Åkteknik skillnad offpist/pist åking?

kfba

Ny medlem
Hej!

Vad är de största skillnaderna i åkteknik när det gäller offpist åkning i förhållnade till pist åkning?

När det gäller pist åking så har man ju tryck på pjäxans framkant under "svängen"
Har man inte det vid offpist åking? (dvs man har lite framåtvikt även vid offpist som när man åker i pist)

Är det bara positionen som skilljer?
Och går det att carva offpist?

Är bara lite nyfiken på skillnader i åkteknik :)

Senast ändrad:
Hej!

Sant är att man alltid ska försöka ha kontakt med plösen men däremot vill du inte ha ett ständigt tryck framåt. Trycket skall helst gå rakt ner till mitten av foten. Både i pist och utanför. I en funktionell sväng, ovasett terräng, rör man sig oftast från främre delen av foten till den bakre genom hela svängen. Överkroppen genar in i nästa sväng och så börjar man om.

Den största skillnaden i teknik är att du i offpisten vill ha lite tätare mellan fötterna och att viktfördelningen mellan dem är jämnare istället för att, som i pisten, ha större delen av vikten fördelad på ytterbenet.

Runda av svängarna mindre än du gör i pisten då offpiståkning har mycket större friktion.

I djupsnö är det lättare att svänga genom att kanta än att vrida. Man utnyttjar alltså skidans form för att skapa en sväng. Alltså skulle jag nog säga att; ja, man carvar i offpist.

håller emångt o mycke med föregående talare, ett knep i lössnö är att vara störe i rörelser tex med stavisätning, i pist används denna teknik främst vid kortsväng, för er som åker sådant, i mjuksnö hjälper det åker att komma runt utan att behöva luta sig bak, bakvikt är som sagt aldrig bra, man ska åka på inte med skidorna.

Tackar för sånna bra svar :)

1
Man ska väll oavsett pist eller offpist ha lite frammåt vikt?

DVS man lutar kroppen något frammåt?

2
Framåt eller bakåt vikt är det kroppens "placering" det handlar om? för man kan väll åka med bakåtvikt och ändå ha tryck på pjäxans framkant?

Kfba: blanda inte begreppen så mycket. Gör det enkelt och lyssna på yonas. Man strävar aldrig efter framvikt i skidåkning ... även om en duktig skidåkare kan uppleva att de är framåt ... men tyvärr, inte ens Anja eller någon annan har framvikt. Däremot är de "framåt" i förhållande till att vara i bakvikt. Alla pratar om "att komma fram" och det är ett bara en psykologisk känslofaktor som tränare, skidlärare använder för att få skidåkaren att faktiskt hamna mitt på skidan, precis som yonas är inne på.

Jag har metoder i backen där skidåkare får lov att stå stilla och känna hur det känns att vara mitt på skidan. När de står mitt på grejerna upplever de att de har framvikt, men faktum kvarstår, de är faktiskt mitt på skidan.

Offpist är inget hokuspokus. Reine Barkered, Henrik Winstedt mfl plockar sin skidteknik från den vanliga skidbacken till offpisten ... med kanske vissa små justeringar. Detta är grundläget, sedan finns det alltid undantag, där snökonsistensen kräver specialåtgärder men skidåkningen utgår ändå alltid från den "vanliga" skidåkningen.

Det går alltså alldeles utmärkt att träna och förbereda sig för offpist i den vanliga backen.

Alla duktiga "vanliga" skidåkare har oerhört när aatt bli bra i offpist på diverse underlag.

Kul tråd och många bra tankar som även jag numera håller med om. Jag har blivit "upplyst", he he senaste veckorna. Gick en kurs/träningsläger för riktigt duktiga åkare i dec som egentligen mest tog upp carving och positionen, där vi även hade timvis med analyser av oss själva och olika wc åkare samt Henke, Sverre osv. ang offpist åkning. Innan dess trodde jag (som alla mina kompisar) att det var en helt egen teknik och så bygger den på en bra och ren grundteknik, med en centrerad position. Intressant! Här har man lyssnat på polarna om hur de gör, nu är ett så mycket lättare. Köpte en bok och dvd om skidteknik på kursen (rekommenderar den av hela mitt hjärta, över 100 sidor full med bilder och tekniktips, www.youturn.eu ) Tre saker som boken förklarade som fick min åkning i lössnön ett funka perfekt.

Underlaget; att vara försiktig och mjuk med underlaget, genom att inte göra hastiga rörelser utan svänga lite större, lugnare och mer i fallinjen blir åkningen mer följsam, Jag slipper liksom det där ojämna trycket från förr. Eftersom man sjunker ned i underlaget så tar det lite längre tid att skapa kraft i skidan, så nu mera är jag lite försiktigare i inledningen av svängen och håller i krafterna mer efterfallinjen, (lite tvärt emot carving).

Hålla emot inte trycka; En skillnad som jag fick lära mig som funkar är kanske ordbajseri men gav mig en otrolig kick både i pisten men framförallt i lössnön. Jag håller emot kraften och styr skidorna istället för att trycka så mycket på skidorna, ger en mycket lugnare sväng. Detta tycker jag är en stor skillnad mellan pist och lössnö, i pisten trycker man emot underlaget för att böja skidorna, i lössnön är jag mycket mer soft och vinklar och styr skidorna, egentligen lite samma som ovan…

Att våga öka farten och släppa ut skidorna lite mer åt sidorna (mer än förr) då kom min sväng automatiskt, det är samma sak som att låta tyngdpunkten falla in mot svängens centrum. När jag gör detta slipper jag tänka på viktfördelningen eftersom den sker naturligt, ju snävare sväng desto mer kraft på yttersidan. Det ända son är viktig då är att jag jobbar med skidorna som två tvillingar där den ena är starkare och håller emot mer kraft. Förr när jag stod mer lika på skidorna kände jag mig stel och att skidorna var mer rakt under kroppen (statisk balans) och svängarna kom ofta inte av sig själva jag fick jobba ganska mycket upp och ned och vrida kroppen när det var svårare, nu sker detta mer naturligt och jag kan stå mer centrerat på foten genom svängarna.
Det finns massor av mera tips för lössnö, puckel och pisten i boken jag köpte, finns en del tips på deras hemsida också. Hoppas något gav dig en större klarhet.

