Yonas skrev
Startar du en svängen att luta in överkroppen så faller tp (tyngdpunkten för de som undrat) bort ifrån balansytan (by). Vi faller.
Istället börjar vi svängen med att vinkla in knäna (vissa pratar t.om om fotleden först). Vi står alltså fortfarande med tp över by och nu är skidorna kantade. En inåtriktad kraft uppstår (centrepetalkraft) = Vi börjar svänga.
Genom svängen ökar kraften (för att hastigheten och kantvinkeln ökar). Den här kraften måste vi hålla emot för annars släpper skidorna ut i sidled (hasar) eller så slungas överkroppen ut över skidorna.
För att hålla oss i balans genom rörelsen så kan vi vinkla in höften vilket gör att knäna kan vara rakare = vi är starkare.
Vi kan även luta in hela kroppen för att bli ännu starkare!
Vi rör oss alltså inåt i svängen pga att vi svänger. Inte tvärt om...
ps. När vi avslutar svängen utför vi samma rörelse baklänges. Kantvinkeln minskar, kraften minskar, vniklarna minskar.
Turisten undrar;
Ditt resonemang verkar logiskt och vem kan då säga att du är inte har rätt..... Inte jag i alla fall... men Pratar vi hönan eller ägget? Jag tror du skulle få medhåll av många skidlärare som gått kursen och då framförallt i Frankrike. När de lär ut carving, alltså att svänga, så kör dom med just detta att det sitter i knäna. Jag har hitintills aldrig sett en fransk eller svensk skidlärare som lyckas visa detta i en shyst sväng, och då menar jag att de gör som de säger samtidigt som de faktiskt driver igenom skidan i svängen. Utan det har mest handlat om en massa knärörelser som inte får någon egentlig effek på skidan, sammtidigt som allt både ser och upplevs konstlat och obekvämt... Frågan blir då, om det rent praktiskt inte funkar varför och vad är det som saknas!!!!
1 När startar svängen? Är det när vi tänker att vi ska svänga, när vi vrider skidorna i luften eller när skidan gör en riktningsförändring? Logiskt borde, att svänga, vara när det skapas en riktningsförändring. (annars skulle en dubbel twister var två svängar)
Jag ser fortfarande ett dilemma här, talar vi om svängväxlingen eller inledningsfasen av svängen?
2 Vad är en långsam sväng? Skylle de fysiologiska lagarna förändras med hastigheten, eller är det så att mer fart ger större/tydligare resultat? Låt oss antar att kortsväng och slalom är långsamt och storslalom super G är snabbt. För jag antar att vi inte pratar om en plogsväng/parallellsväng med högavlastning i en barnbacke, eller? Vi talar väll om en shysst bra sväng för medel till avancerade skidåkare.
Jona säger Startar du en svängen att luta in överkroppen så faller tp (tyngdpunkten för de som undrat) bort ifrån balansytan (by). Vi faller.
Turisten Låter självklar, men handlar det inte i så fall att man lutar för mycket? Här vet jag inte om du menar att att skidorna är balansytan? Menar du att tp faller bort från skidorna ? vad menas med (by) Det låter som om du menar bort från dalen? Menar du så eller?
Jona skriver Istället börjar vi svängen med att vinkla in knäna (vissa pratar t.om om fotleden först). Vi står alltså fortfarande med tp över by och nu är skidorna kantade. En inåtriktad kraft uppstår (centrepetalkraft) = Vi börjar svänga.
Turisten Jag har även hört att vissa säger att man ska köra allt på en gång men jag känner att om jag endast viker in knäna skulle min tyngdpunkt faktist sträva ut, bort från svängenscentrum. Jag skulle i så fall mena att allt sker i princip samtidigt.
Yonas skriver När vi avslutar svängen utför vi samma rörelse baklänges. Kantvinkeln minskar, kraften minskar, vniklarna minskar.
turisten Låter logiskt och rätt, men vart ska tungdpunkten nu ta vägen? för visst är det just detta vi diskuterar? När skidorna pekar höger, tp är mitt emellan skidorna som är relativt plana, blicken är vänd nedåt........ Vad ska nu sker för att starta den nya svängen? Förenklat vad ska överkroppen och tp göra nu? Vad ska underkroppen göra nu? Och vilken del ska börja?
Jag har hört utryck som att alla svängar startas med en sträckning av blivande ytterben.
När jag läser om svängväxligen i en bok står det följande;" Överkroppen rör sig framåt/inåt mot den nya svängen för att hamna på tidig kant"
Jag har även hört att tävlingsåkare till och med försöker komma över med vikten på gamla innerskidan (ytterkant)i slutfasen av svängen. Detta borde rent logiskt betyda att de först flyttar tp ned alltså även innanför skidorna, innan de rullar över på nya ytterskidan, eller?
Jag skickar med lite bilder på olika åkare, bilderna är alla tagna är precis när eller just innan åkaren belastar skidorna. Jag tycker mig se att kroppen faktist ligger innanför skidorna, och knäna ser ut att peka rakt fram. Visseligen kan de ha vikt knäna innan belastningen, med kroppen har ju kommit mycket långt innaför skidorna på alla bilder, eller ser jag fel?
Så frågan kvarstår. Har jag fel eller är det hönan/ägget eller något annat?
ps Jag håller med lämt69, 50 50 är en myt