bakåt.

A-Ö 0-9 och !._- Citera
Zweetchuck
170 inlägg
Zweetchuck 170 inlägg 13 år sedan

bra tråd

ja gillar att åka skidor Citera
bailers
36 inlägg
bailers 36 inlägg 13 år sedan

du hoppa, från början vågar man inte hoppa högt, men man måste våga göra det, anarsh hinner man inte runt. iaf inte jag. iaf, du hoppar och när du känner att det är rätt så lutar du huvudet bakåt så drar du upp benen mot bröstkorgen, så kommer du runt. till en början kanske du kommer att landa på magen eller på knäna, och om du gör det vet du att du måste hoppa högre. de e mina tips iaf =P hoppas att de hjälper.

jacc
250 inlägg
jacc 250 inlägg 13 år sedan

första gången man hade en seriös tanke var det svår ohh våga men ha rätt tillfelle ohh hoppa upp ca 1 meter sen kastar du dej bakot annars är de lätt att du landar för långt bak på mattan, krupera också ..man landar ofta på knäna första gångerna .när man kan de är de skit skönt oh lätt ! smile testa även backflip i vattnet skitskönt! big_smile

fast tvärtom Citera
PIXEL
39 inlägg

en polare gör den skitcleant och det ser skitlätt ut, men han har inga konkreta tips att ge mig, annars skulle jag ju snacka med han..

men tack för alla tips, fortsätt gärna smile

Jsterling
41 inlägg
Jsterling 41 inlägg 13 år sedan

kasta dig bakot, kupera ihop dig sen va i mitten av stuttsmattan, en smart ide.. tja!

Johan sterling Citera
whirlybird
732 inlägg
whirlybird 732 inlägg 13 år sedan

Det är bara att dra dig bakåt med överkroppen, du måste dock titta runt hela varvet så ser du landningen. Sen styr sig backflipen lite själv.

Lycka till!

To fly is heavenly. To hover is divine. Citera
Raent
570 inlägg
Raent 570 inlägg 13 år sedan

Om du har gjort det från kanter och sånt och har en ganska snabb rotation så skulle jag rekomendera att du kanske hoppar 2 hopp på mattan före du gör volten..för annars riskerar du en överrotation..sen hur du gör den ids jag inte skriva för du har fått så bra tips redan tongue

yo yo yo! Citera
Jcn
130 inlägg
Jcn 130 inlägg 13 år sedan

det bästa är ju helt klart om en polare står och passar dig och håller i dina byxor och tröjja sen så hjälper han till med att kasta runt dig på en bakåtvolt så att man får in känslan hur det ska va, sen så behöver bara han som står å passar hjälpa till mindre å mindre till du klarar av att göra volten själv,
jag lovar att det är det bästa sättet jag har lärt hur många hopplösa fall som helst att göra bakåtvolt på studsmatta.

!säffle

säffleelffäs Citera
PIXEL
39 inlägg

tycker det är svårt att få studs om man är mer än en på mattan men..får väl testa nångång
känns som jag kommer testa ner i vatten först, för då slipper man bryta nacken

budgetmattor har ju inte så bra studs som man skulle vilja att de hade wink

Jcn
130 inlägg
Jcn 130 inlägg 13 år sedan

men den som passar får ju studsa upp den andra personen precis innan man ska göra volten, annars går det ju ej! man måste ha lite känsla.

säffleelffäs Citera
marengen
3 inlägg
marengen 3 inlägg 13 år sedan

Ha något mjukt, typ massa kuddar eller madrasser på mattan, då vågar man mycket mer.

marengen Citera
Pjuud
105 inlägg
Pjuud 105 inlägg 13 år sedan

Hur gör man för att inte flyga bakåt mycket? Jag flyger över hela studsmattan och landar på fjädrarna sad

katten e kasstigblåst kuling mus kvastskaft Citera
mannerstrale
300 inlägg
mannerstrale 300 inlägg 13 år sedan

man trycker ifrån uppåt,

winter06 Citera
Tobias_L
376 inlägg
Tobias_L 376 inlägg 13 år sedan

kasta dig bakåt o titta efer landningen... så lärde ja mig

ToBbE HiMsElF Citera
Todd
122 inlägg
Todd 122 inlägg 13 år sedan

Testa på enmeterssvikt i ett badhus. Får du in känslan där är det mycket enklare att våga på matta sedan.