1Så man står "centrerat" men man har ändå framåtvikt om man jämför med bakåtvikt ? :P
2
Stämmer det också att man strävar efter att ha tryck på pjäxans framkant under svängen bara?

3 Kan man åka med bakåtvikt men ändå ha tryck på pjäxans framkant? en liten fundering bara :P

tack för sånna bra svar :)

Ola_Rockberg sa:
Kfba: blanda inte begreppen så mycket. Gör det enkelt och lyssna på yonas. Man strävar aldrig efter framvikt i skidåkning ... även om en duktig skidåkare kan uppleva att de är framåt ... men tyvärr, inte ens Anja eller någon annan har framvikt. Däremot är de "framåt" i förhållande till att vara i bakvikt. Alla pratar om "att komma fram" och det är ett bara en psykologisk känslofaktor som tränare, skidlärare använder för att få skidåkaren att faktiskt hamna mitt på skidan, precis som yonas är inne på.

Jag har metoder i backen där skidåkare får lov att stå stilla och känna hur det känns att vara mitt på skidan. När de står mitt på grejerna upplever de att de har framvikt, men faktum kvarstår, de är faktiskt mitt på skidan.

Offpist är inget hokuspokus. Reine Barkered, Henrik Winstedt mfl plockar sin skidteknik från den vanliga skidbacken till offpisten ... med kanske vissa små justeringar. Detta är grundläget, sedan finns det alltid undantag, där snökonsistensen kräver specialåtgärder men skidåkningen utgår ändå alltid från den "vanliga" skidåkningen.

Det går alltså alldeles utmärkt att träna och förbereda sig för offpist i den vanliga backen.

Alla duktiga "vanliga" skidåkare har oerhört när aatt bli bra i offpist på diverse underlag.

Senast ändrad:
Testa själv! Och viktigast av allt: knäpp pjäxorna. Tycker du att du har knäppt hårt? Knäpp då hårdare. Och spänn upp i liften för att inte få ont. Pjäxorna ska sitta åt så mycket att skidan känns som en del av foten. Den ska vara en del av dej själv. Då kan du själv känna om du är för mycket fram/bak. Som tidigare författare skriver ska man stå mitt på skidan. Det betyder i att man i alla lägen ska känna framplösen.

Åk i en flack pist och sätt dej lite bak och försök göra ett rent skär med tryck. Omöjligt.

Åk puder och häng bak och försök göra en sväng. Den blir längre än du tänkt dej och du är helt slut.

Det viktigaste är att testa själv, man kan inte läsa sig till en bra teknik. Man kan läsa sig till ungefär hur man ska göra ute i backen men tekniken är inte ens nära fulländad av läsningen.

Är det inte skidvänligt ute kan du alltid plocka fram nån skidfilm (kanske här på fr) och se hur de gör i pudret. Inget bakhäng direkt.

Håller med GOS. Testa!

Stå på platten med grejorna på. Luta dig fram tills du känner att hälen vill lyfta. Luta dig bak tills du känner att tårna strävar uppåt. Om du får någon av dessa känslor när du åker så har du hamnat för långt fram/bak.

Hitta en punkt där hela foten har kontakt med skidan. Knäna är över tårna, axlarna är över knäna. Det är den punkten du vill sträva mot!

Det är lättare att hitta en känsla än att tänka en tanke när du åker.

Lycka till!

Jag skrev en hel sida med ingående svar på dina frågor, men det bara försvann så här får du kortsvar, tänk på att mycket beror på vilen utrustning du har på fötterna och snöns konsistens
1 Ja, tänk framåt hela tiden

2 nej, sträva mot att känna mer eller mindre tuch, inte för mycket tryck mot plösen. Du kommer att känna trycket framåt mer i början och genom svängfasen. Yttre krafter kommer att trycka dig bak på skidorna. (där av ska du sträva framåt hela tiden)Det handlar mer om att skapa en kantvinkel på skidan än att trycka framåt. Att trycka hårt framåt är en oldskoltanke och används av åkare som åker med skidorna för tätt och rakt under sig.

3 Ja, det har egentligen inget med varandra att göra, bakvikt är när din tyngdpunkt ligger bakom skidans mittpunkt. (vilket rent teoretiskt då etyder at du är mer fram i inledningen av svängen och lite bak i utgången, där du sedan strävar tillbaks till en centrerad position i svängväxlingen, där du egentligen svävar, bara detta kan sätta griller i huvudet på de flesta eftersom det är just i svängväxlingen som alla vill att du ska ha grundpositionen, alltså sittande om du är avancerad åkare) Om du gör som skidlärare och tränare i Sverige ofta säger fram med armarna så får du framvikt? Då tycker jag man är ute och cyklar, visst kan det fungera, men som de flesta av oss upplevt så när vi försöker komma längre fram tar faktiskt pjäxorna emot, när vi har kontakt med skenbent mot pjäxan kan vi inte komma längre fram där. Om vi då skjuter fram armarna böjer vi i höftleden och rumpan åker bak. Alltså vår tyngdpunkt åker bakåt= bakvikt.,… Så ju mer vi då strävar framåt desto längre bak kommer vi. Så svaret är att du kan jobba framåt med knäna som ett djur men ändå vara i bakvikt. Så hur löser vi detta, enkelt om vi vågar flytta tyngdpunkten åt sidan, alltså ha skidorna ganska långt utanför bredvid kroppen, då sker något magiskt, pjäxan är aldrig i vägen hur långt fram du än lutar dig. Det är så tävlingsåkarna åker. Om du tittar på en wc åkare kan det se ut som om de står i en fällknivs liknande position, detta är en synvilla, i det läget har de absolut inget tryck på sina skidor, (svängväxling) det kan stå på händer där om de vill, Bara de har en centrerad position när de börjar belasta skidorna. Detta gäller även i lössnö om du vill bli duktig, sträva mot att släppa ut skidorna eller låta tp, höften falla lite in mot centrum av svängen.
En liten skillnad på vart du trycker på foten mellan lössnö och pist finns, i lössnö anser jag att man inte trycker på lika mycket framåt. Och har en något djupare position mer vinkel i fotled, knäled och höftled för att vara mer samlad och kraftfull.

