Äldre modeller vs. Dagens modeller

chicolone

Ny medlem
Hej,

Jag är ute och letar efter begagnade/äldre modeller av en klassisk allroundskida. Fokus kommer vara fördelat ungefär 40 pist, 35 offpist, 25 park - eller snarlikt.

Nu till min fråga, hur långt kan man gå tillbaka i modellerna? När går/finns det någon gräns för där "tekniken" känns daterad. Exempelvis kollade jag på ett par från 04/05 som är i princip oanvända - men hur mycket kompromissar man bort jämfört med dagens modeller?

Angående de specifika måtten så är de ca 108, 78, 101 och hur jämför det sig med dagens allroundskidor - speciellt nu när midjan börjar bli större?

Några övriga kommentarer eller tips i frågan?

Det har hänt otroligt mycket med skidorna de senaste åren framförallt när det gäller skidor av offpistkaraktär. En offpistskida i dag ser helt annorlunda ut både i skärning, flex och spann jämfört med bara två år tillbaka. Är det fokus på offpist och lössnöegenskaper skulle jag nog vilja säga att man inte ska titta länge tillbaka i tiden än 08/09 (men dt finns undantag).

När det gäller pistskidor är min uppfattning att förändringarna är mindre och du kan gå tillbaka ganska långt, men kanske inte längre än 02/03 då carvingskidorna hittat sin form som de mer eller mindre har idag.

Park har jag nollkoll på men en gissning är att det inte hänt något direkt avgörande de senaste 5 åren, men här finns det andra som har bättre koll.

Problemet är att du vill ha en allroundskida som fixar allt detta, då tror jag att du kommer att få en mycket bättre skida om du tittar på årsmodeller 08/09 och senare ... jag tror (men kan inte veta eftersom du inte talar om vad det är för skida) att en 04/05 är betydligt sämre på i stort sett allt (men det finns undantag)!

Att kunna ge dig något vettigt råd i skidvalet med den info du lämnat är svårt. Hur gammal är du? Hur många år har du åkt? Hur duktig är du? Hur mycket åker du? Var kommer du att åka mest? Vad har för skidor i dag?

/MM

Tack för ett bra svar!

Precis som du säger har det väl hänt olika mycket inom de tre områdena och det blir väl alltid en en kompromiss någonstans.

Skidan jag har tittat på är en tidig modell av Rossignol Scratch (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2004/rossignol/scratch.html). Syftet är inte att köra en säsong i Alperna, utan snarare runt 1-2 veckor i varierande backar (allt från mindre backar, Åre till Alperna).

Men det är en svår avvägning (eller?) mellan äldre modeller i bra skick och årets modeller speciellt när priset väger in.
Det kanske bara är att slänga pengar i sjön att gå ner i pris för att få en modell äldre än 08/09?

Jag är 23, 176 cm, 80 kg, åkt hela livet 1-2 veckor om året och kommer väl fortsätta i den takten.

/

Tror faktiskt jag kört några teståk på ett par sådana. Vill minnas att de var hyggligt krävande men gick riktigt bra i pisten (styva och väldämpade) men var mindre roliga utanförpisten ...

Generellt tror jag att det är en god idé att satsa på ett par skidor från omkring 08/09, de har gått ned rejält i pris samtidigt som de har en modern konstruktion och kan vara i riktigt fint skick. Eftersom jag inte har koll på parken kan jag inte säga så mycket mer, men det finna andra som är mer allround än jag här på Freeride!

/MM

Hinner inte med ett längre svar nu. Men det där är inga allroundskidor, förutom att dom är allrounddåliga på allt. Slappa, smala etc.

Otrolig skillnad på ett par allroundskidor anno 10/11 och ett par allround anno <05/06 och även 06/07-08/09. 09/10 började det ordna upp sig en hel del.

Desto mer man kollar börjar det luta åt att det inte känns lika värt det att gå under 08/09. Så jag tror att jag ska ge mig an de nyare modellerna. Är det någon som har bra tips på ställen som säljer äldre modeller i nyskick eller begagnade?

Har även kollat på Armadas bidrag som AR6 och även AR7. Är det någon speciell modell utöver det som rekommenderas?

Sitter och uppdaterar mig där och håller utkik. Är det något specifikt du rekommenderar att leta efter baserat på dina erfarenheter?

rätta mig om jag har fel. men völkl gotama har väl från årsmod. 1 varit en prisad allround?

go for it

chicolone sa:
Skidan jag har tittat på är en tidig modell av Rossignol Scratch (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2004/rossignol/scratch.html). Syftet är inte att köra en säsong i Alperna, utan snarare runt 1-2 veckor i varierande backar (allt från mindre backar, Åre till Alperna).
/
Hade dessa som komplement till ett par Head Monster 103 193 min första säsong. Är verkligen ingen allround skida med dagens mått mätta, funkar helt okej i pist och uppkörd vårsnö, förutsatt att du inte åker speciellt snabbt. Mjuk och lätthanterligt.
Skulle säga att det är en helt okej skida att utvecklas på om du aldrig gjort nån säsong, offpist egenskaper är bara att glömma då skidan är mer åt park-hållet.

Säg såhär, om du får dem i bra skick för 500-800 spänn är det kanske värt ett köp. Annars, titta vidare på något lite bredare med större allroundkaraktär. Gillar du twintips så verkar Ross S3 tyckas om av många!

Tack för svaret. Kanske blir lite lätt daterat med ex 78 i midja för att räknas, i dagens mått mätta, som en fullt konkurrenskraftig allroundskida. 500-800 är långt ifrån priset som önskas (dock är det nya bindningar och skidan är bara åkt på 1 vecka) och då kanske det är mer värt att gå upp en prisklass för att få en nyare skida. Tack för tipset om S3:an, ska kolla in den också.

