Atomic Hawk & Båtbenet (?)

riro

Ny medlem
Jag har problem med att mina Atomic Hawk 110 klämmer ordentligt på båtbenet. Pratade med en butik som trycker pjäxor men med tanke på vart det är så tyckte i alla fall han att det var svårt att göra något åt. :/

Trycket är precis under niten till andra spännet nerifrån sett. (Nej, niten sticker inte ut på insidan)
Det är endast på min högerfot.

Någon med förslag på vad man kan göra?

Om jag googlat rätt så är det båtbenet... är i alla fall den där knölen på inre ovansidan av foten.

Kolla om det är själva plösen som trycker. På vissa pjuck or det uttaget ordentligt för båtbenet, hela nedersta delen av plösen är mjuk... Andra pjäxor så är det hårdplast hela vägen fram till tårna, då kan det behövas ett urtag i plösen.

riro sa:
...klämmer ordentligt...

Någon med förslag på vad man kan göra?
"Analkrut"'s lösning är att föredra men tre snabba, enkla, gör-det-själv alternativ som kan fungera beroende på vad "klämmer ordentligt" egentligen betyder, erbjuds härmed:
1. sätt padding utanpå innerskon grovt format som ringen du målat på bilden.
Detta kommer att göra att trycket du nu erfar på en punkt kommer att fördelas över ett större område.
(tänk två cm bred donut, typ)
2. en sämre variant av 1; tunna ut innerskon precis över tryckpunkten. kan fungera om det verkligen är så att det inte är någon bult/nit/plastdetalj/etc som orsakar problemen men alt 1. är att föredra.
3. flytta spännet.

Det skulle vara intressant att veta om du har iläggssulor, vad som händer om du tar ut dom samt om du mödosamt tar på dig pjäxan på rätt sätt och endast har ett par sockar inuti.

-fwiw
/r

Analkrut sa:
Borra ur niten och lästa punkten med rätt verktyg och sätt tillbaka spännet så är problemet löst!
Lästa med rätt verktyg?

bootfitta sa:
Andra pjäxor så är det hårdplast hela vägen fram till tårna, då kan det behövas ett urtag i plösen.
Det är hårdplast hela vägen... har funderat på att ta ur en del i den...

rabbit sa:
1. sätt padding utanpå innerskon grovt format som ringen du målat på bilden.
Detta kommer att göra att trycket du nu erfar på en punkt kommer att fördelas över ett större område.
(tänk två cm bred donut, typ)
2. en sämre variant av 1; tunna ut innerskon precis över tryckpunkten. kan fungera om det verkligen är så att det inte är någon bult/nit/plastdetalj/etc som orsakar problemen men alt 1. är att föredra.
3. flytta spännet.
1. är iofs en enkel variant att testa utan att ta sönder innerskon.
2. Som sagt, har funderat på det.
3. Kommer nog inte hjälpa, spelar ingen roll om jag åker med nedre delen helt uppspänd.

rabbit sa:
Det skulle vara intressant att veta om du har iläggssulor, vad som händer om du tar ut dom samt om du mödosamt tar på dig pjäxan på rätt sätt och endast har ett par sockar inuti.
Kör med orginalsulan idag, kommer nog att köpa ett par formgjutna till nästa säsong.

Jag är nogran när jag tar på mig pjäxan... är man inte det med den här modellen har en söm (som håller ihop mjuka och hårdan delen av plösen) en förmåga att vika in sig på ett mycket dåligt sätt.

Har provat lite olika sockar allt från supertunna löparstrumpor till Röjk's MidWeight... och nej det är inte något underställ eller annat som inte skall vara i pjäxan.

Med rätt verktyg menar jag verktyg som jag hoppas alla bootfitters har. Inget man har hemma :) men du kan även prova varianten att padda på innerskon och kliva i pjäxan och värma upp skalet med värmepistol tills det formar sig värm mycket men inte för mycket ;)

Ska du ge dig på att lästa skiten själv så värm långsamt.. Det är nyckeln till en snygg och funktionell lästning som inte går tillbaka.

Tillbaka
Topp