Nej nej nej, du svänger inte genom att luta in överkroppen! Visst, överkroppen lutas in för att hitta balansen. Ett resultat av att du vinklar kanterna. Men inleder du svängen med att luta in överkroppen eller om du börjar luta in axlarna så hamnar du ur balans.

Keep it simple! Stå på skidorna och kanta. Skapas större krafter så brukar kroppen söka sig innåt av sig själv.

Armarna skall vara framför dig! Släpper du ner armarna är det lätt att hamna i bakvikt. Håller du dem framåt (du behöver inte överdriva. Lite mellanrum mellan armbåge och bröstkorg duger) så får du, framför allt, fram axlarna över knäna och tårna.

Skidteknik i off pist kontra pist.

Hm. Det beror ju lite på vad off pisten bjuder för före....rätt stor skillnad på att carva nypistad röd backe och att köra branta topptursåk med bristande skare under fötterna.

Men i de flesta fall är det samma teknik i både off pist och pist.Ett bra knep för att få trycket rätt på skidan när man åker utanför pisten är att se till att hela tiden ha händerna där man kan se dom. Alltså framför kroppens tyngdpunkt. Då kommer man automatiskt rätt på skidan. Detta gäller ju förstås även i pisten.

En annan sak är förstås överkroppens position. Axlarna ska vara paralella med backen. Detta gäller både på och utanför pisten.

Skillnader finns, anser jag, i linjeval. Utanför pisten kan du använda fallinjen mycket mer för att hålla uppe ditt momentum. Det är ju det som är hela vitsen med puder. Du kan åka aggressivt i fallinjen och pow pow snön sväljer din fart.

Skillnader finns också i fråga om vertikal arbete. I djupt puder pumpar jag mer. Men jag åker ju å andra sidan på lätta topptursskidor.

Tack för sånna bra svar ;)

Men man skall inte ha framåtvikt heller? utan man skall vara centrerad? Men man säger att man skall åka med "framåtvikt" för alla åker med nästan lite bakåtvikt?

Man skall alltså åka centrerat :P ?

Tack!

Ja man ska åka centrerat!

Att vara centrerad i skidåkning är att vara 90 grader mot underlaget. Ju brantare det är desto mer "famåt" måste man vara för att hålla sig 90 grader mot underlaget. Alltså centrerad. Därför hör man ofta att man ska luta sig framåt men målet är ju att vara centrerad.

Jo jag tänker nog mer centrerat. Men tänk nu noga.

1. Du står på plan backe. Du behöver inte ändra din tyngdpunkt för att denna ska stå \"centrerat\".

2. Backen lutar lite nedåt. Hur måste du nu stå för att tyngdpunkten för att den ska bli centrerad? Framåt eller bakåt?

3. Backen lutar mer. Vad ska du göra då? Luta mer framåt eller mindre framåt för att få tyngdpunkten centrerad?

Det blir alltså så att ju brantare du åker desto mer framåtlutad måste du stå för att centrera tyngdpunkten runt svängen.

Inte för att jag är någon pro rider. Men bild 1 visar på bra vikt mitt på skidorna. Bild 2 illusterar vikten av ovanstående resonemang. Jag ligger på men fegar i viss mån ur och skidorna glider lite gran under mig och åkningen blir hasig. Kanske skulle positionen vart rätt med 50 cm puder. Men å andra sidan. Vad är fel i 50 cm puder :D

Om det hade vart hårdare så skulle jag behövt ligga på mer i branten på bild 2. Annars skulle det blivit så att skidorna skulle halkat ut under mig. Notera att händerna i båda fallen är framför kroppen.

Nej nej nej, du svänger inte genom att luta in överkroppen! Visst, överkroppen lutas in för att hitta balansen. Ett resultat av att du vinklar kanterna. Men inleder du svängen med att luta in överkroppen eller om du börjar luta in axlarna så hamnar du ur balans.

Det låter som du säger nej, men säger änndå att man lutar in kroppen. menar du att man inte kan starta en sväng genom att luta in kroppen mot svängens centrum?
Hur kantar man då? och vad är det som gör att vi kan kanta skidorna i lössnön i så fall?

coola bilder, var är de tagna;
Inte för att jag har några sanningar men på bild två ser det ut som om åkaren har lite för liten fotledsvinkeln och kanske kroppen/tyngdpunkten skulle komma lite mer ut mot fallinjen. Positionen ser schysst ut, men om man ska vara petig ser det ut som om tp/höften ligger en aning för långt bak, vilket tillsammans med att åkaren lutar sig lite för lång in mot berget kan vara orsaken till att vikten på ytterskidan är lite långt bak och inte avslutar svängen tillräckligt, vilket gör att han står lite väl mycket på innerskidan.

Kan det vara så att åkaren på bild 1 även han har rumpan lite långt bak,egentligen är det nog mer att han åker med skidorna lite för tätt och hamnar där, med skidorna lite för långt fram, vilket gör att han antagligen vrider runt skidorna i stället för att svänga genom att flytta tp och åka med skidorna genom svängen, centrerat. Inte vet jag men här är en bild på en åkare som står avslapnat och natuligt i lössnön

Turisten sa:
coola bilder, var är de tagna;
Inte för att jag har några sanningar men på bild två ser det ut som om åkaren har lite för liten fotledsvinkeln och kanske kroppen/tyngdpunkten skulle komma lite mer ut mot fallinjen. Positionen ser schysst ut, men om man ska vara petig ser det ut som om tp/höften ligger en aning för långt bak, vilket tillsammans med att åkaren lutar sig lite för lång in mot berget kan vara orsaken till att vikten på ytterskidan är lite långt bak och inte avslutar svängen tillräckligt, vilket gör att han står lite väl mycket på innerskidan.

Kan det vara så att åkaren på bild 1 även han har rumpan lite långt bak,egentligen är det nog mer att han åker med skidorna lite för tätt och hamnar där, med skidorna lite för långt fram, vilket gör att han antagligen vrider runt skidorna i stället för att svänga genom att flytta tp och åka med skidorna genom svängen, centrerat. Inte vet jag men här är en bild på en åkare som står avslapnat och natuligt i lössnön

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/9408968b84091f6457fe16b2142c202b.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/d5fef12e99a7057b25a52e44cea8204b.jpg[/url]
Sant. På bild två fegar jag ur och lutar mig in mot berget. Det där med fotledsvinkeln var nått nytt. Jag undrar lite över hur du ser på den. Vad är den och vad kan man göra med den?

Bild 1. Hm. Ja. Det är väl olika skolor där. Cross over eller cross under turns? Jag tänker ganska mkt på brädteknik när jag åker. Alltså cross under turns. Då är ju tp mer i fallinjen hela tiden och bräda / skidor åker in och ut runt tp. På så sätt får man mer kraft i svängarna. Sägs det. Bild 1. Dubbel stavföring. Ganska illa =D I övrigt tror jag du har rätt ang kropps position. Lite bakåtvikt. Men åkningen är på ett par Dynastar 4800 och det blir lätt lite bakåtvikt på dessa små skidor. Vilket väl uppvägs av kantgrepp och hanterbarhet i branta passager. Men allt är som bekant en kompromiss. Nästa gång köper jag nog några fetingar ur K2:s nya adventure line.

Bild 1: Spannstind. Narvik.
Bild 2: Korridor i Chamonix. Inte så jätte brant. Men hemskt före.

Senast ändrad:
Turisten sa:

Det låter som du säger nej, men säger änndå att man lutar in kroppen. menar du att man inte kan starta en sväng genom att luta in kroppen mot svängens centrum?
Hur kantar man då? och vad är det som gör att vi kan kanta skidorna i lössnön i så fall?
Rent praktiskt kan man (om man har tillräckligt hög fart) börja en sväng genom att luta sig in men det blir en väldigt odynamisk sväng som fungerar dåligt om underlaget är kuperat. Dessutom är det ett långsamt sätt att gå från sväng till sväng. Inte så bra om man åker i skog t.ex...

Vi tar en sväng i långsam fart så vi ser vad som händer.

Startar du en svängen att luta in överkroppen så faller tp (tyngdpunkten för de som undrat) bort ifrån balansytan (by). Vi faller.

Istället börjar vi svängen med att vinkla in knäna (vissa pratar t.om om fotleden först). Vi står alltså fortfarande med tp över by och nu är skidorna kantade. En inåtriktad kraft uppstår (centrepetalkraft) = Vi börjar svänga.

Genom svängen ökar kraften (för att hastigheten och kantvinkeln ökar). Den här kraften måste vi hålla emot för annars släpper skidorna ut i sidled (hasar) eller så slungas överkroppen ut över skidorna.

För att hålla oss i balans genom rörelsen så kan vi vinkla in höften vilket gör att knäna kan vara rakare = vi är starkare.
Vi kan även luta in hela kroppen för att bli ännu starkare!

Vi rör oss alltså inåt i svängen pga att vi svänger. Inte tvärt om...

ps. När vi avslutar svängen utför vi samma rörelse baklänges. Kantvinkeln minskar, kraften minskar, vniklarna minskar. ds.

Hur är det kraft fördelingen på skidorna när det gäller offpist då?
Har läst att man skall ha 50/50? men man måste väll trycka "till " mer på dalskidan för att carva?

Tack för sånna bra svar :)

I den gamla hederliga Österrikiska skidskolan san man: Vorlage, hände vorverts und schwunge fertig machen. Lätt som en plätt och det gäller än idag.

kfba sa:
Har läst att man skall ha 50/50? men man måste väll trycka "till " mer på dalskidan för att carva?

Absolut INTE 50/50, det är en old-school myt. Precis som i pisten ska mesta trycket vara på yttern.

Angående balanses å skidorna anser jag inte att det är lika i offpist och pist. I pist kan man börja svängen med ett våldsamt plöstryck och sedan driva skidorna genom svängen och få balansen mer bakåt i slutet av svängen. I offpist bör man ha trycket längre bak, med fortfarande plöskontakt för att kunna styra skidorna. Det är för att skidorna inte ska dyka. Hur mycket man behöver flytta tillbaks vikten beror på underlaget, men man ska aldrig ha vikten bakom hälen. Beror naturligtvis mycet på skidorna också, med ett par feta rockers är det inte större risk att skidorna dyker.

Hej 4800
Förstå mig rätt, jag menade inte att klanka på din teknik, om jag uppfattades så. Jag tycker du står bra på grejorna och din position är mer än ok.... Min tanke var att ge dig en tankeställare om teknik för du har yttrat några mycket spännande tankar och funderingar, som jag svarade lite på tidigare. Så om det är du som åker på bilderna, chilla du är en avancerad skidåkare och se mina tankar som en språngbräda i din utveckling (om det jag tycker mig se är rätt förstås, he he). Angående de olika tankarna om hur man låter tp ligga still och pendlar med benen fram och tillbaka. I min värld ser alla svängar ut så, skidorna kommer mer eller mindre ut åt sidan och tyngdpunkten ligger mer rakt ned i fallinjen, alltså genar lite i svängarna. Det som avgör hur mycket kraft du får ut i skidorna är egentligen endast hur fort du åker och hur mycket du kantar skidan (lutar in tp mot svängens centrum. Vilket är lika med att sänka höften/kroppen ned mot snön innåt.) Hur stark du är handlar mest om hur starka muskler du har och hur mycket helkropp du lutar in mot svängen. Ju mer du kantar/ lutar in dessto större mothållskraft måste du hålla emot. Ett annat faktum som jag tycker du ska fundera på i din lössnö sväng (kanske även mer i pisten) är att hur tidigt hittar du stödet i svängen? Ju tidigare desto mindre kraft kommer du att behöva bearbeta genom dina svängar.
Här har du min synpunkt på bild ett; Jag tror som sagt att du i denna sväng (troligt i din teknik) låter dina skidor köra lite ifrån dig genom svängen (där av de synliga tecknen, armar, vikt i höften, samt att du måste vrida emot med överkroppen , lite onaturligt.) så när du kommer ut ur svängen är skidorna framför kroppen och du hamnar i en lite missgynnande bakvikt. Där du har tappat fotledsvinkel, underbenet är ganska rakt upp från skidan istället för vinklat lite framåt (se bild på tävlingsåkaren).
Det är väldigt få som faktiskt pratar om fotledsvinkeln när det gäller teknik, ofta sätter man ihop den med utrustning, alltså pjäxans vinkel. Men som teknik vill jag påstå att det är här som man justerar fram eller bakvikten som skidåkare, inte genom att skjuta fram vare sig armar eller böja överkroppen framåt..... (visst i vissa fall men inte när det gäller avancerade åkare som dig). För att hitta rätt; Stå takt upp och ned, på golvet eller på laggen och flytta din din hela kropp med hjälp av fotleden tills du känner att du är centrerad och står upp. Då kommer du att upptäcka att höften är relativt rakt ovanför fötterna och ditt knä har en vinkel på ca 120 grader, där ska du vara mitt i svängen, fast med skidorna utanför dig. I svängväxlingen ska du sedan böja knäna så att du liknar tävlingsåkaren eller resa dig upp till puderåkaren, men forledsvinkel måste vara densamma även om du böjer i alla andra leder.
Att komma ur en sväng med tryck bakom bindningen är inte fel i sig, bara du håller in skidorna lite mer under kroppen så att du inte fuskar och lutar lite bak med hela kroppen. Sträva mot centrerade skidor i längsled och justera trycket fram bak med hjälp av fotlederna, samt använd böj och sträck rörelserna i knäleden men ytterst lite i höftleden (överkroppen fram och bak).
Fotledsvinkeln kan du leka med genom att spänna foten inuti pjäxan, dra hälarna bakåt lite upp mot rumpan i svängväxling, till och med när du lyfter på tårna i pjäxan så känner du att du kan skapa både mer vinkel, bättre kraft i din skidåkning. Hoppas du förstår uhr jag menar, det handlar egentligen bara att försöka känna kontakten mot plösen genom hela svängen samt att stå neutralt med höften hyffsat ovanför fötterna. Jätteförenklat.... Stå upp genom svängen och spänn musklerna i fotleden så är du påväg. Känn och åk svängen, följ kraften lite. (Kolla in tjejen på bilden i förra inlägget, se hur naturligt och avslapnat hon står)

Yonas skrev
Startar du en svängen att luta in överkroppen så faller tp (tyngdpunkten för de som undrat) bort ifrån balansytan (by). Vi faller.
Istället börjar vi svängen med att vinkla in knäna (vissa pratar t.om om fotleden först). Vi står alltså fortfarande med tp över by och nu är skidorna kantade. En inåtriktad kraft uppstår (centrepetalkraft) = Vi börjar svänga.
Genom svängen ökar kraften (för att hastigheten och kantvinkeln ökar). Den här kraften måste vi hålla emot för annars släpper skidorna ut i sidled (hasar) eller så slungas överkroppen ut över skidorna.
För att hålla oss i balans genom rörelsen så kan vi vinkla in höften vilket gör att knäna kan vara rakare = vi är starkare.
Vi kan även luta in hela kroppen för att bli ännu starkare!
Vi rör oss alltså inåt i svängen pga att vi svänger. Inte tvärt om...
ps. När vi avslutar svängen utför vi samma rörelse baklänges. Kantvinkeln minskar, kraften minskar, vniklarna minskar.

Turisten undrar;
Ditt resonemang verkar logiskt och vem kan då säga att du är inte har rätt..... Inte jag i alla fall... men Pratar vi hönan eller ägget? Jag tror du skulle få medhåll av många skidlärare som gått kursen och då framförallt i Frankrike. När de lär ut carving, alltså att svänga, så kör dom med just detta att det sitter i knäna. Jag har hitintills aldrig sett en fransk eller svensk skidlärare som lyckas visa detta i en shyst sväng, och då menar jag att de gör som de säger samtidigt som de faktiskt driver igenom skidan i svängen. Utan det har mest handlat om en massa knärörelser som inte får någon egentlig effek på skidan, sammtidigt som allt både ser och upplevs konstlat och obekvämt... Frågan blir då, om det rent praktiskt inte funkar varför och vad är det som saknas!!!!

1 När startar svängen? Är det när vi tänker att vi ska svänga, när vi vrider skidorna i luften eller när skidan gör en riktningsförändring? Logiskt borde, att svänga, vara när det skapas en riktningsförändring. (annars skulle en dubbel twister var två svängar)
Jag ser fortfarande ett dilemma här, talar vi om svängväxlingen eller inledningsfasen av svängen?

2 Vad är en långsam sväng? Skylle de fysiologiska lagarna förändras med hastigheten, eller är det så att mer fart ger större/tydligare resultat? Låt oss antar att kortsväng och slalom är långsamt och storslalom super G är snabbt. För jag antar att vi inte pratar om en plogsväng/parallellsväng med högavlastning i en barnbacke, eller? Vi talar väll om en shysst bra sväng för medel till avancerade skidåkare.

Jona säger Startar du en svängen att luta in överkroppen så faller tp (tyngdpunkten för de som undrat) bort ifrån balansytan (by). Vi faller.

Turisten Låter självklar, men handlar det inte i så fall att man lutar för mycket? Här vet jag inte om du menar att att skidorna är balansytan? Menar du att tp faller bort från skidorna ? vad menas med (by) Det låter som om du menar bort från dalen? Menar du så eller?

Jona skriver Istället börjar vi svängen med att vinkla in knäna (vissa pratar t.om om fotleden först). Vi står alltså fortfarande med tp över by och nu är skidorna kantade. En inåtriktad kraft uppstår (centrepetalkraft) = Vi börjar svänga.

Turisten Jag har även hört att vissa säger att man ska köra allt på en gång men jag känner att om jag endast viker in knäna skulle min tyngdpunkt faktist sträva ut, bort från svängenscentrum. Jag skulle i så fall mena att allt sker i princip samtidigt.
Yonas skriver När vi avslutar svängen utför vi samma rörelse baklänges. Kantvinkeln minskar, kraften minskar, vniklarna minskar.

turisten Låter logiskt och rätt, men vart ska tungdpunkten nu ta vägen? för visst är det just detta vi diskuterar? När skidorna pekar höger, tp är mitt emellan skidorna som är relativt plana, blicken är vänd nedåt........ Vad ska nu sker för att starta den nya svängen? Förenklat vad ska överkroppen och tp göra nu? Vad ska underkroppen göra nu? Och vilken del ska börja?

Jag har hört utryck som att alla svängar startas med en sträckning av blivande ytterben.
När jag läser om svängväxligen i en bok står det följande;" Överkroppen rör sig framåt/inåt mot den nya svängen för att hamna på tidig kant"
Jag har även hört att tävlingsåkare till och med försöker komma över med vikten på gamla innerskidan (ytterkant)i slutfasen av svängen. Detta borde rent logiskt betyda att de först flyttar tp ned alltså även innanför skidorna, innan de rullar över på nya ytterskidan, eller?

Jag skickar med lite bilder på olika åkare, bilderna är alla tagna är precis när eller just innan åkaren belastar skidorna. Jag tycker mig se att kroppen faktist ligger innanför skidorna, och knäna ser ut att peka rakt fram. Visseligen kan de ha vikt knäna innan belastningen, med kroppen har ju kommit mycket långt innaför skidorna på alla bilder, eller ser jag fel?

Så frågan kvarstår. Har jag fel eller är det hönan/ägget eller något annat?

ps Jag håller med lämt69, 50 50 är en myt

Personligen anser jag att bankning (tippa inåt med hela kroppen) och angulering (vika höften inåt) båda har sitt syfte i olika sammanhang. I en skidskolesväng i grön backe måste man angulera mycket eftersom farten inte räcker till för särskilt mycket bankning. I en skärande störtloppssväng i 140 är det nästan bara bankning, eftersom angulering skulle ge upphov till krafter man inte kan klara av.

Det som saknas i denna bild är dynamiken. Följande två exempel är ganska typiskt vad man kan se ute i backarna tycker jag. Det första är ett dåligt exempel och det andra ett bra

Åkaren börjar svängen genom att kanta ganska lite, antagligen med lite angulering genom höft så att det är ca 50% vikt på båda skidorna. Skidorna börjar svänga men ganska lite eftersom både trycket och kantningen är relativt begränsade. Åkaren står statiskt kvar i samma position och skidorna börjar gradvis svänga mer eftersom det blir mer tryck ju senare i faserna man kommer pga av lutningen. Åkaren lutar sig inte nämvärt mycket mer inåt i svängen och därför ökar trycket på ytterskidan pga av centripetalkraften. I slutet av svängen blir då trycket procentuellt och absolut stort, och svängen är som djupast. Eftersom åkaren kantar ganska lite är risken stor att skidorna då börjar sladda, särskilt om en del av vikten är kvar på innerskidan. Alternativt avlastar åkaren skidorna för att undvika sladd, och då blir svängen ännu grundare. Vid friåkning i brant terräng leder detta ofta till okontrollerat hög hastighet och grunda svängar. Med portar leder det till sladd i slutet av svängen. Detta blir helt fel eftersom man ska sträva att ha all sladd ovanför fallinjen, om sladd behövs, dvs.

Men det är också en god cirkel för dom som bemästrar en dynamisk sväng.
Om man tidigt får böj på skidan så kan man luta sig mer inåt i svängen pga av den snävare svängradien, och det i sin tur leder till att skidan böjs ytterligare, och så vidare i en positiv återkoppling.
För att tidigt få böj på skidan ska man alltså ha så mycket tryck som möjligt på ytterbenet, med bra plöstryck. dvs man ska i svängväxlingen ha böjda ben och sedan räta på benen när man går in i fas 1, framför allt ytterbenet. Ju mer man trycker med ytterbenet desto mer böjs skidan och desto mer kan man luta sig inåt i svängen.
Extra tryck i fas 1 ökar också farten. Jämför tex ett skate-skär. Detta kan vara bra i flack terräng.

Hm, det kanske blev lite off topic men det mesta har liknelser i offpist också.

ps, jag läste Uturn boken för ett tag sedan, och det är bland dom bättre jag läst.

1. Vinkeln på pjäxan borde den inte vara avgörande på hur \\\\\\\"centrerat\\\\\\\" man kan åka, dvs om det är för lite lutning på pjäxan kan man man ju inte luta sig mer framåt när det blir brantare?

2.så \\\\\\\"50/50\\\\\\\" fördelning på skidorna stämmer inte? det är i princip samma som vid pist åkning?

3.
Avståndet mellan skidorna på dessa åkare är litet, och ytter benet är knappt utsträkt dvs ingen \\\"vinkel\\\"

n13733276401715678717.jpg

avståndet mellan skidorna på dessa åkare är större dvs ytterbenet är mer utsträckt dvs mer vinkel (mer aggressiv åkning)

Denna \\\"räser\\\"åkare har stort avstånd mellan skidorna dvs ytterbenet mycket utsträckt stor vinkel med andra ord?

Vad är rätt och vad är fel när det gäller avståndet mellan skidorna? och vad lämpar sig bäst för pist/offpist?

