Blir det någon skidåkning i vinter?

Är nu i Bad Gastein, är inte mycket till kontroller. Vi tog bilen ner och passerade gränsen mot Österrike genom Passau. Ingen bemanning alls. Lite jobbit att ta på munskydd (FFP2) vid varje tur med en gondol eller motsv.

Verkar som att Österrike nu tagit bort kontrollen av covidpass i mataffärer mm.
Inget krav på munskydd i vanlig sittlift?

De officiella reglerna säger FFP2 mask på alla ställen där ett säkerhetsavstånd utomhus på minst 2m till främmande personer inte kan garanteras. Gäller i alla liftköer och liftar.
Ev. avvikelser beror i så fall på att man slirar på reglerna lokalt.
Finns att läsa på www.austria.info.
Sant, uttryckte mig fel. Tänkte snarare på om denna regel även efterlevs i sittliftar

IRL senaste veckan.
I Samnaun/CH inga maskkrav alls annat än ev buff i kabinbana.

I Ischgl/AT FFP2 enligt skyltar. Vi körde alltid buff.

I Livigno/IT FFP2 i äggena. Buff ok i praktiken, ofta även utan. Liftgubbarna har gett upp. I övriga liftar buff men de flesta utan. Även liftgubbarna.

Hej!
Måste bara fråga: Hur tycks det vara så hemskt svårt för många att använda FFP2 -masker? Några hörs använda även hellre några trasiga och varma buffar hellre!
(Undrar bara, sitter just nu här i klassrummet med en FFp2 mask på. Vi har varit tvungna att använda dem redan två år nu inomhus.)

Hej!
Måste bara fråga: Hur tycks det vara så hemskt svårt för många att använda FFP2 -masker? Några hörs använda även hellre några trasiga och varma buffar hellre!
(Undrar bara, sitter just nu här i klassrummet med en FFp2 mask på. Vi har varit tvungna att använda dem redan två år nu inomhus.)
Buff åker upp från halsen på några sekunder, försvinner ner igen när man passerat liftvakten. Myyycket smidigare och enklare än hantera än en ffp2 mask av och på, även med krokar. Och så kan man ju andas nästan fritt i tunnaste buff. Så buff, liv som vanligt, ffp2 en plåga som inte gör någon nytta ändå såsom folk bär dom.

Få upp lite puls och åka med den på var inget alternativ, stöka med den av och på varje lift är inte heller roligt så därför struntade jag i den efter någon timme och körde buff istället. I affärer etc inga problem med ffp2 mask.

Pratade med kitzski och de sa att buff var ok bara man kunde visa upp giltigt ffp2 cert om polisen började bråka med en. Såg aldrig någon polis...

Ingen som vet eller hört något rykte om att de kommer släpper vaccin tvång eller tillfrisknandebevis för 12- 13 åringar i något av länderna Frankrike Österrike eller Italien.
Ska inte åka förrän i April.

Uppdaterade regler i Schweiz från imorgon. I princip alla restriktioner lyfts, förutom maskplikt i lokaltrafik (dvs fortsatt maskkrav i kabiner och gondoler).
Läste precis de goda nyheterna!
Inga ansiktsmasker på hotellet och restaurangerna. Sehr gut!
Detta eviga mask av och på hundra gånger om dan vid hotelldörren och vid frukost, lunch och middag, är så skönt att slippa!
En buff i en och annan gondol stör mig inte (det kanske är kallt ändå?:LOL:).

Perfekt tajming, och är mycket nöjd med att jag avbokade Österrike till förmån för Schweiz.
En helt normal skidresa. Härligt!

Om jag förstod det hela rätt så behöver man inte heller längre en elektronisk föranmälan för inresa?

Nu kan ni dricka öl i Österrike igen:

Från SVT:

"
Österrike slopar restriktioner

Österrike kommer att häva majoriteten av sina coronarestriktioner.

Från och med den 5 mars hävs åtgärderna, vilket innebär att bland annat nattklubbar, restauranger och barer kan hålla öppet som vanligt igen. Det meddelade landets förbundskansler Karl Nehammer vid en pressträff på onsdagen, rapporterar AP.

