billig alpresa?

nilshannes2

Ny medlem
billig alpresa?
min lillebror ska få sin första alpresa i år. Så ser i alla fall planen ut.
budgeten är så liten som möjligt(förstås), skidåkningen bör vara allsidig, extremorterna bör vara uteslutna då hans skidåkning är sisådär.

(han är 16, har åkt skidor större delen av livet, nån vecka om året... hans stora åkproblem har brukat vara självförtroendet)

offpist mer än park(det är ju ändå alperna...) pist bör också vara OK, gärna relativt enkel offpist, instegs-offpist skulle man kanske vilja kalla det.

tips?

billig alpresa?
Beror ju lite på när ni vill åka, men kika in skidresa.eu, Håkan där har schyssta priser. St Anton v.3 är riktigt nice.

Mvh Daniel

billig alpresa?
Är det du som betalar?
Planerad budget?
Hur många är ni som ska åka?
Kommer ni ha någon över 18 med er som kan ta ansvar för resan?

Är ni sugna på nått speciellt land?
Vilken period vill ni åka, värt att kolla skillnaden högsäsong-lågsäsong?
Ska det vara all inclusive (liftkort,boende,resa) eller tänkte ni fixa sånt själva?

Ska det vara partyresa eller med målet att få så mycket åkning som möjligt/teknikträning osv.

billig alpresa?
-jag betalar för mej, han betalar för sej.
-vi har ingen planerad budget MEN om det är billigt så är det ett stor plus, därav namnet på tråden...
-det blir förmodligen bara vi två.
-jag är över 18 med mycket god marginal...

-jag har själv varit i frankrike, österrike och italien. frankrike är en favorit men det är i det här fallet inte prio 1.
-tidpunkt är rätt flexibel även om det är trevligt att åka vid en tidpunkt när snöförhållandena är bra.
-jag har själv kollat lite på hostel-varianter, vi lagar gärna maten själva så kök är bra även om det är delat. om det går att komma undan billigare med en doende+resa+liftkorts-kombo så är det bra... återigen den billigaste lösningen är den jag tror på.

partyresa blir det knappast även om ett par öl+trevlig afterski vore gött. åkning/teknik/miljö är viktigare.

billig alpresa?
tips, sov med innepjäxorna på, fungerade utmärkt. alternativt kan de torkas i handtorken på toan i lifthuset... se inte problemen, se möjligheterna

billig alpresa?
Börja med att kolla efter ett billigt flyg. Tänk på avgifterna för bagage när du kollar Ryan. Brukar ändå bli bästa pris.

När ni hittat det och vet var ni landar börjar ni leta efter lämpliga orter med lämligt boende inom räckhåll för allmänna kommunikationsmedel. Det går bussar från de flesta flygplatser. OBS! Viktigt att det går ända fram. Vi gjorde misstaget förra året att inte riktigt kolla och det kostade oss drygt 1 000 extra i taxi.

Bästa pris på boende hittar du på orternas egna hemsidor.

Att köpa alla delar löst själv brukar bli billigast. Speciellt om ni ska åka under högsäsong.

billig alpresa?
Bo i skogen en klassiker bland skidfolksverige.....

Även bo på bondgårdar brukar bli bra.

Eller kan man bo på en toalett:

En annan bra sak är att ta bilen från sverige och bo i den, då kan man dessutom åka runt i jakt på snön.

id=101044]
9f9befaaeaf0f3b4997075ded90375d4.jpg
[/url]

Senast ändrad:
billig alpresa?
Eftersom jag är trevlig så tittade jag in en snabbis på sas, tog datumet 6feb 2011 för flyg ner till Zurich, och hemresa från Zurich till Stockholm 14feb. Det skulle kosta er 2564kr så det blir delat på 2 =1282kr
Sen ska ni ha transfer från Zurich till vald skidort, det har jag ingen aning om vad det kan kosta, så det kan någon annan gärna ge ett pris på.
Lifkort för en vecka borde gå runt på runt 1500-2000kr.
Boende då är det ju bara ta det billigaste :P

billig alpresa?
nog lyckats eventuellt sno ihop en resa på 5500 8dar nästan i valdi. sent mars.

annars har jag funderat på en goding jag gjort tidigare...
ryan till salzburg--->tåg till innsbruck--->billigt boende(stor stad=riktigt billigt)---->Nordkette, stubai, axamer, shlick etc. inom räckhåll med lokalbuss/spårvagn---->hem samma väg som dit.

@guneri, hur billigt har du kommit undan på det ungefär?

Tillbaka
Topp