Blir det någon skidåkning i vinter?

Och vad kostar sedan ett dagskort där?
Ganska mycket mer än ett Skistar kort eller dagskort i Alperna antar jag?
Om man måste stå i liftkö låt säga en halvtimme varje gång man ska få ett lyft på en 500 fhm eller så, så blir det inte många åk på en dag.
Och 500 fhm är ganska snabbt avverkade även i makligt pisttempo.
Vill man få möjlighet att åka mycket skidor även under högsäsong så kan jag rekommendera de bredvid Ischgl mindre kända grannorterna Kappl och See i Paznauntal. Båda har 1500 åkbara fhm i sina liftsystem, och sittliftarna och gondolerna uppe i systemen ligger typiskt på mellan 450-600 fhm och ger fina omväxlande åk.
Den enda liftkö vi råkat ut för den här veckan, var i morse när vi skulle upp med gondolen från dalen (Dias Bahn) i Kappl. Det tog ca 15 min. Dagskorten går på 50 Euro.
Betydligt mindre folktätt här än t ex i Zillertal.

EDIT: Ett bra sätt att undvika skidorter med köer att dividera liftsystemets timkapacitet med ortens/områdets antal turistbäddar, och sedan jämföra den faktor man får fram.
🤫

Jag är dålig på att hålla hemligheter.
Vill du slippa liftköer men få rolig åkning så är Nuolja bra grejer.
En lift, noll pistmaskiner, en handfull åkare och ett (två om hudarna är med) berg med frön åkning. (Finns absolut mer än två berg om hudarna är med med då får du gå längre)
Åk ner på baksidan så hamnar du i Björkis där köerna sällan är långa.
Tåg/buss förbindelse med gränsen där köer inte heller är så vanliga.
Dock har de flesta en bit att åka för att ta sig dit….

Dock har de flesta en bit att åka för att ta sig dit….
Ja, 193 mil.😅

1673041243902.png

Gårdagens köer i Whistler....

Joel kom till liftkön 08:00. Mer än 2 timmar senare fortfarande inget åk.

Visa bilaga 21869

Visa bilaga 21870
Härligt att se värre köer än Åres!

Minns när jag var där med @Hawk100 för 30 år sedan (!)
Snål som jag är, så gick jag upp med hudarna de första 500 fallhöjdsmetrarna och slapp därmed köpa skipass (spärrarna fanns endast vid liftarna längst ned 🤑)
En pistör kom och undrade vad jag pysslade med. (På den tiden var det endast suspekta telemarksåkare som gick med hudar. Pistörerna hade inte sett något liknande)

Känns som att det skulle vara värt att köra samma idag (för att slippa kön)

Kallare längre österut i så fall. I Zillertal/Tuxertal kommer snöfallsgränsen att ligga mellan 200-1000 möh tio dagar framåt.
Ja, ofta så. Här hör man ofta i prognosen att snöfallsgränsen är ett par hundra meter lägre i Graubünden etc. jämfört med västra Berner Oberland och Unterwallis tex. Men mer nederbörd i väster också då. ;)
Tacksamma om det bara snöare ner till 1800 m runt Titlis, då kan man åka de bra åken där uppe iaf. MeteoSwiss varnar för 40-70 cm ovanför 1600 m till tisdagmorgon, låter bra. Sen ett par fronter till i veckan.

Senast ändrad:
Ja, ofta så. Här hör man ofta i prognosen att snöfallsgränsen är ett par hundra meter lägre i Graubünden etc. jämfört med västra Berner Oberland och Unterwallis tex. Men mer nederbörd i väster också då. ;)
Tacksamma om det bara snöare ner till 1800 m runt Titlis, då kan man åka de bra åken där uppe iaf. MeteoSwiss varnar för 40-70 cm ovanför 1600 m till tisdagmorgon, låter bra. Sen ett par fronter till i veckan.
Det ser lovande ut i veckan för nederbörd även i Tyresö!!
1673196061382.png

Hmm då var det kanske inte ett så dumt val att ha bokat in sig ett par veckor i Mayrhofen i februari då.
Det kan hända mycket fram till februari.
Jag var i Zillertal vecka 8 i 2018 och 2019 och då låg det snö även nere i Hippach på 610 möh där vi bodde.
Vecka 8 2019 var det fantastiskt snödjup, bilden har jag tagit vid Marendalm 1680 möh, där det ligger ca 2 meter snö på taket (Hochfügen är också ett välkänt "Schneeloch").
1673215315920.jpeg

Det kan hända mycket fram till februari.
Jag var i Zillertal vecka 8 i 2018 och 2019 och då låg det snö även nere i Hippach på 610 möh där vi bodde.
Vecka 8 2019 var det fantastiskt snödjup, bilden har jag tagit vid Marendalm 1680 möh, där det ligger ca 2 meter snö på taket (Hochfügen är också ett välkänt "Schneeloch").
Håller tummarna. Inte illa .. rena Myrkdalen-mängder på den bilden. Tänkte jag skulle testa Österrike i år istället (okej, komplement) till Norge och se vad allt snack handlar om.

Tänkte jag skulle testa Österrike i år istället (okej, komplement) till Norge och se vad allt snack handlar om.
Då hoppas jag att det blir bra förhållanden för dig där detta året. Förutom att Österrike har högre berg och större skidsystem än Norge, så kan restaurangerna laga god mat också.🍲;)
Jag har skrivit "spaltmeter" om Zillertal här på forumet om du vill veta mer.
Här t ex:

Då hoppas jag att det blir bra förhållanden för dig där detta året. Förutom att Österrike har högre berg och större skidsystem än Norge, så kan restaurangerna laga god mat också.🍲;)
Jag har skrivit "spaltmeter" om Zillertal här på forumet om du vill veta mer.
Här t ex:
Bra tips!

Ischgl, ca 10 - 15 cm snö inatt 🙂
Någon bas? Vi anlöper Rostock nu för säsong (något söderöver). Vi funderar på var vi skall börja, Tux, Samnaun/Ischgl eller Livigno. Verkar komma en del på torsdag men även varmt och blåsigt. Väderleksleverantörerna verkar sedan något oense om utvecklingen.

Någon bas? Vi anlöper Rostock nu för säsong (något söderöver). Vi funderar på var vi skall börja, Tux, Samnaun/Ischgl eller Livigno. Verkar komma en del på torsdag men även varmt och blåsigt. Väderleksleverantörerna verkar sedan något oense om utvecklingen.
Det var ganska brunt utanför pisterna igår under 2000m, så om man kan kalla det som kom inatt kanske för en första bas. Idag är det vitt enda ner till byn.

Jag hade nog tagit chansen med Samnaun... Ser ju hyggligt ut för Arlberg/Paznaun och Aosta plus Frankrike (och Schweiz för dem med CHF på kontot).
Men värmen kan ju ställa till det och trots nederbörd pusha snögränsen uppåt vad jag förstår. Borde det inte vara regnförbud i alperna så här års?

Fråga: Hur kör man bäst ner till Aostadalen norrifrån? Funkar vägen/tunneln Martigny-Aosta (St.Bernard)?

1673276898367.png

Fråga: Hur kör man bäst ner till Aostadalen norrifrån? Funkar vägen/tunneln Martigny-Aosta (St.Bernard)?
St.Bernhard funkar säkert, men kanske med brasklapp för vädret iom att den ligger ganska högt? Tänk på att den tunneln har avgift, utöver autobahnvignette för Schweiz. Alternativ kan väl vara Gotthard eller Bernadino om man kommer mer östligt genom Tyskland? Då ska man förbi utkanten av Milano iofs... Simplon verkar krångligt.

St.Bernhard funkar säkert, men kanske med brasklapp för vädret iom att den ligger ganska högt? Tänk på att den tunneln har avgift, utöver autobahnvignette för Schweiz. Alternativ kan väl vara Gotthard eller Bernadino om man kommer mer östligt genom Tyskland? Då ska man förbi utkanten av Milano iofs... Simplon verkar krångligt.
Eftersom det går mycket lastbilar genom St Bernardstunneln så plogas vägen frekvent på båda sidor. Men det är klart att vid riktiga snöoväder så blir det problematiskt ändå. Och har övriga bilar/lastbilar snökedjorna på så går det riktigt långsamt även om man själv har bra dubbfria vinterdäck på sin bil…..

Gedser-Rostock med bekväma färjor och lediga A9:an i östra Tyskland via Bregenz, Chur, Lugano, Milano har ungefär samma restid som A5:an Frankfurt, Basel, Grand Bernhard.
Ja den vägen är lockande. Mont Blanc-tunneln är som sagt inte gratis heller och vägarna genom Schweiz ner mot Lausanne och passet Martigny-Chamonix var iofs vackra men litet bökiga senast (på sommaren!) - där finns liksom ingen naturlig bästa väg. Schweiz är ett buckligt land på gott och ont!

Ja den vägen är lockande. Mont Blanc-tunneln är som sagt inte gratis heller och vägarna genom Schweiz ner mot Lausanne och passet Martigny-Chamonix var iofs vackra men litet bökiga senast (på sommaren!) - där finns liksom ingen naturlig bästa väg. Schweiz är ett buckligt land på gott och ont!
Genom Schweiz hade jag nog också helst kört via Chur. Alltid risk för köer vid Basel (glöm alla vägar som passerar Zürich), Härkingen, Luterbach, förbi Bern och antar att det kan vara bra med trafik från Vevey in i Wallis beroende på när man kommer dit.
Via Chur är väl lite kö vid tunneln och sen vid gränsen i Chiasso de enda två hög risk ställena.

Eftersom det går mycket lastbilar genom St Bernardstunneln så plogas vägen frekvent på båda sidor. Men det är klart att vid riktiga snöoväder så blir det problematiskt ändå. Och har övriga bilar/lastbilar snökedjorna på så går det riktigt långsamt även om man själv har bra dubbfria vinterdäck på sin bil…..
Är nog inga större problem då det är tak på vägen från tunnelmynningen ner till byn. Ett tak som för övrigt går utmärkt att glida på med laggen, förutsatt att man har vallat enligt konstens alla regler. :oops:

Är nog inga större problem då det är tak på vägen från tunnelmynningen ner till byn. Ett tak som för övrigt går utmärkt att glida på med laggen, förutsatt att man har vallat enligt konstens alla regler. :oops:
Nja….. visst är det tak över vägen en lång bit på båda sidor, men det är rätt mycket slingrande vägar upp från dalen på båda sidorna av tunneln innan det blir tak…. Minns hur plogbillarna körde i skytteltrafik på båda sidor om hotellet när det dumpade i Crevacol….

Tillbaka
Topp