Ang. Guardian 16

mangeD

Medlem
Ang. Guardian 16
Tjena!

Jag har turat en del de senaste åren och då har jag hyrt utrustningen men nu bestämde jag mig för att det ska bli mer turande till denna säsong, så jag köpte ett par guardian 16.
Jag har självklart klämt och känt på dem en hel del nu och något man hört om tidigare och som jag nu själv har känt är att det glappar en aning i hälen/fästet för åk/gå läget.

Så jag tänkte höra med folk som äger ett par guardian/tracker bindningar, om det är så att det glappet som fint från början håller sig till det lilla glappet eller om det bara blir värre och värre ju mer man åker?
Jag antar ju att det nu från början inte direkt märks av något när man åker, så länge det inte blir värre vill säga....

Har sökt på forumet men inte hittat något specifikt svar som täcker just denna fråga och jag skulle va grymt tacksam för svar, så att jag förhoppningsvis slipper oroa mig allt för mycket!

/mangeD

Ang. Guardian 16
Jag har runt sjuttio dagar på mina guaridan nu, turat en hel del. Bindningen sitter på völkl katana. Glappet i hälen har blivit mycket större. Dock beror det inte på slitage i bindningen utan slitage på skidan. Det verkar som guaridan designats med två plastskenor under hälen som är lite högre än fästplattan, detta för att tvinga fast hälen och då minimera glappet. Problemet är att plastskenorna sakta gräver sig genom top-sheetet. Det gör att glappet ökar med tiden. Min fars Dynastar med samma bindning men med mindre dagar har samma typ av slitage, men det har inte gått lika långt än.

Jag personligen tycker inte att glappet är ett problem då jag inte tycker att det märks när du åker. Dock har de nästan skavt igenom hela top-sheetet nu, vilket inte är särskilt bra. Lätt fixat lite epoxy eller liknande men kan ju inte vara rätt så nu är skidorna hos Salomon. I gåläge är glappet inte märkbart enligt mig.

Senast ändrad:
Ang. Guardian 16
Okej!
Bra och intressant att veta!
Skönt att höra ett det inte märks av så mycket i alla fall.
Då skulle man kunna dra det hårt och säga att det är skidan som är klen och inte bindningen? :P

Men vad kan du få ut av att lämna in dem till Salomon?
Med tanke på att det va skidan som tog skada och inte bindningen?

Men annars är du nöjd med bindningen?

Stort tack för så utförligt svar och bild!

Senast ändrad:
Ang. Guardian 16
Hej!

Har en kort fråga som jag inte tycker är nödvändigt att starta en ny tråd till!
Undrar om man kan borra ett par Guardians i samma hål som mina nuvarande STH 16 bidningar sitter i?

Ang. Guardian 16
AntonSandberg sa:
Hej!

Undrar om man kan borra ett par Guardians i samma hål som mina nuvarande STH 16 bidningar sitter i?
Nej det är olika hålbild.

//Jens, tech-rep salomon

Ang. Guardian 16
snej sa:
AntonSandberg sa:
Hej!

//Jens, tech-rep salomon
Hur är då det smidigaste sättet att montera dom? Är det bara att flytta bak alternativt fram bindningen och fylla i dom gamla hålen och finns det något sätt jag kan montera de -3 som mina STH var?

Ang. Guardian 16
AntonSandberg sa:
snej sa:
AntonSandberg sa:
Hej!

//Jens, tech-rep salomon
Hur är då det smidigaste sättet att montera dom? Är det bara att flytta bak alternativt fram bindningen och fylla i dom gamla hålen och finns det något sätt jag kan montera de -3 som mina STH var?
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/153971-Binding-Mount-Paper-Templates

där har du pappersmallar till både sth och guardian. Då kan du kolla hur de lirar med varandra och hur du ev måste flytta för att få det att fungera. Framåt eller bakåt beror väl mest på vilken skida du har. Ge 1 cm mellan de gamla och nya hålen för att minska risken för problem med monteringen.

Ang. Guardian 16
snej sa:
AntonSandberg sa:
snej sa:

//Jens, tech-rep salomon
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/153971-Binding-Mount-Paper-Templates

där har du pappersmallar till både sth och guardian. Då kan du kolla hur de lirar med varandra och hur du ev måste flytta för att få det att fungera. Framåt eller bakåt beror väl mest på vilken skida du har. Ge 1 cm mellan de gamla och nya hålen för att minska risken för problem med monteringen.
OK, tack så mycket för hjälpen!

Tillbaka
Topp