www.thetoddtime.com Citera
Sebastianmedia
893 inlägg
Sebastianmedia 893 inlägg 13 år sedan

haha, jag testade idag första gången smile landade 2 ggr på huvvet sen ville jag inte mera ;D Tackar er alla för tipsen som ni skrivit jag också, ska testa mera imorron smile

Sebmed.com Citera
thrill
4 inlägg
thrill 4 inlägg 13 år sedan

Kasta dig inte bakåt!!! Då landar du på fjädrarna som någon så vist påpekade... Hoppa rakt upp och börja inte volten förrän du är i luften. Då tittar du rakt uppåt/bakåt och drar upp knäna mot hakan. Håll blicken på landningen. Och så enkelt är det.

Thrill Citera
crizu
28 inlägg
crizu 28 inlägg 13 år sedan

Det bästa är just som jcn sade att du ska ha en kompis eller helre 2 som står på var sin sida om dig med ena handen bakom ryggen och andra i knä sen så måst du inte ens hoppa bakåt för om de bara lite skuffar benen bakåt så far du runt och nästan garanterat landar på knäna/fötterna eller magen! jag har lärt massor med människor b-flip på det sättet, till slut när du börjar våga så säger du att de ska skuffa mindre och mindre och tilslut bara hålla handen under ryggen på dig så du gör allt själv. Om du inte har några vänner så kan du göra så att du hoppa bakåt snett så du gör ungefär 180grader och landar på händerna sen gör du det mera bakåt hela tiden tills det blir rakt och så har du en b-flip, det var så jag lärde mig det! b-flip är mycket lättare en f-flip för du ser var du landar och du kan göra det lätt utan fart medan i f-flip ser du bara himmel och man behöver ofta lite fart til det.

crizu
28 inlägg
crizu 28 inlägg 13 år sedan

haha xD

emil_eriksson
43 inlägg
emil_eriksson 43 inlägg 13 år sedan

huhr jag brukar förklar som är att tänk dig att du ska slänga dig bakåt och landa på rygg då kommer du rakt bakåt sen när du fåt in känslan så drar eller slänger du upp bennen mot över kroppen och du kommer komma runt perfket i början kanske du landar på knänna ir röven men efter ett tag kommer du på hur mycket höjd du ska ha..personligen tycker jag dock f-flip är grymkt mycket lättare men det är bara för att jag allitid gjort det.. när man berättar för folk hur doms ka göra det stabilt och rakt så är det bar att börja med en framåt kullerbytta som man går upp på fötterna efter sen så är det bar aoch studsa lite och göra precis lika dant sen så sitter den prefekt hela tiden.. är lika lätt att göra på backen som på mattan bara å ta i lite mer på backen..

emil Citera
Petten
423 inlägg
Petten 423 inlägg 13 år sedan

jag har just lärt mej men hur gör man för att undvika o flyga fram så mycket förut flög ja bakåt men sen när ja blev säker så börja ja flyga framåt

wuhoe Citera
pettr
180 inlägg
pettr 180 inlägg 13 år sedan

Börja med att prova göra "rygg-backflip". alltså landa på ryggen och sedan en backflip upp. Sen när du är säker på det tar du en massa täcken och kuddar och lägger bakom dej och prova en vanlig. Om inte de går, så prova att göra den lite sne, allt eftersom så rätar du ut den. Sen har du en clean backflip.

I ride therefore i am. Citera
VictorWallstream
177 inlägg
VictorWallstream 177 inlägg 13 år sedan

Jag körde bara på, tänk på att du ska studsa rakt upp så att du inte stressar, du måste ju få höjd!

Allt som inte dödar det härdar. Citera
BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 13 år sedan

Det viktigaste är nog bara att våga och inte fega. Hejs!