Är det någon som vet ställen som kan ha äldre modeller ex 08/09, 09/11 till försäljning i Stockholm? Annars är väl köp&sälj bästa alternativet.

Jag hyrde ett par 90talare....förra vintern bara för att testa

å jävlar, helt plöstligt minns jag varför jag tröttnade på att åka slalom, vilket skämt....

chicolone sa:
Tack för svaret. Kanske blir lite lätt daterat med ex 78 i midja för att räknas, i dagens mått mätta, som en fullt konkurrenskraftig allroundskida. 500-800 är långt ifrån priset som önskas (dock är det nya bindningar och skidan är bara åkt på 1 vecka) och då kanske det är mer värt att gå upp en prisklass för att få en nyare skida. Tack för tipset om S3:an, ska kolla in den också.

Är det någon som vet ställen som kan ha äldre modeller ex 08/09, 09/11 till försäljning i Stockholm? Annars är väl köp&sälj bästa alternativet.
Vad ska dom ha för dom?
Det är alltså en 7 år gammal budgettwintip vi pratar om, värde max en eller ett par hundralappar.

chicolone sa:
skidbytarboden på fleminggatan har det, men deras priser är Blocketnivå på så hellre köp&sälj

Utter sa:
Hinner inte med ett längre svar nu. Men det där är inga allroundskidor, förutom att dom är allrounddåliga på allt. Slappa, smala etc.

Otrolig skillnad på ett par allroundskidor anno 10/11 och ett par allround anno <05/06 och även 06/07-08/09. 09/10 började det ordna upp sig en hel del.
Var nog inte dessa jag testkörde, de jag testade var en gedigen sandwichkonstruktion med bra bett i pisten!

/MM

Mountain_Man sa:
Utter sa:

Var nog inte dessa jag testkörde, de jag testade var en gedigen sandwichkonstruktion med bra bett i pisten!

/MM
alltså MM, det är inget att skämmas över att du tyckte ett par skidor som just blivit brutalt sågade av utter var krävande...vi är alla olika. ;)

Jag får nog hålla med MM! Jag fyndade ett par nya Scratch förra året när jag ville ha ett par billiga twintips för telemark. Blev imponerade över kantgrepp etc, upplever dom dock som lite små för mig men ok för små svenska berg. Skulle definitivt åka på något bredare och längre om jag siktade på större berg.

Att dom är smala behöver ju inte vara dåligt;) En midja på nästan 80 mm är ju fett för oss gamla gubbar (som kan åka skidor...)

Apropå vad som hänt med skidor de senaste åren så är det väl det här med rocker som dykt upp.
Min fråga som gammal gubbj%vel är om det bara är fördelar med rocker. Jag körde ett par hardside några dagar i St Anton förra året, både på pist, uppkörd offpist och typ halvmeters orörd snö. Tyckte inte det var ngn riktig skidkänsla i dessa utan de bara hängde med. Tycker t ex att mythic rider är en bättre skida för de förhållanden som rådde. Funderar nu på ett par stormrider dp pro, gamla modellen.

Men det kanske är ngt jag inte fattat med rocker?

kappakomplett sa:
Apropå vad som hänt med skidor de senaste åren så är det väl det här med rocker som dykt upp.
Min fråga som gammal gubbj%vel är om det bara är fördelar med rocker. Jag körde ett par hardside några dagar i St Anton förra året, både på pist, uppkörd offpist och typ halvmeters orörd snö. Tyckte inte det var ngn riktig skidkänsla i dessa utan de bara hängde med. Tycker t ex att mythic rider är en bättre skida för de förhållanden som rådde. Funderar nu på ett par stormrider dp pro, gamla modellen.

Men det kanske är ngt jag inte fattat med rocker?
Rocker? Är inte det en sån där som Mick Jagger?

@kappakomplett
Hardsiden har som du säkert vet en tämligen kort och låg tiprocker vilket är en mycket blygsam rocker. Om man är van att köra skidor med tradionellt spann är det lätt att de upplevs som instabila i pist eftersom framdelen av skidan kan "slå" om man kör med plana skidor eller på sladd. Har man en god teknik och kör på skär är däremot skidan stabil även på riktigt hårt underlag. Att du kan uppleva det som det saknas något i pisten är därför inte så underligt, speciellt om du kör "oldschool" på sladd.

@GNU
En del kallar det även "Early Rise" och då vete sjutton om MJ är med på banan längre ... ;-)

/MM

Har precis skaffat mig ett par hardside och är lyrisk - tusan vilka bra skidor! Kanonbett i pisten och flyt utanför. Innan hade jag ett par salomon xscream från sisådär 2004 och skillnaden känns nästan lika stor som när jag bytte skidor innan detta från mina 203 (längd i cm ej bredd) völkl pinnskidor till xscreamen. Så jag skulle akta mig för att köpa äldre skidor.

Ja, hardsiden kanske inte är ngn bra representant för de nya rocka-skidorna!
Får försöka testa en skida med mer uttalad rocker. Var nära att slå till på ett par sidestash när sportconrad reade ut förra årets modell, tyvärr verkar SC bara ha årets modell nu. Sidestashen är väl lite mer rockerr?

Men när jag åkte i St Anton förra året, med fin off-pist, så tyckte jag att mythic rider var roligare och bättre skida än hardside. Hardside har ju rykte om sig att vara fantastiska i lite uppkört snö, men jag tyckte mythic rider var minst lika bra där och bättre i ren pist.
Men vad är teorin bakom "rocker"? Ska skidan komma upp ovanför lössnön för att framdelen är mjukare eller?

Har som sagt ett par billiga stormrider, förra modellen, på gång, tror ni det är galet eller?

Tillbaka
Topp