Det blir ju nästan automatiskt att man får mer vinkel då man lutar sig mer när det börjar gå fortrare och man åker mer aggressivt? Ser kanske löjligt ut att åka tätt med skidorna (dvs ingen vinkel nästan, ytterbenet knappt utsträckt) och åka snabbt?

Tack på förhand!:D

Senast ändrad:
Nu när vinter säsongen närmar sig igen, kan någon hjälpa mig med mina teorier ovan:);)

ytterliggare två frågor har kommit i huvet :P

Man åker med skidorna tätare vid offpist åkning?

och som skrivits innan så stämmer det inte som man sägger att man ska stå 50/50 på skidorna, för att kunna sväng så måste man ha olika belasting på skidorna, eller är det mer balansen man paratar om när man säger 50/50 att man strävar efter det när man "inte svänger"

Tack på förhand :)

Om du är en jibber som åker med alldeles för stora byxor och stlyar i pisten ska du ha glest mellan skidorna. Själv när jag åker offpist brukar jag ha tätt mellan fötterna när jag åker fort oh inte tar ut svängarna så mycket, men när jag tar ut svängarna brukar jag ha bredare.

Jamt69 sa:
kfba sa:

Absolut INTE 50/50, det är en old-school myt. Precis som i pisten ska mesta trycket vara på yttern.

Angående balanses å skidorna anser jag inte att det är lika i offpist och pist. I pist kan man börja svängen med ett våldsamt plöstryck och sedan driva skidorna genom svängen och få balansen mer bakåt i slutet av svängen. I offpist bör man ha trycket längre bak, med fortfarande plöskontakt för att kunna styra skidorna. Det är för att skidorna inte ska dyka. Hur mycket man behöver flytta tillbaks vikten beror på underlaget, men man ska aldrig ha vikten bakom hälen. Beror naturligtvis mycet på skidorna också, med ett par feta rockers är det inte större risk att skidorna dyker.
Mina skidor som jag hade förra året var mjuka och dök lätt i offpisen, så jag brukade ha liiiite bakåtvikt ibland, så att de inte skulle dyka, jag rekomenderar dock inte det.

Ett kanontips för offpiståkning som jag inte ser i tråden - se till att synkronisera benrörelserna. Åker man i pistat är det lätt att gå in i svängen med den blivande dalskidan något snabbare än den andra skidan. Svårt att förklara men se till att synka rörelserna i lössnön annars fastnar man med ena skidan och faller.

Svårt att generalisera offpiståkning då det kan skilja så otroligt på underlaget och då även på tekniken. Men precis som MÅÅÅNGA har påpekat så är stansen och balansen otroligt viktig. Tycker att det är bra att se på puckelåkare kontra piståkare att se skillnader på arbete med kroppen men fortsatt samma strävan att ha balansen framåt.
Att ha vikten mitt på skidan gör skidan otroligt mkt enklare att hantera då du har chans att styra tipparna. Det är iaf så jag tänker (hehe...tänker iofs inte så mkt på hur jag åker men...om jag ska tänka lite "torrskidåkning" nu så...)

Så händerna framför dig hela tiden (för att lättare komma fram + balans), mjuk i knäna och smalare stans än om du skulle åkt pist är väl ett par snabba goda råd. Stavsättning och övrigt arbete är helt underlaget som styr IMHO.

För det första har jag noll koll på alla termer och så och har ingen skolning i skidteknik, så ni tänker på det när ni läser det här inlägget:

Om jag tänker på hur den person jag känner som har bäst teknik, ser ut när han kör skidor och vad som kännetäcknar hans åkning, är det position. Riktigt klassisk skidlärar-stance. Lagom böjda ben - varken köttbullestance eller flygande vråken. Ser ut ungefär som Aurelien Ducroz när han kör. Det ser korfattat ut som att han aldrig bråkar med skidorna. Armarna avslapnat lätt framåt, för det mesta i samma vinkel helt utan flax.

Med position menar jag att han oavsett före strävar (och lyckas nästan alltid) stå rakt på skidan. Man ser han inte försöker kränga runt skidorna, utan använder ett sunt vertikalarbete för att få av vikten från skidorna ändra riktning på skidorna, för att sen lägga på trycket i den nya svängen, och sen upprepa.

Med vertikalarbete menar jag att han med hjälp av en bra position mitt på skidan trycker till lagom hårt i en sväng och får därmed ett returkast. Returkastet används till att ändra riktning på skidorna och därefter lägger man på nytt tryck i den nya riktningen och så får man ett nytt returkast osv. Skidorna är ganska tätt ihop och detta gäller alltså offpistkörning i i princip allt före i "normala" farter.

I hög fart och stora svängar blir det lite annorlunda och åkningen blir mer lik att bränna på rejält i pisten typ. Skidorna i fallinjen och göra stora svängar med mjuka övergångar mellan svängarna. Detta är mycket svårare att göra kontrollerat, men moderna skidor som är breda och har lite rocker underlättar mycket. Det är det här du ser dom göra i film på mer öppna puderfält. När dom kör skog osv använder dom den traditionella tekniken jag beskrev ovan med vertikalarbete.

Aurelien åker naturligtvis på en annan nivå och pressar därmed gränserna för hans teknik och vad som är möjligt på skidor så han flaxar lite mer generellt, men kolla tex 4:17-4:29

Kolla också Arne Backstrom's fantastiska åkning (RIP). Den här videon var nog bättre än den förra ser jag nu.

Arne i stora snygga svängar i uppkörd offpist:

Senast ändrad:
tack för sånna bra svar! :)

1.
så det finns inget rätt eller fel, med att ha skidorna brett isär eller tätt? lika så den vinkeln som blir när man svänger (hur mycket yttrebenet utsräckt)

men att ha benen tätare vid offpist är att föredra?
Det blir väll nästan automatisk ju fortare man åker att det blir som räser-åkaren ovan att ytter benet sträcks ut mer och det blir bredare mellan skidor?

2 ytterliggare en fråga dökupp :P

om man skall åka centrerat, så måste man luta sig mer frammåt ju mer det lutar...

En pjäxa har ju en viss luting, låtsäga att pjäxan har förlite lutning så man inte kan luta sig mer. Skulle det kunna vara så?

Var det sitter åt är väll presic vart smalbenet börjar, det är väll det som håller fast? Och sedan skall det givetvis sitta åt längre upp också, men samtidigt måste man kunna vinkla benet i pjäxan? annars kan man ju inte luta sig efter hur brant det är så man står centrerat? dvs det måste ju kunna flexa? Men kraften skall ju gå genom foten?

3.
Förstår inte riktigt hur man resonerar när folk säger 50/50 viktfördelning på skidor...
För att kunna svänga så måste man ju ändra trycket mot skidan, alltså håller inte den teorin?
Vid offpist åkning strävar man efter en "mjukare" fördelning dvs att man inte trycker lika mycket som vid pist åkning?
tack på förhand :)

Senast ändrad:
Se inline
kfba sa:
tack för sånna bra svar! :)

1.
så det finns inget rätt eller fel, med att ha skidorna brett isär eller tätt? lika så den vinkeln som blir när man svänger (hur mycket yttrebenet utsräckt)
>>>>> Det beror ju ganska mycket på hur mycket du kommer att kanta skidorna, kolla på race-åkaren tex, han kan inte åka smalare med benen för då tar pjäxan i andra benet.

men att ha benen tätare vid offpist är att föredra?
Det blir väll nästan automatisk ju fortare man åker att det blir som räser-åkaren ovan att ytter benet sträcks ut mer och det blir bredare mellan skidor?
>>>>> Vet inte vilken vinkel du pratar om. Hur mycket man sträcker ut benet har ganska lite med lutningsvinkeln att göra. Det beror mer på underlaget och åkstilen. Om underlaget är ojämnt måste du ha mer böjt för att jämna ut. Gubben på första bilden har ju rakare ben.

2 ytterliggare en fråga dökupp :P

om man skall åka centrerat, så måste man luta sig mer frammåt ju mer det lutar...
>>>>Inte riktigt, du ska vara stackad ovanför bindningen i lodrät linje, inte vinkelrätt mot underlaget. Skulle inte säga att man lutar sig framåt någon gång, det är höften som ska fram.
En pjäxa har ju en viss luting, låtsäga att pjäxan har förlite lutning så man inte kan luta sig mer. Skulle det kunna vara så?
>>>>Ja, med en rak pjäxa är det svårt att få rätt balans.

Var det sitter åt är väll presic vart smalbenet börjar, det är väll det som håller fast? Och sedan skall det givetvis sitta åt längre upp också, men samtidigt måste man kunna vinkla benet i pjäxan? annars kan man ju inte luta sig efter hur brant det är så man står centrerat? dvs det måste ju kunna flexa? Men kraften skall ju gå genom foten?
>>>>Du ska inte kunna röra benet/foten någonting inuti pjäxan. Den ska sitta stenhårt. Flexet sitter i pjäxan. Ju aggresivare åkare desto hårdare flex i pjäxan behövs. Det innebär också att en avancerat åkare inte kan vara centrerad i hela svängen, men i apex när belastningen är maximal måste man vara centrerad. Mitt i svängväxlingen där man kanske har 90 grader i både knä och höftled är det omöjligt att vara helt centrerad. Det gör dock inget om man avslutat föregående sväng på rätt sätt.

3.
Förstår inte riktigt hur man resonerar när folk säger 50/50 viktfördelning på skidor...
För att kunna svänga så måste man ju ändra trycket mot skidan, alltså håller inte den teorin?
>>>>Det går att svänga med 50/50, du kan ändra trycket lika på båda skidorna samtidigt, däremot är det inget att eftersträva.

Vid offpist åkning strävar man efter en \"mjukare\" fördelning dvs att man inte trycker lika mycket som vid pist åkning?
>>>>man kan inte ha samma tryck som i hård pist eftersom underlaget ger vika och man inte kan kanta lika mycket som i pisten, men det har inte så mycket med fördelningen att göra. I pisten kan man gå in med nästan 100% i början av svängen, men det kan ju bli konstigt i offpist.
tack på förhand :)

Mina skidor som jag hade förra året var mjuka och dök lätt i offpisen, så jag brukade ha liiiite bakåtvikt ibland, så att de inte skulle dyka, jag rekomenderar dock inte det.
>>Hm, om skidorna är mjuka borde dom väl dyka mindre eftersom den böjer sig i snön. En riktigt mjuk skida blir ju nästa som en rocker när den belastas i ett mjukt underlag.

Man ska fördela vikten lika mycket på båda skidorna när det är lössnö.
Du ska ha fötterna ihop så ofta du kan.
Det är inte förän du åker riktigt snabbt och när du ska svänga tvärt som du kommer sära på fötterna. Men även då ska vikten vara fördelad lika mycket på båda skidorna.
I lössnö går du inte in i en sväng genom att lägga dig på kant. utan genom att ha skidorna platt, rotera dem och sen trycka ut benen. precis som puckelpiståkare gör.
Om du tittar hur de gör så kommer du att lära dig. Men om du tycker att det skulle vara värt så är en vecka med ucpa toppen för att lära sig:)

Det jag skrev nu är verkligen basic basic men det är vad som är de största skillnaderna mellan hårdpackad snö och lössnö. Det är ofta (mer eller mindre) det enda man måste ändra på för det andra har man ju liksom redan.

mvh leo

Ja det är klart att pjäxan kan luta för lite. Men om du inte kan med din egen vikt få din tyngdpunkt och få pjäxan att flexa så har du nogt för styva pjuck.

Yes...ju mer det lutar desto mer framåt ska känslan vara. När det blir bra brant så känns det som man mer eller mindre kastar sig utför berget. Kan man vara centrerad med bra plöstryck så har mkt otroligt mkt lättare att kontrollera farten och ha möjlighet att svänga tvärare. Så brant skog är ett bra tekniktest för att se hur "lätt" det går att ta sig ner mellan dessa naturens portar.

Tillbaka
Topp