b-flip handlar mest om att våga, tyvärr. men för att våga så finns det massor av saker du kan göra. Att allmmänt bli säkrare på att hoppa är bra. i övrigt är det bra om du lär dig hur det funkar att snurra bakåt.
Börja med att hoppa och landa; sittande, på rygg, på axlar. Efter det kommer du veta hur mycket 'sving' det krävs för att rotera. Viktigt är också att du landar på samma ställe som du hoppade upp på. Många har ju annars problem med att de landar för långt bakåt, lika bra att göra rätt från början!
Det är mycket mer skrämmande att göra b-flip när du är högt över mattan. Men det är också svårare att klara hela rotationen. En bra idé kan vara att göra b-flippen som en 'flickis' (backåthandvolt) och ta i händerna i mattan.
I övrigt har det ju kommit vannsinnigt många bra svar. Repen i trädet låter riktgt bra, hade testat det om jag varit dig.
Angående att landa för långt fram/bak
När jag gjorde min första gick jag i 6:an och minns inte så mycket men det var ju lättare då för man fattade inte vad som var farligt med det... på senare år har jag försökt igen och det har funkat fint. förra året blev dom bara högre och högre, men en gång landade jag för långt fram så jag var nära att trilla ut. Det fick mig att hela tiden göra b-flip så jag landade bakom platsen där jag hoppade upp. Det slog helt slint i huvet och det gick inte längre = (.
Nu har jag precis börjat hoppa igen och det har gått tillbaka till det normala. Det som jag tror hjälpte bäst var att hoppa i mitten av mattan och inte vid ena kanten. Det gjorde det nästan omöjligt att hoppa bakåt och då blev det rätt ingen.