Det första steget mot att återöppna samhället sker dock redan på lördag. Då kommer det inte längre att krävas ett bevis på vaccination eller tillfrisknande för att få delta i evenemang eller gå till restauranger och barer. Istället kommer det att räcka att visa upp ett negativt test.

Det kommer däremot att vara fortsatt obligatoriskt att bära på munskydd på en del platser, som till exempel kollektivtrafiken, vissa butiker och apotek.
"

Nu kan ni dricka öl i Österrike igen:

Från SVT:

"
Österrike slopar restriktioner

Österrike kommer att häva majoriteten av sina coronarestriktioner.

Från och med den 5 mars hävs åtgärderna, vilket innebär att bland annat nattklubbar, restauranger och barer kan hålla öppet som vanligt igen. Det meddelade landets förbundskansler Karl Nehammer vid en pressträff på onsdagen, rapporterar AP.

Det första steget mot att återöppna samhället sker dock redan på lördag. Då kommer det inte längre att krävas ett bevis på vaccination eller tillfrisknande för att få delta i evenemang eller gå till restauranger och barer. Istället kommer det att räcka att visa upp ett negativt test.

Det kommer däremot att vara fortsatt obligatoriskt att bära på munskydd på en del platser, som till exempel kollektivtrafiken, vissa butiker och apotek.
"
Och tydligen ändå oklart om man fortfarande tänker tvångsvaccinera alla medborgare med hot om dryga böter.
Och kaffestrut på gäller fortfarande efter den 5 mars på de flesta ställen.
Di har en del och reda ut, di där österrikarna….:unsure:
Hoppas att de har rätt ut det till Midsommar.

Ber om ursäkt om detta redan frågats i tråden, men vi är en smula osäkra när vi försöker leta information.Vi ska bila ner till Österrike på fredag, och därmed köra genom Tyskland. Vi kommer *inte* att stanna över natten i Tyskland.

Vi vuxna är vaccinerade med tre doser, men vi är lite osäkra vad som gäller för vår dotter på sex år.

Fråga - behöver vi ta ett PCR test på vår 6 åriga dotter och visa upp reslutatet vid inresa till Tyskland?

Med tanke på att Tyskland bara är transit, så kan det ju vara skönt att spara lite pengar och slippa testa vår dotter. Någon som har erfarenheter? Tack på förhand!

Ber om ursäkt om detta redan frågats i tråden, men vi är en smula osäkra när vi försöker leta information.Vi ska bila ner till Österrike på fredag, och därmed köra genom Tyskland. Vi kommer *inte* att stanna över natten i Tyskland.

Vi vuxna är vaccinerade med tre doser, men vi är lite osäkra vad som gäller för vår dotter på sex år.

Fråga - behöver vi ta ett PCR test på vår 6 åriga dotter och visa upp reslutatet vid inresa till Tyskland?

Med tanke på att Tyskland bara är transit, så kan det ju vara skönt att spara lite pengar och slippa testa vår dotter. Någon som har erfarenheter? Tack på förhand!
Svårt. Erfarenheten säger att risken för kontroll är mycket liten, om ni inte ska sova över i Tyskland eller äta inne på restaurang.
Formellt är det krav på negativt PCR-test, högst 48 timmar gammalt vid inresan, för alla otillräckligt vaccinerade från 6 år och uppåt.
Å andra sidan, om detta ej uppfylls, så är man undantagen från karantän om man bara är på transit inom 24 h utan övernattning…
Typ. Sorry. Jag hade chansat.

Svårt. Erfarenheten säger att risken för kontroll är mycket liten, om ni inte ska sova över i Tyskland eller äta inne på restaurang.
Formellt är det krav på negativt PCR-test, högst 48 timmar gammalt vid inresan, för alla otillräckligt vaccinerade från 6 år och uppåt.
Å andra sidan, om detta ej uppfylls, så är man undantagen från karantän om man bara är på transit inom 24 h utan övernattning…
Typ. Sorry. Jag hade chansat.
Tack för svar, @fredw !

Frågan som vi inte kan finna något tydligt svar på är egentligen - kan vi bli nekade inresa i Tyskland om vi inte kan uppvisa negativt covid test för vår sexåring?

För att förtydliga, vår tanke är att ta båten mellan Gedser och Rostock. Så, ytterligare fråga är "kommer vi på båten utan negativt test för vår sexåring?"

Är det så att vi inte kan bli nekade, så är jag lugn. Då har vi inget problem. Då kör vi bara raka spåret igenom Tyskland och det är lugnt. Men om det finns risk att vi inte kommer på båten, eller kan bli nekade att komma in i landet, då är det dumt att chansa.

Tack för svar, @fredw !

Frågan som vi inte kan finna något tydligt svar på är egentligen - kan vi bli nekade inresa i Tyskland om vi inte kan uppvisa negativt covid test för vår sexåring?

För att förtydliga, vår tanke är att ta båten mellan Gedser och Rostock. Så, ytterligare fråga är "kommer vi på båten utan negativt test för vår sexåring?"

Är det så att vi inte kan bli nekade, så är jag lugn. Då har vi inget problem. Då kör vi bara raka spåret igenom Tyskland och det är lugnt. Men om det finns risk att vi inte kommer på båten, eller kan bli nekade att komma in i landet, då är det dumt att chansa.
Vi åkte Gedser - Rostock för 10 dagar sedan. Noll kontroll vid påstigning. Där fanns dock tysk polis vid avstigningen men de verkade mer intresserade av innehållet i långtradarna. Vi bara vinkades förbi. Vid ev problem är ni ju "redan inne" och jag har mycket svårt att tänka mig att de inte skulle godkänna att ni pilar vidare söderut. Men det är ju lätt för mig att säga...
Förbannelse. Har kollegor här som ska bila ner, och är nervösa inför barnens PCR-test som de gör idag.

Vi hade faktiskt som "plan B" (innan vi lyckade få spruta 3 till vår unge man) att vid stopp åka tillbaka och ta färjan via Rödby/Puttgarden istället. Risken att fastna på båda ställen samma dag är nog mikroskopisk. Större risk för krockar, meteoriter mm

Dock stormvarning för Tyskland fredag/lördag. Kör extra försiktigt och beräkna extra tid.

Dock stormvarning för Tyskland fredag/lördag. Kör extra försiktigt och beräkna extra tid.

Ser litet jobbigt ut vädermässigt för norra Tyskland, åtminstone fram till natten till lördag:

Ser ut att bli hårdast vindar för färjorna Danmark/Tyskland på fredag kväll efter kl 19. Kanske problematiskt för skåningar som ska köra söderut på sportlovet v 8.

Senast ändrad:
Ser litet jobbigt ut vädermässigt för norra Tyskland, åtminstone fram till natten till lördag:

Ser ut att bli hårdast vindar för färjorna Danmark/Tyskland på fredag kväll efter kl 19.
Ja, det blir ”spännande” i morgon. Vi har fronthytt så att vi kan hålla koll på att bogvisiret sitter kvar.🥴
Det blir sydlig vind så det blir head-on på vågorna.
Allra värst kommer det att blåsa från fredag kl 23 till lördag morgon.

Vi åkte Gedser - Rostock för 10 dagar sedan. Noll kontroll vid påstigning. Där fanns dock tysk polis vid avstigningen men de verkade mer intresserade av innehållet i långtradarna. Vi bara vinkades förbi. Vid ev problem är ni ju "redan inne" och jag har mycket svårt att tänka mig att de inte skulle godkänna att ni pilar vidare söderut. Men det är ju lätt för mig att säga...
Förbannelse. Har kollegor här som ska bila ner, och är nervösa inför barnens PCR-test som de gör idag.

Vi hade faktiskt som "plan B" (innan vi lyckade få spruta 3 till vår unge man) att vid stopp åka tillbaka och ta färjan via Rödby/Puttgarden istället. Risken att fastna på båda ställen samma dag är nog mikroskopisk. Större risk för krockar, meteoriter mm

Igen, stort tack @fredw!

Min fru pratade precis med Scandlines. De bekräftade att Scandlines inte gör någon kontroll vid påstigning på färja (i alla fall om färjan är "dansk"), samt att för transitresa igenom Tyskland så behövs inte uppvisande av negativt test.

Så, summa summarum - vi kör på och skippar test för sexåringen.

Och tack för väderinfo!

Igen, stort tack @fredw!

Min fru pratade precis med Scandlines. De bekräftade att Scandlines inte gör någon kontroll vid påstigning på färja (i alla fall om färjan är "dansk"), samt att för transitresa igenom Tyskland så behövs inte uppvisande av negativt test.

Så, summa summarum - vi kör på och skippar test för sexåringen.

Och tack för väderinfo!
Halloj!
@Gusten26 Hur gör ni med inresekraven till Österrike om att de kräver PCR-test för de utan booster? Eller Österrike är inte så hårda mot de yngre? Eller har jag uppfattat helt fel?
Vi är på väg söderut med en 17-åring med 2 doser vaccin men utan PCR-test. Som en del skrivit så verkar det inte vara särskilt mycket gränskoll så det kanske funkar ändå. Väl på plats i landet så behövs bara covidbevis (med 2 doser) visas upp för liftkort, restaurang, butik som jag förstått det? Helt förvirrad...

MVH
P

Halloj!
@Gusten26 Hur gör ni med inresekraven till Österrike om att de kräver PCR-test för de utan booster? Eller Österrike är inte så hårda mot de yngre? Eller har jag uppfattat helt fel?
Vi är på väg söderut med en 17-åring med 2 doser vaccin men utan PCR-test. Som en del skrivit så verkar det inte vara särskilt mycket gränskoll så det kanske funkar ändå. Väl på plats i landet så behövs bara covidbevis (med 2 doser) visas upp för liftkort, restaurang, butik som jag förstått det? Helt förvirrad...

MVH
P
Hej

Från den 22/2 så behövs inget PCR test ifall man bara har två doser. Så tollkar jag detta.

Hej

Från den 22/2 så behövs inget PCR test ifall man bara har två doser. Så tollkar jag detta.
Tack @Mickes1
Jag tolkar det som du; 3G-regeln gäller from 22/2, dvs 2 doser vaccin räcker då. Kanon för de med sportlov v9, grattis Stockholm m fl! Men vi skåningar som ska dit nu till helgen missar de nya reglerna med några dagar... Men, men friskt vågat?! Enl rapporter från olika håll på detta fina forum så är det inte mycket till kontroll vid gränsen Tyskland - Österrike ändå.

Tack @Mickes1
Jag tolkar det som du; 3G-regeln gäller from 22/2, dvs 2 doser vaccin räcker då. Kanon för de med sportlov v9, grattis Stockholm m fl! Men vi skåningar som ska dit nu till helgen missar de nya reglerna med några dagar... Men, men friskt vågat?! Enl rapporter från olika håll på detta fina forum så är det inte mycket till kontroll vid gränsen Tyskland - Österrike ändå.
Vi ska ju ner den 26/2 så bra för oss.
Men även utan ändrade regler skulle vi nog åkt utan och ta PCR--test för barnen och i värsta fall vart tvungna och ta ett PCR test på plats.

Tack @Mickes1
Minst risk för kontroll är det nog vid gränsövergången vid Achenpass.
Också en bra genväg i stället för Kufstein om man ska den vägen.

Halloj!

MVH
P
@Patricius - Våra tjejer är 3 och 6 år gamla, och så som jag förstår det hela så gäller vaccinkrav för 12 år och äldre. Så där känner vi oss i alla fall lugna :)

Öresundsbron stänger tågtrafiken ikväll pga stormen. Gissar att det i värsta fall kan bli så även för bilar. Bra att veta för dem som ska flyga fr CPH.
Lördag är ju "flygdag till alperna" för Skånes sportlov,

1645163608938.png

Senast ändrad:
Litet jobbigt på en färja nära Hamburg igår... Ta med stövlarna om ni ska med färja ikväll.
Det är ganska intressant att se hur lång tid det tar innan passagerarna reagerar. Fyra sekunder innan röda jackan börjar plocka ihop och den som filmar reser sig först efter 23 sekunder. Förmodligen ganska normalt.

Tillbaka
Topp