Den där BigAir.. Citera
PIXEL
39 inlägg

BigAir, det är ju typ det som är den svåra biten smile
Utan rädsla så skulle man ju kunna göra det mesta!

pizzaaugust
2333 inlägg
pizzaaugust 2333 inlägg 13 år sedan

men som dom andra säger kasta dig uppåt o bakåt inte bara bakåt.. o så e det mycket mod ocks. jag e inte säker på back flip men jag kommer jämt runt

Kiwi repre$ent Citera
BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 13 år sedan

Jo, viktigt med upp också. Fast jag började med Rövbackflip, kändes inte lika farligt eftersom man var ganska nära mattan.

Den där BigAir.. Citera
sebbes

En viktig sak som jag tycker folk har glömt att berätta om är att man faktiskt måste fokusera. Inte för att skrämmas eller nåt men en kille var på besök hos mig när jag hade matta och ville naturligtvis lära sig b-flip. Problemet var att han i mitten av flipen trodde att allt var klart slutade tänka på allt jag sa om att man ska titta bakåt och krypa ihop. Det slutade med att killen landade raklång med huvet före ner i mattan. Han hade ganska ont efter det vill jag lova. Så, vad du (ni) än gör, glöm för helvete inte att fokusera och fullfölja flipen. Peace!

martinbjorkqvist
445 inlägg
martinbjorkqvist 445 inlägg 13 år sedan

du kan lära dig göra överslag först,

du hopppar och gör rygg med ihoppdragna ben, och sen tar du och slår över med benen bakåt, du får du in rotationen iallafall.

sen är det igentligen bara att våga. alla grundtrick som bf, ff, sf och liknanade är bara 30 % teknik och 70 % mod. när man klarar dom kan man öva på tekniken och börja med tex. ff360 och liknanade,

lycka till smile

www.croysvideoblog.com Citera
Jib_Jeppe
17 inlägg
Jib_Jeppe 17 inlägg 13 år sedan

Kan hända att du redan satt b-flipen nu men jag delar ändå med mig av min visdom.
En kompis satte den före mig och jag var ju tvungen att klara det då.
Se till att du är uppe i luften innan du börjar på flipen. Du kommer hinna bara du tar lite höjd.
För mig finns det två olika sätt att göra den, dels kan man krypa ihop helt för att få en snabbare spin och riskera landning på huvudet, kan vara lättast i början. Själv kör jag på ostbåge-style och kryper inte ihop nåt men det kan vara läskigare i början. Du får en segare flip och har mer koll på vart du är i luften då men måste ha mycket mod och diciplin i luften för att inte banga mitt i.

Lycka till alla ni som inte satt flipen än!
Kan även tillägga att om man väl fått till någorlunda clean backflip är det mycket lättare att landa den än frontflip.

*Ingen kommer ihåg en fegis* Citera
Litsesio
191 inlägg
Litsesio 191 inlägg 13 år sedan

Jag slänger bara allt vad jag kan bakåt och fokuserar på landningen.

Its Aint Over Til Its Over Citera
JippiiKay
217 inlägg
JippiiKay 217 inlägg 13 år sedan

Det är bara frågan om att våga. släng dig bara bakåt så löser allt sig det gjorde det för mig..

Bjorsberg
479 inlägg
Bjorsberg 479 inlägg 13 år sedan

Asså jag typ började med att ståstilla utan studs. sen tränade jag mkt och landade typ alltid på magen och sen testade jag med lite fart (typ 2 hopp), och då klaraade jag det till knäna och sen typ hoppade jag med mer och mer fart nu kan jag till och med göra det stilla stående till fötter men jag ska typ lära mig på marken men har inte så träning förens på onsdag.

P.S. jag vågade ibörjan utan fart för att jag visste att skulle jag landa fel skulle det inte göra så mkt. ett sista tips: om du kör stilla stående så ha lite gung så blir det lite lättare och farmför allt som säkert alla har skagt VÅGA GÖRA DET!!!!!

LeoWL
43 inlägg
LeoWL 43 inlägg 13 år sedan

jag måste säga att du har fått vääldigt många bra tips så nu borde du bara ut och pröva!!
men jag kan iaf tillägga ett tips vilket är att först studsa på ryggen sedan göra en liten kullerbytta fast bakåt, alltså en liten bakåtvolt. när det sitter och du landar på fötterna så är det bara att pröva, du kmr känna att det fungerar

detta var sätter som jag lärde mig på smile fungerar utmärkt, i promise wink

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook