"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det ser ganska bra ut just nu, betydligt bättre än förra året. Men det är nog gammal sliten snö som ligger där även om snödjupet fortfarande är bra.Ser inte Hintertux relativt bra ut med en kallare vår/sommarstart i Alperna?
Kan glaset vara halvfullt när saker blir dyrt?Man kan ju själv välja hur man ser på saker och ting:
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Ja, det har blivit dyrare.
Har jag råd?
Om ja, är det värt pengarna?
Om det är det, så är soliga dagar med gnistrande snö i Alperna bland det bästa som finns.
Och kanske gör fördyringen att det blir färre busslaster med fyllepöbel? (dem kan man ändå undvika genom att välja en skidort utanför charterbolagens gamla vanliga utbud).
Inte vet jag, bryr mig inte så mycket heller.Men hur mycket dyrare kan det bli innan majoriteten försvinner?
Nej, det vet nog alla.Vår valuta imponerar dessvärre inte.
Bokningsläget i Åre och Vemdalen/Björnrike som jag har lite koll på är för att vara i Augusti ganska bra, så nog blir det skidåkning vad det ser ut som. De svenska prishöjningarna är ändå måttliga jämfört vad det blir när Eur 1 = 12 Svenska pesetas. Om 4 månader är det förhoppningsvis säsongspremiär för mig i Åre.Inflation plus valutapåslag. Det är inte lätt att vara svensk i alperna för närvarande. Räknade ut att boende blivit 30% dyrare på två år. Gissar liftkort följer liknande skala.
Oja vi älskar Sverige just nu. Sjukt billigt med semester i Sverige…. Fantastisk att vara hemma och hälsa på. Frågan är hur många säsongskort man skall köpa i år? Dieselbil kommer gå het hem till Sverige i år.![]()
Svag krona lockar danska skidturister
Den svaga kronan gör att danska skidturister nu väljer Sverige i högre grad än Norge som resmål. Antalet bokade resor till Sverige har rusat med 65 procent jämfört med föregående år, rapporterar bland annat bokningsföretaget Skiferie.dk.www.gp.se
Danskarna älskar oss. Och inflationen älskar danskarna. "Vi har aldrig upplevt något liknande. Norge har historiskt sett varit vår största marknad men Sverige har gått om i år"
Oja vi älskar Sverige just nu. Sjukt billigt med semester i Sverige…. Fantastisk att vara hemma och hälsa på. Frågan är hur många säsongskort man skall köpa i år? Dieselbil kommer gå het hem till Sverige i år.
Det är billigare att tanka diesel i Tyskland.Märkligt nog är det fortfarande billigare att tanka diesel i Danmark än i Sverige för en svensk… plus en del övrigt i flytande form som vanligt. Bra att tänka på inför vinterns ev bilresa till alperna.
Japp. Fast i dag var det 50 öre dyrare än i går… Men fortfarande billigare…Märkligt nog är det fortfarande billigare att tanka diesel i Danmark än i Sverige för en svensk… plus en del övrigt i flytande form som vanligt. Bra att tänka på inför vinterns ev bilresa till alperna.
Norska kronan är väl nästan lika klappkass som den svenska, så intressant att Sverige gått om Norge för danskarna (förvisso överlag billigare i Sverige men det har det ju alltid varit)? För oss som helst åker skidor i Norge får vi hoppas att de valutorna fortsätter följa varandra.![]()
Svag krona lockar danska skidturister
Den svaga kronan gör att danska skidturister nu väljer Sverige i högre grad än Norge som resmål. Antalet bokade resor till Sverige har rusat med 65 procent jämfört med föregående år, rapporterar bland annat bokningsföretaget Skiferie.dk.www.gp.se
Danskarna älskar oss. Och inflationen älskar danskarna. "Vi har aldrig upplevt något liknande. Norge har historiskt sett varit vår största marknad men Sverige har gått om i år"
Ca 2:25 NOK/kwh på Tesla SuC (250 kw) norr om Dovrefjell. Det är rimliga priser.Det är billigare att tanka diesel i Tyskland.
Det är dock dyrt att ladda i Danmark och Tyskland.
Japp, i Norge ska man ladda!Ca 2:25 NOK/kwh på Tesla SuC (250 kw) norr om Dovrefjell. Det är rimliga priser.
Nu kan jag ju svara som svensk men bor i Danmark. Varför Sverige har gått om är till stor del att det är sjukt mycket billigare i Sverige jämfört med Norge. Sen de flesta som bokar Sverige är nog barnfamiljer verkar det som på de danska forum jag är medlem på som vill komma undan billigt i dessa tider. Stor skillnad då på Norge och Sverige för en barnfamilj.Norska kronan är väl nästan lika klappkass som den svenska, så intressant att Sverige gått om Norge för danskarna (förvisso överlag billigare i Sverige men det har det ju alltid varit)? För oss som helst åker skidor i Norge får vi hoppas att de valutorna fortsätter följa varandra.
Ca 2:25 NOK/kwh på Tesla SuC (250 kw) norr om Dovrefjell. Det är rimliga priser.
japp förutsatt (vilket du har påpekat) att man undviker att tanka vid Autobahns stationer. Det räcker att svänga av till en mack vid något lokalt köpcentrum så sjunker priset betydligt. Ännu billigare ute på landet men…Det är billigare att tanka diesel i Tyskland.
Att liftarna i det området utvecklas är verkligen på tiden. Men den nya dragningen av liften är, enligt mig, bra mycket sämre för skidåkningen.
La plagne ska bygga ny lift, och göra om sitt tidigare Glaciärområde. Kanske på tiden. Stolsliften på toppen som körs i långsam takt för att folk ska kunna ta sig ner den smala puckelpistavstigningen plockas ner.
Så är det.japp förutsatt (vilket du har påpekat) att man undviker att tanka vid Autobahns stationer. Det räcker att svänga av till en mack vid något lokalt köpcentrum så sjunker priset betydligt. Ännu billigare ute på landet men…
Kom till Schweiz, vettja! Ingen € här, men CHF kanske ännu värre iofs...I somras fick jag betala 76 sek för en cappucino i Danmark. Jag kommer vara försiktig med att boka resa till EURO- kopplat land i vinter...
Var fan var du då? I Köpenhamn eller på Legoland? I en turistby på västkusten kostar den max 50sekI somras fick jag betala 76 sek för en cappucino i Danmark. Jag kommer vara försiktig med att boka resa till EURO- kopplat land i vinter...
Håller med om det, att offpiståkningen där blir mer svårtillgänglig. Lite enklare och effektivare med enklare offpist ner till 4-stolsliften med nya dragningen, men det är väl det i princip. Häftigt område i övrigt uppe vid Bellecotte.Att liftarna i det området utvecklas är verkligen på tiden. Men den nya dragningen av liften är, enligt mig, bra mycket sämre för skidåkningen.
Ingen ny åkning bjuds, och åtkomst till mycken bra offpist, tex passage des frettes, cul du nant och toppen av bellecote, blir väldigt mycket krångligare.
Det drabbar kanske inte den stora publiken men det drabbar ju oss som gillar offpist och framför allt guider som tänkt sig visa trevliga åk. Istället för en kvarts klättring blir det nu upp mot två timmar för att komma till början av cul du nant. Och det är nog tveksamt för många som startar sin offpist-karriär med guide.
Det positiva är ju att de hurtiga kan lägga fräscha spår bra mycket längre...
Här på nordsidan av alperna mindre illa för glaciärerna än i fjol helt säkert. Slutet av juli och början av augusti svala med snö ner under 2000 m. Just nu är det ju dessvärre hett sen i fredags och fortsätter nog till fredag minst. 22 grader på 2000 m…På tal om skidåkning å sånt.. har nån koll på hur glaciärläget ser ut efter sommarens värmebubbla? Har vi nån snö i vinter ens![]()
Sätt dig ner med Bergfexkartan och börja titta bortom de vanliga charterorterna. Roligare än att åka till det fåtal orter som de flesta känner till och alla lass med gruppresor går.Börjar bli dags att boka resterande också, vad har ni för planer?
Hört att Ischgl och St Anton ska vara trevligt men det finns ju så mycket mer.
Bra tips, folktomt > knökat.Sätt dig ner med Bergfexkartan och börja titta bortom de vanliga charterorterna. Roligare än att åka till det fåtal orter som de flesta känner till och alla lass med gruppresor går.
Här har jag några tips till dig på orter som jag besökte en vecka i februari 2022.Bra tips, folktomt > knökat.
+1 på allt!Mycket bra tips ovan. Om du är sugen på att prova på Italien så kan man t.ex. köpa Dolomiternas liftkort (täcker en oerhörd massa orter och liftar), bosätta sig nånstans i mitten och/eller åka runt litet. Kan lätt kombineras med dagsutflykt till Venedig om du aldrig varit där.
Samma gäller Aosta-dalen, där jag förra vintern upptäckte att det finns ett gemensamt liftkort som täcker många skidorter varav en del system är relativt "okända" typ mycket fina Pila. På sju skiddagar hann vi med att besöka La Thuile, La Rosière, Courmayeur, Pila, Cervinia/Valtournenche samt Champoluc/Gressoney/Alagna.
Liftköer har för mig aldrig varit ett problem i Italien, utom om man t.ex. dåligt tajmar ankomsten till kabinerna upp till Marmolada. Däremot är det kanske litet trångt i en del backar, men det rör mest blåröda transporter och liknande där det brukar gå att susa förbi ändå. Plus att italienarna själva sällan hänger på liftlåset på morgonen, gärna tar långlunch och åker hem tidigt.
Förstår inte frågan, man åker väl nästan alltid gondol på en skidort?Also…. @fredw och @NyslipadeKanter , vad är detta?!
Vilket är roligast, att åka gondol eller att åka skidor?![]()
Det heter ”ägglift” för bövelen, hur ska man annars kunna skilja på de två tingen?Förstår inte frågan, man åker väl nästan alltid gondol på en skidort?![]()
Vill verkligen åka till Engelberg och åka "Snurrägget!" :DDet heter ”ägglift” för bövelen, hur ska man annars kunna skilja på de två tingen?![]()
Also…. @fredw och @NyslipadeKanter , vad är detta?!
Vilket är roligast, att åka gondol eller att åka skidor?![]()
Den dagen som frun hellre åker avlång båt styrd av en snubbe i randig tröja i stället för att åka skidor, så är det dags för en…..Det handlar förstås om att göra sin resa "wife friendly". Precis som när man köper livsnödvändiga elektronikvaror, verktyg etc etc![]()
Häng på låset, eller var beredd på att trängas med asiatiska bussturister.Vill verkligen åka till Engelberg och åka "Snurrägget!" :D
Det handlar förstås om att göra sin resa "wife friendly".